Zabíječ trolů – KING William

První kniha o Gotrekovi a Felixovi ze světa Warhammeru.

KING William - Zabíječ trolůPrvní Zabíječ je prvotinou této série a také takový dojem ve mně nechal. Fantasy knihy bych mohl rozdělit do dvou kategorií: první neexceluje příběhem, ale dává přednost spíše formě vypravování.
Druhá je založena na spletitém a vrtkavém příběhu, silným vztahům mezi postavami a také se většinou čte déle a s větším zaujetím.Představitelem druhého typu je např. Tolkien nebo Tad Williams. Z toho vyplívá, že Zabíječ Trolů nebude duchaplným fantasy nebo skromnou fantaskností
Trůnu z dračích kostí. Je to naprosto průměrná fantasy, kterou z břečky vytrhává jen vtip, bojové scény a narážky mezi dvěma hrdiny.
  Příběh knihy je rozdělen na kapitoly, které sami o sobě tvoří uzavřené příběhy, výňatky z knihy Mé cesty s Gotrekem sepsané Felixem Jaegerem. Felix je potomkem bohaté rodiny, jednoho dne na univerzitě v Altdorfu v zápase zabil muže a ještě ke všemu se stal součástí rebelie proti novým zákonům. Když byl málem zabit královskou jízdou, zachránil ho trpaslík Gotrek Gurnisson, fantasy machr první jakosti. Felix mu v pivním rozpoložení slíbí, že sepíše báseň o jeho smrti. Ano, ještě jsem neřekl, že Gotrek je Trolobijce, vyhnanec svého lidu, hledající co nehrdinštější smrt, kterou by odčinil svůj zločin proti trpasličí rase. No a to je to jediné co potřebujete vědět do začátku a jelikož jsem měl možnost přečíst si i Zabíječe Skavenů, což je druhý díl, mohu vám prozradit, že pokud jste ještě Zabíječe Trolů nedočetli, vrhněte se rovnou na druhý díl. Pokud ale máte nějaký podivný vrtoch a chcete začít prvním dílem, pak je následující část recenze právě pro vás.
  Zabíječ Trolů je jakousi podivnou spletenicí, která ve vás kromě pár bojových zážitků nic nenechá. Přesto je to oddychová četba, kterou slupnete během tří večerů. Bohužel má jednu velkou chybu: příběh je rozdělen do nenavazujících a předvídatelných částí. To je efekt povídkovosti a nehodí se na sérii knih, naštěstí tohle zpravil druhý díl. Nelíbí se mi ani interpretace světa Warhammeru, autor jím jakoby proplul, popis mutantů je někdy tak trapný, až jsem se musel smát.
Dva dobrodruzi se postupně dostanou na stopu spiknutí  bohů Chaosu, budou kazit rituály, zabíjet mutanty, setkávat se s tajemnými postavami z minulosti, prostě klasika, nebýt ale toho, že neustálá přítomnost Chaosu vyvolává pocit stísněnosti i u vás. Vtip v této knize je jedinečný, není vyumělkovaný, nepůsobí vedle bojových scén jako pěst na oko, ale skvěle dokresluje atmosféru, trpaslík má chronický třes v blízkosti zlata, Felix zase v blízkosti žen, jejich dobrodružství je díky
těmto a stovkám dalších drobností  popisem realistické fantasy, jako kdyby jste se rozhodli, že napíšete knihu tak, jako byste v daném světě sami žili. Lidé zde vtipkují a zároveň zabíjejí, milují a
nenávidí, je to dobře vyvážený systém jak udržet čtenářovu přízeň a dokonale funguje. Podíl na zábavnosti knihy mají i souboje, některé jsem četl i dvakrát, autor má neuvěřitelný talent na popis boje, i když mi přišlo divné, že z každého rozhodujícího boje vyváznou pouze Gotrek a Felix, jinak každý zúčastněný zemře, ale je to jen můj dojem.
  Tak, a na konec bych řekl, že Zabíječ Trolů NENÍ tak dobrý jako Zabíječ Skavenů, ale je dobrým začátkem série a pokud chcete odpočinkové čtení s trochou mrazení, magie, bojů, krve a
vtipu, sáhněte po Zabíječi Trolů.

1. komentář
    Pokud někdo chce psát recenze a popř.kritizovat špatné překlady knih,sám by se měl nejprve naučit pravopis.”Vyplívá”se píše s y po l.
    Mimochodem první díl se mi líbil víc než druhý,byl čtivější a vtipnější.Naproti tomu nevěrohodné a celkem nudné popisy života skavenů ve dvojce považuji spíše za slabinu knihy.

2. Ehm
    Sopuhlasím s prvním komentářem. Myslím, že zabíječ trolů dokazuje, že trocha vtipu navíc, je někdy možná potřebná více, než zlehka nadprůměrný obsah. Zabíječ skavenů oproti první knize nepřináší potřebné inovace, které by pokračovaní knihy dle mého mělo nést.
    A hodnocení? Probůh uvědom si, že pět z deseti je průměr, sedm dobrá kniha, osm pak již něco, co se nestydíš doporučit kamarádovi. Zabíječe skavenů kamarádovi opravdu nedoporučím.

3. OSVĚTLENÍ ZÁMĚRU
    No, špatným překladem jsem měl na mysli překlad reálií světa Warhammer Fantasy Battles, jako příklad za všechno mluví Krysí lidožravý obr, tento překlad názvu skavení jednotky ve Warhammeru nepovažuji za správný, a stejně jako Pán jedovatého větru, nebo Vrhače chaotitového ohně, tyto podivné překlady mi vadili nejvíc. Věř, že se svými známkami z Češtiny bych si nedovolil kritizovat chyby v pravopisu.A co se týče doporučení knihy kamarádům a celkového hodnocení, je to čistě můj subjektivní názor, jelikož mám skaveny opravdu rád a jako fanda Warhammeru mám proto na obsah knihy jiný názor.

4. OSVĚTLENÍ ZÁMĚRU