Frank Miller – Simon Bisley: Darebák

Jméno týhle knihy, který vidíte na přebalu, je možná Darebák, ale věřte mi, to je málo. Je to Bad boy, je to spratek a pěkně vychcanej malej hajzl. Jedno z už kultovních děl Franka Millera přichází konečně i k nám a moc se s tim nepáře. Jo a hodilo by se cígo!

Darebák

Poprvé potkáváme hlavního hrdinu Jasona, když utíká před bandou jakýchsi bytostí, které na první pohled připomínají hybrida zombíků a robotů. Jason je zdánlivě malej kluk, ale kolik mu je roků, to si můžeme jenom domýšlet. Faktem je, že má v hlavě solidní bordel a sám neví, jestli se mu to jenom nezdá. Halt paměť umí bejt prevít i ve věku, kdy si máte hrát na pískovišti a ne zdrhat před bandou robotů, který i přes svoje sladký řeči vypadaj tak, jako by vás chtěli znásilnit, rozsekat a během toho ještě v klidu ukusovat. A ještě k tomu by si Jason dal cígo. Vo to víc na hovno je, když ho chytnou.

Kdybych vám řekl víc, tak by už hrozilo, že vás připravím o zážitek z tohoto dílka, které je bohuže rozsahem malé, ale to rozhodně neplatí o obsahu! Badboyův děj totiž neubíhá, ale sprintuje závratným tempem, které by mu mohl závidět i Bolt. Čím to je? Pro odpověď nemusíme chodit daleko, protože situace je stejná jako u Soudce Dredda. Bad Boy (nebo Darebák, jak je libo) vycházel totiž původně na pokračocání a to v magazínu Gentlemen’s Qu­arterly. To vám možná tolik neřekne, ale je třeba si uvědomit, že comics na pokračování funguje takto: úvod – děj -cliffhanger. A to všechno musí comics, který vychází v magazínu stihnout na mnohem menším počtu stránek, než je obligátních 32 (dříve 24) stran běžného sešitu. Díky tomu nám přijde, že se děj posouvá rychleji než francouzské TGV. Otázka je, zda to je na škodu. Upřímně řeknu, že by to velice snadno mohlo být nevýhodou. U takto svižněho děje, kdy adrenalin na každé stránce dosahuje neuvěřitelné výše, se může stát, že kresba „nestíhá“. Ale tím se právě dostáváme k vizuálu Darebáka.

O kresbu se postaral velice známý chlápek jménem Simon Bisley. Na rovinu přiznám, že se mi málokdy stane, aby se mi Bisleyho kresba vyloženě líbila, ale Darebák je právě jedním z těch děl, kterých je jako šafránu. Důvod je naprosto jednoduchý. Jeho kresba je totiž až šíleně dynamická. U některých děl, jako je například Hellblazer, může být velmi rušivým elementem to, že nedává takový důraz například na běžné vykreslení tváře v ději, ale jakmile přijde detail, tak si s ním vyhraje až s maniakální zručností a vervou. To ovšem není případ knihy, o které se bavíme. Ten totiž na první čtení proletíte tak, že vám v reálném čase neuběhne ani pět minut… Pak se k němu vrátíte a přistihnete se, že až nyní si všímáte právě toho, že tady Bisley nechává být postavu jen tak, jak mu v rychlosti přijde pod ruku, jen proto, abyste na druhé straně deset minut zkoumali každou křivku nadměrně vyvinuté a neoděné ženy s bionickými doplňky. Zkrátka a dobře: tady Bisley ANO!

Jako třetí pilíř bych rád zmínil formu knihy. Comics Centrum se zase vytáhlo. Ačkoliv mnozí zlí jazykové nadávají, že je Darebák příliš krátký, aby byl vydán v pevné vazbě, o Limitované edici ani nemluvě. Já se ho rozhodně zastanu. Formát knihy je stejně velký jako u Drsné školy, což znamená, že je větší než původní sebrané vydání. A ani tady bych se nedivil, kdyby vydavatelství Dynamite Entertainment vyjednávalo o převzetí podkladů. Zvětšení je totiž jen první z mnoha vylepšení a oprav, kterými dílko prošlo a který dokazuje fakt, že i u nás fungují opravdoví mistři řemesla vydávání comicsů.

Nuže, co dodat na závěr krátké recenze pro krátký comics? Darebák je i přes svou „tloušťku“ dílko, kterí si zaslouží vaší pozornost a stane se ozdobou každé comicsové sbírky.

Jediné, co chtějí, je jeho mozek a jediné, co chce on, je cigáro. Komiks Franka Millera a Simona Bisleyho Darebák je příběhem chlapce jménem Jason. Ten zjistí, že ti, o kterých si myslel, že jsou jeho rodiče, jeho rodiče nejsou a že svět okolo něj je něčím úplně jiným, než se zdá. Komiks původně vycházel na pokračování v britském magazínu Gentlemen‘s Qu­arterly. Nyní si ho můžete přečíst v podobě, v jaké ho jeho tvůrci původně zamýšleli. Toto vydání obsahuje novou obálku, galerii skic, původní obálku a novou kresbu od Franka Millera. (anotace)

• Darebák
  • Scénář: Frank Miller
  • Kresba: Simon Bisley