Transmetropolitan 6 – Někdy příště

Příručka pro boj s vládnoucí mocí. Návod, jak bez boje umlčet kritiky a jak do toho ještě pobavit publikum. Jenže to má jeden háček. