Avatar – obhajoba „tak trochu jiného filmu“

Nejlepší opus kinematografie od časů legendární němé Intolerance. Hezké obrázky s plytkým a okoukaným příběhem. Přelomový titul, který dlouho nebude překonaný. Nudná eko-propaganda. Svět, do kterého se chceme vracet. Perfektní filmařské řemeslo, nic víc. Komerce. Módní společenská událost. Technická i morální výzva.

„Proč chodit na profláknutý příběh?“

S negacemi se u Avatara dalo počítat. Subjektivní přístup – každý taky nemusí svíčkovou. Příliš velká očekávání. Marketingový a propagační kolotoč, zbytečný jako tlustá vrstva makeupu na tváři krásky. Hlavní námitky jsou dvojí a do značné míry splývají. Příliš jednoduchý scénář a vehementní ekologické poslání.
Nepomůže upozorňovat, jak ten snímek dokáže diváka pohltit, kolik péče věnuje realistickým detailům, jak úchvatné jsou ty či ony výjevy v Avatarovi a jak by byly (ne)realizovatelné klasickými technologiemi. A vysvětlovat, že artová zápletka by se nehodila pro blockbuster. I úspěšné „nezávislé“ snímky měly děj prostý a předvídatelný (Million Dollar Baby). A komplikovaný, vícevrstvý scénář, v němž se hrdinové chovali podle svých záměrů jako v realitě, vysloveně uškodil Pirátům z Karibiku.
Když k CG reáliím v zbrusu novém podání připlácnete složitější příběh (21 gramů), vznikne film na (ještě) vyšší umělecké úrovni, ale většina diváků si zázračnou, hypermoderní pastvu pro zrak dost nevychutná, nebo bude obtížně vnímat obsah.
Jaký příběh by měl tvůrce vyprávět, když chce představit úžasnou planetu a jiné, nejlépe rozumné bytosti? Nabízí se něco jiného než setkání anebo konflikt dvou civilizací, z toho jedné pozemské? Bez člověka/ů by to nešlo, cílový divák by se národem třímetrových modrých kočkodlaků stěží ztotožnil. (Roztomilé zvířecí animáky mají výjimku.)

Desítka pandorských živočichů, víc se zatím nedalo stvořit

Tak o čem chcete hrát, když dobýváte neznámou zemi? Spojenectví je nezáživné, leda byste přidali společného nepřítele. Zbývá střet kultur – jako ve skutečnosti. Do šedesátých let minulého století vystupovali ve filmech skoro samí zlí domorodci. Pak začali jako protihráči získávat sympatické rysy. A po Tanci s vlky se karta konečně obrátila. Byl by nudný nesmysl prezentovat původní obyvatele jako primitivní netvory.
Pojmout obě strany jako ambivalentní, rozporuplné…? Majoritní obecenstvo neskousne psychologické dilema. Pro daný námět ani nemusí být k dispozici zápletka, která by byla současně originální, přehledná a chytlavá. V tom případě zbývá vystavět vyprávění kompletně na osvědčených prefabrikátech z kulturní paměti.
Větší část motivů, schémat a scén Avatara patří k silně frekventovaným – dokonale archetypálním! Vytýká se Cameronovi, z kolika filmů údajně „opisoval“, jenže ta díla jsou sama recyklována z příběhů starých jako lidstvo samo. Proč by si měl do Avatara půjčovat z Pána prstenů bitevní nasazení múmaků? Jestli je tu inspirace, pak spíše Mauglím, který si přece přivolal z džungle slony, vlky a další zvířata, aby zničili provinilou vesnici.
Požadavek optimálního ratingu a široké přístupnosti způsobil, že navzdory drsným scénám bojů a ničení zahlédnete málo prolité krve, nekoná se roztrhané maso. Domorodí Navi nepůsobí obnaženě, modrá pruhovaná (mourovatá?) kůže potvrzuje pravidlo, že pomalovaný člověk je vlastně oblečený. Poprsí decentně zakryjí náhrdelníky. Lví chvosty esteticky korigují hýždě – navíc se podílejí na neverbální komunikaci stejně jako průsvitné a pohyblivé slechy. Je to korektní, přitom půvabné a vtipné.

Veliké bojové mašiny, menší modří domorodci, drobní lidé

Podle některých komentářů zůstaly postavy v Avatarovi ploché a nevýrazné. Jsou snad hrdinové uznávaného Nového světa, který rovněž líčí srážku „civilizovaných“ příchozích a „primitivních“ starousedlíků, psychologicky složitější?
Fakt je, že o Navi se dozvíme málo. Většinového diváka by to nezajímalo. Blíže se představí pouze jediný kmen, z jeho příslušníků si všímáme jen „princezny“ Neytiri, mihnou se její rodiče a předurčený partner. Na víc nezbyl čas, vždyť Avatar – přes závěrečnou řežbu – předvádí komorní drama ústředních osob: Jake Sully, Neytiri, doktorka Augustinová a plukovník Quaritch.
Pro Jakea, jehož pohledem vyprávění sledujeme, Navi splývají v jedinou, stěží oddělitelnou množinu (i pozemské rasy navzájem hůř rozeznávají cizí jednotlivce). Ale přitom, když se Navi seskupí, vyhlížejí přízračně nezemsky, až děsivě. Počet zvýrazní velké zlaté oči, odlišně formovaná a zbarvená těla, mrštné opičí pohyby… i dravčí zlobné syčení a prudké reakce.
Pozemšťané s výhradou stěžejní trojice zastávají vedlejší role a sehrají je přesně v rámci příběhu. Ve spoustě velkých filmů si na to nikdo nestěžoval. Jako protivníci kladných Navi nejsou jednoznačně zlí, jen „stojí na druhé straně“. Výstižně to ilustruje scéna, kdy hrozí útok pandorských bojovníků.
Jestliže odvážný a rozhodný Quaritch funguje coby záporák, pak jen z hlediska svých nepřátel. Plní misi, kterou byl pověřen, a chrání osazenstvo základny (pochopitelně nejlepší obranou je útok). Nepostrádá charisma a nemá důvod, aby měnil zásady, prošel nějakou sebereflexí nebo pochybnostmi.
Postava začíná být pro diváka doopravdy zajímavá v okamžiku, kdy se „pohne“ – musí čelit krizovým situacím a zvratům, ať už jsou reálné nebo probíhají v jejím nitru. Půvabná Neytiri si jich užije až dost. Zoe Saldana jí věnovala svůj dynamický, inteligentní herecký projev: modrá kráska z jedniček a nul udivuje věrohodnou mimikou, něhou a důstojností.

Lórienské mallorny blednou před Stromem-domovem

Jake Sully a dr. Augustinová mají atraktivnější úlohu, oscilují mezi dvěma světy. Doktorku Grace v brilantním podání Sigourney Weaver chválily i jinak kritizující hlasy. Zdá se, že klišé ztělesňuje chudák Jake, ačkoliv ho oživují charakterizační detaily a prochází změnami. Střízlivá sebekontrola mizí, jakmile jeho vědomí vstupuje do avatara. Z toho, kdo byl zvyklý poslouchat, se stává tím, kdo velí.
Nejedná se jen o milostný vztah k Neytiri. Pokud by se nehodlal angažovat ve prospěch Navi, na Zemi by mu spravili poškozenou míchu a mohl by znovu chodit. Zůstal by tuctovým chlápkem, co si musí vystačit s žoldem a problematickou existencí ve společnosti, která není k obyčejnému jedinci nijak vlídná. (Ledaže by za odměnu obdržel také protekční počet cenných papírů pandorské těžařské firmy RDA.)
Ve snové realitě jako své alter ego – avatar je Jake respektovaným příslušníkem komunity, jejíž pojetí svobody a rovných práv má své kouzlo. Získal více než třímetrovou, fyzicky mimořádně odolnou tělesnou schránku, vybavenou kvalitnějšími smysly než lidé, a neomezený přístup do zázračného světa. Upřímně: nemá cestu zpátky. V pozemském světě nebude létat na dracích a skákat do smaragdových propastí… a elektrický zubní kartáček, pivo ani superbourák ty výhody nenahradí.

„Když Cameronovi modří hrdinové z planety Pandora začnou vytahovat hesla jako “neberte nám naše lesy” a hlavní hrdina Jake (Sam Worthington) po vzoru aktivistů zaútočí na mamutí bagry, člověk si z pocitu trapnosti začne sundávat 3D brýle (ne že by tím zelené ubylo).“ (recenze Terezy Spáčilové)

Běžný návštěvník multiplexů, ale i filmový kritik, který by měl mít větší rozhled, jsou předpojatí a postrádají důležité informace z pozemských kulturních dějin. Jinak by se nemohly objevit výčitky, které pokládají za projev ekologismu i tak rozšířený zvyk, jakým je rituální poděkování zabitému zvířeti. Zřejmě nikdy neviděli ani myslivecký výřad složené zvěře, který z něho pochází.

Je to zelený! Je to idealistický! Je to agitka!

