Zlatý kompas – Pullman Philip

… alebo príbeh o tom, ako sa hrdinke Lyre žije v šialenom svete mágie a vedeckých objavov.

Pullman Philip - Zlatý kompasZačal to pán Potter. Harry Potter. Malé nemluvniatko, ktoré porazilo zlého uja čarodeja a potom študovalo v škole pre kúzelníkov. Milióny ľudí sledovalo jeho osudy celých desať rokov. Ľudí – najmä detí.
Harry sa šťastne oženil, zazvonil zvonec a rozprávky je… Fanúšikovia teraz tŕpnu, čo ďalšieho budú môcť čítať. Sú hladné po ďalších dobrodružstvách malých nespratníkov. Preto sa zrodila Lyra a jej zlatý kompas. Ktosi ju vyhrabal zo šuplíka zabudnutých diel. Vydavatelia si povedali: „Je tam mágia, je tam detský hrdina, je to dobrodružné, vydáme to!“ S Lyrou je to ale komplikovanejšie. Jej svet je kúzelný. Nie však tak milo kúzelný ako svet čarodejníckeho učňa. Tu nelietajú sovy namiesto Slovenskej pošty, potkana tu nikto nepremení na pohár a nezapichnete čarovnú paličku do trolieho nosa plného šušňov. Tu ľadové medvede bojujú na život a na smrť a potom žerú čerstvo vytrhnuté horúce srdcia, tu sú koncentračné tábory, v ktorých po vzore doktora Mengele robia pokusy na malých deťoch. Tu tie deti umierajú za krutého trýznenia ich duše, strácajú sa svojim matkám a na všetko dohliada Magistérium, akási pokrútená podoba katolíckej cirkvy.
Je to krutý svet. Taký krutý, že detský čitateľ z neho môže mať nočné mory, až sa bojí schovať svoju knižku pod vankúš, aby z nej nevyliezol nejaký opancierovaný medveď alebo nebodaj Tatár, ktorý je schopný vytrhnúť pľúca a nahradiť ho duchom.
Pre menšie deti táto kniha naozaj nie je. Svet, kde vlastné matky chcú svoje deti zabiť kvôli vede, kde sa otcovia nepriznávajú, že sú otcami, a keď to ich potomkovia zistia, zistia aj to, že o to zistenie vlastne ani nestáli.
Jediná vec, ktorá tu nie je hrozivá, sú démoni. Sú to zvierací spoločníci, okolo ktorých sa celý dej točí.
Oveľa hrozivejšie je Magistérium. Tu sa Pullmanova kritika cirkvy zobrazila v celej svojej obludnej kráse. Dýcha na vás z každej stránky. Magistérium – vševidiaci a vševediaci, neviditeľný ale zato všemocný. A proti nej dievčatko, držiace v rukách kompas ukazujúci pravdu.

Zlatý kompas je dobrá kniha. Dej rýchlo odsýpa, nie sú tu žiadne hluché miesta, zbytočné opisy. Hlavná hrdinka je z mäsa a kostí, trocha zlá, trocha dobrá – jednoducho dieťa. Jej nápady sú typicky detské, jej bolesť je skutočná.
Táto kniha ale nikdy nebude taká úspešná, než už spomínaný Harry Potter. Svet, v ktorom Lyra žije, nepraje malým čitateľom, ich snom. A mladí čitatelia chcú snívať. Snívať o napínavých dobrodružstvách a nie o utrpení v koncentračných táboroch kdesi na severe. A dospelý? Ten sa nad touto knižkou len pousmeje. Preňho je to príliš jednoduché čítanie. Takže pre koho to vlastne Philip Pullman písal?
Neviem.
Prečítajte, uvidíte.
Možno pre Vás.
Pre mňa určite.

1. já si nemyslím, že by tuhle knihu nemohli číst dospělí – já ji četla, a líbila se mi, zkusmo jsem ji dala číst i mé babče, a také se jí to líbilo, dokonce mě předběhla v přečtení třetího závěrečného dílu:)naopak se mi nelíbil film, kde všechno temné a na knize zajímavé tak přesladili, že z toho bolel žaludek…

2. Ono – film bol natočený pre decká a nie pre dospelých. Ale Nicole Kidmann bola fajn, nemyslíš?

3. Mně připadalo při čtení, že autor slátal co největší hnusy, aby trumfnul jiné podobné fantasy slátaniny. A je pravda, že u nás v ČR tahle kniha příliš úspěch nemá. Taky už je to nějaký pátek, co vyšla, tak celkem bezpředmětná recenze… Pokud tohle nemá být reklamní tah. A asi je, jelikož Pullmana začalo vydávat Argo, které opustilo skvělé knihy, které dřív vydávalo, a poslední dobou vydává brakoviny.

