Vyhnanství trpaslíků – Frank Rehfeld

Naivní čtenář by mohl doufat, že to nejhorší už Rehfeldovy trpaslíky potkalo v prvním díle trilogie. Jejich starobylé království v troskách, na trůně sedí ženská a stará nevraživost sem, stará nevraživost tam, prastaré zlo z hlubin si žádá zásahu elfů, a tak je třeba za nimi vyrazit s patřičně prosebným poselstvím. Jenže Vyhnanství trpaslíků ukazuje, že může být i mnohem hůř.

Vyhnanství trpaslíků

Pro začátek neuškodí utrousit dobrou zprávu – „syndrom druhého dílu“ se nekoná. Respektive se omezuje na pokračování poutě za elfy, které zabírá slabší třetinu knihy. Hlavní pozornosti se těší otázka příčin, následků a celkově vypořádávání se s nepříjemnou přítomností. Tajemní vetřelci z hlubin vypudili trpaslíky na povrch, což se sebou přineslo jak dějovou linii plnou diplomacie, mezirasových předsudků a hledání řešení, z nichž jedno působí pesimističtěji než druhé, tak vrtání se v dávné minulosti. A pokud z prvního dílu víme, že kopat příliš hluboko nepřinese nic dobrého, ve Vyhnanství trpaslíku zjistíme, že to platí i metaforicky.

Vzhledem k způsobu, jak Rehfeld naložil s cliffhangerem z prvního dílu, se musí čtenář hned na začátku smířit se skutečností, že autor udrží tajemství podstatně hůř než nápad nebo myšlenku – ostatně, jen si tím potvrdí temné podezření z Prokletí trpaslíků. Proto se ani nezlobí, když příběh nepřekvapuje a zvraty, samy o sobě poutavé, se dají vytušit na stránky dopředu.

Zdrojem zábavnosti totiž není to, co vybafne zpoza dalšího rohu nebo dech beroucí tempo vyprávění, ale klišé. Frank Rehfeld k němu přistupuje způsobem vpravdě trpasličím, „nepřátel se nelekejme a na množství nehleďme“. Zápolí s ním, jak se dá i nedá, a výsledek dopadá podle toho. Jsou pasáže, v nichž se sotva drží jen pár příček nad spisovatelskou rutinou – a hned vedle nich místa, která vyrazí dech sugestivností vyprávění.

Za jednoznačně nejpozitivnější stránku Vyhnanství trpaslíků lze považovat hlavní protagonisty. Staří známí z prvního dílu i noví hrdinové působí živě, umí zaujmout, pobavit, a především donutit čtenáře, aby jim fandil. Sami o sobě dokáží vytvořit iluzi, že hlavní zápletka není ani zdaleka tak provařená a že se vlastně ani nepohybujeme na půdě velmi staromilné fantasy – a navzdory vší trpaslickosti nesplývají dohromady.

Frank Rehfeld odvádí více než slušnou práci. Laťku, již si nastavil prvním dílem, překonává s lehkostí a vyprávění o trpasličích problémech nejen s věcmi z hlubin posouvá zas o kousek dál. A přestože se nedá očekávat, že Barlokův, Tharliin nebo Warlonův příběh uvízne v hlavě a stane se předmětem inspirativního rozjímání, nudu dlouhé cesty dokáže zahnat spolehlivě. Nejen fanouškovi malých vousatých prospektorů.

Temní elfové dobyli podzemní říši Elan-Dhor a vyhnali trpaslíky na povrch. Ti si ale brzy uvědomí, že tam nemohou žít. Ve snaze najít novou vlast vysílají výzvědný oddíl v čele s válečníkem Barlokem do Zarkhadulu, kdysi největšího a nejpřepychovějšího trpasličího dolu, který byl před staletími z neznámých důvodů opuštěn. V hlubinách Zarkhadulu narážejí trpaslíci na strašlivé tajemství. * Jediná naděje trpaslíků se nyní upíná k mladému válečníkovi Warlonovi, který se vydal spolu s několika druhy na nebezpečnou výpravu k elfům. Jen s pomocí elfí magie existuje šance dobýt Elan-Dhor zpět. Vtom ale rozpoutávají temní elfové nikdy neviděné hrůzy neuvěřitelné síly a Barlok pochybuje, zda jeho lid může útok přežít… (anotace)

• Vyhnanství trpaslíků
  • Autor: Frank Rehfeld
  • Série: Trpaslíci 2