Cameronův Avatar je udělaný „na základě pravdivé události“, jak zní zaklínadlo řady snímků. Úžasné, pestré divy Pandory a technické bazmeky pozemských vetřelců zastírají fakt, že tohle se přihodilo tady na Zemi, tisíckrát, a děje se (zatím) dál.
Jakeův příběh se odehrával, když bílí lidé podlehli lákání exotického, svobodného světa a rozhodli se žít vedle domorodců, Maorů nebo severoamerických Indiánů, po jejich způsobu. Mnozí trapeři pak neunesli vstup civilizace do lesů, které se staly součástí jejich života – už před dvěma sty lety o tom psal James Fenimore Cooper v románu „Průkopníci“.
Někdo přijde, aby jiným odebral zem a životní styl, přírodní společenství při tom vezme za své. Stačí podívat se na současnost Sibiře: tajgy denně ubývá, stejně jako se ztrácí původní obyvatelstvo. Ve Spojených státech, Kanadě, Amazonii, Austrálii, Indonésii, na Novém Zélandu se masově kácely prastaré stromy, tak podobné obřímu Rodnému stromu Navi. Není náhodou, že Pandora je inkarnací novozélanských hvozdů… ( http://www.nre.vic.gov.au/virtualexhibition/trees/tree17m.htm).
Stromy jsou živé organismy; velmi zjednodušeně řečeno, bioenergetickou cestou umí pracovat s informacemi. Kmeny porážené při dřevařském boomu v devatenáctém století dosahovaly i sto padesáti metrů. A poměrně nedávno jeden šikula udělal palivové dříví z borovice staré pět tisíc let. Vyhynulí živočichové a rostliny, zdevastované pláže, poškozené životní prostředí, kyselé deště, betonování orné půdy, narušená biologická rovnováha oceánů. Přidala bych likvidované historické kulturní památky. Není to zábavné a z našeho zorného úhlu ani napínavé. Nehodí se to jako téma pro velkej biák, nejvýš jako dokumentární snímek pro artová kina. „Žádné ničení planety nevidím, nikdy v životě jsem neviděl a nemyslím, že nějaký vážný a rozumný člověk by to mohl říci.“
Proto možná někomu připadá děj Avatara nudný a otřepaný. A to, že je ve filmu prales, kam se podíváš, ještě nemusí každého uchvátit.

Poctivé řemeslo a tvůrčí invenci žádné počítače nenahradí

Ano, příběh je nereálný. Ve skutečnosti by původní obyvatelé Pandory nezvítězili. Jake by se buď nechal koupit, rozhádal by se s Navi, zahynul by – nebo by prostě nedokázal odrazit mohutný technický útok. Společnost, ať už RDA či nějaká jiná, totiž stejně přijde znovu (lidé se jak známo nedají odradit) a zaútočí novými, lepšími silami.
Stromová paměť je zničena, nervová síť planety Pandora narušena, Navi se proměnili v zbídněnou, demoralizovanu komunitu. V lesích vyrůstají města lidí pod ochrannými poklopy, které filtrují jedovatý vzduch, probíhá rozsáhlá těžba a vyrůstají továrny na zpracování přírodního bohatství.
Závěrečný záběr by se nemusel příliš lišit od scény, kterou končí District 9. Neytiri oblečená do odloženého trička skládá na smetišti toho rostlině podobného bezobratlovce. Ale nepřiletí žádná kosmická loď, která by zachránila situaci.

Existují dva druhy příběhů. Ty první působí dojmem výjimečnosti, zdají se zvláštní a neobvyklé (taky jich ubývá). Ty druhé se dají shrnout pár slovy a jejich zápletky jsou jako z konfekce. Víc u nich záleží na způsobu, jak jsou vyprávěny, na co všechno navazují, jaké kulturní anebo niterné asociace vyvolají. Víc než ty první rozdělují veřejné mínění podle toho, jak koho zasáhly, do jaké míry se kryjí s jeho představami a podvědomím.
Na všechny námitky lze také odpovědět: v Avataru nezáleží na jeho hrdinech. Jestliže Titanik byl navenek romancí, ale především měl podrobně zachytit nejproslulejší ztroskotání lodi, tak poslední Cameronův film není příběhem Jakea Sullyho – je legendou o planetě Pandora a jejím osudu.

Pro zajímavost: http://www.pandorapedia.com/doku.php

Recenze B. Hokra a J. Křenkové
Info o filmu

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Hezky napsáno. Nechápu, jak někomu může vadit, že film vyznívá jako ekologická agitka. Právě naopak, potřebujeme mnohem víc ekologických agitek, aby se lidi vzpamatovali.

  2. Re: Renča
    Naprosto s tebou souhlasím! Jinak se musím smát. Nechápu proč každý furt řeší scénář – nebo spíše příběh. Já snad neznám žádnou sci-fi nebo podobný příběh jako je AVATAR či podobně slavné trháky, které by neměli klišé příběhy. “Klišé” beru spíše jako normální …

  3. lingvistika
    Díky fantastice se nám vynuří fajne umělé jazyky 🙂 – za některé může pan profesor Tolkien (zrovinka včera jsme mohli oslavit jeho narozeniny), za další například Star Trek (klingonština). Přitom jsou budovány na seriózním vědeckém, lingvistickém a kulturně antropologickém základě, jako tento, zbrusu nový:http://www.learnnavi.org/navi-phonetics/Prý bude postupně doplňován a rozšiřován.Enjoy 😀

  4. v zásadě nic proti filmu, ale je smutné jak rychle se dostal do TOP 20 na csfd… (a to rači ani nemluvím o čtvrtém místě v “Knize mého srdce”…)

  5. to skepsi: Je ti bližší kniha na druhém místě? 🙂

  6. Nevím, co je špatného na tom, jaká kniha se umístila na čtvrtém místě – ať si to celé klidně vyhraje, jelikož se jedná o anketu o NEJOBLÍBENĚJŠÍ, nikoliv o umělecky nejhodnotnější dílo, nevidím v tom problém.

  7. já si třeba zase nemyslím, že by pirátům z karibiku ,,složitější” děj nějak uškodil. děj pirátů se hodil pod šťavnaté akční scény a tak z nich pro mě byla pěkná podívaná. popravdě řečeno děj avatara byl opravdu na mě až moc přímočarý.. ale na druhou stranu se člověk mohl více soustředit na podívanou a nemusel uvažovat nad nějakými zápletkami. holt vše má své klady a zápory…

  8. to Nihil: To je právě to, co mě udivuje. Babička jako druhá nejoblíbenější kniha národa? Ne, tomu vážně neuvěřím!Oproti tomu Stmívání je zrovna v kurzu, tam vysoké umístění nepřekvapí.

  9. to Kanibal
    Mně se náhodou Piráti líbili velice. A oceňovala jsem právě ten dech reality a složitý děj – a taky nijak zvlášť radostný konec. Ale když si přečtete názory na tuhle trilogii, tak zjistíte, že jsme se svou spokojeností v menšině. :-(Co se týče Avatara, tak o to právě šlo: složitý děj by v tomhle případě mohl vadit.I když se bojím, že to není jen záležitost upřednostnění podívané před komplikovanějším vyprávěním. Hlavní divácká objednávka asi povšechně zní na méně náročný příběh. Jen se podívejte na ty šílený scénáře, co se převážně točí!

  10. Jednou mi, Františko, budeš muset ten příběh z Pirátů převykládat – já tam žádný nenašla, zvlášť v dalších dílech 🙂 Nebo byl tak zamotaný, že jsem se ztratila za druhou zatáčkou a třetí přesmyčkou.Ale ta recenze je napsaná opravdu úžasně (ostatně od Tebe to není nic překvapivého), skoro by mě na ten film i naladila. Ale nenaladí kvůli technice – moje dilema zní – 3D a dabing, nebo originální znění a 2D? Děkuji, nechci ani jedno.

  11. Zírám. Musím poněkud smutně prohlásit, že jsem to v půlce filmu nevydržela a zdrhla. Ale zpětně to přikládám technickým podmínkám – brýle na 3D seděly na normálních dost špatně a místy jsem prostě potřebovala titulky, abych mohla vypnout a to dabingem nešlo. Takže si budu muset počakat na DVD verzi a svoje lepší rozpoložení – jsem to prožívala možná až moc. A ještě díky za opravdu zajímavou recenzi.

  12. Dana K: Františka nemluví o příběhu v Pirátech, ale o propletenci postav, kde každá něco sleduje, každá něco chce, v čemž ji jiná postava brání apod. Na tom byla myslím postavena hlavně trojka, která ač odsouzená kritiky, mně se moc líbila.Jinak moc pěkný text. Nejvíce paradoxní mi nicméně přijde, že obrovský filmový blockbuster propaguje ekologii; a to ten samý blockbuster, který ničení planety způsobuje, už jen tím, kolik lidí po odchodu z kina zajde do fastfoodu, kolik lidí se na něj vydalo v autech, kolik lidí a materiálů na něj bylo potřeba při natáčení apod. Je to trochu něco jako kdybych v lese porazil strom a napsal na něj: Ať žije matička Země!

  13. to Dana K + to Sartori
    Díky :-)))Nojo, taky bych brala spíš 3D a dabing – ale vykládejte to distributorům :-(. Aspoň jedno kino mohli vyhradit, vždyť je v Praze dost cizinců ! A já bych i přežila, že něco mi v té angličtině uteče (upřímně, není až tolik, co by mohlo utéct). Ostatně distribuční politika u nás mi přijde naprosto fantasmagorická :-// Piráti: příběh tam byl. 😉 Rozhodně se týkal především Willa Turnera, ale celkově bych ho asi nazvala: o iluzích, aneb jak jich pozbývat. Paradox Avataru: máš pravdu, velmi si to uvědomuji. A štve mě to, samozřejmě. Jenže to by bylo na debatu, dost dlouhou, o stavu této planety a lidské populace. Kolikpak asi lidí vidělo Koyaaniqatsi…? Je to vlastně o tomtéž – a nic nezmění ve vývoji ani jedno, ani druhé.

  14. to Kitikara
    To je škoda, s těmi brýlemi. 🙁 Mně vždycky na normálních drží perfektně, ale je fakt, že oloumcký Cinestar bude mít zřejmě odlišné než brněské Palace Cinemas. Každopáně dabing mi zezačátku přišel dost zvláštní, ale to bylo proto, že už jsem hodně dlouho nebyla v kině na dabovaném filmu. Jak jsem si zvykla, měla jsem přilepené oči na plátně až do konce a velmi příjemně mě překvapilo, že nedali přestávku.

