Recenze: Muži hněvu

Krátký, tvrdý, plnotučný. Takový je nový komiks Jasona Aarona Muži hněvu, vydaný nakladatelstvím Crew, který určitě potěší fanoušky tohoto v současnosti celosvětově vysoce populárního scénáristy.

Muži hněvuTak na tohle jsem se sakra těšil. Jason Aaron, prostředí buranského amerického jihu, drsná látka a hlavně – jednobookový, uzavřený příběh, žádná série, na jejíž další knihu musíte půl roku čekat (protože, co si budeme povídat, je to někdy – a při skvělých komiksech obzvlášť – trochu frustrující).

V Mužích hněvu se Aaron soustředí na kapitolu z dějin prokletého rodu Rathů, jehož mužské pokolení je stiženo vztekem, násilím a svázáno krví – tou, která jeho členům proudí v žilách, ale i tou, která jimi byla prolita od doby, kdy jeden z předků chladnokrevně zabil svého souseda-farmáře, který jej chtěl připravit o ovce. Od té doby se to s Rathovými jenom táhne. Ostatně, nejmladší z nich, David, by mohl zpoza mříží věznice v Litoměřících vyprávět (dobře, je to laciný vtip, ale nemohl jsem si pomoci).

Muži hněvu jsou příběhem Iry Ratha, nájemného vraha, který se neštítí jakékoliv zakázky a žije v domě plném zbraní. A v též osobě také stárnoucího muže, který na rakovinu umírá rychleji, než by rád. Nebo možná pomaleji, v tom si asi sám není jistý. Muže, který dostal dost možná svou poslední zakázku – zabít vlastního syna, jehož nejlepším životním momentem byla chvíle, kdy dokázal utéct od otce a prokletého domu. Zápletka trochu jako z nedávného filmu s Liamem Neesonem Noční běžec, nicméně ve zcela jiném tónu. Jak jinak. Na Aaronovu tvrdost není mainstreamový Hollywood připravený.

Muži hněvu in2Příběh, ve kterém prakticky není kladná mužská postava (a přesto hned několik vám jich bude nejspíše sympatických), by se mohl zdát jako samoúčelná přehlídka násilí a brutality, ale jen na první pohled. Aaron do své sympatické akční jednohubkové jízdy zakomponoval vysokou porci drsné poetiky a příběh vypráví takovým způsobem, že jej až posouvá kamsi do rovin mýtu o souboji špíny s nevinností. Jasně, Aaron je pořád ten správný tvrďák a cynik, přesto se v Mužích hněvu (tak jako i ve Skalpech) krásně vyjímají právě ty chvíle nefalšovaného romantismu, díky kterým komiksu odpustíte i těch několik chybek. Na tom má stejnou zásluhu i kresba, o niž se postaral Ron Garney. Ta v těch správných momentech parádně podporuje temnotu či surovost příběhu a jen těžko jí lze něco vytýkat.

Jsem rád za takové komiksové příběhy. Uzavřené, nepodléhající hlavnímu proudu, originální a absolutně své. Jsem rád za tvůrce, kteří je vypráví. Díky za ně.

Scénář: Jason Aaron
Kresba: Ron Garney