LARP #1: Dřevárny

Podívejme se na zoubek oblíbeným hrám na hrdiny, kde hrdina není ten, koho ovládá hráč, ale samotný hráč. Jaký je rozdíl mezi tažením a světem? Co s sebou potřebujete? Jaké jsou nejznámější akce? Odpověď naleznete v tomto článku.

Co jsou to dřevárny?

Pod pojmem „Dřevárna“ se obecně rozumí (kromě bitev) fantasy LARP. LARP je zkratka anglického Live action role playing. Dřevárny jsou tedy hry na živo, které fungují na daných pravidlech. Název pochází od dřevěných zbraní, které se na dřevárnách používají. Pokud si to stále ještě někdo neumí představit, pak bych to mohl přirovnat k Dračímu doupěti naživo. Holt nezáleží na tom, co si hodíte na kostce, ale jak to umíte s mečem, popřípadě jestli přehlédnete skrytou past. Vývoj těchto her dorazil tak daleko, že se nyní například naprosto netoleruje oblečení jiné než dobové (tabardy, kutny, taláry, prošívanice), zbraně mohou být pouze ze dřeva, jekoru nebo něčeho podobného (latex, měkký novodur…), a to předem daných měr (jednoruční zbraň 90 cm, obouruční 110 cm). Zbraně, které si sami vymyslíte, vám pak musí schválit hlavní organizátor akce a může se stát, že vám zbraň zakáže. Pokud se na nějakou dřevárnu chystáte, nechte si poslat pravidla, kde budou jistě vypsány i povolené zbraně.

Dva základní typy

Dřevárny se dají rozdělit na dva základní typy. Tažení a Světy. Tažení jsou hry, kde jsou vytvořeny družinky, které chodí po předem vyhrazených trasách a potkávají se s organizátory, hrajícími ostatní postavy (skřety, vlky, princezny i dědečky hříbečky… ), tedy postavy, jež družinka na cestě za svým cílem potká. Při špatné organizaci pak nastává problém, že jedna družinka svým pomalým postupováním zdržuje tu druhou, takže pro tu druhou nastává herní nuda. Holt musí čekat pod dubem, než se ta první vykecá. Někteří hráči tažení nemají příliš v lásce kvůli tomu, že se musí držet toho, co pro ně vymysleli organizátoři, a nemohou si dělat, co chtějí. Tvůrce scénáře proto musí volit co nejzapeklitější, nepříliš lineární a dostatečně zábavné dobrodružství, jinak se mu na další akce ostatní vykašlou. Hraje se většinou jeden a půl dne.

Světy se hrají odlišně. Organizátorů je většinou naprosté minimum a ti jenom usměrňují hru. Všichni hráči si pak dělají, co chtějí. Přátelí se s těmi, s kterými zrovna chtějí, zabíjejí ty, které nenávidí, uctívají boha, jakého se jim zachce. Organizátoři pak mezi to roznášejí informace, které hru ovlivňují, a většina hráčů se jim buď věnuje (protože je to pro ně v něčem dostatečně výhodné), nebo jsou k tomu okolnostmi donuceni. Na každém hráči tedy záleží, jak se dokáže vypořádat se všemi situacemi a jak umí jednat. Nejjednodušší je samozřejmě sedět a nic nedělat – nikdo vás do ničeho nebude nutit – pak hra pro vás ovšem nebude mít smysl. Organizátoři musí hru zásobit dostatečným množstvím situací, aby se nemuseli hráči obtěžovat něco většího vymýšlet, protože mají většinou dost práce sami se sebou a s komunikací s ostatními. Na špatně organizovaných světech se hráči nudí. Na rozdíl od tažení, kam přijede MAXIMÁLNĚ 5 až 6 družinek (obvykle 3) + max. 20 organizátorů a jsou snad ve sto procentech pouze pro zvané nebo někým doporučené hráče, jsou světy pro daleko širší veřejnost. Účastní se jich tak 50, až klidně 150 lidí. Hraje se většinou 4-5 dní.

