Tři srdce, tři lvi – Anderson Poul

Román “Tři srdce, tři lvi” je považován, stejně jako “Zlomený meč”, za jedno z nejlepších děl skvělého amerického spisovatele Poula Andersona, který zaklepal na nebeskou bránu v loňském roce. Kniha vznikla již před půlstoletím a řadí se k základním kamenům fantasy literatury.

V roce, kdy spatřily světlo světa první dva díly trilogie Pán prstenů J.R.R. Tolkiena, se mezi čtenáře dostala další kvalitní fantasy. Po letech odmítání Zlomeného meče vydavateli, kteří jej považovali za “příliš drsný”, se není co divit, že Poul Anderson (alespoň na čas) zmírnil. Tři srdce, tři lvi je krátký román, který lze doporučit i dětem, ač spíše těm starším, protože i zde najdeme krvavé střety rytířů a střízlivé erotické záchvěvy.

Dánský voják Holger Carlsen je za Druhé světové války postřelen. Když se probere ze mdlob, nevěří svým očím. Kolem něj se do široka rozprostírají staleté hvozdy, po kterých už v Evropě není dlouho vidu, a kousek od Holgera se poklidně pase statný kůň, na hřbetě zbroj a zbraně pro muže. Pro svou nahotu se Holger do zbroje oblékne. Padne mu jako by byla vyrobena přímo pro něj. A kůň? Ten mu jen krotce strká hlavu do klína. Holger je zcela vyvedený z míry. Kde se to proboha ocitl? Cesta ho zavede k podivné chatrči staré babice – čarodějnice. Až tam začne přicházet věcem na kloub a započne se jeho zběsilé dobrodružství v této fantaskní zemi. Skřítkové, obři, trollové i vlkodlaci. Se všemi postupně zažívá četná dobrodružství. A přitom stále neví, jak se v tomto světě objevil a co je vlastně zač. Čtenář a vlastně i Holger však pomalu začínají tušit, že se neobjevil v jen tak nějaké pohádkové říši. Ale zcela jasno nebudete mít, ani jakmile se začnou množit jména jako Francie, Saracéni, Avalon, Artuš či Morgana, která zde dokonce vystupuje. Kdo jsou však podivní obyvatelé Středosvěta, kteří se bojí kříže jako čert kříže? (Čerti to opravdu nejsou 🙂

Holger se z počátku snaží ke všemu přistupovat pragmaticky. Jeho četné znalosti vědy mu však přestávají stále častěji pomáhat k pochopení věcí kolem. Postupně se smiřuje s tím, že byl k něčemu vyvolen v zemi, tak prostorem i časem vzdálené jeho rodnému Dánsku dvacátého století. Ale k čemu vyvolen? To už nechám pouze na čtenářovi.

Tři srdce, tři lvi je strhující četba, která zaujme od prvních stránek. Ani se nechce věřit, že tolik akce i romantiky lze najít na pouhých dvou stech stranách. Jsem velice rád, že v době, kdy vycházejí dlouhatánské ságy bez konce, které fungují spolehlivě jako zabiják času, vychází i takové knihy, jako Tři srdce, tři lvi. Poul Anderson nechává hodně na představivosti čtenáře, možná to je hlavním úspěchem jeho práce.

Česky vyšla kniha roku 1999 v obnovené edici Karavana v péči vydavatelství Albatros. Tomu nelze nic vytknout, snad jen nepříliš vhodnou a nepříliš pěknou obálku. Za velice příznivou cenu (v Levných knihách již pouze 49,90 Kč) nám představilo legendu světové fantasy, která posloužila mnohým dalším spisovatelům jako inspirace. Pokud se chcete setkat s bojem Chaosu a Řádu, charismatickým rytířem a spoustou tajemna, nezbývá než Vám tuto knihu doporučit. Nepoznáte, že byla ve skutečnosti napsána jen několik let po Druhé světové válce.

Hodnocení 9/10 je bráno s mírným zřetelem na dobu vzniku románu.