Pevnost 3/2012

Venkovní teplota šplhá k deseti stupňům, vstáváme za světla, někdy nás to slunce i probudí. Konečně se blíží jaro… A s ním i procházky, výlety a jiné cestování. Na tuto vlnu se naladila i březnová Pevnost, která nám přináší dobrodruhy všeho druhu. Od knižních přes filmové až po opravdové, kteří žili nebo žijí v našem reálném světě.

Pevnost 3/2012

Začneme dobrodruhem, kterého mnoho z nás poznalo teprve nyní, ačkoli se zrodil již před desítkami let. Je to John Carter. Původně knižní postava, nyní americký velkofilm lákající četnými billboardy. Johnovo dobrodružství není jen tak ledajaké. Bývalý voják občanské války se vypraví ze Země až na rudou planetu. Avšak nečekejte jen prašné krátery s nehostinným prostředím. Mars je obydlený, a to roztodivnými bytostmi všech tvarů a barev. V tomto podivném světě musí Carter obstát a získat si své vlastní místo. Jak se s tím popere on, ale i jeho tvůrci, se dozvíte hned v úvodním článku.

A protože Pevnost rozhodně nezanedbává knihy, hned na dalším listu se zaměří na původního hrdinu, tedy toho knižního. Série čítající několik dílů je někým zavrhována a jinými obdivována. Autor textu dílo E. R. Burrouhse rozebral, aniž by urazil jeho kultovnost a přitom ho zbytečně nevyzdvihoval.

Tím ovšem literární cestovatelé nekončí. Kdo z nich může být více povolaný než samotný Dobrodruh Leonarda Medka… Následuje delší text, pojatý novým stylem vložených komentářů autora, který nás zavede do světa trilogie cestovatele a lovce pokladů Františka Franty. Jako opravdový dobrodruh se dostane na zajímavá, exotická a hlavně nebezpečná místa. Stejně tak by se za dobrodružství dalo považovat i jeho zrození. Více již v povedeném článku, jemuž autorovy komentáře rozhodně přidávají na čtivosti a umožňují pocit nakouknutí pod pokličku „českému Indymu“.

Ti mladší z nás (alespoň duchem) se mohou těšit na nový film Hugo a jeho velký objev. Proč se zmiňovat o dalším opuštěném dětském hrdinovi, jenž má jen jedinou obyčejnou zálibu? Inu, je tu Martin Scorsese a také krásná knižní předloha. A o obou dílech se dočkáme příjemně laděného článku, který osvětlí všechna očekávání a samozřejmě porovná knižní i filmové zpracování.

Nezapomnělo se ani na dobrodruhy seriálové, jejichž hájemstvím jsou paranormální jevy a jejich posláním je kontrolovat či ještě lépe úplně potlačit. Řeč je o britském seriálu Torchwood, spin off Doctora Who, tak trochu jiná Akta X. Avšak seriál plný černého humoru a ironie má jistě co nabídnout, jinak by neměl takový zájem fanoušků. Text nás provede tímto britským počinem a přidá i krátký přehled seriálů, jež se hrnou na naše obrazovky (televizní či počítačové).

A nakonec tématu jsem si nechala ten nejzajímavější článek. Tedy v případě, že vám není lhostejné bezpráví a rádi byste s tím něco udělali. Nebo vám jen těší dozvědět se něco o těch, kteří už se do takové činnosti pustili. Jde o superhrdiny, ale nikoliv ty nakreslené či filmové, nýbrž skutečné. V naší malé zemičce je takových odvážlivců opravdu málo, a proto je třeba se podívat za oceán. Přesněji do rodiště všech maskovaných bláznů, do USA. Právě tam jich je jako much. A někteří stojí za to. Posuďte sami v super zábavném článku přetékajícím záhadnými strážci pořádku, ale i reklamními podvodníky.

A pokud bažíte po lekci historie, ve středu černobílé části časopisu na vás čeká top ten historických dobrodruhů, kteří jsou také super – i když to jejich doba vždy neuznala.

Co se týče povídek, mohla by se zdát březnová Pevnost střídmá. Nabízí totiž jen dva kusy. Avšak kusy velmi povedené, od mistrů svého žánru.

Samozřejmě i v aktuálním čísle pokračuje dobrodružství westernového hrdiny Chřestýše Callahana od Juraje Červenáka. Lovec hlav a jeho nový zákazník pokračují ve svém pronásledovaní indiánů, kteří unesli bezbrannou spisovatelku. Do cesty se pistolníkovi tentokrát nepřipletou další civilisti, ale ostřílená skupina vojáků bažící po krvi stejných nepřátel. Jakkoli je to Callahanovi proti srsti, spojenectví přijímá. I když, spojenectví… Další díl Chřestýšovy cesty přináší stejnou zábavu jako ty minulé, plus další zvraty a boje, jež rozhodně nenudí. A výsledek? Ani bych se nedivila, kdybyste se pomalu stávali závisláky.

Valčík v ponurém domě Leonarda Medka je příjemnou reklamou na samotného Dobrodruha. Franta v něm sice nevystupuje, ale setkáme se s dvojicí detektivů právě ze světa této trilogie. Francouz Dejardin a Angličan Macewen sice nejsou hrdinové na volné noze, ale i tak zažijí neobvyklé dobrodružství. Z tajné prohlídky domu hledaného zločince se během chvíle stává zápas s náruživou dámou, jež by měla být již téměř století mrtvá. Povídka nabízí tu pravou akci, plnou lekaček a odhalení. Svým zařazením do 19. stolení čtenáři asociuje dobrodružné povídky E. A. Poa. Jak vytříbeným chováním detektivů, tak i historickými detaily. Ačkoli je děj poměrně odhadnutelný, čtivá forma nadchne a možná vás přivede i k Frantově trilogii.

Březnové číslo Pevnosti nabízí mnoho dalších zajímavých článků. Kromě stálic a textů na pokračování je tu například desítka filmů, jež nás v letošním roce čekají a rozhodně budou stát za to, a také shrnutí nejlepších knih vydaných v minulém roce. A pokud jste zatoužili po nějakém vlastním dobrodružství, přečtěte si lákavý článek o hnutí Brontosaurus, které cestovatelům nabízí krásně řešení bez zbytečných výdajů. Nebo se jen projděte po slunci zalité přírodě, zajímavé příhody a místa totiž čekají všude. Stačí se jen dívat kolem sebe. Třeba cestou narazíte na nějakého superhrdinu.

Kamila Procházková (redaktorka)

kamila.prochaz­kova@fantasypla­net.cz

Četli jste tuto Pevnost? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!