Greg Pak: Ultimátní komiksový komplet: Hulkova planeta

Musím si k něčemu přiznat. I když se mi sakra nechce. Bojím. Fakt se bojím. Ale musí to ven. Já… Já… Já jsem podceňoval Bruce Bannera. A to říkám jen proto, že přiznat, že jsem podceňoval Hulka, se neodvážím. Teď se jen modlím, aby Bruce vzteky nezezelenal…

Hulkova planeta

Je to tak. Hlavně pod dojmem filmů jsem měl dojem, že Hulk je prostě jen mlátička, zelená reklama na posilovnu. Jednoduchá až primitivní akční záležitost bez nějaké přidané hodnoty. Hulk zlobit – Hulk zabít, bum bác! Tak tuhle představu o Hulkovi změnily až Tiché výkřiky.

Co změnily… Radikálně překopaly, ba rozdrtily na prach. Hulk najednou přestal být šablonovinou postavičkou, ale dostal komplikovanější rozměr. Nebýt Tichých výkřiků, kdo ví, jestli bych se k Hulkově planetě vůbec dostal.

Děj je vlastně prostý. Avengerům už s Hulkem dojde trpělivost, proto na něj ušijou boudu a poté, co Hulk vyřeší jeden průšvih v kosmu, zjistí, že se nevrací zpátky na Matičku Zemi, ale míří kamsi do hlubin vesmíru, jak ho poslali takzvaní kamarádi. Původní nápad nebyl zas až tak zlý. Cílem bylo poslat Hulka na planetu, kde by nebyl život, jemuž by on mohl škodit, ale kde by mohl relativně pohodlně žít – byť sám.

Jenže, něco se podělalo a Hulk přistál na planetě připomínající spíš Arrakis než planetu mlékem a strdím oplývající. A obyvatelstva­prostá teda taky moc není. Sotva Hulk vystrčí hlavu, aby se porozhlédl, kde to vlastně je, už mu jdou po krku. Hulk ovšem není v nejlepší náladě a podle toho to taky vypadá…

Taky ale není úplně ve své kůži. Červí díra, kterou jeho loď před přistáním prošla, totiž Hulka výrazně oslabila. Proto se podaří neslýchané a Hulk je zajat. Stává se gladiátorem a postupně si i na Sakaaru, jak se planetu jmenuje, buduje jméno a posléze i slávu. Jak by taky ne. Pořád je to Hulk (s Brucem Bannerem se čtenář až na maličkatou epizodku v tomhle příběheu nesetká, protože jak realisticky konstatuje sám Hulk, Banner by v tomhle světě nepřežil ani deset minut) a popravdě, komu se podaří dát v aréně po čuni samotnému králi?

V očích porobených obyvatel se stává příslovečným Sakaarsonem, Synem Sakaaru, a jako takový stane v čele hnutí odporu proti despotickému Rudému králi. Tolik děj v kostce.

Na první pohled teda klišé jako sviňa. A stejně tak na druhý i třetí… Úplně zřetelně tu je vidět inspirace Spartakem i Gladiátorem (takže Spartakem), střihnutá Johnem Carterem, Almuricem a Star Wars. Jenže… S překvapením zjistíte, že ono to klišé funguje. Ano, všechno, z čeho je Hulkova planeta namixovaná, dávno známe – jenže přesně v tom podle mého názoru spočívá jádro pudla.

Originalita příběhu je vlastně hodně mladý koncept, bývaly doby, kdy se mistrovství vypravěče měřilo jinak, a sice tím, jak dokázal zvládnout, popř. maximálně jen varírovat formu. Pro mě je Hulkova planeta esencí onoho prastarého archetypálního příběhu – jen v nových kulisách. Příběhu o hrdinství, přátelství, lásce, boji za svobodu, nutnosti dělat kompromisy, bolesti a ztrátě. Hulkova planeta je příběhem, který funguje přesně tak, jak má. Příběhem s dobře vyváženým tempem, příběhem s věrohodnými a zapamatovatelnými postavami.

Připočteme-li povedenou, dostatečně dynamickou a epickou kresbu a zajímavě vystavěný svět, dostaneme výsledek,který nemůže zklamat. A to nejen příznivce cholerické zelené hory svalů. Musím sice přiznat , že maličkým zklamáním pro mě byl finální střet Hulka s Rudým králem,kdy místo epického, kulervoucího vyvrcholení, kdy by patos (a nejen hon) stříkal všude kolem, přišla rychlá tečka. Jenže opět… Tohle vůbec nemělo být vyvrcholením příběhu, uvědomil jsem si za chvíli.

Tím rozhodujícím totiž nebývá pád tyrana – ale otázka, co bude potom… Tohle Hulkova planeta ze své podstaty zodpovídá jen napůl. Končí totiž tak trochu cliffhangerem. Pokračování by ale mělo v rámci Ultimátního komiksového kompletu vyjít, takže uvidíme. Nechme se překvapit. A že je na co se těšit. Hulk Sakaarson se totiž vrací domů. Blbý je, že si počkáme až do listopadu, na kdy je dílko se štěpným názvem World War Hulk oznámeno.

Anotace:

Hulk, zrazen svými přáteli, se ocitne na planetě Sakaar, kde upadne do otroctví nelítostného Rudého krále. Nejdříve je přinucen bojovat jako gladiátor ve Velké aréně, aby se následně stal nedobrovolným symbolem odporu utlačovaného lidu. Rozhodne se tomuto světu pomoct, nebo jej zničí? Osvobozování Sakaaru pokračuje! Závěrečná bitva se blíží. Hulk a jeho Válečné pouto musí spojit síly proti armádě Rudého krále. Ale i kdyby se jim podařilo svrhnout krutý režim, dokáže Hulk opravdu přinést tomuto zničenému světu mír?

Název: Hulkova planeta 1–2

Autor: Greg Pak

Kresba: Carlo Pagulayan, Aaron Lopresti