4. Tak takhle opravdu ne pan Kubicisko!!!
    Takhle se ale opravdu recenze nepíší!1) Vyspoiloval jste mi tu konce posledního dílu Harryho Pottera – za což Vás upřímě nemám rád, protože jsem ho ještě nečetl!2) Zlatý kompas – tehdy ještě pod názvem Světla severu vyšel již v roce 1996. Tou dobou Harryho Pottera znala jen J.K. Rowling, která bude muset oběhnout ještě šest nakladatelství, než Harry Potter roku 1997 uzří světlo světa. Rozhodně tedy tato kniha nevznikla proto, aby uspokojila hlad po Harry Potterovi. Dokonce si nemyslím, že zrovna nakladatelství Classic, které u nás poprvé vydalo knihu vych nepodezíral z toho, že chtělo narýžovat na popularitě Harryho Pottera.Nakladatelství Argo se toho nejspíše chopilu u příležitosti filmu a dalo knihám nový překlad. Kromě informací o Harry Potterovi jste si tohle všechno mohl přečíst na záložce recenzované knížky – dokonce by jste se tam dozvěděl i takový detail, že za třetí díl této knihy dostal Philip Pullman Whitbread Prize – dokonce byl první v historii ceny, kdo ji obdržel za dětskou knihu. A to v roce 2000, tedy rok před prvním filmem, kdy sice Harry Potter byl již velmi dobře prodávaná kniha, ale skutečné masy si ho všimly až s příchodem filmu. Jenže já Vás, pane recenzente, podezírám z toho, že jste nečetl knihu ve vydání z Arga, ale ve slovenském překladu z Ikaru, kde první vydání opatřilo titul “nálepkou”: NAJČÍTANEJŠIA DETSKÁ KNIHA PO HARRYM POTTEROVI3) Pokud jste tak skutečně učinil, pak má být u recenze popis knihy, kterou recenzujete, ne její český ekvivalent, který se může odlišovat.4) Porovnávat první díl trilogie z celou sérií Harryho Pottera je naprostá blbost. Pokud chcete srovnávat, pak buď celou Pullmanovu trilogii s heptalogií Rowlingové, nebo jednotlivé knihy s jednotlivými knihami…5) …ježe Vy jste očividně nečetl další díly, protože jinak byste nemohl prohlásíta) že by se dospělý nad knihou jenom pousmálb) že nevíte pro koho Philip Pullman knihu vlastně psal.c) Ve třetím díle se postoje oné matky velmi zrelativizují a rozhodně není tak jednoznačné, že ji chtěla zabít. Jako postava je sice nevěrohodná, ale fakt, že už v prvním díle jí zachránila život – a to zcela vědomě a záměrně – nelze popřít.Takže abych to shrnul: Pullmanova trilogie by se dala nazvat vývojovým románem popisujícím přechod z dětství do dospělosti a přijmutí s tím související zodpovědnosti. Primárně je určena mladistvým – chcete-li tak dospívajícím, nicméně poutavý příběh poskytuje i pro dospělé.Rozhodně není určena pro křesťanské, a už vůbec ne pro katolické, čtenářstvo bez velkého nadhledu.Rozhodně by stálo za zmínku, že podle knihy byl natočen film, který je však velmi slabým odvarem a za zmínku stojí snad jen oficiální prohlášení filmu Vatikánem za bezbožný – a to i přes to, že ve filmu vyškrtali ze všech scén slovo církev:-)Více viz http://filmpub.centrum.cz/aktuality/146635-vatikan-oficialne-odsoudil-zlaty-kompas.aspx

