Meče & temná magie – Strahan Jonathan a Anders Lou (eds.)

Celkem sedmnáct autorů a autorek přispělo svou povídkou do tohoto sborníku, kde nejen samotný název, ale i obálka dávají tušit, kam po otevření knihy zavítáme – do hájemství subžánru sword and sorcery, meče a magie. Do světů drsných bojovníků a lstivých a mocných čarodějů, kde o sebe řinčí střetávající se meče a smrdí spálené maso po zásahu magickými blesky.

logo_kulate
Meče a temná magie

I když byl žánr stanoven, stejně co kus, to jedinečný příběh, jedinečný a jinak zbarvený dílek do skládačky pestrobarevného sborníku. Hned na začátku se spolu s jeho editory Lou Andersem a Jonathanem Strahanem zastavíme u dveří svého temného pána, abychom z jejich úst uslyšeli povídání o historii sword and sorcery. Tento sborník je důkazem opětovného vzkříšení a návratu subžánru v posledních letech. Příjemným bonusem jsou i medailonky autorů na začátku jednotlivých povídek. Škoda jen, že ilustrace před povídkami je stále stejná – obrázek z obálky, mnohem víc by se mi sem líbila pokaždé jiná ilustrace odpovídající příběhu, ale to už bych asi byla moc zmlsaná.

„Vítejte ve Slávě! Největší prdeli světa, kde vám lože připravíme, jakmile vás zahlédneme přijíždět. Ubytování luxusní, na tvrzi se spí tvrdým spánkem zapomnění.“ Toto by mohla mít jedna zaprášená díra na své uvítací ceduli. Steven Erikson otevírá sborník povídkou Kozy a sláva a představuje drsný svět, v němž se kopou hroby hned při příjezdu cizinců. I když si zmožení žoldnéři do zapadlé vesnice přijeli pouze odpočinout a nabrat síly, všichni doufáme a tušíme, že tomu tak nebude, a těšíme se na pořádnou akční řežbu. Autor nás samozřejmě nezklame, koho ale do připravených hrobů nakonec uloží a zda mu ty nachystané budou stačit, si už přečtěte sami. Pro ty dosud jeho cyklem Malazská kniha padlých nepolíbené může být tato povídka nasměrováním k této sérii. Bez problémů ji lze číst bez znalosti cyklu. Parádní start sborníku, rozhodně jedna z nejlepších povídek v něm, to se ale vzhledem ke jménu autora tak nějak samo sebou předpokládalo.

To v povídce Glena Cooka Tides Elba – Příběh Černé legie je akce podstatně méně, navzdory tomu, že jsme mezi samými vojáky. Budeme s nimi trávit jejich volný čas u partičky tonku a piva. Situace se změní, když do tábora na koberci přiletí Kulhavec s úkolem na první pohled jednoduchým. Co se za jeho příjezdem ale doopravdy skrývá a co má za lubem, budeme s legionáři řešit většinu povídky. Ač příběh pěkně odsýpá, čekala a uvítala bych víc akce. Pro fanoušky Černé legie příjemný příběh ze známého prostředí, pro většinu ostatních povídka, kde se toho zas tak moc neděje a hlavně se mluví a spekuluje.

Krvavém klání Gena Wolfa už se naštěstí třesku zbraní a boje dočkáme, ale pouze ve vyprávění – ve vzpomínkách hlavního hrdiny. Ať na jeho první partii Hry v roli jezdce, či na organizaci povstání spolu s další figurou ze Hry. Povídka má snový nádech a poetické příměry a popisy událostí jsou často dost nekonkrétní. U tohoto subžánru bych spíše očekávala jasnější a reálnější styl, protože místy je obtížné vůbec vnímat a chápat, co se v příběhu vlastně děje, o co jde a proč postavy vlastně jednají, jak jednají.

Z humorného soudku je Zpívající oštěp Jamese Engeho. Hrdina čaroděj se v něm vydatně snaží se upít, ale není mu na to dopřán patřičný klid, protože se po něm chce, aby zničil toho, kdo se chopil mocné magické zbraně. Údajně má být náš čaroděj jediný, kdo mu dokáže v jeho řádění zabránit. A potvrdí se i pravidlo, že když jste jediní, kdo to může udělat, tak si vás ten úkol stejně najde, i když na něj hodíte bobana a pokusíte se mu obloukem vyhnout.

Pobaví i příběh Příhodný dárek pro čarodějnou loutku, v němž se dozvíme, že ne každá nevinná mladá novicka řádu je tím, čím vypadá, a že některé truhly by měly rozhodně zůstat zamčené. Garth Nix mě opravdu dostal ve způsobu likvidace bestie. Mečem, ač je v názvu sborníku, to nebude.

