Utajený svět – Montevecchi Valentina

Když jsem brala tuto knihu do ruky, zajímalo mě, zda vydat prvotinu teprve šestnáctileté česko-italské autorky je skvělým marketingovým tahem, nebo editorskou sebevraždou. A možná, že ani jedno. Prostě jen stačí snít, psát, mít úžasné příbuzné a potkat Michala Davida.

Utajený svět

Utajený svět je prvním dílem plánované série Kniha světů a uvádí čtenáře do příběhu mladíka Jorfea McBlacka, který se vzbouří proti přání svého otce a uteče z domova, protože celým svým srdcem touží stát se námořníkem. To se mu podaří a my se s ním setkáváme ve chvíli, kdy jako první důstojník nastupuje na galeonu pojmenovanou poeticky Rebarunda. A s ním i jeho věrný přítel, retrívr Tal… I přes počáteční drobnou slovní potyčku si nakonec najde mezi členy posádky přátele, s jejichž pomocí překoná bouři, nástrahy pirátů a odhalí i staré rodinné tajemství. V závěru si vyslouží nejen kapitánské ostruhy, ale i čest být strážcem brány do jiného světa.

Prostě vítejte v příběhu, který pohladí čtenáře na duši a poskytne mu bezpečný přístav, když už klasické pohádky na dobrou noc přestanou zabírat. Svět, kde se skoro neumírá a krev teče jen tenkou stružkou, kde nezazní jediná pořádná nadávka a i ten nejotřelejší námořník se vyjadřuje jen slušně, zřejmě z obav, že ho kapitán vysadí v nejbližším přístavu, protože si dost neopakoval látku. A kde se pes prohání vesele po palubě a tři rozpustilí hoši, malí černí pasažéři, si s ním bezstarostně hrají, zatímco námořníci mastí karty, slunce svítí a loď lehce pluje po vlnách vstříc dobrodružstvím. Skoro jako vyprávění o šťastné rodince na výletě plachetnicí, ovšem trochu okořeněné Patnáctiletým kapitánem a pár kapkami Ostrova pokladů.

Děj se odvíjí pomalu a zvraty nejsou nikterak drastické, hlavní hrdina odhaluje všechny své myšlenky a obavy, takže nemůže ničím překvapit. Jorfeus nese typické znaky vyvoleného hrdiny, je vybaven věštbou a obdařen schopností sám předvídat budoucí události, získá magický předmět, jehož smysl zatím nezná, a neustále někoho zachraňuje (sirotky, loď, posádku, kapitána, bratra, knihu…). A i když neví, jak s dary naložit, je to vlastně šťastlivec, kterému všechno vychází. Nikdy nezklame svěřenou důvěru. I charaktery ostatních postav jsou dány, kamarádi pomáhají, záporák-zrádce se chová podezřele, pirát je zlý od podstaty. Až do okamžiku, kdy se ukáže, že i Jorfeův otec se kdysi plavil pod vlajkou s lebkou a zkříženými hnáty…

Ach, ano, tady je ten moment, kdy si máme podle anotace vzpomenout na slavné Piráty z Karibiku, tím to ale opravdu končí. Dál si autorka hledá svou cestu, buduje vlastní fikční světy, z nichž jeden je utajený a magickou silou oddělený od toho známého, aby byl zachován mír. Tak to vše dobře funguje až do okamžiku, kdy se na moři ztratí loď s královnou a její dcerou, plující za diplomatickou misí na ostrov Akamery, nejjižnější výspu aldridského oceánu. A tam někde se oba světy stýkají… Víc nám však poví až druhý díl, na který si budeme muset počkat. Budu však tajně doufat, že se autorce podaří udržet nastavený epický rámec a že si přeci jen nepředsevzala něco, co bude nad její síly. Přestože se inspirovala mnohými reáliemi skutečného světa, takže příkazy ke kasání kosatek či souboje na kordy zní ještě věrohodně, trochu úsměvně ale působí anachronismy jako suchary namazané džemem, čas měřený v minutách i lékařské diagnózy typu embolie či infarkt. Ale budiž, autorské licenci se meze nekladou. Valentina Montevecchi je nesporně talentovaná a troufám si říci, že dětem se může její kniha líbit. Jednoduchý děj, nekomplikované postavy, akcent na sílu přátelství – to vše dělá Utajený svět přístupný právě i těm nejmenším čtenářům. Snad laskavá podpora Michala Davida padla na úrodnou půdu a my budeme moci sledovat, jak se vyvíjí nejen naznačená dějová linie, ale také literární zručnost mladé autorky. Zatím jí však mnohé finesy spisovatelského řemesla zůstaly utajeny. Za střízlivou obálku i za hezkou češtinu bych však na pomyslném skóre přidala rozhodně body nahoru.

Dvaadvacetiletý mladík Jorfeus McBlack se tajně chystá na plavbu do neznáma. Na poslední procházce městem potkává věštce, jenž ho obdaří nejen zajímavou, ale také znepokojivou věštbou. Jorfeus se dokonce ještě před vyplutím přesvědčuje, že ho nebezpečí a tajemno budou provázet na všech jeho cestách. Jako první důstojník a posléze kapitán lodi Rebarunda musí čelit nejen ničivé bouři, ale i pirátům, zradě a tajemstvím, jež měla zůstat navždy skryta. Obstojí coby kapitán? Zachrání svou posádku i Knihu světů, která má nevyčíslitelnou cenu? Dokáže se vyrovnat s tím, kdo byl jeho otec a kam osud zavál jeho bratra, o němž neměl až donedávna tušení? A dopluje až tam, kde se jeden svět setkává s druhým, utajeným? To vše se dočtete v prvotině teprve šestnáctileté česko-italské spisovatelky Valentiny Montevecchi. Utajený svět, při jehož čtení si nikoli náhodou vzpomenete třeba na Piráty z Karibiku, vychází jako první svazek zamýšlené série Kniha světů.

• Utajený svět
  • Autorka: Valentina Montevecchi
  • Série: Kniha světů 1