  15. Když už Wiwi zmínila přestávku…chápete někdo, proč je ve 2D verzi pauza??? Totálně mně to rozhodilo, když uprostřed filmu rozsvítili světla a vyhlásili přestávku – nehledě na to, že polovina osazenstva se navrací až ve chvíli, kdy film opět běží…Přestávku jsem chápal třeba u HP, tam byla spousta rodičů s malými dětmi, ale u Avatara? Takový LOTR se bez přestávky obešel u všech dílů a to je rozhodně delší…

  16. to Fenris
    Příště prosím s malým w, může být?:-)Přestávka je hnus, ale zase lepší, než aby se celý film trousili jednotliví lidé tam a zpět… ale to se stejně trousí.

  17. Wiwi, ty brejle zase tak moc rouz¨dílné nejsou a i kdyby byly, mají jednu společnou vlasnost, stojí za pytel, poněvadž drží jen na určitéím typu brýlý, bohužel, ty moje to splňují jen napůl jo a s tou přestávkou, vzhledem k¨tomu, že se s býreli nesmí ven ani na záchod by bylo nemožný dělat na 3D přestávku. Každopdáně i já jsem byl překvapený dubingem, díky traileru jsem věděl, co čeho jdu a že občas jsem měl chuť překladateli napcat ten dlouhý naavijský luk tam, kam slunce nesvítí, ale na druhous trnau, člověk se tak mohl naplno soustředit na obraz, takže jsem z kina odcházel a trochu se mi třásly kolena. Jo a jsem jediný komu připadá jazyk navi jako indiánština?

  18. to Shadowulf
    Aha, tak to jo, gratuluju si, že já mně brýle sedí. 🙂 Ale s tím chozením ven… u nás normálně pouští, ale musí u východu ze sálu brýle odevzdat a pak je zase dostanou… Což je blbý, protože tam pořád někdo musí stát. Zase na druhou stranu, násilím je v sálu držet nemůžeš. 🙂

  19. ok wiwi, malé w zaregistrováno :-)A jinak máš pravdu, lidé se trousí pořád. V sobotu jsme byli s přítelkyní na A. podruhé, tentokrát na 3D a poslední divák dorazil asi 15 minut po začátku filmu…což zážitku vyloženě prospívá :-(Na brýle si stěžovat nemohu – ač sám obrýlený, ty v Palace cinemas mi na mých sklech sedí výborně

  20. Já osobně Avatara viděl dvakrát (2D a 3D) a přestože se mi ten film líbil, tak snahu zakrýt poměrně výrazné vady na kráse nechápu.Nejprve ale udělám odbočku k oné marketingové zběsilosti, která jej provází. Narozdíl od autorky recenze si totiž nemyslím, že jde o závadu.Ten film byl přeci natočen především kvůli tomu, aby vydělával peníze a to se mu zatím daří více než skvěle.A nyní k filmu:1) DějJednoduchý a přehledný děj nemusí být na závadu, ale pokud během projekci hezkou chvíli dopředu víte, co bude následovat (podotýkám, že jsem žádnou recenzi před návštěvou kina nečetl a snažil se oprostit od jakýchkoliv informací), pak je něco špatně.A to se dle mého nedá omluvit vůbec ničím.Kde je nějaké napětí, zápletka, nečekaný zvrat (byť třebas i na pozadí jednoduchého příběhu)? Opravdu si myslíme, že nás pan režisér Cameron, a zdůrazňuji pan režisér, chtěl uchránit pocitu studu nad nedokonalostí našeho vlastního mozku a k velkolepé fauně i flóře Pandory nám naservíroval prostinský děj, protože více bychom nebyli schopni zvládnout a vstřebat?…Přátelé, to snad ne:-)Nezavání, to spíše zoufalým hledáním modly, které bychom se mohli klanět a připadat si před naším božstvem malí, bezvýznamní a nedokonalí?Ano, trikařům, počítačovým grafikům a výtvarníkům se rád pokloním, ale Avatarovi jako příběhu jen stěží. Tady se dalo udělat mnohem více a celé věci by to jen prospělo…2)Ekologie:Osobně mi tento prvek nevadil, ale klidně bych se bez něj i obešel.Existuje řada chvályhodných a bohulibých myšlenek a cílů, ale vždy záleží, jako metodou jsou tyto záměry uváděny do praxe.A přestože názory našeho hlavního hradního ekologa a klimatologa nesdílím, začínám docházet k myšlence, že má (bohužel) v některých otázkách pravdu. Být ZELENÝ je dnes tak trochu IN. – Je to do jisté míry MÓDA někdy HYSTERIE a občas DEMAGOGIE.Avatar měl a má zřejmě tu smůlu, že přišel do časů, v nichž se termínu EKOLOGIE nadužívá a pracuje se s ním často lehkovážně. Kdyby to bylo technicky možné a Cameron své dítko uvedl do kin o 10 let dříve, nikdo by se zřejmě nad rozmlácenými kamerami bagrů vyvracejících letité stromy nepozastavoval.I v tomto případě totiž platí, že všeho moc škodí…3)Dabing a 3D technologie:Patří mezi ty, kteří by film rádi viděli v originálním znění, ale i tady patrně platí, že Avatar měl být skutečně (celo)rodinnou podívanou a děti i řada dospělých čte titulky jen nerada. Lze zatím rozhodně spatřovat snahu o přiblížení se širokému diváckému spektru:-)Jeho kvalita je v zásadě slušná nikoliv však výborná a patří k tomu lepšímu, co bylo a je možné v našich kinech v posledních letech slyšet.Srovnání 2D a 3D obrazu pro mě vychází jako relativně rovnocenné a 2D zase o tolik za vyspělejším formátem nezaostává. Výrazně ochuzeni nebo obohaceni nebudete.

  21. Já chápu, že se to dává dabované, ale aspoň v Praze, když už nikdy ne v Brně či jiných větším městech – dobře, je tam míň cizinců – mohla být JEDNA kopie 3D v originálním znění.A přijde mi, že téma ekologie je dneska opravdu jenom takové pozlátko, jako tu už byli hlavní nepřátelé Sověti, černoši (či jak se to dneska politicky korektně říká), Číňani (pokud vím, to je ještě politicky korektní říkat) atd., což dneska z důvodů politické korektnosti už být nesmí, máme tu sveřepé dobyvatele cizích světů a antiekology. Jednoduché příběhy jsou v naprostém pořádku, ty nejlepší takové obvykle jsou – ale vadí mi, když jsou přespříliš předvídatelné. Aspoň nějaká zápletka kdyby byla 🙂

  22. to mazlík uzlík
    Ale jo, já netvrdím, že je to geniální děj, JE JEDNODUCHEJ jako poleno. Daleko víc ta jednoduchost trčí než u jiných filmových příběhů (a je jich fakt habaděj), u kterých to člověku ani tak nějak nepřijde. Jedna hypotéza může být, že je to záměrné: když už nemůžeš použít něco složitějšího (třeba viz Faunův labyrint), tak tedy absolutně achetypální / primitivní dějovou linku.Jen tak pro legraci: zkus do základního dějového schématu Avatara vymyslet nějaký úžasný, ale pro většinového diváka stravitelný dějový zvrat… 😉

  23. shadowulf: ano, nezdá se ti to, na´vi je silně inspirován jazyky severoamerických indiánů.

  24. to fv
    :-)Jasně, já nejsem filmový scénárista, ale zase se z té připomínky nevyvleču a pár řádek k obměně děje připíšu.1)Po čase zjistíme, že na Pandoře již původní obyvatelé nežijí, ale i tzv. domorodci (Na’vi) jsou ve skutečnosti avataři (potomci či skuteční hostitelé)ovládaní humanoidní civilizací, která na planetu (před X lety) přesídlila, a stejně jako lidé, zde nebyla ve své původní tělesné schránce schopna života. Setká se Jake (pokud existuje) se skutečnou Neyteri? Neukončí “ti druzí” svůj vlastní projekt avatar? Zajímali se o těžbu unoptania, nejsou jejich avataři/domorodci jen “strážci pokladu”? Jak moc nákladné je unoptanium vytěžit? Nepřiletí „ti druzí“ rovnou k “hotovému”?)2)Jake se po smrti bratra – dvojčete vydává na planetu. Projekt avatar byl z nařízení vyšších míst pozastaven. – Složení týmu dr. Agostiniové (Sigourney Weaver) je konečné a existuje již jen jeden funkční avatar. Členy vědeckého týmu vnímají domorodci značně nepřátelsky. Jake se vydává mezi Na’vi s cílem získat citlivé informace. Během slavností Na’vi se jednotlivé kmeny setkávají. – Na scéně se objevuje Neyteri, “staří známí ze stromu” a s nimi domorodec, který vypadá přesně jako Jakeův avatar – narozdíl od něj bez ovladače. Těžba a vojenská operace začínají. (Kdo je domorodec? Jak zareagují kmeny? Co Neyteri na dva „domorodce“, kterého si vybere?)Každý účastník vědeckého experimentu na Pandoře měl původně k dispozici dva avatary (1 rezervní). Jakeův bratr nezemřel, ale z programu zdrhnul a objevil způsob jak se pomocí Ejwy přenést do “nového” těla (to u něj se objevily vážné zdravotní potíže, které pochopitelně:-) jistou dobu tajil:-)). Na základně našla doktorka část jeho zápisků, doufala, že se Jakeovi, zatímco pracuje pro plukovníka, podaří získat informace o Ejwě. (Nebešťané ovládli technologii avatarů, trvalý či opakovaný přenos vědomí však nedokáží. – Vize nesmrtelnosti, pokrok v medicíně.) Jake měl ale se svým bratrem značné rozpory, a aby ho získali pro pokračování v projektu, který jeho bratr “ukončil”, přesvědčili ho, že zemřel.3)Jake po předání taktických a strategických informací o Na’vi opouští Neyteri a je mu operována poškozená mícha. Po krátké rekonvalescenci se (rozpolcen výčitkami a vlastním svědomím) vrací na planetu jako expert etnolog, vojenský expert atd. a spolu s ním i „krásná neznámá“. Mezitím byli domorodci vyhnáni ze svého rodového stromu a začala těžba. Na’vi se následně vzbouří a vtrhnou na základnu. (Velká část vojenské posádky již odjela po úspěšném dobytí naleziště.) Během útoku domorodců je Jake, krásná neznámá a tucet dalších unesen a pod hrozbou smrti je požadováno ukončení těžby. Těžařskou společnost samozřejmě určité (plánované ztráty) na životech nezastaví.(Prozradí se Jakeova předchozí avatarská identita? Jak skončí milostný trojúhelník – Jake, Neyteri, krásná neznámá? Koho nechá kmen na živu?)Nakonec doktorku nemusela hrát Sigourney Weaverová, ale přeci jen trochu mladší herečka a tradiční milostný trojúhelník (místo rovněž klišoidní “krásné neznámé”) mohl vzniknout i mezi ní Jakem a Neyteri.Jak jsem napsal, scénárista ani spisovatel nejsem, ale člověk povolaný by něco vypotit mohl:-) To ať se na mě Cameron nezlobí;-)