Někoho by mohlo napadnout, že meč a magie není nic pro pisatelky, které by se spíš měly věnovat tomu, zda si zamilovaný krvesaj pořádně vyčistil špičáky, aby mu na rande jeho lidská láska neomdlela, že mu při líbání z mordy smrdí po krvi, ale mohl si to s ní naplno užít i s nadrženým vlkodlakem voyerem žárlivě čumícím z úkrytu v houští. Není tomu tak, ženy se dnes pletou úplně do všeho, a tak nechybí ani tady a jsou rovnou čtyři. A rozhodně jim není třeba brát z rukou meče a dýky a vyměnit je za pletací jehlice, aby si holky proboha neublížily. Je pravda, že v povídce Caitlín R. Kiernanové Dcera mořského trolla je boj jen jaksi přeneseně, o jeho průběhu se dozvídáme z opileckého vyprávění hlavní hrdinky. Autorka mě příjemně překvapila zajímavými nápady, například jak se lze krásně pomstít i po smrti a zajímavým mezidruhovým křížením. Sexuální orientace hrdinky navíc může být pro některé čtenáře či čtenářky zpestřením příběhu.

Jak si s krutými nástrahami magického labyrintu, odkud se zatím nikdo nevrátil živý, poradí dva muži, které do něj poslal Falešný princ za trest? Je vůbec v lidských silách si s nimi poradit? Dozvíme se v povídce Tanith Leeové Dva lvi, čarodějnice a plášť, která svým názvem asociuje první díl Letopisů Narnie Lev čarodějnice a skříň od C. S. Lewise. V češtině to možná tolik nevynikne, ale v originále, kde název povídky zní Two lions, a witch, and the War-Robe, musí i slepého praštit do očí podoba s Lewisovou knihou The Lion, the Witch and the Wardrobe. Určitou podobnost s touto knihou bych shledala ještě v inteligentních zvířatech, která nejenže umí chodit po zadních a mluvit, ale také obsluhovat u stolu. Jen ta čarodějnice se nám zde místo do bílé odívá spíše do fialové, i když nejsou jí cizí šperky z bílého zlata a řada zvířátek ve stejné barvě.

Jak se vypořádat s umrlcem jezdícím v noci po hřebeni střechy a jak to vypadá v hlavě člověka v komatu, která se může proměnit v netradiční bojiště, zjistíme s čarodějem, který ve skutečnosti čaroděj není, v povídce Perný týden K. J. Parkerové.

V příběhu Čaroděj z Wiscezanu C. J. Cherryové se setkáme se senilnějícím mistrem a jeho třemi učedníky přežívajícími ve skrytu. Budeme spolu s nimi sledovat, jak se někdy nový mistr musí zrodit z nutnosti. Užijeme si nejen nějakých těch kouzel a pěkné řádky zdařilých iluzí, ale taky boje, a to přímo útoku na palác. Podle mého názoru jedna z nejlepších povídek ve sborníku.

Jak by to asi v reálném světě vypadalo, když se banda najatých dobrodruhů připravuje k akci? Jak se může zvrhnout ten nejpodělanější kšeft, kdy ani přesně nevíte, co máte ukrást, ale zaručeně to prý na první pohled poznáte? A může se vůbec nezvrhnout? Na tyto otázky odpoví Joe Abercrombie, jehož povídka Podělaná práce s vtipnou pointou sborník důstojně uzavírá.

Podtrženo, sečteno, sedmnáct autorů, sedmnáct odlišných a originálních pojetí subžánru meče a magie. Nelze než doporučit. Komu? Ideálně všem, kdo koupí, určitě neprohloupí, protože si myslím, že v takto našlapaném sborníku si na své přijde snad každý fanoušek fantastiky. Jednoznačnou volbou je pro všechny milovníky sword and sorcery, v jejichž knihovničce by neměl chybět. Doporučila bych ho ale i začínajícím čtenářům, protože se tady na jednom místě můžou seznámit s tím, jak vypadala čistá akční fantasy dříve, ještě v těch dobách kdysi před New Weirdem a mícháním všeho se vším a ještě s něčím dalším. Je moc fajn, že se řinčení mečů, akce a magie, drsný svět a hrdinové pobíjející nejrůznější bestie zase slavně vrací na scénu. Jen houšť, jen víc, sem s tím, hažte mi to sem klidně lopatama!

Sedmnáct dosud nevydaných příběhů meče a magie z pera starých a nových mistrů. Elrik… Černá legie… Majipoor. Roky tato jména uchvacovala srdce generací čtenářů a reprezentovala žánr meč a magie. A nyní se někteří z nejznámějších a nejúspěšnějších fantasy autorů rozhodli spolu s talentovanými nástupci napsat úplně nové příběhy. A tak se vedle hrdinů a světů dobře známých představí i řada postav a zemí dosud nikdy neviděných. Jde o příběhy možná drobné, zároveň nebude nouze o svižnou akci, drsné násilí, nelítostné netvory a úžasné poklady. Chybět ovšem nebudou ani krvavé souboje s mečem a dalšími zbraněmi. Žádný milovník meče a magie by si neměl nechat ujít antologii desetiletí, literární posvícení, které přijala s nadšením nejen kritika, ale i celé zástupy čtenářů. Představí se vám Steven Erikson, Glen Clook, Michael Moorcock, Robert Silverberg, Garth Nix, Scott Lynch, Joe Abercrombie, Gene Wolfe, C. J. Cherryhová a mnozí další. Antologie Meče a temná magie je fantastickou žánrovou událostí sestavenou dvojící předních světových editorů. (anotace)

Povídky:

Steven Erikson: Kozy a sláva (Goats of Glory)
Glen Cook: Tides Elba – Příběh Černé legie (Tides Elba – A Tale of the Black Company)