Vryté město – Bishop Kirsten J.

Nevím jak ostatní čtenáři, ale osobně považuji knihy z edice New Weird za něco na způsob literárních lahůdek. Lahůdek, kterými sice nemohu ukájet svou potřebu každodenního čtení, ale které mi spolehlivě uspokojí občasnou chuť na „něco jiného“. Na něco zvláštního, dekadentního, znepokojivého… Vryté město australské autorky Kirsten J. Bishopové těmto požadavkům bez výhrad odpovídá.

Bishop Kirsten J. - Vryté městoPři nedávné zajímavé diskusi s jedním mým známým jsem vyslechnul názor, že New Weird jako literární styl je jen nafouknutá bublina, která brzy splaskne, stejně jako třeba slavná Nová vlna šedesátých let. Samozřejmě, taková myšlenka se nemusí líbit každému, ale je na ní hodně pravdy. I literatura má své módní trendy a to, co je dnes „in“, leží zítra zapadané prachem na regále antikvariátu. Něco však přece jen zůstane – postupy a metody, které se osvědčily a které jsou přínosné, obohatí arzenál spisovatelů, ochotných se učit. Mohu se sice  plést, ale K.J. Bishopová podle mě k takovým spisovatelům patří.

Její literární debut Vryté město sice už na  první pohled obsahuje typické znaky New Weird, jako je děj odehrávající se (většinou) ve velkoměstě, dekadentní atmosféru, barvité popisy, a navíc předkládá představivosti čtenáře opravdu neobvyklé obrazy a výjevy. Autorka naštěstí nezůstala jen u toho. Přidáním slušné dějové linie, dávky mystiky a neobvyklých, ale životných postav se posunula o kousek dál a přičinila se o to, že kniha je přístupná dosti širokému okruhu čtenářů.  Samozřejmě, stále píšu o knize, která vyšla v edici New Weird, což znamená, že je notně divná a že pro spoustu čtenářů  přestavuje tvrdý oříšek.

Dějově je kniha jakýmsi chameleónem. Začíná jako typický western kdesi na pouštním světě (nikdy se nedozvíme, zda je to Země po jakési katastrofě, nebo úplně jiný svět), kde sledujeme dramatický útěk dvou hrdinů, zkrachovalých revolucionářů a pochybných existencí  Gwynna a Raoule. Po napínavém a velice dějovém úvodu se hrdinové přesunou do tropického velkoměsta Ashamoilu, podobajícímu se kříženci Londýna 19. století  a Miévillova Nového Krobuzonu. Vyprávění zvolní tempo, kniha se začne podobat klasickému zástupci „New Weird“, jenže s postupujícím příběhem se poznenáhlu objevuje stále více mystických prvků. Nejprve se prvky nadpřirozena objevují jen jako útržky drogových snů hlavního hrdiny, ale pak jako by docházelo k stále většímu mystickému „průsaku“ do světa jinak racionálně uvažujících obyvatel Ashamoilu. Postupem času si autorka stále více zahrává se surrealismem a nakonec čtenář s překvapením zjistí, že klamně nedůležité mystické a spirituální prvky mají ve  skutečnosti zcela zásadní význam. Problémem však je, že leckdy jsou (mám na mysli hlavně Gwynnovy rozpravy s Reverendem) do knihy zakomponovány poněkud neohrabaně a neúnosně zpomalují již tak volné tempo vyprávění.

Poklidné  tempo, jakým nám spisovatelka předkládá příběh, je sice občas přerušeno akčnějšími pasážemi, ale vcelku předpokládá to, že se čtenář bude na knihu soustředit. Čas ubíhá v horkém Ashamoilu líně, autorka nespěchá a čtenář by také neměl. Silnou stránkou románu je atmosféra a originalita, ne děj. Pokud dokážete tuto skutečnost akceptovat, pak vám může Vryté město připravit neobvyklý čtenářský zážitek. Na prvotinu je to až překvapivě vyzrálé dílo.