  25. Deja vu? Ale jistě.
    Poprvé jsem si nechal vyspoilerovat v řadě recenzí obsah filmu, podíval se na všechny trailery…no, déja vu to skutečně je, ale dokonale prodané.Celý Avatar není ničím jiným, než kompilátem několika málo filmů. Se scénářem nebyl problém – prostě se opsala “Pocahontas”. Doslova. Aby to tak neřvalo a aby na to kromě prepuberťáků a puberťáků chodili i dospělejší diváci, vykradlo se pár léty prověřených, tudíž dnes již bezpečně zapomenutých filmových hitů. Kromě “Tance s vlky” (což je taková dospělejší “Pocahontas”) se použil i protiválečný “Narozen 4. července”, v němž Tom Cruise končí jako válečný veterán na kriplkáře – tedy přesně tam, odkud Jake – mariňák na vozíčku – teprve startuje. Do toho se okopírovaly vrtulníkové scény z libovolných filmů o Vietnamu (“Apocalypse Now”, “Četa”) a přihodily obří stromy z Lórienu (“Pán Prstenů”).Protože ochrana domorodců už od 90. let tolik neletí, zato environmentalismus je v kurzu, výsledkem je protiválečná, ekoaktivistická agitka s hepáčem a kvalitní, rozhodně však ne revoluční animací (revolucí bylo Společenstvo prstenu – bez 3D brýlí a reklamních keců okolo). Avatar stál údajně 500 milionů, vydělal miliardu, takže se zaplatil a teď už je to jen čistý zisk. Chápu, že filmy se točí především proto, že je potřeba vydělat, ale není důvod dělat z toho umělecké dílo desetiletí, století, pardon – týdne. Zbývá opepřit ho libovolným množstvím Oscarů…to víte, takovýchto výplachů mozků není nikdy dost, hlavně, že míří správným směrem.

  26. přestávka
    Byla jsem na titulkované 2D verzi v Ostravě a (díky za to) žádná přestávka se nekonala, takže je to asi specialita jen některých multiplexů.

  27. to mazlík uzlík
    Gratuluji, připravil jste perfektní a docela použitelný materiál pro druhý díl. ;-)Nebo alespoň pěkný pastiš!

  28. Jak vlastně skončí Avatar?
    To Acidburn:Poslyšte, že vy chcete flamovat? 🙂 Budiž! Nevidět film a odsoudit ho je jako pomlouvat člověka, kterého neznáte. Nejde jen o příběh, ale způsob, jakým je vyprávěn. Příběhy se podobají receptům: i zdánlivě nezajímavá svíčková může být lahodný mistrovský opus, zatímco pošírovaná zlatá vejce s květákovým velouté a lanýži périgord vás zklamou, jestliže je kuchař zvoral. Když je dílo chystáno s láskou, péčí, tvůrčí invencí a smyslem pro detail, dává předpoklad, aby byl konzument pokrmu (hmotného či duchovního) spokojen.Dovoluji si tvrdit, že Cameron svůj film točil právě takhle. Setkala jsem se jen s málo snímky, které by podobně zářily nadšením a zaujetím pro věc. Avataru se vyrovná leda Jacksonovův Pán prstenů, stejná neuvěřitelná snaha učinit neexistující svět absolutně realistickým. Stovky detailů, které divák přehlédne, ale které tam jsou, aby prostředí působilo maximálně věrohodně. Koho z běžných diváků vezme, že na stěnách Roklinky se jeden okamžik mihnou dokonale provedené fresky? Nebo že v řídícím centru během rozhovoru doktorky Augustinové a Jakea Sullyho běží v pozadí na počítači složitý program se spoustou dat a skenů; na zdech – úplně mimochodem – jsou podrobné informační tabulky; technika pozemšťanů a zbraně i nástroje Na´vi jsou vypiplané stejně jako před časem reálie v Jacksonově Středozemi? To se přece komerčně nevyplatí :-)! Do toho vrazí peníze jen cvok, pro kterého je jeho projekt srdeční záležitost.Cameron (či jeho produkce) nasázela do Avatara ne 500 miliónů, ale 800 melounků (!) – počítáno bez reklamního balíku. Scházelo málo, a Cameronův vysněný film mohl pořádně vybouchnout; přečtěte si komentáře, které se ještě před půl rokem objevovaly. Ani s Oskary to nebude horké, tenhle typ snímků akademikům nikdy nevoněl (tipuju nejspíš jen cenu za efekty ;-)). Nezlobte se, ale přijde mi mimo mísu poukazovat na filmy, které údajně byly předobrazem Avatara. Každé dílo čerpá z tezauru příběhů a dneska už není nic úplně původní. Obří stromy rostly taky v Cestě do pravěku, protiválečná byla Četa a vozíček s invalidou najdete ve Švejkovi :-). Na druhé straně, abych použila kulinářské podobenství, když je konzument přesycen, jeho opotřebované buňky si hned tak něco nevychutnají (to míním obecně).Pod povlakem známých situací není Avatar vůbec jednoduchý – jen chce trošinku pozornosti. Každá částečka logicky zapadá do celku, funguje v něm všechno… i jeho zdánlivě prostá struktura. (Nebudu zatěžovat kupou příkladů, jen… Kdo si všiml, že často zmiňovaný, údajně pouze mystický pozdrav: „I see you,“ je pronášený podle situace v nejrůznějších variacích, včetně ležérního stylu „čau“?) Dobrý film se pozná podle toho, že přiměje diváka (netvrdím, že dočista každého!), aby se k němu v myšlenkách vracel, objevoval nové souvislosti, podrobnosti, závěry. Můžeme někdy ještě podiskutovat :-DPOZOR SPOILER: Finální hepáč je nanejvýš sporný, stejně jako Jake Sully není ideálně hrdinská postava. Nebojí se fyzického nebezpečí, zato má pořádný strach ze vztahových konfliktů. Je vnitřně měkký, ústupný (extrémní forma zdvořilosti) a není nijak mimořádně inteligentní. Celou dobu válčí Jakeova osobnost s latentní osobností avatara, protože ten přece není věc, je živý humanoid s technicky funkčním mozkem. Jakeův avatar je sice s přestávkami v hlubokém bezvědomí a v bdělém stavu je ovládán „vetřelcem“, ale postupně nad ním získává převahu – už díky genetické konfiguraci tělesného HW, které používá jak jeho diskriminovaný majitel, tak přechodný host. Ten sofistikovaný proces je možné sledovat od prvních okamžiků Jakeova „vstupu“ do avatara. (a vy mi řeknete, že Cameron vykradl Jekyla a Hydea ;-))Jake Sully, dvojnásobný renegát, na konci filmu skutečně umírá. Do avatara nepřechází jeho vědomí, jen životní energie. Tak jak bylo během děje několikrát zdůrazněno, jeden umře, aby druhý začal žít. Sílu, kterou jsme si půjčili, musíme jednou vrátit. Oči neotevírá Jake… ale nový jedinec s fyzickou schránkou avatara, a – kdoví – snad se stíny Jakeových vzpomínek.

  29. Františko milá
    100% souhlas. včera jsem to viděl a všichni tihle rozumprdové, rejpalové a pseoudointoši mi můžou skočit šipku do prdele. Kdo chce vidět nádherný příběh v dosud nevídaném světě (technologicky i “srdcově”), má možnost. Chudáci rejpalové (typu olé, mm, ordog, regis a spol) a další postižení hnidopichové vidí jiný film a jiným mozkem. Jejich škoda.jwp já sám

  30. džejwípí milé,
    neber moje jméno nadarmo do úst. film jsem neviděl a nekritizoval. takže mě vynech, jo? 😉 jdu na něj v úterý a teprve potom si něco povíme, kapiši, pane nerozumprdo? 🙂

  31. přátelé moji, nehádejte se,
    – byť v dobrém: každý má právo na svůj názor. Když už, tak regulérní souboj (otázka je, v jakými zbraněmi? Možná bychom se mohli řezat klávesnicemi.)Jen tvrdím, že tenhle film není běžný komerční nářez, a když se nad ním alespoň trošku zamyslíte, na první pohled lineární děj se rozkošatí, jako když hodíte do horké vody květinový čaj. 🙂

  32. Františko
    opět jen podotýkám – mluvíš zcela přesně o tom, o čem to je. Regisi, ty budeš první, kdo tady bude přežvejkávat ty svý obvyklý pseudoargumenty a hledat hnidy, abys nasytil své hladové souvěrce (už tady opět žvaní). Takže o tebe se nebojím.Již teď bych ti mohl připravit slovníček, který použiješ na odsouzení tohohle velkolepýho filmu… (Protože je moc úspěšný a moc dobrý, a to Češi neodpouštěj, jo a bacha, taky tam je prej klišé a ekologie…)

  33. milý jwp, víš houby, co tady budu po shlédnutí filmu psát, ať už proto, že nemáš nejmenšího tucha, jaký mám vkus, a nebo už jen proto, že o zítřku předem nikdo nic neví. takže si strč svoje kecy do kecek. dělej si, laskavě, fackovacího panáka z někoho jiného. máš úplně stejné předsudky, jako předhazuješ mně, to jest, že jsem předem naplněn nějakými pseudoinťošskými odsudky. jenže ty ses těmi svými pitomými komentáři /”úspěch češi neodpouští” – to je blábol non plus ultra/ už odkopal, já se ještě nijakými velemoudry na adresu avatara ztrapnit nestačil 😉 takže, po druhé, nesuď, neboť budeš souzen, a narazíš 😉 ve vší fúctě, pane.františko, regulérní souboj, jak pravíš. ale na hrubý pytel patří hrubá záplata, a jwp by si měl vypláchnout ústa, než se začne do druhých bezdůvodně navážet. fight fire not with fire, but flame! 🙂 trochu se to podobá tomu aforizmu o pánovi a psu: tak dlouho kritizuje ty své pseudoinťouše, až dělá přesně to, co sám tvrdí, že dělají oni.

