Ve službách klanu – Miroslav Žamboch

Vegašské císařství, mocnářství tak dobře známé všem fanouškům Miroslava Žambocha, v době své největší slávy a rozmachu plně závisí na moci čarodějných klanů a služeb, které poskytují. Všechna kouzla však nelze provozovat pouhou vůlí, některá je třeba učinit trvalými pomocí velmi specifického typu drahokamů, jež i v surovém stavu zničí mozek nenadaného horníka během několika hodin. V temných hlubinách země tak muži se stopami nadání příliš malými pro dráhu čaroděje, ale přesto postačujícími k přežití v děsivých podmínkách, dobývají materiál, který za cenu krve a potu přinese bohatství jejich klanu a císařství.

Ve službách klanu

Jedním z těchto napůl otrockých dělníků je i Herbert Ducatti, jehož nám autor představuje jako mladíka cestujícího z klanové školy do dolů, kde má po následujících dvacet let těžit aktivní drahokamy, aby si odpracoval svůj závazek klanu. Zmatený a hledající své místo ve světě Ducatti ještě netuší, že se blíží válka, v níž meče a sekery nebudou hrát ani třetí housle. Tisíce lidí obětují své životy pro větší slávu klanu, ale jako v každé válce někteří dokážou povstat, výš než kdy tušili, za cenu, již si nikdy nepřáli platit, a silou vůle i zbraní změnit běh dějin.

Z pohledu historie Žambochova nejznámějšího universa se tento příběh řadí k naprosto nejhlouběji utopeným v minulosti. Ještě několik staletí bude trvat, než Koniáš vyrazí na svoji dlouhou stezku, a celé generace mužů padnou v bitvách, než Bakly udělá první shyb, dokonce ani Tekuard Maaten ještě nezapočal své magické běsnění napříč kontinentem, ač dynastie Maatenů i v této knize ovládá císařství ocelovou pěstí a nevysychající řekou zlata.

Vypravěčský styl Miroslava Žambocha je naprosto nezaměnitelný. Stejně jako jeho starší knihy, i Ve službách klanu dokáže čtenáře strhnout, sežvýkat a vyplivnout až na poslední stránce. Herbert Ducatti není tak osamělý jako Koniáš nebo asociální jako Bakly, přesto se však jako mnoho ostatních hrdinů od svého okolí odlišuje. Na samotném vypravěčském stylu je znát zkušenost autora a vzácnou barvitost, ale možná i určitou šablonovitost, již se však v hrdinské fantasy často není možno vyhnout. Hrdina je nikým, buduje si život a pověst, poté o vše přichází a šílený vztekem a zoufalstvím drtí nehodné libovolně určenou zbraní, aby nakonec došel k vítězství, či smíření s osudem.

Příběh na třech stech osmi stranách formátu vhodného do kabelky či větší kapsy nepřekvapí ani neurazí, jeho čtivost je opravdu nadprůměrná a hlavní hrdina je sympaťák, kterého je minimálně recenzentovi občas i líto. Všem fanouškům Miroslava Žambocha a české fantastiky rozhodně doporučuji. Milovníky tajemna, symbolismu, hádanek a šifer samozřejmě od přečtení nijak neodrazuji, obávám se však, že budou zklamáni a dočkají se pouze svižného a oddechového počtení.

Herbert Ducatti je horník. Hluboko v podzemí těží pro klan čarodějů aktivní drahokamy. V Severních horách je ložisek surových krystalů spousta, ale není snadné je těžit – koncentrovaná magie v průběhu pár hodin vypálí mozek každého obyčejného člověka. A pokud se prokope dostatečně hluboko, stačí k tomu sekundy. Přežít v Hlubině mohou jen čarodějové. Ale to stále není to nejhorší… Aktivní drahokamy chtějí všechny klany. A o to, co chtějí všichni, se obvykle bojuje. Herbert Ducatti toužil jen přežít… Alespoň zpočátku. (anotace)

• Ve službách klanu
  • Autor: Miroslav Žamboch
  • Překlad: –