Nejznámější akce

Mezi nejznámější pravidla pro tažení patří Gawain. Má poměrně vyvážená pravidla, ale poslední verze se bohužel už dlouho neupravovala, a tak si ji mírně upravují pořadatelé jednotlivých akcí sami. Gawainů se již pořádalo spousta a stále jsou v oblibě. Akce jsou většinou jen pro zvané, protože organizátoři už musí předem počítat s počtem družinek a potřebným počtem lidí. Pokud vás někdo, kdo Gawain hraje, na nějakou akci propašuje, můžete být rádi. Během roku se jich pořádá minimálně pět, klidně až deset. Podobně to vypadá i se Šatrhem, který hraje silně se s Gawainem překrývající skupina lidí. Akce nebývají tak často a zpravidla bývají menší (15 lidí není výjimka). Šatrh má velmi volná pravidla a je to spíše divadlo, které hrají lidi sami pro svou zábavu. Nepočítáte si dokonce ani žádné životy či magy. Jednáte tak, jak byste jednali, a když dostanete mečem do nohy, holt budete kulhat (v horším případě se plazit); když dostanete do předloktí, asi nebudete používat meč. Snaha je totiž o co největší realitu. Proto se na Šatrhy zvou povětšinou pouze ostřílení hráči, kterým se věří a které ostatní znají, aby měli ostatní jistotu, že nepodvádějí, což by tento styl hry přivedlo do hrobu.

Světů je spousta. Konají se jednou do roka a hrají se podle vlastních pravidel. Mezi nejznámější patří Fraška, Florie, Ishad, Kadorgeddon, Svět Pravdy (jediný gawainovský svět), Lakárie (striktně pro zvané) a samozřejmě další.

Tolik k obecnému představení dřeváren. Příště se dočkáte popisu jednotlivých her, reportáží z akcí a možná i pravidel.

1. Zní to dost zajmavě. Nikdy by mě nenapadlo hrát něco na způsob Dračáku, D&D atp. naživo. Musí to bejt hustá smažba… :o) Docela rád bych se něčeho takovýho zůčastnil…

2. Jak jsem tak koukal na obrázky z bitvy o Sodden, stylovost je dost široký pojem. Zatímco trappeři a indiáni mají vcelku jasno (viz stránky http://www.westerners.cz), v případě fantasy je možný dost volný výklad….

3. Ještě zapomněl na bitvy- to jsou dřevárny trvající obvykle tak 1-2 dny a nejde tam prakticky o nic jiného než o boj mezi jednotlivými armádami. Taky jsou občas fajn.

4. BITVY
    Tenhle clanek je o hrach, o Larpu – tedy hrani roli v realu. V bitve ale zadnou roli vetsinou nehrajes. Ses jenom prevlecenej do kostýmu, mas v ruce mec a mydlis se proti jine skupine lidi, nez v ktere jsi ty. Na malokterych bitvach se domlouvaji i nejjednodussi taktiky. Vetsinou tovypada tak, ze se 150 lidi sejde na louce a rezou se v podstate tak dlouho. nez vsichni pochcipaj. Takze bitvy do tohoto clanku nepatri.

5. Účastnit se je můj odvěký sen, ale zatím jsem nenašel odvahu, takže kdo má stejný problém spočívající v nezkušenosti ohledně LARPu, tak by se něco dalo zorganizovat…

6. dalsi clanky
    Planuji dalsi clanky na tema Larpu. I kdyz vam zdanlive nic nereknou, rozhodne vas mohou inspirovat k vlastni cinnosti. JInak rozhodne se nemusite bat poridit si kostym, udelat si mec a rovnou vyjet treba na Ishad. Na takovychto akcich se pocita s tim, ze tam budou i naprosti novacci. Navic na samotnem drevennem sermu neni nic zvlaste tezkeho. Je diametralne odlisny od sermu zelezneho a nikdo se nemusi bat jet na akci kvuli tomu, ze neumi sermovat. Kazdy nejak zacit musel.

7. Drevarny a bitvy
    Mno, rekl bych, ze clanek se mel jmenovat LARPy nebo tak podobne, protoze pod pojmem drevarna si IMHO vetsina zainteresovanych (tedy tech, co na ne opravdu jezdi) vybavi spise drevene bitvy, nez Gawaina. LARPy se daji delat ruzne, i bez drevenych zbrani, nekdy se na nich ani prilis nebojuje a jsou o necem trochu jinem, nez “drevarny” v pravme slova smyslu. Neni ovsem pravda, ze by se bitvy odbyvaly jen hromadnymi masakry na louce bez jakekoliv organizace. Organizovat drevarnu DOBRE neni zadna prdel, vymysleji se pro ne scenare, questy, doplnky, vymysleji varianty jak do toho zamichat vice taktiky (cesty, veze atp.), nema smysl to rozebirat. Pred nekolika lety to jeste bylo zivelne, ale ta doba je davno pryc. Role se daji samozrejme hrat i v drevarnach, i kdyz ne v takove mire jako v LARPech. Kdyz uz clovek neco pise o bitvach, mel by si jich aspon nekolik projet a ne to videt z pohledu hrace Gawaina (nic ve zlem).