  34. Milý regisi
    Jsi super! Ani nevíš, jak jsi mne potěšil.. A to jen na základě jednoho mého kratičkého komentáře a mé slušné odpovědi na tvou poznámku.(Jinak – v úterý na to jdu znova a budu se za tebe modlit – i za všechny podobně startovací hnidopichy a rozumprdy. :)))

  35. Jinak ještě, Regisi
    aby bylo jasno – teď jsem dopsal asi třístrankovou metodiku ročního vyúčtování různých zálohovaných služeb s vazbou na změnu sazby DPH na rok 2010 a vzhledem k původním sazbám loňského roku, tak to jen chci říct, zaplať pánbů za AVATAR a za komunikující lidi jako seš ty 🙂 Uf. Jdu pokračovat…

  36. nic si z toho nedělej, já mám grantovou uzávěrku a do toho ty. z toho by se jeden, ale možná i tři.

  37. To Františka Vrbenská:Víte, proč se neshodneme? Vy vyzdvihujete Avatar za jeho smysl pro detailní model cizího světa – který nepopírám ani v nejmenším. Ano, ty detaily jsou prvotřídní – stejně jako v Pánu prstenů, stejně jako v Rebuild of Evangelion.Jenže vizuální dokonalost v tomto případě sama o sobě kvalitní film nedělá. Ano, klidně může existovat film prakticky s nulovým dějem, sled obrazů, působící na diváka pouze vizuálně – třeba Dimension Bomb (součást Genius Party Beyond) je úžasná, osmnáctiminutová hra s divákem, kde lze každou scénu interpretovat X způsoby.To ovšem není případ Avatara. Ten se totiž snaží “prodat” i svůj příběh.Vadí mi záplava nekritických recenzí, které trivialitu příběhu obhajují kvalitní animací a nevídanými filmovými triky. Je to asi na té úrovni, jako kdyby někdo komplexně hodnotil vytuněnou káru podle nablýskané karosérie a současně přehlížel motor o výkonu tráboše.Můžu vykrást jiný film, klidně okopírovat jednotlivé scény a mít divácký úspěch – stačí, že na předlohu už pár let padá prach, případně není tak známá. Dokonce mi to nemusí vadit ani jako diváku – rád se podívám na Matrix i Ghost in the Shell. Ale zamlčovat to je nesmysl.Nevím, jestli znáte “Narozen 4. července” a “Tanec s vlky”. Nevím, jestli jste viděla “Pocahontas”. Avatar tyto tři filmy vykrádá zcela nepokrytě. Nevykrádá zfilmovaného “Švejka”, nevykrádá “Cestu do pravěku”, to je pouze váš argumentační faul, který mne uráží svou naivitou asi stejně, jako účelově použitý citát současného prezidenta republiky. “Narozen 4. července” má se “Švejkem” společnou leda tu kriplkáru (dokonce ani toho pasažéra ne, protože Cruise skončí jako ochrnutý válečný invalida, zatímco Švejk chodí zcela bez problémů) a fakt, že jde svým celkovým vyzněním o protiválečný film. Kdyby šlo o takto jednoduché paralely, tak bych se musel zbláznit, abych je vůbec kdy ventiloval.Jekyll a Hyde? Ne, ani tenhle příměr bych nepoužil, spíš bych sáhl po Motoko Kusanagi po jejím splynutí s Loutkářem, když už. Navíc by šlo v tomto případě o podobnost, nikoli o prachsprosté vykradení.A jen pro vaši informaci – Avatara jsem viděl ve středu. Pocahontas v deseti letech.

  38. To Acidburn:Čekala jsem vaši odpověď v podobném duchu. Nic nenamítám proti inteligentní diskusi, i když výměna argumentů na tomto místě není úplně to pravé – není dost on-line. Možná, že při přímé debatě bychom byli schopni dobrat se k nejakému konsensu snáz… protože zřejmě máme oba rádi filmy i příběhy.Jistě že jsem viděla všechny snímky, o kterých se zmiňujete. Není mi jasné, k čemu srovnávat Pocahontas s Avatarem, odlišná vyprávění s dílčími paralelami – přijde do cizí země, potká cizí holku a její táta ho chce zabít; zatímco legenda o Pocahontas je na téhle osnově vybudovaná, u Avatara jde o jedno vlákno scénáře, jeho těžiště je úplně jinde. V Narozen 4. července běží vůbec o něco jiného. Tanec s vlky se nedostane přes povrchní námětovou shodu, setkání a střet dvou kultur. Zapomněl jste uvést Malého velkého muže, ten by se hodil možná lépe.Pokud takhle vyzobáváte jednotlivosti, nedivte se, prosím, ještě nadsazenějším příkladům. (Proč vám vadí citát o ničení země? Představuje velmi rozšířený postoj, oponující vyznění filmu, a mezi námi, nezáleží na tom, kdo ho vyřkl.) Když už zmiňujete Motoko Kusanagi, kromě Ghost in the Shell můžete uvést ze scifistického žánru i Lupiče těl (v původní verzi), případně jeden z dílů Krajních mezí, protože tam šlo o dobytí/ovlivnění země pomocí “vyprázdněných” fyzických schránek domorodců, ovládaných vetřelci. Podobně bychom mohli zbytečně pokračovat do nekonečna. Tímhle postupem byste odpravil tři čtvrtiny filmů včetně těch, o kterých se zmiňujete. Pak by vám Irréversible připadal nepřekvapivý a vybrakovaný odjinud a Antikrist by byl o ničem. Námět Avatara přitom je svým způsobem originální, určitě v kombinaci historických a scifi prvků, o kterých tvrdíte, že si je půjčil jinde, a v řadě jednotlivých motivů a nápadů. Nehodnotím ho pozitivně jenom kvůli technologii – je pouhou částí konstrukce, nebo dokonalému provedení, které by bez dalšího tvůrčího vkladu bylo samoúčelné. Film přece netvoří jen příběh, stejně jako obraz není jen námět. Film je složité umělecké médium, v němž ideálně musí fungovat na učité kvalitativní úrovni (nikoli nezbytně nejvyšší) všechny komponenty ve vzájemné harmonii. Snažila jsem se vysvětlit, proč mi připadá samotný příběh Avatara pro celkovou koncepci díla únosný. Avatar jako celek je téměř dokonale natočený film (ale jak říkají Arabové, dokonalý je jen Aláh). Ke každému z nás promlouvají artefakty jinak. Budu vám věřit, že vaše nespokojenost není póza, že vás tenhle film prostě neoslovil. Pro by ne? Je to tak v pořádku. Mně osobně je totálně fuk, jak moc je tenhle blockbuster slavný a úspěšný. Nejsem snob, abych musela chodit na snímky, které letí, pokud mne osobně nebudou lákat, a popularita nějakého díla už vůbec není důvod, abych ho chválila nebo se k němu vyjadřovala. Přijdou nepochybně další filmy, které budou stejně dobré, nebo lepší, pořízené se stále dokonalejšími technologiemi. Těším se na Imaginarium doktora Parnasia a vím, že bude skvělé, na Sherlocka Holmese, na Burtonovu Alenku… A brzy už proběhne další Febiofest, alespoň doufám. 🙂 Není to fantastické, že člověk může mít požitek z výborně natočených snímků? Ale Avatara si zařadím do svého top tenu, vedle Princezny nevěsty, černobílých Visiteurs du soir, prostinkého Červeného balónku nebo Staré pušky, i když měla také jednoduchý a profláknutý příběh…

  39. Předem bych se rád ohradil proti zaškatulkování kritiků, recenzi kolegyně spáčilové považuji za dosti…ehm…nevydařenou:)Jinak mne tento rozbor potěšil, byť nepatřím k nějakým zélotům Avatara. Jen mne napadá, že pro stromy občas nevidíme les. V tomto případě motiv kolonialismu, který jsem vnímal mnohem silnější než enviromentalismus a ekologii. V tomto mi přišel Avatar až děsivě realistický (nu až na ten konec:)). Technicky vyspělejší civilizace, domnívající se, že má i kulturní nadřazenost provede postupnou invazi za cílem exploatace zdrojů, bez ohledu na místní obyvatelstvo. Toto je obraz našeho dvacátého a části devatenáctého století a pokud něco Avatar vykrádá, jsou to dějiny – a je to dobře. V tomhle je Cameron nekompromisní a velmi účinně vystihuje nelidskost kolonialismu.Jako bonus. Kamarád Palestinec byl z Avatara nadšen… kromě toho, kdy buldozery devastují onen posvátný háj a jemu se moc dobře vybavily rodinné olivovníky, které skončily úplně stejně a on se rozslzel. A tohle, moji milí, dokáže jen málo snímků…

