Temný gryf – Taylor Katie J.

Každá kniha potřebuje nápad, na tom se shodneme všichni. Bez dobrého nápadu může pracovat jen opravdový mistr slova. Ale přes sebelepší ideu je nutné i něco navíc – uplatnění, gradace, umění psát… Tato kniha není nudná či nezajímavá, ale na rovinu, některé z těchto podmínek opomíjí.

Temný gryf

Nejdříve k ději. Ten probíhá v autorčině vlastním fantasy světě, jejž tvoří ostrov rozdělený na Jih a Sever. V severní části žijí dnes již zotročení tmaví barbaři. Na jihu, v Cymrii, si naopak hoví civilizovaní obyvatelé v čele s gryfmistry. Jsou to lidé, které si vybral jeden z domestikovaných gryfů za svého partnera. Gryfmistři získají vysoké postavení a díky nebezpečnému zvířeti po svém boku i respekt. Tito okřídlení tvorové jsou trochu arogantní a namyšlení a jejich cílem je bohatství a sláva. Proto si vybírají osoby z bohatých a zajištěných rodin.

Existují ale i výjimky. Jednou z nich je Arren Cardockson, tmavý seveřan, který celý život strávil v Cymrii, ale i tak je považován jen za dalšího bývalého otroka. Ke gryfovi se dostal náhodou, a i když se to aristokracii vůbec nezamlouvalo, zákon mluví jasně. Arren tedy dostal dům a práci, jakou si zasloužil. To však nezměnilo nic na tom, že je tmavý. I přesto, že mu po boku kráčí mohutná gryfí samička Eluna, dočká se mnohých nevhodných poznámek a úšklebků. Arren se kvůli penězům vydá na tajný lov divého gryfa, který terorizuje jednu z vesnic na jihu Cymrie, aniž by tušil, že v jeho vyslání na tuto výpravu mají prsty nepřejícní lidé, které dosud považoval za přátele. Boj však nezvládne a přijde za tento neuvážený čin o své postavení i práci, ale především o svou gryfí společnici, čímž ztrácí i status gryfmistra. Arrena nyní čeká těžká cesta k opětovnému nalezení smyslu života. Roli v ní bude kupodivu hrát i temný, agresivní a nezkrotný gryf, jež ho připravil o Elunu.

Temný gryf je plný kladů i záporů. Má poměrně slušný nápad. Ačkoli zní zpočátku jako klišé, knih s gryfí tématikou zatím vychází poskrovnu a Katie J. Taylor poměrně dobře vystihla tělesnou i duševní stránku těchto nebezpečných a inteligentních tvorů. Odsuzovaný chlapec, jenž vlastně nikam nepatří, je sice stálá rekvizita, do díla ale zapadá bez drhnutí. Zprvu se Arren tváří co nejklidněji a nejvyrovnaněji, snaží se být jako ostatní jižané. Zkrat a návrat ke kořenům jeho barbarské osobnosti nastává až s momentem, kdy si uvědomí, že byl zneužit a nemůže se nijak bránit. V tu chvíli se projeví jeho pravé já – agresivní a bojechtivá nátura severního národa, jež celou dobu dřímala v jeho nitru a on ji úspěšně tlumil.

Naopak největší mínus této knihy je posloupnost děje. Číst anotaci je v podstatě zbytečné, protože většina z toho, na co nás připraví, se nakonec stane trochu jinak. Příběh tak na závěr vyzní spíše jako první díl delší série. Jakoby nás autorka jen navnadila na další díl.

Většinu knihy se probíráme zbytečnými detaily (například kdo v jaký moment co udělal a co zrovna Arrena trápí), které zdržují děj a brání naším vlastním představám. Té správné akce a napětí, při které se vám od knihy nechce odcházet ani pro jídlo, se dočkáme až ke konci a je jí poskrovnu. Ke všemu se hlavní hrdina občas chová naprosto nelogicky, což snad můžeme s přimhouřenýma očima přiřadit jeho mládí a naivitě.

Celkově Temný gryf působí jako poměrně čtivá odpočinková prvotina se zábleskem originality v podobě krásných gryfů, řešící spíše vztahy mezi národy i jednotlivci s poměrně dobře navozeným napětím na konci. S lepší rozvržením vět a rozestavením děje by kniha mohla být i něčím více. Takto je vhodná právě pro vyplnění deštivých večerů nebo cesty do školy či práce.

Mocní gryfové se spojili s lidmi a společně žijí v zemích Cymrie. Ale ne všichni gryfové jsou mírumilovní a ne všichni lidé jsou ochotní gryfy respektovat… Arren Cardockson to nemá v životě právě lehké. Pochází ze severu, z oblasti, jejíž obyvatelé byli kdysi podrobeni a zotročeni. Šťastnou náhodou se z něj stane gryfmistr, když si jej jeden gryf vybere za svého společníka. To Arrenovi sice přinese určité společenské postavení a váženost, ale přesto jím stále někteří opovrhují a chtějí se ho zbavit. Mladý hrdina dostane nabídku chytit divokého gryfa, agresivního a zlého, který ohrožuje své okolí. Arren si potřebuje vydělat peníze, a proto se rozhodne úkol zvládnout sám, jen s pomocí své gryfí společnice Eluny. Ta je ale divokým gryfem zabita a Arrenovi se hroutí svět… Ve své velmi zdařilé prvotině se Katie Taylor rozhodla vrátit zašlou slávu gryfům – dnes již trochu pozapomenutým fantasy tvorům. Povedlo se jí napsat zajímavý a napínavý příběh, v němž tragédie nečekaně spojila dva protivníky. Společně se vydávají na cesty a poznávají, že rozhodně ne vždy dobro vítězí nad zlem. (anotace)

• Temný gryf
  • Autor: Katie J. Taylor
  • Překlad: Eva Chmurová