Recenze: Bílý láma

Provedením jednoduché analýzy řady Mistrovských děl evropského komiksu, kterou na našem trhu úspěšně zavedlo nakladatelství Crew, hravě zjistíme, že post jejího nejzabydlenějšího tvůrce zastává Alejandro Jodorowsky. Po Incalu, Kastě metabaronů a Borgii připravila Crew na sklonku minulého roku další přírůstek do jeho česky vydaného portfolia, Bílého lámu, ve kterém bere chilsko-francouzský filmař, komiksový scénárista či mystik čtenáře na návštěvu Tibetu.

Příběh začíná proroctvím velkého lámy Mipana. Znepokojivá vize předpovídající vpád čínských jednotek do Tibetu donutí duchovního vůdce k opuštění stávajícího těla a reinkarnování do nového, mladého a vitálního, ve kterém bude snáze čelit výzvám do temných odstínů zabarvené budoucnosti, přičemž svým spřízněncům zanechává údaje o lokalitě, ve které k novému vtělení dojde, i osobní věci sloužící k identifikaci převtěleného. Onou osobou, ve které navzdory všem předpokladům Mipanova duše po zastávce v bardu (mezistavu, ve kterém duše čekají na nové zrození) zakotvuje, je Gabriel, novorozený syn britských návštěvníků. Do cesty se mu však postaví prozatímní vůdce mnichů Migmar, který podléhá vábivosti dočasné funkce natolik, že zmanipuluje obřad rozpoznání nového dalajlámy, za něhož je označen uslintaný prosťáček, který se stává pouhou přikyvující loutkou. Zatímco klášter pod tíhou chamtivosti a korupce chřadne, Gabriel v ústraní prochází postupným výcvikem, aby byl připraven naplnit svůj osud.

Jak už napovídá dějová synopse, Jodorowsky pracuje s poměrně tradiční příběhovou šablonou a s ohledem na svou pověst udržuje Bílého lámu v až překvapivě konvenční rovině. V určitém smyslu k němu přistupuje v duchu náboženských textů, které už se své podstaty musí být alespoň na základní úrovni srozumitelné širokému „publiku“. Představuje tak až archetypální a mnohokrát viděný příběh hrdiny, který i přes nepřízeň osudu kráčí kupředu na své cestě za nápravou nespravedlnosti, a v němž morální vlastnosti jednotlivých postav nabývají jednoznačně rozpoznatelných kontur.

Nekoná se tak žádná těžce uchopitelná a významově zastřená pomyslná komiksová transcendentální meditace. Jodorowsky dávkuje metafyzično a myšlenkové principy budhismu hodně střídmě, navíc s nimi pracuje spíše volně a výrazně autorsky. Chilsko-francouzský komiksový mág, kterému zdatně sekundují překrásné kresby Georgese Besse, se nepouští do prvoplánového přechytračení čtenářů, naopak svědomitě sleduje poměrně jednoduchou a dynamickou příběhovou linku, která by se dala bez větších problémů vyprávět při záři táborového ohně. Tu se neštítí obohatit ani o celou řadu akčních sekvencí a fantaskních prvků.

I díky výše uvedenému má Bílý láma obrovský potenciál oslovit široké spektrum čtenářů. Jedná se o dílo přístupné (v rámci doposud česky vydaných děl Alejandra Jodorowského zřejmě dokonce nejpřístupnější), nikoliv však podbízivé; schopné oslovit jak ty z čtenářů, pro něž představují komiksy především zábavu oproštěnou od dešifrovaní nějakých filozofických traktátů, tak ty, kteří mezi přednáškami z teologie rádi debatují nad šálkem poctivě připraveného espressa o významech pečlivě ukrytých symbolů.

Bílý láma
Scénář:  Alejandro Jodorowsky
Kresba: Georges Bess