  40. Tak – konečně se můžu také zapojit do diskuse, včera jsem s dcerou viděla Avatar. Nejdřím musím říct, že moje dvanáctiletá, přemýšlivá potomkyně, byla zcela uchvácena. Chvílemi jsem ji slyšela vzlykat a první otázka po konci byla: Vyjde to na DVD?¨Já jsem z toho tak zcela unešena nebyla, do mého top tenu se to vedle Pána prstenů a Casablanky nevyšplná. Dobrý film to je, o tom žádná, Pandora je nejen vyzuálně, ale i myšlenkově skvěle vybudovaný svět. A moc se mi líbila ta doktorka, která dokázala jeho principy popsat i vědeckou terminologií, mimochodem, tam jsem málem zaštkala i já, když ji nedokázali vrátit do avatara.Jen mi přišly poněkud příliš poplatné úzu ty scény boje hlavního hrdiny v domorodém těle s obrněným “hlavním zlounem” (mimochodem, byl to vůbec hlavní zloun? On se přece choval jako voják, kterým byl, pro mě drží černý fábor ten bezpohlavní představitel Firmy). Ale jo, byl to dobrý film. Dala bych si ho ještě jednou…

  41. závěrečný souboj
    to Martina:Ten byl právě velice zajímavý :-)Lidé sami proti obřím Na´vi téměř nic nezmohli, jenže do stejné pozice se dostali více než třímetroví domorodci při střetu s technikou. Hlavního bezpečáka bych taky neviděla jako zlejška (“přítel tě může zradit, nepřítel tě může zabít, ale vinu nesou ti, co se zradou a smrtí souhlasí”). Z jeho pohledu je naopak za padoucha odpadlík Jake. Nepodrazil jen kolonisty, ale celou lidskou rasu.Na´vi totiž nejsou lidé, ale theriantropi = x-dlaci, nejdokonalejší, jaké fantastika vymyslela. Užívají sice zbraně, nástroje, nádoby (to ovšem nejeden živočišný druh) a taky oheň, ale jejich psychika a vnímání patří přírodě, ne lidské společnosti, jejich sociální chování odpovídá etice vlčí smečky.Všimla sis, že se jejich tvůrci inspirovali pravěkými zobrazeními “šamanů”, theriantropů z jeskynních stěn?Proto Na´vi nemůžou být za kladné ani záporné: žádné divoké zvíře v současném pojetí hodnot přece nelze hodnotit plusem nebo mínusem.IMHO jsem čím dál tím víc přesvědčená, že stěhovat se s pomocí Eywy nemohlo vědomí (zůstávalo u ní), ale jen ta životní síla – proto nevzkřísili Augustinovou.

  42. tak už můžu taky trousit: úžasně zdobená amfora, ale prázdná. pitvat detaily postrádá smysl, je to subjektivní 😉

  43. Možná, ale zajímavé je, že to ode dne, kdy jsem to viděla (tedy v neděli), nedokážu pustit z hlavy. Možná to je prázdná amfora, ale právě proto si do ní každý asi dáme něco ze sebe. Ano, subjektivní, samozřejmě. To ale přece není negativum…

  44. každé dílo je jenom prázdná amfora. Plníme ji tím, co je v nás, a co v nás probudí – každém jedinci jinak, subjektivně. Tak trochu magie, řekla bych 🙂

  45. františko
    opět a znova: máš pravdu – a kdybys věděla, kolik lidí s tebou souhlasí, ale nechce se tady zahazovat v těch rádoby intelektuálských komentářích – byla bys ještě raději. Prostě – jseš naše holka zlatá!

  46. fv: a na tenhle nesmysl jsi přišla jak? :DJinak když čtu ty tvoje ódy na ten film a popisy delší, než manažerský kobereček, tak mi nedá, abych si nepomyslel něco o zastydlosti :D”Na´vi totiž nejsou lidé, ale theriantropi = x-dlaci, nejdokonalejší, jaké fantastika vymyslela. ” x-dlaci :)))))) ženská, z tebe musí mít v ústavu radost 🙂 Co knedlíky, umíš? 😀

  47. Jokere, zmiz a buď zmizelej, než tě zmizí jwp :-)Krásně to píšeš, Františko. Avatar pro mně sice není nejlepším filmem loňkého roku, ale hrozně hezky se na to dívá.

  48. knedlíky
    Jasně 🙂 – jaký chceš? Já náhodou vařím dobře.A jinak dík, už jsem se bála, že se nikdo nechytne 😉

  49. Jen prosím Martino bez spoilerů. Někdo to třeba ještě neviděl.Film se mi líbil hodně. Cameron to opět dokázal.

  50. Fenris: Chyběl bych ti, přiznej si to :)fv: Kynutý borůvkový? Šlo by to? 🙂

  51. OFF TOPIC
    Ale jistě, přejete si je s kompotovaným ovocem, mraženým, klevelou, miniknedlíčky se žahourem, nebo si počkáte na červenec a čerstvou úrodu? A budete si přát zdobené strouhaným tvarohem, zakysanou smetanou, “šlehačkou” našlehanou nebo tekutou, případně se strouhanými oříšky či vanilkovu zmrzlinou? Vždy doporučuji jemně karamelizované máslo na přelití.Výsledek bude stejně v každém případě MODRÝ (všechny asociace vem čert).

  52. kdo je pro odstřelení jokera?
    Já. (Chyběl bys mi taky, chlape, ale prdel musí bejt…) Jo – a bez knedlíků! Františko, vyprdni se na něj, na bezvěrce! Jak říká Kniha knih – a první byl AVATAR!(jo, a ještě mi tu pořád chybí inteligenti olé a mm, kde jste, sakra kucí? Na 1. cocotconu jste chyběli.)

  53. fv: tohle mi přijde daleko přínosnější diskuse než ta o tom hloupém filmu :)jwp: … a zítra zase bude: Ten jwp co sem píše vlastně není jwp 🙂 Nezapomeň si proto vzít své léky na schízu, prostatu a hadřík proti inkontinenci 🙂

  54. no, nádherná recenze františky … co dodat? jen to, že děj byl přesně takový jak měl být a že se klausovcům … tedy jeho ekologickému přesvědčení rozhodně líbit nebude.a kritika? proč jsou domorodci čtyřkončetinoví když vše kolem šestinohé? že by tam přišli odjinud?jinak krásná pohádka o tom, jak by to mělo být a jak to nikdy nebude … škoda. ale ve filmu alespon tedy to může být, ne?nebo myslíte že ne? jo, řada si to myslí. ale je to velmi nespravedlivé.

  55. racek: Tak já s Klausem v mnohém souhlasím, přesto se mi Avatar hodně líbil. Přírodu totiž je třeba chránit. Ale ne tím způsobem, který je nyní tak in.

  56. 2 joker
    tak proti tomuhle se fakt blbě brání, a teď někomu vysvětluj, žes to nepsal, ačkoli píšeš pod svým nickem všude. Fakt blbý. Ani nepotřebuješ prášky, stačí jeden vůl.jwp

  57. jwp: to je právě kouzlo zdejšího fóra, psát bez registrace 🙂 Vznikají tak zajímavé schizofrenní situace 🙂 Předpotopní web FP na tohle neumí zareagovat.

  58. nutnost registrace na druhé straně odpuzuje určité procento lidí reagovat, tož tak

  59. Souhlas. A na druhou stranu…
    … je tady větší sranda 🙂 (Někdy.)

  60. … i když je to vlastně tak, že mě mrzí to, že nikdo nereaguje na mě…

  61. APUjá s klausem souhlasím dost často … bohžel, jeho dnešní způsoby jsou takové jaké vytýká svým odpůrcům.jo a jistě, vím že svět se vyvíjí a nikdy nemůže zůstat na úrovni jako v avataru. bohužel, pokrok je boj o život a vítězství silnějších … jistě, ne těch fyzicky, prostě bez války bychom asi svítili svíčkami …ale jako pohádka jak by to asi mělo správně být … člověk se rád zasní. jsem holt někdy starej sentimentální blbec. taky to tak nebývalo :-)))

  62. acho jo, sicco, ale já nevím, na co reagovat kromě toho, že Tě mrzí, že na Tebe nikdo nereaguje :o)). JO, už ro vidím – no, já jsem z těch, kteří, jakmile je nutnost registrace, tak si možná diskusi přečtou, ale nikdy nenapíšou. Registrace mě odpuzuje. Tož tak.

  63. píííís
    no, většina lidí je naprosto nadšená … co má ještě oceněný film charakterizovat?

  64. Nadšení nechť si diváci jsou ale pro mne to je film, který mne pobavil ale nenadchl. Prostě nic z čeho by mi spadla brada vysypaly se zuby a mé oči už nikdy nechtěly vidět nic jiného… Podle mne v roce 2009 vyšlo několik kvalitnějších filmů… ale je mi jasné že názor většiny je názor většiny…

  65. Pííís: Ano, je to tak, názor většiny je názor většiny. Podle mě Avatara jako filmový zážitek překonalo jen Vzhůru do oblak. Takže glóbus si určitě zaslouží.

  66. imho nejtrefnější krátké hodnocení avatara (čteno v reflexu): “vím, že si nabíhám na velmi ostré fanouškovské vidle, ale nemůžu si pomoci: když už někdo natočí nejdražší film všech dob, čekala bych, že k němu také někdo napíše scénář.”

