Prvňáci (3) – recenze: Bojový mág Frost přichází

Kto vie čím to bude, že nám noví autori sci-fi a fantasy tento rok pribúdajú ako huby po daždi. Srdce nejedného čitateľa plesá, pretože to znamená obohatenie českej a slovenskej literatúry o nové knihy, štýly aj nápady. Jedným z nováčikov je Oskar Fuchs, ktorý nám prináša príbehy svojho bojového mága Zigmunda Frosta.

Najskôr by som chcela čitateľom predstaviť žáner, do ktorého sa tento román radí. Je totiž dobré niečo o ňom vedieť skôr, ako po tejto knihe (prípadne inej knihe tohto razenia) siahnete.

Splatterpunk je u nás známy skôr ako kulhánkovina, lebo jedným z jej hlavných predstaviteľov je Jiří Kulhánek. Vo filmovom svete je zrejme najznámejším zástupcom tohto štýlu Quentin Tarantino. Tento smer neberie seba, ani okolie, príliš vážne. Pretože, len tak medzi nami, o vážnosť a serióznosť tu naozaj nejde. V podstate je to paródia na akčné romány či filmy a typickým znakom je preháňanie takmer vo všetkom. Priveľa sexu, násilia, pubertálnych hlášok hrdinov. Presne o tom splatterpunk je. Hektolitre krvi, odtrhnuté končatiny, podrezané krky, šialené súboje, sexi krásky a tvrdý chlapi…rýchlo pochopíte, že ide hlavne o zábavu.

Evidentne dobre sa bavil aj Oskar Fuchs pri tvorbe Frosta a napísal pre nás príbeh plný ironických komentárov, humoru, krásnych žien aj napínavých akčných scén.

V Moravskom zemskom múzeu v Brne sa deje niečo zlé. Návštevníci zostali bez vlastnej vôle, exponáty ožili a mágia priam iskrí v ovzduší. Zistiť, o čo tu ide a zjednať nápravu, môže len jediný muž. Bojový mág Zigmund Frost. V dlhom kabáte, ozbrojený a nebezpečný… pre magické bytosti, pre seba aj celé okolie. Má plné ústa trefných poznámok, nekonvenčný prístup k práci a okolo seba zástup krásnych žien. Kto si myslí, že sa to skončí jednou akciou, veľmi sa mýli. Frost bude musieť prejsť nejedno zaujímavé historické miesto, premôcť mnoho zvláštnych bytostí, či vyrovnať sa so spomienkami aj sebou samým. Ešte veľa krát nabije svoje dve verné priateľky (tie síce nevisia „proklate nízko pasu“, ale vždy poslušne vkĺznu rovno do dlane), kým nastane v Čechách a okolí vytúžený pokoj.

Náš svet je oveľa zložitejší a záhadnejší, ako sa na prvý pohľad zdá. No a možno je ešte tajuplnejší na ten druhý, či tretí. Pretože nie každý je schopný toto mystérium vnímať, vznikli tajné organizácie (plné ešte tajnejších členov a bytostí) brániace nás, obyčajných smrteľníkov, pred tým najhorším. Jedným takým ochrancom je aj Zigmund Frost. No čo sa jeho týka…občas by svet potreboval ochrániť práve pred ním.

Misia, na ktorú je vyslaný, začína v Moravskom zemskom múzeu, konkrétne v Pavilóne Anthropos. Zhustenie magickej sily spôsobilo, že vystavené kusy ožili a niekto, kto za tým všetkým stojí, navyše chladnokrvne využíva obyčajných návštevníkov, aby svoju moc znásobil. Hoci je náš hrdina večný samotár, v tomto prípade s ním, hoci proti jeho vôli, bojuje aj ryšavá a uštipačná Naty. Napriek počiatočnej nevôli Sigi zisťuje, že mať ju po svojom boku, nie je až také zlé… V Anthropose sa začína aj úžasné priateľstvo medzi Zigmundom a Wolfim, netradičným exponátom pravekého vlka. Za informácie, ktoré mágovi poskytne, dostane ako dar skutočný život a odvtedy sa pre neho stáva rovnako dôležitý, ako bol pre Rogana Goryvlad.

Pátranie po príčine nezvyčajných javov zavedie našu dvojicu, pardon, trojicu…zabudla som na Wolfiho… do jaskynného komplexu Býčí skála pri Adamove. Tu sa ich tím znovu rozrastie a obohatí sa aj Zigmundova zbierka zbraní a iných nebezpečných predmetov. Hrdinské ťaženie pokračuje stretnutím s partiou oživených starovekých mágov a čitatelia sa budú môcť akčne zoznámiť s históriou tohto zaujímavého miesta.

V poslednej časti príbehu sa spolu s hlavným hrdinom vraciame do jeho strateného domova Krotenfulu. V močiaroch okolo neho sa ukrýva niekto, kto môže pomôcť mágovi dokončiť jeho úlohu: zbaviť svet mágie, ktorá ohrozuje náš bežný a nudný život.

