Upíří chutě – Beljanin Andrej

Je to paradox, ale s ruským spisovatelem Andrejem Beljaninem se naši čtenáři mohli dříve seznámit osobně, než prostřednictvím jeho knih. Jako host se totiž zúčastnil Festivalu Fantazie 2006. Po více než roce mu u nás vychází první kniha, ale opět je zde paradox. Není to totiž jeho zdaleka nejznámější kniha „Meč bez jména“, ale „Upíří chutě“, které v kontextu jeho díla údajně představují spíše netypický úkrok stranou.

Beljanin Andrej - Upíří chutěJsou všude mezi námi. Mágové, vlkodlaci, upíři, vědmy, Jiní – prostě všechna ta kouzelnická pakáž. Úspěšně koexistují s „normální“ většinou obyvatelstva a pokud možno nenápadně ji podle svých potřeb využívají. Je tu ovšem háček – pro mnohé nepřirozené entity, například pro upíry – představují lidé hlavně potravinovou základnu, což ovšem potenciální oběti nesou značně nelibě.  A brání se. Hlavním hrdinou Upířích chutí je… upír. Dan Titovskij je však upírem značně netypickým, intelektuálně založeným a dokonce krev nesajícím. Avšak šídlo v pytli neukryješ. Jeho v mezích možností poklidný životní styl je násilně přerušen vpádem Ohařů, lovců upírů, což je začátkem komplikovaných peripetií. Na návštěvě samozvaných ochránců lidstva je totiž ledaco podezřelého a je na Danovi, aby zjistil, oč ve skutečnosti jde.

Beljanin se proslavil jako autor humoristické fantasy. Bývá dokonce označován jako „ruský Pratchett“, což je opravdu smělé tvrzení, které bude v budoucnu rozhodně zasluhovat verifikaci. Určit, do jakého žánru spadají Upíří chutě a komu je doporučit, však není jednoduché. Podle mého názoru je kniha dosti rozporuplná. Proč? Už dlouho jsem nečetl něco tak rozvláčného a nestydím se napsat užvaněného. Co pomůže, že autor píše lehkým, čtivým stylem, když píše o ničem.  Knihu jako dobrodružnou fantasy zabíjí jednoduchoučký přímočarý děj, kde jsou zajímavější pasáže odděleny tunami balastu, kdy hrdinové debatují o ničem.

Jako humornou fantasy ji pohřbívá nedostatek… humoru. Ano ano, já vím, jen máloco je tak individuální jako smysl pro humor a o vkusu se nediskutuje. Takže pokud máte rádi rádoby vtipný humor ve stylu německé erotické komedie, mohli byste být spokojeni. Opět, jsou zde i docela vtipná místa a dobré momenty, ale je jich příliš málo. Snad to má být svérázná parodie na Lukjaněnkovu sérii o Hlídkách? Proti velkoměstskému moskevskému šmrncu působí Beljaninova Astracháň upachtěně a maloměstsky – jako parodie kniha nefunguje. Ve své roli oddychového čtiva tedy Upíří chutě propadly. Nuda se ke čtenáři připlíží nenápadně jako hladový upír a drží se ho až do konce.