5. To Thomas Morta
    Marián sem určitě přijde a něco k tomu řekne sám, nicméně já se tu také vyjádřím, tedy k tomu, k čemu mám co říct.1) Ano, na tohle jsem měla recenzenta jednoznačně upozornit a vyškrtnout to. Do recenze se to sice hodí, ale já si měla uvědomit, že je spousta lidí, co ještě posledního Pottera nečetla. Na druhou stranu kniha vyšla téměř před rokem, a tak je oprávněné se domnívat, že si ji přečetla naprostá většina těch, co chtěli, navíc se konec HP7 šířil i mnoha jinými cestami. Takže je pochopitelné, že recenzent si to nemusel uvědomit. Mj. Marián není jediný, kdo konec Pottera v recenzi odhalil – těsně po vydání tak provedl i pan Kyša v Pevnosti.3)Také si myslím, že Marián recenzoval slovenské vydání, a tedy je chyba na mé straně, že jsem recenzi přiřadila k poslednímu českému vydání. Pokud je tomu opravdu tak, opravím to.5) Je možné, že Marián četl jen první díl, ale to přece není chyba, protože on recenzuje pouze tuto knihu, ne její dvě pokračování. Proto se – i podle vás – nad knihou mohl jen pousmát a nevědět, pro koho vlastně Pullman knihu napsal.Tahle recenze není napsaná v úplně klasickém duchu, proto má i takový závěr. Určitě není výborná a bezchybná a šlo by na ní spousta věcí zlepšit (především některé věci rozvést, vyargumentovat svá tvrzení a ubrat subjektivity), ale úplně špatná také není. Proto jsem mu dala příležitost zde publikovat, aby se k jeho textům mohli vyjádřit ostatní a on se mohl na základě jejich kritiky ve svých dalších článcích zlepšit.

6. Pulmannovy knihy nejsou opravdu pro malé děti,ale to asi ani poslední díly Pottera a myslím že to nikdo netvrdil.S filmem nelze srovnávat,je poněkuď barvotiskový,ale N.Kidmen byla výborná.V knize se její postava dále vyvijí a naprosto není čítankově záporná.A pokud si vzpomínám ani ve Zlatém kompasu nešlo o to,že by ji matka chtěla zabít.Tvrdit že v knize nejde o napínavé dobrodružství mne svádí k domněnce,že recenzent a já jsme četli asi úplně jinou knihu.

7. To PavlaL
    ad 1) Chápu, pokud někdo spoiluje děj recenzované knihy. Slušný recenzent to alespoň naznačí – nicméně v recenzích má podle akademiků jakési shrnutí děje být. Stejně tak si někdo stěžuje, že jedno nakladatelství v anotacích na knihách vyzradí celý děj i konec knihy – IMHO autor anotace si prostě někde vyhledal, co má obsahovat anotace a začal popisovat perfektně plnit žánr anotace, jako stručného popisu knihy pro potřeby lístkového katalogu v knihovnách – což je původní smysl anotace a s textem na záložce nemá nic společného.Ale vyspoilovat mi děj jiné knihy v jiné recenzi je trochu nefér. HP7 není (zatím) v kánonu světové literatury, jeho děj se neprobírá v literatuře na středních školách a tudíž není žádný důvod předpokládat, že je děj všeobecně známý.ad 5) Ta drobná nuance spočívá v tom, že když recenzuji první díl ze série, tak si to musím v textu uvědomovat, předpokládat rozvíjení zápletky, charakterů a nevyvozovat závěry. Zejména u otevíracího dílu série předpokládám, že více motivů zamlčuje než odkrývá.Já si bohužel myslím, že tato recenze je opravdu mizerná – to zejména z hlediska informačního. Zajímavý na ní mohl být nápad srovnat s Harry Potterem – bohužel byl naprosto vykonstruován, autor tu vařil z vody – viz bod 2) mého předchozích příspěvku.Nechci být vyloženě negativní, ale tohle se nepovedlo a aby se autor mohl zlepšit, pak nevidím jediný důvod, proč to jakkoliv zastírat. Ale Tvůj nápad ohledně dávání prostoru novým recenzentům je fajn – jen bych to nazval, řekněme recenzentským workshopem:-)Třeba bych se také zúčastnil. Ale bohužel nemohu recenzovat žánrové knihy tak často, jak to vyžaduje například soutěž na Fantasya.cz.