8. Vymyslel jsem s přáteli docela vyvážený a propracovaný systém pro LARP svět a chtěl bych ho uvést v praxi. Zatím ho máme pouze otestovaný v úzkém kruhu nám blízkých lidí. Hledám tedy případné zájemce, kteří by se nebáli hrát (nebo dokonce organizovat) hru, která má relativně náročná pravidla, hraje se na čestnost, trvá asi 5-7 dní a nebojová povolání (kouzelníci, alchymisté, špehové) v ní nejsou žádná másla. Ozvěte se prosím. Těší se na vás prohnaný a úlisný bídák Churomor Zmarchrob.

9. Re: Drevarny a bitvy
    Zklamu tě, ale “Dřevárny” je název i pro Gawainy a spol. Sám Gawainy pořádám a jezdím na ně, tak to asi vím moc dobře. Že se objevují i bitvy s dalšími questy samozřejmě oceňuji, ale stále to ještě nelze řadit do LARPu. Napiš článek o Dřevárnách-bitvách, jistě máš větší zkušenosti a rád si o tom něco přečtu.

10. Dotaz
    Měl bych jeden dotázek, je nějak omezená věková hranice? Například že mohu hrát pouze od 18 let??

11. Mimo mísu
    Tenhle článek je úplně mimo mísu. Plete si totiž pojmy s dojmy, což dokazuje už první věta: “Pod pojmem „Dřevárna“ se obecně rozumí fantasy LARP.” Pojem dřevárna je totiž, jak slovní základ tophoto označení napovídá, původní český název, postihující “akci, na níž se reálný šerm simuluje dřevěnými zbraněmi”. Pod dřevárnu se tedy dá započítat i řada LARPů, nicméně dělení dřeváren je zcela jiné, než se snaží čtenářům vnutit pouze Gawaina znalý autor. Dřeváren jsou čtyři typy – družinovky, bitvy a světy, přičemž samostatnou kategorii tvoří tzv. uzavřené herní systémy (Gawain). Pokud Vás zajímá více na toto téma, najdete řadu informací na http://www.asf.cz a brzy i tady, protože tohle se nedá číst.

12. Re: Dotaz
    Na většině dřeváren, kterých se účastním, je věková hranice 15 let s tím, že musíš mít papír od rodičů o účasti na vlastní nebezpečí.

13. Presne taky bych se rad neceho podobneho zucastnil ale nemam odvahu….

14. Re: Mimo mísu
    Rozhodne nejsem jen Gawaina znaly. Ve svych clancich jsem akorat opominul zcela drevarny-bitvy. To chci napravit v jinem clanku. Vsechno co jsou ale napsal je pravda, to mi nevymluvis. A ze se to neda cist? Nevim co vice bys chtel. Je to pro naproste zacatecniky. Je to vec, ktera je ma popohnat k tomu to zkusit. Bud na nejakych jiz fungujicich hrach, nebo aby si neco vymysleli.

15. V dalsich clancich bych chtel neco malo rici o ASF, FAS a bitvach. Casem prijde podrobnejsi predstaveni her jako Gawain, Šatrh a nejznamějších světů.

16. Popravděřečeno, ke dřevárnám by mě tenhle článek nezlákal. Jsem absolutní začátečník a o dřevárny a dřevěný šerm jsem se začala zajímat až o Parconu, kdy tam o nich měli lidi z ASF “přednášku” a my si mohli vyzkoušet sami šerm, dozvěděli jsme se dost o dřevárnách a kostýmech……….

17. Ne zcela chapu smysl tvého komentáře. Na internetu Ti asi nikdo meč do ruky nepůjčí a kostým na tebe nenavleče :o) Na prezentaci ASF jsem nebyl, ale jedine dobře, že tohle dělají.

