Prvňáci (2) – recenze: Projekt Kronos aneb Žij pro město, zemři pro město

Píše se rok 2052 a tvář světa je poznamenána třetí světovou válkou. Attiona City je jedno z mála míst na Zemi, kterého se jaderné výbuchy nedotkly. Ale to neznamená, že se mu boj vyhýbá – město má totiž svoji vlastní válku. Není možné tolerovat blahobyt, když sami žijete ve špíně a bídě. A davy čekají, kdo jako první zdvihne kámen a hodí.

Pavel Bareš ve svém románovém debutu namíchal několik čtenářsky atraktivních ingrediencí. Projekt Kronos je dystopií s příměsí superhrdinské tematiky, to vše podané ve velmi syrové formě s dechberoucí atmosférou. Beznaděj do vás zatne drápy od prvních stran knihy a bude vaším věrným společníkem při sledování bojů o osud města. Navíc je na stránkách výrazný i vliv komiksu, a kdesi v pozadí rozpoznáte také ovlivnění autora počítačovými hrami.

Město samo rozhodně není idylickým místem. Je totiž rozděleno, a to nikoliv pouze pomyslně, ale skutečně, fyzicky. Ona dělící čára se nazývá Plošina. Nad ní se nachází Centrum, sídlo blahobytu a hojnosti, oáza předstíraného klidu. A pod ní Downtown, místo prolezlé chudobou a utrpením; plné drog, pouliční kriminality, které je v poslední době navíc zasaženo neznámou smrtící infekcí. Dva zcela odlišné světy vzdálené od sebe téměř na dotek. Přesto, že se ti nahoře snaží nebožáky zezdola držet pod pokličkou i za cenu využití brutální síly, je jen otázkou času, kdy občasné nepokoje přesáhnou hranici Downtownu a rozvášněné davy si přijdou jako nelítostná všeničící vlna vyřizovat účty na povrch.

Kdesi v podzemí vede svůj osamělý boj ve jménu města Jason Blake. Tento chlapík je stěží průměrným dobrodruhem. Až jednoho se věci dočista změní a Jason v sobě v ohrožení života objeví schopnosti şehira, člověka schopného přetvářet město a komunikovat s ním pouhou silou vůle. S nově nabytými schopnostmi na sebe navlékne superhrdinský kostým a snaží se z ulic vymést alespoň trochu špíny. Zrodil se Dawner, postrach všech drogových dealerů a pouličních rváčů.

Ti nahoře však nespí. Mají ze şehirů strach, protože právě oni mohou být rozhodující silou v hrozící revoluci. Po střetu s jedním z nich se rozhodne Institut, který drží v rukách moc v nadzemní části města zvané Centrum, vybudovat Sirotčinec, tajné výcvikové centrum pro mladé agenty – sirotky, kteří by měli být v případě nouze nejvyšší schopni şehiry zastavit. Postupně se seznamujeme s několika rekruty, z nichž nejzajímavějším je bezesporu dvacetiletý mladík jménem Luco Scarpa, muž s jedním okem, uzavřený do sebe a bojující s přízraky minulosti.

Je jasné, že dříve nebo později se Dawner s Lucou setkají tváří v tvář…

Ukázka z knihy Projekt Kronos

Temnota navenek, temnota uvnitř

Dominantním prvkem příběhu jsou postavy. Přesto, že jich je v knize slušná řádka, budete žasnout jak i přes svoji spisovatelskou nezkušenost autor dokázal jejich charaktery vybrousit. Každý má své nezastupitelné místo, je malým ozubeným kolečkem v dokonale funkčním stroji svižného děje. Ačkoliv je většina událostí podána z pohledu dvou hlavních hrdinů, nejsou jedinými zajímavými charaktery v knize, ba právě naopak – už v úvodní scéně celé knihy vstoupí na scénu jeden z hrdinů (v rozhovoru zmiňovaný Gasz), který příliš prostoru v knize nedostane, ale přesto čtenáře zaujme „na první dobrou“. A co se týče superhrdinského prvku – tím se v knize šetří, Downerova maska je spíše pouhým symbolem, a pod ní se skrývá chybující a pochybující mladý muž.

Celé dění je zasazeno do znamenitě zpracovaných kulis. Postavy sledují události, které v roli jedinců nedokáží ovlivnit; a fakt, že si to uvědomují je vnitřně mnohdy drtí. Downtown je vylíčen v nejtemnějších odstínech i bez nudných rozvláčných popisů; přesto však dokáže ve čtenáři probudit velké množství emocí. Ulicemi se potulují lidé zasažení infekcí a nespokojenost hrozí přerůst v erupci násilí. Bareš si doslova pohrává s pochmurnou atmosférou a pocity beznaděje, které se zarývají do duší obyvatel.

Zajímavým prvkem v knize jsou úvody kapitol. Zde narazíte na plody autorovy hravosti v podobě poznámek, složek a úryvků literárních děl, které obsahují různá vodítka, nápovědy a easter eggy (jak se krásně český říká). I grafický design knihy je hravý a nezapře v sobě výraznou komiksovou stylizaci. Ostatně, mnohé napoví už jméno ilustrátora obálky – Karel Jerie.

Jedinou slabinou celé knihy je závěrečná pointa. Ne snad, že by byla nezvládnutá, jen je bude možná na vkus mnohých až příliš otevřená a nenaplňuje čtenářovo očekávání ohledně odpovědí na mnoho nastolených otázek. I přesto je Projekt Kronos skvělým debutem zvládnutý po řemeslné stránce opravdu mazácky! Nezbývá proto než si počkat na další pokračování a doufat, že odpoví většinu dotazů, a především bude stejně skvělé jako první díl.

Pavel Bareš: Projekt Kronos
Vydal: Host, 2017
Obálka: ilustrace Karel Jerie, úprava Alena Gratiasová