Ukázka z knihy Frost

Zigmund Frost je samorast, vydedenec, obklopený takmer samými ženami. Jeho vzťah k nim je väčšinou submisívny pretože už dávno zistil, že to má isté nesporné výhody. Tvári sa síce ako vodca svorky ale drobný nekomfort si kompenzuje nutkavou potrebou neustále im odvrávať. Aspoň týmto spôsobom dáva jasne najavo, že aj tak bude všetko robiť po svojom.

Do boja proti nadprirodzenu neváha nasadiť prastaré bytosti, vojsko, či sa stratiť v časovom posune. Využíva nie len svoje záhadné schopnosti ale aj asistenciu milovaných zbraní. Tie mu skáču priamo do rúk presne tak, ako mu skáču krásne ženy do postele. To, či Sigi zistí, kto stojí za všetkými nepríjemnosťami a kvôli čomu musel siahnuť až na dno svojich síl, si musíte prečítať sami. Užijete si pritom jazdu plnú tajomna, krvavých bitiek, ironických hlášok a uštipačných komentárov.

Kniha je napísaná ako rozprávanie v „ich“ forme. Na vykreslenie atmosféry využíva slangové, nárečové, ale aj expresívne výrazy, čím dej získava na autentickosti a z jeho hlavného hrdinu sa stáva obyčajný chlapík, ktorý bude blízky asi každému čitateľovi. Autor má svojský ale skutočne dobrý zmysel pre humor. Preto aj jeho postavy sršia drsnými, niekedy pichľavými hláškami, na ktorých sa budete dobre zabávať a ktoré dokážu odľahčiť aj pomerne vážne scény. Nuž, Sigi je huba nevymáchaná… ale ani zvyšok osadenstva sa nedá zahanbiť.

Súčasťou deja sú aj sexuálne scény, lebo sex predsa patrí k životu! V tomto prípade bude spokojná hlavne mužská časť čitateľov, pretože krásky sa snažia Zigmundovi splniť naozaj všetko, čo mu vidia na očiach. A on, ako správny gentleman, dámy nikdy nesklame. Radšej ustúpi, no vďaka tomu si neskôr dokáže zachovať určitú dávku nezávislosti a pohody.

Táto kniha by však mala na prvej strane obsahovať varovanie. Niečo ako: „Pozor, pozor! Nečítať, ak sa rátate medzi zaryté feministky, prípadne trpíte nejakou inou formou boja za ženské práva a genderovú rovnosť.“

Inak hrozí, že precitlivelé dámy budú pohoršené, radikálne bojovníčky knihu roztrhajú v „pazúroch“ ako telefónny zoznam a možno si pri tom pomôžu aj zubami. Potom ju ešte pre istotu demonštratívne upália na hranici. A tie ostatné? Tie sa možno vo Fuchsových hrdinkách nájdu . Všetky ženy v jeho príbehoch totiž majú nesporné čaro. Nevyhýba sa postavám s rôznymi proporciami, veľkosťou, váhou či farbou vlasov. Jeho hrdinky sú odvážne, inteligentné, nezávislé a sú to ony, kto tu má velenie. Túžia po láske, ale sú aj nebezpečnými zabíjačkami. Nosia obtiahnuté kostýmky a lodičky od Laboutina s rovnakou noblesou, ako vojenské bagandže a so zbraňami si už dávno potykali.

Čo veľmi oceňujem, je spisovateľov poctivý historický, archeologický, ale aj módny prieskum. Je milovníkom histórie. Preto sa snaží čo najvernejšie reprodukovať fakty a reálie, do ktorých zasadzuje svoj príbeh. Všetky spomínané miesta skutočne existovali, či dodnes existujú. Pohral sa aj s knižnou vizualizáciou dnes už neexistujúceho Krotenfulu a obradmi, aké kedysi ľudia z okolia Býčej skály prevádzali. Naštudoval si módu a detailne si prelustroval aj zbrane, používané jeho postavami. Napriek tomu, že román patrí do kategórie fantasy, je všetko v ňom historicky skutočné, a verne opísané, čim si autor opäť získava čitateľov na svoju stranu.

Čo dodať na záver? Ak sa chystáte navštíviť svet Oskara Fuchsa, neváhajte! Je to univerzum súčasné, no zároveň minulé aj budúce. Je plné mágie, erotiky, preháňania aj irónie. Autor nám odhalí fungovanie tajnej organizácie, v ktorej sú na čelných miestach samé ženy. Tie sa Frosta snažia ovládnuť, podmaniť si ho a neboja sa pri tom využiť všetky dostupné prostriedky. Skrátka jeden sexi hráč v ženskom družstve…

Dej je veľmi jednoduchý. Nečakajte množstvo zápletiek, zložité kombinácie, či múdra, ktoré by ste si zavesili nad posteľ. Frost je oddychové čítanie pre tých, ktorí majú radi úlety a dokážu sa odpútať od všednosti a popustiť uzdu svojej fantázii. Ak medzi nich patríte aj vy, tak si to s bojovým mágom Sigim poriadne užijete!

Oskar Fuchs: Frost
Vydala: Epocha, 2017
Ilustrace na obálce: Žaneta Kortusová