Živého mě nedostanou! – Fabian Dušan

Dušan Fabian není již v naší, tedy československé fantastice žádný nováček. Mezi známé autory rázně vstoupil dvěma tituly z pomezí současné reality, romány Invocatio Elementalium a Pestis Draconum, které u slabších povah mohly chvílemi vyvolat mrazení kolem páteře či blíže nespecifikované pocity v oblasti žaludku. Jeho nová kniha Živého mě nedostanou! bude rovněž útočit na vaše vnitřnosti, tentokrát to však odnese bránice.

Živého mě nedostanou!

Dušan Fabian ve své fantazii sáhnul tentokrát hluboko do historie a nový příběh zasadil do doby bájné Atlantidy. I když ono tady až tak o tu Atlantidu nejde. Osobně se domnívám, že tuhle dobu zvolil právě pro možnost patřičně vtipně knihu prezentovat na zadní straně obálky. Ostatně komentáře jako Kapacity datují Marvinův zrod do roku 1250 před Kristem. Marvin datuje zrod Krista do roku 1250 po Marvinovi. Kdo je tento velkohubý prehistorický Chuck Norris? nebo Nechutná sbírka úchylností a vulgarismů. (Listy Sodomy) dost napovídají o obsahu knihy.

Autor pro nás tedy vytvořil Marvina, drsného a všestranného hrdinu, kterého však hned na první straně zabije… Ano, zcela proti všem zvykům a konvencím Marvin na první straně zemře, aby se na stranách následujících stal (téměř) nesmrtelnou zombií a dělal špinavou práci pro krále. Pro krále a jeho tajnou službu – Královskou bezpečnostní gardu, známou také jako KBG. Že vám to něco připomíná? Asi to byl záměr, ostatně autor pro nás připravil podobných narážek a vtípků více, takže si při čtení užijete dost zábavy. A pokud máte dostatečně načteno (což si dovolím předpokládat), tak se – podobně jako třeba u Pratchetta – určitě pobavíte nad skrytými i zcela zjevnými odkazy na jiné knihy a příběhy, za všechny uvedu například 42 (1).

Nesmím zapomenout na bonus pro znalce poměrů v československém f/Fandomu, jména několika vedlejších osob a obsazení pravděpodobně u některých čtenářů vyvolají představu konkrétních a reálných tváří, například takový Zigor Mortis.

Pokud by se vám styl kresby na obálce zdál povědomý, vězte, že toto je další bonus, tentokrát pro fanoušky komiksu. Autorem obálky je totiž Danglár, vlastním jménem Jozef Gertli, nekorunovaný král slovenského komiksu. Marvina zde vystihl docela dobře, tak nějak by mohl vypadat.

Co tedy od nové knihy Dušana Fabiana očekávat? V prvé řadě nehoráznou zábavu, plnou jedovatých narážek, černého (a místy snad až morbidního) humoru. V řadě druhé pak relativně krvavou a akční řežbu, takže příběh má spád a říz. To vše je pak řádně kořeněno ironií, vhodně doplněnou sarkasmy a lehce nenásilným cynismem. V této souvislosti si dovolím mírně poopravit jednu z propagačních citací ze zadní strany obálky: Krvavá, cynická, pseudohistorická splatter fantasy – pokud nejste příliš náročnými čtenáři, možná se i zasmějete. Myslím si, že u této knihy se dobře pobaví i náročnější čtenář, protože toto je krystalicky čistá zábava, která si na nic světoborného nehraje a přesně zapadá do představ pohodového a oddychového čtení.

1) Modří již vědí a ostatní si doplní povinné SF vzdělání a začnou od Adama. Přesněji od Adamse, Douglase Adamse.

• Autor: Dušan Fabian
  • Překlad: Robert Pilch