  67. nemusím snad, milý Regisi
    nemusím, regisi citovat posměšné hlášky z recenzí své doby na Hvězdné války, Star Trek, Vetřelce a vůbec dnes již klasiku SF filmů? Nerad bych to vyhledával, ale vím na 100%, že Hvězdné války (ty staré, které miluju) byly stokrát označeny jako bezduchý kýč plný zkopírovaných scén ze starých válečných filmů – a snad ani nemusím hledat citáty podobných “odborníků” na Pána Prstenů. (Čistě mezi námi, citátore – je přece jasný, že nejnavštěvovanější film musí mít také patřičný počet odpůrců a ono nezbytbé procento přechytralých komentárorů, a možná jsou ti samí, co nedávno tak vehementně odsuzovali Hanebný pancharty a před lety Gladiátora a ještě dříve příjezd vlaku na nádraží:)))A volím ty vidle! Tas!

  68. to Regis
    možná je to krátké hodnocení, co nejvíc shazuje, ale rozhodně není nejtrefnější

  69. No ale Gladiátor je taky pořádnej škvár a Hvězdné války jsou celkem dost velká nuda, zvlášť první díl (taky myslím ty starý, ty nový radši ani nekomentuju). A o Pánovi prstenů je škoda se vyjadřovat, zvlášť o druhých dvou dílech – a takový to mohly být dobrý filmový příběhy. Takže Avatár přenechávám znalcům a jdu si pustit nějakýho starýho Johna Woo 🙂

  70. Neříkám že Avatar je úplně špatný film ale na druhou stranu si ani nemyslím že je to naprostá pecka. Jen si prostě myslím, že letos vyšly lepší filmy než Avatar… Namátkou Inglourious Basterds, Where the wild things are, Watchmen atd… Například původní hvězdné války jsou fantastické a to co filmaři dokázali v té době vytvořit no prostě musím tleskat.

  71. jwp: star wars jsou neuvěřitelně nudná a bombastická kvazipohádka, ty nové ještě horší než ty starší. star trek byl zábavný (deep space 9), ale taky je to trochu no-brainer 😉 pán prstenů je OK (obrázky, ale to je zásluha alana lee), jen je příběh zjednodušený i na film trochu moc a některé filmařské momenty mi od jacksona přijdou jako wtf “soukromý žert, však víš, esme” (elfové s lucerničkama, olympijský běžec skurut-hai nebo “snímám z tebe prokletí” – to jsem se v kině hlasitě chechtal). vetřelec 1 je dost naivní, ale ta atmosféra a gigerova zrůdička – dobré. dvojka už je pitomá, trojka se napravila a čtyřka škoda mluvit.jistě, na všem se dá najít chlup, když budu dost hledat, a vkus je osobní. ale dokážu ocenit atmosféru, obrázky i příběh. avatar má super obrázky, ale atmosféra je řídká a příběh natolik nezajímavý a plochý, že si jeden v tom divokém reji pohybu ani nevšimne. jo, měl jsem dva momenty za ty tři hodiny, kdy jsem v tom něco cítil: 1) když jednou lezl z kóje a jak si vytahoval ty nohy v těch zpocených ponožkách v ponurým osvětlení a filozofoval o tom, že neví, co je vlastně ten sen, jestli pandora nebo ten hnus tady; 2) a pak když modro-bíle pomalovaný vrtulník začal ošívat ten bombarďák. a to je na 160 minut dost slabý.

  72. jak už se tu psalo, vždycky záleží na tom, jestli momenty filmu nebo knihy (či jiného uměleckého díla) ťuknou na nějakou tu klávesu v nás…nebo ne. To, co oslovilo Regise, mn minulo. Jeho zase minuly jiné pasáže, u dalších diváků by to bylo zase odlišné. Čím dál víc si ověřuji, jak – počínaje učitým kvalitativním levelem, pochopitelně 🙂 – je účinek uměleckého díla vázaný na atmosféru okamžiku, na zkušenosti, na vnitřní svět “uživatele”. Proč hovořit o plytkosti příběhu? Někdo ho vidí, někdo ne. Třeba u Hanebnejch panchartů byl někdo nadšený a objevil spoustu odkazů na kabalu, jiný se nudil a nenašel nic než glorifikaci násilí.Ona třeba Anna Karenina taky nemá kdovíjaký příběh: ženská, co přestává být mladá, si najde milence, nezvládne to a skočí pod vlak. Tvůrci nám nedávají v příbězích víc než černobílé omalovánky. Barvičky dopľnit a oživit kresbu si už musíme sami.

  73. Takže by se to dalo končeně rozumně uzavřít s tím, aby už všichni šli s tímhle filmem do pr**le 🙂 Světu i společnosti by se ulevilo.

  74. Ono by se to dalo ukončit i tak, aby šel do prdele Joker. Ale ať si to každý ukončí, jak chce.

  75. Apu: takovou radost ti neudělám 🙂 Budeš se muset s mou existencí zde smířit 🙂

  76. Promiňte tu nevhodnou reakci, občas se chovám jako trubec.

  77. To fv
    Ty odkazy na Kabalu v Hanebnejch panchartech jsou nadsázka, nebo je tam skutečně někdo objevil? Pokud ano, mohl bych vědět víc?

  78. Mno nevím kdo psal můj poslední příspěvek “Promiňte tu nevhodnou reakci, občas se chovám jako trubec”, ale já to nebyl. Že by nějaký vtipálek???

  79. Díky Františce za její naprosto přesný vstup. Tohle si myslím už dávno, jen bych to neuměla takhle precizně zformulovat.

  80. dovolím si, františko, nesouhlasit. pokud bych měl pokračovat v tvé metafoře: v zásadě existuje (podle jedné literárně-bědné hypotézy) jen pět typů černobílých omalovánek (příběhů). tvůrci nám předkládají různé varianty na těchto pět omalovánek a nejen to, oni je ještě předvybarvují. někdy dokonce přibalují už rovnou kompletní návrhy, jak je vybravit (pamatujete na dětské omalovánky?). na nás je, dohledat si další barvy, užít si celé to malování (které je svým způsobem omezeno tím, co jsem dostali), někdy taky si užít srovnání různých verzí téhož typu omalovánky. čím víc jich vidíte, tím méně vás překvapí jen mírné změny v provedení, je to jako droga, čím víc jí berete, tím máte vyšší práh citlivosti. samo sebou, můžu si v každém uměleckém díle hledat co chci, aniž by mě nutně muselo to dílo omezovat 😉 ale je to ta hra? z pohledu téhle metafory, avatar byl docela tuctový typ omalovánky, ale pěkně nakreslený, s pěknou barevnou předlohou, nicméně žádné překvapení se proto tohoto nehodného omalovávače nekonalo. zrovna nedávno jsem se podíval na oba díly obydleného ostrova a musím uznat, že i při vší té scénaristické bídě a laciným trikům, ti strugačtí a jejich příběh tam zůstal a má sakra co říct. v avatarovi jsem nenašel (skoro) nic, co by mě oslovilo (a to nejsem žádný anti-eko-klausovec). to všechno už jsem viděl dřív a podstatně lépe předložené. tož tak.

  81. tora a kabala
    Víc by asi prozradil Štěpán Kotrba, který recenzoval Hanebný pancharty v Britských listech: http://www.blisty.cz/art/48816.htmlCituji ze stejného zdroje:”Hrozné jest upadnout v ruce Boha živéhoJednotky SS pronásledované na svém vlastním území židovskými komandy? Předloha k filmové fikci amerického režiséra Quentina Tarantina Hanebný pancharti se ve skutečnosti odehrála na konci druhé světové války. http://www.lidovky.cz/zidovska-komanda-pronasledovala-cleny-ss-jako-ve-fikci-tarantina-ph7-/ln_zahranici.asp?c=A090909_110249_ln_zahranici_gluNa Operaci Nakam (Odplata) vzpomínal v rozhovoru pro agenturu AFP jeden z posledních přeživších účastníků Chaim Miller. .. Historik Winfried Garscha z Centra pro dokumentaci rakouského odboje (DÖW) ve Vídni potvrdil AFP, že “pokud shrneme všechny typy soudů, bylo na konci války odsouzeno, ať už v Rakousku, v Německu, nebo v Itálii, maximálně deset až 15 procent pachatelů nacistických zločinů”. Tajná operace židovské brigády britské armády pod vedením Chaima Zaskova se plným jménem jmenovala Nakam VeŠilem (Pomsta a odplata) podle citátu z hebrejské paraši Ha´azinu (Dt 32:35 Má je pomsta i odplata, přijde včas a jejich noha zakolísá, den jejich běd se blíží, řítí se na ně, co je jim uchystáno. | Li nakam veshilem le´et tamut raglam ki karov yom eydam vechash atidot lamo ) Stejnou taktiku pod stejným názvem použili parašutisté izraelské IDF v noci z 11. na 12. 8. 1953 proti Palestincům. Tarantino toto vše musel vědět, neboť paraša Ha´azinu se čte o šabatu před svátkem Sukot (15. – 23. tišri – 3.-11.10.2009, čas naší radosti – památka na přebývání Židů ve stanech na poušti po jejich vyjití z Egypta – Lv 23, 43, na paměť odhodlání vydat se do nejistoty za svobodou). Haftara k této paraše je píseň Davida krále, 2 Samuel 22:1–51. A právě symbolika jejích 51 veršů tvoří dramaturgii a klíč ke čtení a analýze Tarantinova filmu Inglorious Basterds (Hanebný pancharti) .

  82. to Regis
    Děkuji za zájem o téma, ale nejsem si jistá, do jaké míry má smysl dál polemizovat. To, že si každý z nás vyložil obrazy, které viděl, jiným způsobem **, ještě nevypovídá o kvalitách filmu jako takového. Skupina kritická i vstřícná jsou zastoupeny jedinci relativně soudnými, více méně vzdělanými, obeznámenými s kulturními souvislostmi a vybavenými přijatelným vkusem; v jiných případech by si mnozí nejspíše vyměnili pozice. Protichůdné názory obou táborů jsou plnohodnotné – a zcela subjektivní. Umění jaksi nejde kvantifikovat (zatím).Abych použila ještě jednu, poslední metaforu, když podle svého mínění právem pochválím lahodnou koprovku, nepřiměji tím jedlíka, který nesnáší kopr anebo smetanu, aby mu přišla k chuti.** Já jsem v Avatarovi nenašla parafrázi Pocahontas ani Tance s vlky, ale story o introvertním looserovi, který celoživotní snahu bezkonfliktně zapadnout do nějaké komunity zaplatil životem, a reminiscenci na pozemské ovládání teritorií ve středu zájmů, s bonusem několika kulturně antropologických odkazů.