18. Proč se to nedá číst? Protože v článku nejde o reprezentativní pohled na dřevárny, za jaký je v textu vydáván. Pokud sám uznáš, že jsi jaksi “opomenul bitvy” tak by jsi měl tedy také přehodnostit název (resp. zaměření článku). Nejde o žádné “Co jsou dřevárny” a “Dva základní typy”, ale o jakousi pozvánku na tobě známé akce a tvůj pohled na ně. Nic kvůli čemy by se řezaly žíly, ale je to tak. A že ostatní informace jsou pravdivé? No možná, ale neúplné a nepřesné. Člověk, který chce nějak “katalogizovat” fenomén dřevárny nebo o něm seriózně něco napsat, pak může těžko s přezíravou lehkostí smést kritiku textu ze stolu slovy “úplně zapomněl”. Ale nevadí, co jsem sliboval splním a napíšu článek po svém – můžete pak sám zhodnotit, pane zástupče šéfredaktora “o).

19. no nic
    no jak se na to tak koukam tak uprimnou soustrast Nakore ….

20. Oprava
    Opravil jsem nadpis, doufam, ze bude PB alespon trochu spokojen. Jinak co se tyce toho “pozvanka na jemu zname akce”, tak to neni tak zcela pravda. Dalsim vecem (i bitvam) se chci venovat priste. Tohle ma byt serial clanku o Larpu a drevarnach.

21. Re: Oprava
    O mně vůbec nejde, já jsem jenom napsal kritiku, když už tady to fórum je. Ale nepřesvědčíš mě, že bitva není přinejmenším rovnocenná dřevárna, jako LARPy. To jsou prostě dvě různé kategorie, které dohromady tvoří dřevárny. Ale jinak název je změněn, svět fantasy je spasen…

22. Re: Re: Oprava
    Nevšim jsem si, že by v članku bylo napsane, že jsou bitvy horší než larpy. Nic takoveho netvrdim.

23. Délky zbraní….
    V úvodu článku jsem zahlédl několik slov o mírách zbraní používaných na dřevárnách. Zdá se mi že zbraně mohou mít i jiné rozměry než 90 či 110 cm -záleží na akci které se účastníte. Proto považují tuto zmínku za matoucí zvláště pro začínající hráče….

24. Re: Délky zbraní….
    Tyto miry jsou urcene od FASu (pohovorim o tom v dalsich clancich), podle jehoz shrnujicich pravidel se zacina ridit opravdu velka spousta akci. Samozrejme, ze muzete mit jiny rozmer zbrane a maximalni velikost se na nekterych akci odlisuje a proto CITUJI Z TOHOTO CLANKU: “…nechte si poslat pravidla, kde budou jistě vypsány i povolené zbraně…”. Myslim, ze jsem dostatecne zduraznil, ze pokud se nekam chystate, musite si sehnat pravidla dane akce, tedy kontaktovat nekoho z hlavnich organizatoru. Jasny?

25. Cele je to psane… tak nejak… zmatene. Spousta faktickych chyb, bordel v nazvech… Mam z toho dojem, ze to napsal clovek, ktery nevi, o co jde, za ctvrt hodky pote, co zjistil, ze mu do terminu odevzdani chybi jeden clanek… Nemam z toho moc velkou radost, cloveku, co by nekam chtel jet, to moc nepomuze. To uz se radeji ptejte na foru na http://www.asf.cz nebo treba na Pruvodci http://www.pruvodce.cz/kluby/drevarny.Ale je to zas dobra reklama, na tenhle server jsem se dostal kvuli cloveku, co na ten clanek nadaval na Pruvodci:)

26. Tak jsem si precetl i dalsi dva clanky… Mam takovy dojem, ze clovek, co to napsal, je totalne mimo misu… Podle jakeho klice si na tomhle serveru vybiraji redaktory?!

27. Ach jo, clovek se nezavdeci… Chtel jsem o tom neco napsat, aby se o tom dozvedelo vice lidi. Ted se na me vznasi kritika (zajimave je, ze pouze od ASF. Nikdo jiny mi zatim nic nevytkl, kdyz nepocitam ten jeden negativni ohlas ohledne vynechani bitev, o kterych jsem ale psat nechtel).
    1. Nevim, jestli je clovek, ktery byl na vice nez 10 akcich, zas tak mimo misu. Podle ASF zrejme ano, proto prosim, aby PB urychlene neco napsal, neb to slibuje uz hodne dlouho.
    2. Fakticke chyby? promin, ale to musis uvest konkretne. Nekonstruktivni kritiku neprijimam, konstruktivni ctim a dekuju za ni. Takze sem s ni.
    3. Nemame zadne uzavirky na clanky. Kazdy napise to, co zrovna uzna za vhodne a zadne terminy nikdo pro nasich redaktorech nepozaduje.
    4. Redaktory vybiram ja a Nero. takze bohuzel neni nikdo vyssi, komu by sis moh na me stezovat. V tom Te asi hodne zklamu. Jestli budes psat i Ty, velmi radi Te u nas privitame a uz se tesime, ze budes psat lepe nez my (konkretne v tomto pripade ja). Velmi se na Tvou spolupraci tesime.

