Titáni pořádají hostinu už i u nás!

Nejnovější manga přírůstek se s ničím nepáře a ukazuje, že občas se dá i z mála vytěžit velká zábava! Titáni dorazili… a je to paráda.

Útok titánů 2

Japonský originál Šingeki no Kjodžin aka Attack on Titan aka Útok titánů je nejnovější manga hit, který doslova ovládnul celý svět a úspěšností se řadí mezi takové série jako Naruto, One Piece či Magi. Ale zatímco jeho kolegové sází na propletené příběhy a různorodé postavy, Titáni razí heslo – jednoduše a rázně! Premisa je natolik jednoduchá, že se člověk až diví, proč se kolem téhle série strhla taková vlna nadšení. Mohutné zdi bránící titánům v pojídání lidstva jsou x-tou variací na „hry o přežití“. Hlavní hrdinové nijak nevyčnívají a samotní titáni jsou jen dalším nepřítelem, který rád jí, zabíjí a dělá neplechu. Motivace postav o pomstě jsou pak klišé na druhou. Tak co stojí za úspěchem?

Odpověď je jednoduchá: kombinace věcí, které čtenáři milují. Především jde o zábavu. A to velikou. Čas na nudu a slabší části zkrátka není. Minimálně v první knize. Neustále se něco děje a příběh vás během první kapitoly naprosto pohltí a vrhne do děsivého světa, kde nikdo nemá své místo jisté a smrt číhá na každém kroku. Připojte jednoduchou zápletku, naťukněte pár tajemství, vymyslete cool postavy, fascinující titány vzbuzující strach a máte zaděláno na sérii, která se bude líbit většině. Jediný problémem je, že se jedná o jednoduché čtení a postavy jsou tak ploché, až to bolí. Na druhou stranu – originálně pojaté akční scény, kdy hrdinové létají na kovových lanech, jsou vskutku lahoda.

Největší pozdvižení však způsobuje kresba. Mnozí říkají, že se jedná o umělecké ztvárnění či osobitý styl, to však není úplně pravda. Autor je naprostým nováčkem a musíme přiznat – kreslit tak jako ostatní manga autoři neumí. V mnohých scénách má problém s perspektivou, proporcemi postav a někdy nezvládá chaotickou akci. Šrafování, čáry a stíny zakrývají nedostatky, přesto to nějakým způsobem funguje a neruší během samotného čtení. Postupem času se však kresba zlepšuje, takže v následujících knihách se máme na co těšit.

Útok titánů 3

Závěrem musím říct, že Útok titánů je povinnost pro manga fanoušky, zároveň se jedná o dílo, které by mělo sednout i klasickým komiksákům a vůbec lidem, co mají rádi brutalitu a přímočarost. A přeci jen, jedná se o první knihu. Je to začátek všeho, takže to nejlepší nás stále čeká.

80 %
  • Útok tiánů 1
  • Autor: Hadžime Isajama
  • Překlad: Anna Křivánková
  • Crew, 2014
  • 196 stran, 189 Kč

19 komentářů

1. …asi tu oblíbenost nikdy nepochopím. “Ploché postavy” + “neumětelská kreba nevykresleného nováčka” = megaúspěch jako prase a hodnocení 80%? Z mangy jsem si koupil pouze Gantz a to jen proto, že tam jsou kozy a je to sci-fi ulítlé jako prase. Ale jinak nikdy nepochopím, co je tok strašně úžasného na manga stylu. I vykreslení autoři se mi nelíbí… Manga je na mě příliš nedetailní a hlavně strašně podobná. Do příběhů se nedokážu pořádně vpravit. Nikdy mě nic nepohltilo… Holt nejsem asiat a mé vnímání je ryze evropské. Miluji například francouzskou školu. Nádherná kresba, neuvěřitelné detaily, kompozice, barvy. Vše sedne jako hrnec na zadek. V manze pro mě není vůbec nic až na jakousi exotičnost. A to je podle mého názoru důvod, proč to tolik lidí v ČR čte. Chtějí se strašně odlišovat a profilovat jako odborníci, přitom zcela objektivně doposud v ČR vycházel spíš plebs… Můj názor.

2. to Corvus
    Doporučil bych zkusit spíš Death Note, ten mě zaujal opravdu hodně. O Gantzu pořád nevím co si myslet a Titáni mě dostatečně nezaujali. Nezkousnu tu hroznou kresbu.

