Noc draka – Knaak Richard A.

Richard A. Knaak miluje magii a draky, a tak se s nimi v maximální míře setkáváme v každém díle ze světa Azerothu, které napíše. Knihy s hlavičkou World of Warcraft takové autory potřebují jako sůl. V Noci draka nalezne čtenář to, co slibuje obálka – magii, draky, souboje a zase magii. A tak je to správně.

Noc draka - Richard A. Knaak

Když se podíváme na neustále se rozrůstající sérii knih z univerza World of Warcraft, můžeme v nich nalézt několik ustálených témat, o kterých jednotlivé knihy pojednávají. Azeroth je přímo ideální příklad uměle stvořeného světa pro počítačovou hru. Dosáhl ale takové obliby, že vznikla i řada knih.

Pokud budeme volně parafrázovat myšlenky Henryho Jenkinse, tak existuje několik typů takovýchto děl. První případ pojednává o významných událostech světa, které jsou přímo ve hře zmíněny – Arthas toho budiž příkladem. Tyto tituly se ovšem potýkají s obrovským problémem: materiálu by bylo na trilogii, ale ve většině případů vydavatelství určí, ať se to vejde do jedné. Což jde těžko. Vynechávají se detaily, děj se osekává na nejzákladnější dialogy a kniha působí velmi chudě.

V recenzích jsem často vzpomínal na Richarda A. Knaaka, který do světa Azerothu zasáhl již mnoha knihami, a to včetně komiksů. Tento autor si totiž vybírá, nebo dostává za úkol, ten Jenkinsem druhý zmiňovaný typ knihy, a to příběhy volně zasazené do konkrétního světa, které však stojí stranou hlavní dějové linky. Přesně to mu umožňuje psát o již vytvořených postavách a tématech a zároveň si zachovat dostatečné volné ruce na vytvoření kvalitního a propracovaného příběhu, aniž by měl striktně nalinkováno, co všechno musí ještě do knihy napsat a o čem naopak má pomlčet.

Noc draka nepřímo navazuje na první česky vydanou knihu ze světa Warcraftu Den draka. Z prvního dílu si bere vše – postavy, prostředí i artefakty, se kterými se hraje. Mění se jen důležitost hlavních charakterů a přibývá několik nových postav, a to zejména oblíbený dračí mág Krasus. Mění se vlastně jen protivník, který se může pochlubit celou skupinkou významných, pojmenovaných přisluhovačů. Knaak si s oblibou vytváří vlastní malé soukromé universum ve velkém světě Warcraftu a ve svých příbězích tak své hrdiny různě proplétá. Pro úplné pochopení a doslovné vychutnání si této knihy je nezbytné znát zejména Den draka a pak velmi netradiční projekt v podobě komiksové trilogie Sluneční studna, ke které autor stvořil scénář.

Hlavním hrdinou celého příběhu je Krasus – neuvěřitelně mocný, zkušený a prastarý drak, který si jako svého koníčka zvolil ochranu lidské rasy na Azerothu. Knaak jej používá dost stereotypně, protože jej vždy nechá vyčenichat nějaké nebezpečí, aby do něj Krasus strčil svůj dračí čumák, něco jej přes nozdry kleplo a až do konce knihy se pak z toho klepnutí jen tak nevzpamatuje.

I přes stereotyp je Noc draka neuvěřitelně čtivá. Knaak vytváří velmi stísněnou a hutnou atmosféru. Krasus a jeho parta pomocníků postupně metodou pokus omyl odhalují plány zlé černé lady, která až do poslední chvíle s přehledem na body vyhrává. Tím příběh působí až trochu nevyrovnaně. Hrdinové ze sebe vydávají poslední síly třeba i třikrát během několika hodin, a když už to s nimi vypadá opravdu blbě, tak autor volí opravdu velmi otřepané příchody někoho dalšího. Skoro to vypadá jako deus ex machina, čímž stráží úroveň své knihy. Zároveň si čtenář ale užije vynikající magické souboje, rozplétaní kouzel, zavírání do magických pastí i pořádný boj na hole, kopyta a biče. A draky. V knize se vyskytnou desítky draků, mocných, pokřivených i zcela čistých, ale hlavně chrlících oheň, mávající křídly a sesílající kouzla. A o to jde především.

Knaak nepředvedl nijak dechberoucí výkon, který by čtenáře usadil do křesel svou originalitou a neotřelým zpracováním. On v podstatě vzal základní prvky příběhu, své milované hrdiny a prostředí a sestavil si z toho prostě jen další příběh. Od Noci draka nečekejte nic víc, než všemi barvami hrající odpočinkový příběh o hrdinství, obětování, lásce a nenávisti. Je to zábavné čtivo, které splní to, co od něj lze očekávat – přenese na blanitých křídlech čtenáře do světa magií přímo nasáklého, aby tam užil parádní jízdu. Tím to končí. Skoro prvoplánová zábava a potěšení, ale krásně barvené a profesionálně napsané. Víc od toho čekat nelze.

Grim Batol. Původ jeho temného dědictví je ukryt kdesi v husté mlze minulosti Azerothu. Většina tvorů ho však zná jako místo, kde se odehrála strašlivá tragédie – kde si nenávidění orkové zotročili mláďata vylíhlá z vajec urozené dračí královny, Alexstraszy, a použili je jako strašlivou zbraň. A třebaže skupina hrdinů vedených záhadným čarodějem Krasem orky porazila a zajaté draky osvobodila, prokletá hora dál zůstává děsivým pomníkem uprostřed světa World of WarCraft. Krasus – mnohým známý jako rudý drak Korialstrasz – nyní cítí, že zlo Grim Batolu znovu ohrožuje ty, kteří jsou mu blízcí. Je odhodlaný se tentokrát zlu hory postavit sám, ovšem netuší, že k ní z různých důvodů míří i jiní, ani že nakonec odhalí obludnou pravdu, která by všem nejen mohla přinést smrt, ale také započít novou éru zkázy a temnoty. (anotace)

• Autor: Richard A. Knaak
  • Překlad: Jan Netolička
  • Série: –