8. To Thomas Morta
    Já musím dávat prostor novým recenzentům, protože téměř žádné jiné nemám. 🙂 Ze zkušených redaktorů, kteří psali na FP i dřív, zůstal v podstatě jen Střelec, Honza Michálek a Martin Kudláč. Jinak jsou to nováčci, kteří mají chuť psát. Ale nemysli si, že publikuji všechno, co mi přijde na mail. Naopak, často texty vracím a opřipomínkovávám je. Teprve z opravené verze pak poznám, jestli článek může jít ven. Naštěstí jsou mí redaktoři šikovní, ale ne vždy všechno se povede, protože za a) nemám ještě v tomhle směru tolik zkušeností jako můj předchůdce Ondra a za b) těžko můžu chtít po nováčcích brilantní texty, jaké jsou třeba v Pevnosti…Každopádně určitě se neboj zkusit něco napsat a poslat mi to, vždyť od toho tu jsem, že ano. 🙂

9. To Thomas Morta
    Víte, co je to dětinskost? V dospělým věku se vztekat, že mi někdo vyžvanil, jak dopadl HP. 🙂 Stačí se jít podívat na dětský diskuse a zjistíte, že samifanoušci považují HP za knihu s nejvíce nesmyslnými spisovatelskýji chybami. Tvůrci HP si ukrojili velký sousto a nezvládli. Pullman svoje ano. Reklamu měli všichni. A přitom v knihách nic moc. Průměr.

10. To Pavel
    Já se za svou dětinskost nestydím! A při pomyšlení, jak byste dopadl, kdybyste takovým čtenářům detektivek prozradil kdo byl vrah a jak to provedl, se mi na tvář vkrádá úsměv:-)Na dětské diskuse nechodím – já diskutuji na FantasyPlanet nebo na NYXu, kde je sociální a částečně i věková skupina mě odpovídající. A na obou serverech je dost příznivců Harryho Pottera.A ještě jeden důvod, proč nechodím na dětské diskuse o Harry Potterovi – děti mají nutkavou tendenci spoilovat. Tak mi prosím neobhajujte vyzrazní děje na tomto serveru tím, že dětské diskuse jsou toho plné!Je to asi stejné, jako bych dostal virus HIV kvůli transfúzi krve a Vy to omlouval tím, ať si jdu zasouložit do thajských nevěstinců, že tam bych navrch dostal ještě syfilis a kapavku!Prohlášení, “že samifanoušci považují HP za knihu s nejvíce nesmyslnými spisovatelskýji chybam” je také úsměvné. 1) Jsem rád, že u knihy, která má po světě mnoho milionů čtenářů, Vy víte naprosto přesně, jaký mají názor – po přečtení pár dětských diskusí,2) ale předpokládejme, že jste myslel jenom ony dětské fanoušky. Pak mě přijdě zábavné, že podobný názor mají “děti”, jejichž téměř výhradní čtenářská zkušenost se setává z Harryho Pottera a Eragona, který trpí daleko více chybami než HP.Co se týče Vašeho předchozího příspěvku – mám pocit, že jsme každý četli jinou knihu. Nevím, o jakých hnusech a slátaninách mluvíte… Pullmanova trilogie je vystavěná velice dobře a metafyzika jeho multiverza je mnohem logičtější než kouzelnický svět Harryho Pottera.Pravdou je, že Pullmanova trilogie má poněkud skličující atmosféru a závěr trilogie mi přišel nezvládnutý – ale to nic nemění na tom, že tato kniha je z mnoha hledisek nadprůměrná.Vaši poznámku o reklamě nechápu… Knihy nejsou politické strany, aby v době konání voleb vyfasovali 400 000 a dělejte, co umíte. Harry Potter měl rozhodně mnohem masivnější reklamu. Zejména také proto, že podle něj vzniklo více filmů a každý z nich úspěšnější, než ta splácanina, co vznikla podle Zlatého kompasu.

11. Thomas Morta nerozlišuje dětský a dětinský. To je teda literární nadanec…

12. recenze
    Obecně souhlasím s Thomasem Mortou a považuji tuto recenzi za poněkud nezvládnutou. Autor si měl opravdu nejdřív dohledat kontext, protože napsat, že Lyra vznikla proto, že byl dovydáván Harry Potter je pitomost. Ale hůl bych nad Marianem nelámal, pokud s recenzemi začíná.Rozhodně si ale myslím, že Zlatý kompas, potažmo celá trilogie je jedna z nejlepších fantasy, jaká byla napsaná, a že je určená jak pro děti, tak pro dospělé, třetí svazek triogie už spíš pro dospělé. Pro děti je spíš cyklus o Sally Lockhartové.