3. to Corvus: Tomu nerozumíš! Na to musíš mít správný věk a odpovídající pohlaví. Případně se chtít odpovídajícímu pohlaví zalíbit – správný věk rovněž podmínkou! (Moje dcery zase nechápou, co je tak úžasného třeba na Warhammeru.) Takže já osobně bych ti dal s francouzskou školou naprosto zapravdu a nikdy bych si to osobně nakoupil. Ovšem mám tři dcery a ty podobné věci vyžadují. A až to někde pohodí, tak do toho taky nenápadně nakouknu… (A zrovna tohle je fakt mega čmáranice!)

4. KarelC: Tak to jsi mě dostal! 🙂 A já kde pořád dělám chybu!

5. Pro skutečné ortodoxní milovníky, kteří chtějí vědět víc: http://shingeki.net/

to Corvus: Jo kamaráde, takovejch věcí se mi tady okolo válí spousta. Takže jsem nechtěný znalec na kdejakou podobnou hovadinu! 🙂

6. kostelník: No jo, jasně. Jen jsem čekal kdy se tady obejví podobný typ jako ty. Dnes už totiž člověk nemůže napsat, že se mu prostě něco nelíbí a zdůvodnit proč, protože je okamžitě za “hejtra”. Samo osobě už to slovo je tak něco otřepaného, že to nemá obdoby (hned v závěsu je kokot*** “hipster” a “troling”). Navíc hate = nenávist. A u mě rozhodně manga nenávist rozhodně nevzbuzuje. Prostě se mi jen prakticky nic z tohoto žánru nelíbí a Titáni jsou vůbec řádná srajda. Už jsem si ale zvykl, že lidi jako ty, nemají na srdci nic víc než slovo “hejtr” a v ruce nulové argumenty. Tyhle ojedinělé výkřiky do tmy vám jdou naprosto skvěle. Gratuluji.

7. @ Corvus a kostelník
    Inu, to je ta postmoderna: chyby se dávají za vinu tomu, kdo na ně poukázal. Protože v postmoderně tvůrce prostě chybu udělat nemůže, na vině je vždy konzument, který tvůrcův záměr nepochopil. Svařené rezavé obruče jsou kladeny naroveň holandským mistrům, a komu se to nelíbí, ten je hejtr.

Už aby byla nějaká ta válka, po válce lidi vždycky dostanou na chvíli rozum. 😛

8. M.: Tuhle jsem byl na výstavě v liberecké Oblastní galerii… A měl jsem hodně podobný pocit tvé zmíňce o holandských mistrech. No a nejhorší na tom je, že podobnou “umělkyni” máme v rodině. To nikomu nepřeju 🙂

9. Já nechápu proč vyčleňovat mangu. Manga přece není žádný žánr, je to prostě komiks, byť se specifickým charakterem. A pak záleží na tom, co komu sedne. Jestli tradice americká, evropská nebo japonská. Všude lze najít super věci, stejně jako průšvih. Třeba já osobně můžu jak americký mainstream i minoritní věci, mám rád Evropu a díky třeba Death Note nebo Crying freemanovi jsem zjistil, že ani japonský komiks není od věci. A stejně tak vím, že mi nesedl kresbou, na kterou já osobně kladu důraz, Bleach nebo právě Útok Titánů. Přitom chystané Gunsmith cats určitě zkusím. To není o hejtování, ale o osobním vkusu. Nemám potřebu nikomu Titány hanět, nepochybně mají moře svých příznivců, mě to ale neoslovilo. Příběh může být fajn, kvůli kresbě to ale nezjistím. Škoda? Možná…

10. Schramm: Také to tady nikdo nikomu nehaní. Já jsem ve výsledku napsal, že se mi prostě manga (spíš) nelíbí. A mangu jako styl samozřejmě nevyčleňuji. Nazval jsem to mangou protože to manga je. Mohl jsem samozřejmě napsat, že “komiksy z Japonska” mě (až na absolutní výjimky) neuchvátily. Paradoxně se mi strašně líbí Usagi Yojimbo, který má s tamní kulturou (rozumněj směr východ-Asie) 1000x víc společného, ale kresba, nápady, charaktery jsou o deset tříd výš než to, co se unás tak strašně protěžuje. A roste jako houby po dešti.

Můj příspěvek byl původně spíš ale myšlen jako kritika autora recenze, který neváhá dát Titánům 80% (cože?!!!) a v textu uvést, že je to vlastně slabota. Nevykreslený autor, ploché postavy atd. Čili se ptám: to se tak vysoko hodnotí protože….? Protože se z téhle série “údajně” ve světě všichni mohou zbláznit? Nebo proto, že je dnes cool patřit mezi tzv. nerdy, kteří cestou do školy mají v zadní kapse kalhot zastrčenou mangu Naruta?