28. Promin, asi jsem to trosku prehnal… A hlavne se omlouvam, ze jsem k Tvym clankum zahrnul i uvahu o kostymech, kterou vyplodil nekdo jiny… No, prestanu s rejpanim. Mimochodem, s ASF nemam fakt nic spolecneho (az na Zlenice, tedy.)

29. Mimochodem-PB kritizuje jediny asi proto, ze ma nejakou chut ke konstruktivni kritice a praci. Dost lidi akorat na nejakem diskusnim serveru napsalo vety jako “Videli jste tu hruzu na fantasyplanet?” “Jo, fakt se to neda cist” a tim skoncili…

30. Ano, prave jsem si o tom precetl v obou zminovanych diskuzich. Na ASF jsem jim odpovedel na veci, ktere jim nebyly jasne. (Zatim na to nereagovali, tak jsem zvedav, co z nich vypadne). Na Pruvodci jsem se jenom vysmal. Jestli tam je nekdo mimo misu, tak polovina navstevniku ty konference.

31. NOVACCI
    Nahodou a diky tomu, ze jsem dosud delil drevarny “neinteligentne” jsem zavital i sem. Vyjadrovat k clanku se nebudu, nemam na to kvalifikaci, s drevarnama jsem zacal letos. A prave proto, kdyz jsem tu videl, ze je tu dost lidi, kteri maji zajem a nevi jak do toho, pokud je nekdo z vas z Brna, OZVETE se mi prosim. Nemyslim tim ted,ze bych zasuplovla kouzelneho dedecka:)), ale proste bych rad nasel nekoho s kym bych mohl obcas zasermovat drevem, pripadne s kym vyjet na nejakou pristi drevarnu, koneckoncu moznosti je spousta…
    Email: zappo@seznam.cz

32. Začínám při sledování této diskuse nabývat dojmu, že se snažíš svůj článek obhájit za jakoukoli cenu. Článek jako takový(dle mého názoru) naprosto nesplňuje roli obecného úvodu do dřeváren(neznamená to ale že ho hodnotím jako nečitelný). Musím souhlasit s předešlými názory, trvdícímí že je přespříliš zaměřený na čisté larpy a družinovky. To je špatně. Cheš-li někoho kdo začíná uvést do skvělého světa fantasy dřeváren, tak mu nabídni objektivní pohled a obsáhni všechny možnosti. Nepiš o konkrétních věcech a vlastní dřevárny vyjmenuj buď všechny-nebo žádnou, jinak se může stát že se některé náhodou ztratí(vůbec třeba nebyla zmíněna tradiční rozsáhlá družinovka/svět/bitva- ZLENICE). Dost však kritiky, musím uznat že uvedená fakta jsou pravdivá a článek je dobrý pro člověka který třeba již na jedné dvou dřevárnách byl a chce vědět víc. Úvod do dřeváren si však skutečně představuji jinak…
    Almon
    P.S. Omlouvám se za ty míry-přehlédl jsem doplnění o několik řádků níž, to je však dobrým příkladem o vzájemném protiřečení si některých pasáží…
    (žejo Leši)

33. Re: BITVY
    Promiň, ale tohle je skoro jako kdybys ještě nikdy na žádné bitvě nebyl…Sejde se 150 lidí a řežou se dokud nepochcípají…Tsss… Dobře, možná se v bitvách nepoužívá detailně promyšlená taktika, ale přece jenom tam nějaká je!!!

34. larp je su pe r
    bitvi drevarni larp toto vsechno je fakt dobre zorganizovane a premislene kdiz si prestavim ze pred pul rokem sem wzal klacek do ruki a midlil sem se s kamosy a premislel o tom ze bi bylo fajn kdiby nas bilo vice a s mecmi mohli bi sme si udelat bitvu .kuk do prahi a na internet a BOMBA larp co je to klik klik pockat lidicki tohle bil muj napad .co len lidi nepodniknou abi se pobavili.