  83. acidburn: ten člověk trefil do modrého… vidí skutečný obsah, ne to, co oblbuje půlku nudícího se světa.

  84. K tezím fv
    Text, který cituje 22. t. m. v 16:32, je na blisty.cz/2009/9/9/art48845.html Paraša a haftara nejsou kabalistické termíny; Kotrba je svým tradičním způsobem “jak pejsek a kočička vařili bramboračku” zkouší dodatečně napasovat na (jak tomu říká) “čtení a analýzu Tarantinova filmu” (prve odkazovaný text, označený na BL “pozvánka do kina”), jež bylo přímočaře politické (však je taky zařadil do kategorie “Hitler a historie nacismu”).Loser se nepíše se dvěma O, neboť neznamená “volnější”.

  85. Re: Opačný extrém
    acidburn … ten člověk byl reozhodnut to shodit ještě než ten film viděl …to se holt taky stává.

  86. poznámka k tezím
    To nejsou moje teze, to jsou teze Š. Kotrby 🙂

  87. tak já si také přileju oleje do ohně
    Přiznám se, že na film se teprve čekám, anžto jsem sehnal slušnou rezervaci do IMAXu až na únor, ale aby hádka nestála, předhodím místním odpůrcům názor páně Fily:http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=658244Je fascinující pozorovat neustále se opakující názor, že Avatar vykrádá jiné filmy, ale už se kritici tak úplně neshodnou na tom, které že filmy to vykradl. Tak je to obšlehnutá Pocahontas nebo Duna, sakra? Já jenom, abych věděl, co zrovna nemám číst, než půjdu do kina. Nicméně jsem rád, že jsem obeznámen s tím, které filmy shlédl který kritik.

  88. to Jan Vaněk jr.
    Myslím, že zrovna fv není třeba poučovat o pravopisu daného slova. Z několika zkušeností s globálním chatem na on-line hrách mám pocit, že někteří mladí (rozuměj náctiletí) Američané už to tak regulérně píšou (asi po vzoru cool vs. loose). A nebo je to chyba oblíbená i mimo české luhy a háje, podrobně jsem to nezkoumal. Třeba je to také přebraný citát:-)

  89. Duna to rozhodně není
    pokud by někdo dokázal natočit Dunu ve vizuálních kvalitách Avatara, pak bych chápal ódy na film roku, desetiletí, senzaci apod.bohužel, Avatar není vykradená Duna, ale (především) Pocahontas, resp. Tanec s Vlky (ale scénář Avatara se s Disneyovskou pohádkou kdyje víc).

  90. Hm. Jenže legenda o Pocahontas patří k základním americkým mýtům. Ten si i Disney studio jen vypůjčilo, jako spousty před ním a spousty po něm. Proboha, kdyby vyprávěné příběhy nevycházely z nějakých archetypů, případně s nimi nebojovaly, proč bychom se na ně potom měli dívat? Teď jde o to, zda se právě tohle ztvárnění trefí do našeho vnímání (samozřejmě od jistého kvalitativního levelu, díky Františko). Avataru se to u mě povedlo tak na padesát procent. Jiným na sto a jiné to minulo úplně. Co k tomu dál říct?

  91. racek: jsi naivní nekritický hlupák 🙂 Ta recenze nic nestrhává, jen realisticky popisuje to, co je pod pozlátkem, které snadno oblbne trouby, jako jsi ty k tomu, aby nekriticky zbožňovali filmový blábol za každou cenu 🙂

  92. Re: fv
    Tezí míním “Štěpán Kotrba objevil v Hanebných panchartech spoustu odkazů na kabalu”, po níž v jeho textech není ani stopy.Thomasi, myslet znamená houby vědět; ve vašem případě tuplem.

  93. I tenhle velmi hezky napsaný článek mě o ničem nepřesvědčil – někomu prostě nestačí hezká grafika k tomu, aby filmu odpustil ty tři hodiny nudy, které jsem v kině strávil…

  94. walome: no vidíš a já na něm už byl dvakrát a zrovna přemýšlím, kdy budu mít čas zajít do kina potřetí 🙂 Nicméně jakékoliv připomínky k filmu samotnému nemohou zastřít jedno – Cameron je zatracený génius, Avatara načasoval skvěle. Rychlost, jakou se sypou penízky, je prostě ohromující. Jistě, není to důkaz kvality, ale… Kloubouk dolů.

  95. Fenris 13 – tak to každopádně. Já jen doufám, že peníze z Avatara využije k natočení Terminatora pětky s Arniem v hlavní roli 🙂

  96. Fenris 13: Tak to ti tleskám a obdivuju tě, protože podruhé bych to zvládal jen velmi těžce ,ale potřetí už by mě asi v půlce promítání jistojistě odváděla slečna s kosou… Každopádně Cameron to dokázal a natočil vysoce výdělečný film… Já bych krom terminátora uvítal i konečně povedené vetřelce…

  97. joker … proč naivní nekritický hlupák? jen proto, že jsem byl na rozdíl od tebe či recenzenta spokojen a nesdílím tvé názory? kolik filmů jsi asi viděl, co?

  98. racek: proč? Nejspíš proto, že přesně to jsi 🙂 Tvoje obdivné a nekritické hýkání se nese touhle diskusí dost hlasitě :))) To, že jsi spokojen s tak nablblým filmem jen dokládá rozměr úpadku, který to celé provází 🙂 A ještě se zesměšníš tou poslední větou 🙂

  99. 2 joker
    No, určitě jsi viděl všechny filmy Passoliniho, Fassbindera, Antonioniho, Felliniho nebo abych byl aktuálnější třeba Jarmuschiho – nebo nostalgický a abych zůstal v rámci FP ve sci-fi ranku – Tarkovského. Pokud ne, pak není o čem řeč, chlape (jestli jsi tedy chlap…)No, ale že máme počet příspěvku dobrej, co?

  100. jwp: ano, pro pochopení a zhodnocení Avataru skutečně potřebuji vidět všechny tyto filmy 🙂 Jste tak srandovní… :))Počet příspěvků dobrej, už by se konečně mohla zhroutit databáze 😀

  101. JWP … no, viděl jsem jen ty, co šly u nás … tedy, v roce 1963 mi bylo 15, takže od tý doby :-))tedy, jistě, někdy jsem nekritický, určitě. zvláště tehdy, když se mi něco moooc líbí. to snad není špatně, ne?

  102. to Jan Vaněk jr.
    Než článku doběhne měsíční lhůta (zítra), ještě bych chtěla uvést na pravou míru “kabalistickou” záležitost Hanebnejch parchantů. Ve zmíněných článcích samozřejmě citáty z esoterických spisů nenajdeme, ale z daných pasáží Písma se s mírnou nadsázkou (ne však mimořádnou, protože nejen v recenzích, dokonce i v leckteré odborné literatuře narazíme na pozoruhodně vybudované souvztažnosti)dostaneme ke klasikům židovské mystiky, mimo jiné ke kabalistovi Mošemu Cordoverovi a jeho tezi :-): “lidské jednání vychyluje svět z rovnováhy”. Na ústní debatu jsem ovšem nemohla odkazovat. Takže tak…

  103. 2 racek a joker
    Já ale Racku rýpal do Jokera – bylo to uvedené “2 joker” – (a tím skrytě obhajoval tebe a tvůj dotaz na něj:) Jokere, líbí se mi, když mi někdo s tvým nickem řekne, že jsem srandovní. Beru to jako poctu.P.S. Nicméně, Avatar zatím drží první příčku nejen ve filmové branži, ale i tady, na FP, v počtu příspěvků! Já jen mohu poděkovat Františce za její dokonalý článek – a pak všem záporným (a samozřejmě těm kladným) ohlasům. Je tady rušno a tak má být…

  104. to jwp
    jwp nevykecávej se a piš,:) nejlépe pořádně dlouhého RoxnRolla 🙂

  105. To Jwp: díky za kavalírskou pochvalu 🙂 – i když, jak se říkalo za starých časů, nejsem jí hodna. – Přidávám se k siccovi: pišč, těšíme se!A hlavně díky všem za jejich názor. Jo, diskuse mají něco do sebe :-))

  106. 2 sicco a Františka
    Sicco, 120 stránek dlouhého roxnrolla jsem odevzdal minulý rok Ondřeji Jirešovi do Hvězd české sci-fi. Mají vyjít do půlky tohoto roku.Teď jsem někde za stránkou 100 – 26. JFK: Dlouhý černý úsvit (Františka už z něj spolučetla dvě kapitoly, díky Františko za Pragocon!) A do června jsem slíbil odevzdat Tomu Němcovi povídku/novelku do Pevnosti (název bys neuhodl – Pevnost :)Takže – pane, ano, pane, máme se jak na zámku, ať to trvá věčně!

  107. Re: 2 racek a joker
    jwp … já vím … já jen na vysvětlenou …

  108. c b
    jakym jazykem mluvili ve filmu avatar obyvatele pandory

  109. nevěřím svým očím. Lidi, sakra, proberte se a přestaňte hájit kraviny. Když už nezvládnete kvalitní film, tak alespoň nepředstírejte, že hloupé filmy, které sledujete, hloupé nejsou. V případě Avataru to platí dvojnásob. Technologie nedělá film. Při sledování 3D v kině, jsem se nudil jako nikdy jindy v životě. A asi jsem i ztratil víru v lidstvo.

Zveřejnit odpověď