Ať je to komiks japonský nebo ukrajinský, tak nevidím důvod proč si klekat a pínat ruce nad jeho genialitou, kyž to zcela objektivně vypadá jako kresba od absolutního amatéra a příběh se rovná odstavci v nedělním blesku… Sorry, ale je to komiks a komiks se skládá ze tří věcí: kresba, příběh (charaktery) a případně (pro mě osobně) zpracování vazby. Proč 80%? Protože manga? Protože cool? Primitivo?

11. Já ten psolední post myslel spíš obecněji, ne adresně. Znám lidi, kteří nečtou mangu, protože to je manga a ne komiks (sic!), stejně tak lidi, zapalené pro US komiks, kteří automaticky pokládají evropský komiks za něco horšího. Což si myslím, že je obojí pitomost. Jinak s hodnocení Titánů to mám podobně, pro mě taky tak 50-60% max.

12. Corvus: promin, ale to co tady delas, to je opravdu dehosnestace nejen mangy jako takove, ale lidí co ji ctou. Vazne nerozumim tomu, proc to mas zapotrebi a proto jsem se vyse ozval. Slovo “hejter” na tebe podle slovniku tvych prispevku proste sedi. Pokud muj prispevek oznacujes za “vykrik do tmy” tak pro me je vykrikem do tmy zase tvuj prvni prispevek. Mozna nakonec oba patrime mezi ony “lidi jako ty”?

13. to kostelnik
    Nevím, slovo hejtr asi fakt chápu jinak. Přijde mi, že Corvus argumentuje proč se mu zdá recenze rozporuplná (prachmizerná kresba – s čímž souhlasím, nejenže je nevzhledná (subjektivní faktor), ale hlavně nepřehledná (objektivní vada)). Hejtři ovšem podle mých zkušeností většinou neargumentují. Zase bych nezaměňoval kritiku (jako žánr) s hejtrstvím. To mi vyznívá tak, že nic než ódy není povoleno 🙂

14. to Kostelnik:
    Takže říkáš nekriticky obdivovat úplně cokoliv a pokud to neobdivuješ, tak držet hubu? Hmm… tak s touhle filosofií bych se nedokázal ztotožnit.

hejtr: Krásné české slovo, jen co je pravda. Již dlouho jsem neslyšel tak debilní výraz! Brrr…!

15. Schramm: citace z Corvova (Corvusova?) textu: “V manze pro mě není vůbec nic až na jakousi exotičnost. A to je podle mého názoru důvod, proč to tolik lidí v ČR čte. Chtějí se strašně odlišovat a profilovat jako odborníci, přitom zcela objektivně doposud v ČR vycházel spíš plebs”

“Protože se z téhle série „údajně“ ve světě všichni mohou zbláznit? Nebo proto, že je dnes cool patřit mezi tzv. nerdy, kteří cestou do školy mají v zadní kapse kalhot zastrčenou mangu Naruta?”

“Proč 80%? Protože manga? Protože cool? Primitivo?”

tohle podle me splnuje to o cem jsem psal – dehonestace mangy a lidi co ji ctou. Prislo mi to zbytecne a nevhodne, proto jsem reagoval (jen na okraj, mangu ctu, ale nemuzu rict, ze bych ji mel radsi, nez ostatni komixy). Mohli bysme resit, jestli jsem slovo hejtr zvolil vhodne nebo ne. Je mozne ze ne, kazdopadne to bylo to prvni co me napadlo.

KarelC: Ach jo… na prvni cast tveho prispevku se proste neda nic vic rict… a k druhe casti: **debilní**: Krásné české slovo, jen co je pravda. Již dlouho jsem neslyšel tak *hloupý* výraz! Brrr…!

16. to Corvus:
    80% protože i přes fakt, že je to jednoduché a kolikrát “nevykreslené” do detailů – je to sakra zabava a při čtení jsem byl jen a pouze pohlcen právě tím správným mixem věcí, které mainstream nabízí 🙂 Nic víc, nic míň… nejde o to, aby to vypadalo, že manga je cool či něco podobného.

17. Řekl bych, že je vhodný čas, aby Crew vydali Vinland Sagu. Už by se hodil nějaký AAA titul, který by ocenili i fanoušci klasických komiksů.