Malý bratr – Doctorow Cory

Ano, název je odvozen od Velkého bratra. Ne toho, který tě vidí ve známé reality show, nýbrž od toho původního, který tě viděl v legendární Knize (velké K v tomto případě není chyba) George Orwella 1984. S ní však nemá román Coryho Doctorowa mnoho společného.

Malý bratr

Dalo by se říci, že je Marcus (alias W1n5t0n, alias Mickey) normální kluk v pubertě, ale není tomu tak. Vědomostí totiž má asi jako čtyřicetiletý spisovatel fantastiky se zálibou v elektronických systémech a jejich zdolávání. Je to pařan, začínající hacker, je jednoduše nakažený tou nemocí, která u lidí nakonec způsobí, že se stanou ajťáky (Pozor! Přenosné kousnutím!), to však Marcuse čeká až za drahně dlouhou dobu. Nejprve se musí postavit systému.

San Francisko je krásné, živé město, které se pro tyto vlastnosti stane oblíbenou destinací teroristů. Ameriko pozor, nepřítel před branami, tedy uvnitř bran, je čas panikařit a dát vládě prostor a moc nastolit změny, které sice nevedou k žádnému reálnému účinku, alespoň však o tobě, lide, budeme vědět docela všechno. Kam se hrabe sčítání domů a bytů.

A uprostřed všeho chaosu, který způsobí jedna maličká exploze, se ocitne i Marcus se svými přáteli, toho času ve víru herního nadšení. Protože byli nejen v nesprávný čas na nesprávném místě, ale také za školou, a protože má Marcus zhackované úplně všechno své vybavení, stávají se z nich jedni z podezřelých. Nastoupí mučeníčko. Nejprve povahy psychického ponižování („Ty máš počůrané kalhoty? No podívej, jak nás to mrzí.“) – avšak sadisti, nebojte se, i na starý dobrý waterboarding dojde – které však chlapec nevydrží a vyklopí všechna data, jež jsou po něm vyžadována. Za odměnu je nakonec propuštěn na svobodu, se vztyčeným varovným prstem.

Svět se však mezitím, co byl Marcus indisponován, hodně změnil. Z města, kde se odehrávaly ty nejtvrdší boje za svobodu a rovnoprávnost – od hippies po hnutí za práva homosexuálů (není to jedno a totéž?) – se stal základ pro totalitní stát. Kamer víc než bezdomovců, namátkové kontroly, sledování toku internetových dat, sledování pohybu lidí… Což Marcus nemůže nechat jenom tak.

Stává se zakladatelem odporu, lidí semknutých věkem („Nevěřte nikomu nad pětadvacet.“) a zálibami (zábava ve všech podobách). Za pochodu vymýšlejí způsoby, jak bezpečnostním orgánům ztížit jejich kontrolní práci, většinou s nezanedbatelným úspěchem. Bude to však stačit na položení systému, který stihl zakořenit mezi konzervativními „staříky?“

Román Coryho Doctorowa je primárně určen pro čtenáře – dorostence, zasloužil by však označení vlastní krabicím se společenskými hrami: „Pro hráče od 12 do 99 let.“ Tomu je přizpůsoben i jazyk textu – jednoduchý, dějový, až filmový s rychlými sledy akce a dialogů. Očekávejte status „přečteno“ tak po dvou, třech dnech. Prostě oddychovka s lehkým, nenáročným přesahem, bohužel však příliš přímočará a nevrstevnatá.

Alespoň základní znalost počítačové problematiky váš zážitek z četby prohloubí, není však podmínkou. Je však zarážející, kolik (nejen) z této oblasti ví Marcus – ač sympaťák, jeho vědomosti ubírají knize na funkčnosti. Také totalitní systém není dokonalý, ač v plenkách. Pracuje pravděpodobně na systému náhody, poněvadž není nikde řečeno, podle jakého klíče jsou vězni pouštěni na svobodu, což je pro děj celkem důležité.

Satira na masový americký strach z terorismu a touhu potřít jej je vysoce funkční, naivní víra amerikánců v upřímná média, která navíc mají moc všechno změnit, je milá. Zábavné jsou i skryté konspirační myšlenky – jak můžete používat Google/iPhone/Win­dows/cokoliv, když je zcela zřetelné, že vás to sleduje na každém kroku? (Ačkoliv, jde vlastně o pouhé konspirace?)

Jak jsem zmiňoval již v úvodu, s románem George Orwella má Malý bratr pramálo společného. Rozhodně vás při čtení nebudou přepadávat deprese ani existencionální krize. Jistým způsobem by se však (za jiných okolností) mohlo jednat o počátek anti-utopické šlamastiky, v níž se lidstvo v 1984 topí. Žádná druhá taková kniha však není. Avšak mezi těmi spousty, které (nejen) letos vyšly, patří Malý bratr mezi ty výrazně lepší.

Sedmnáctiletý Marcus alias w1n5t0n je přesvědčený, že zná všechna pravidla hry – a finty, jak je obejít. Je chytrý, pohotový a vyzná se v dnešním sesíťovaném světě, takže si lehce poradí i s vlezlým špiclováním své střední školy. Jednoho dne se mu svět obrátí vzhůru nohama – vyrazí s kamarády za školu a před jeho očima dojde k teroristickému útoku na San Francisco. A protože zrovna byli ve špatnou chvíli na špatném místě, ocitnou se v moci Ministerstva vnitřní bezpečnosti, které je obratem uklidí do tajné věznice k několikadenním nevybíravým výslechům. Když je konečně propustí, zjistí Marcus, že se jeho město změnilo v policejní stát, kde se s každým zachází jako s potenciálním teroristou. Nikdo by mu neuvěřil, co se stalo, a tak mu zbývá jediné: vyřídit vnitřní bezpečnost vlastními silami. Dokáže dospívající hacker vyhrát nad úřady, které se vymkly kontrole? (anotace)

• Malý bratr
  • Autor: Cory Doctorow
  • Překlad: Aleš Heinz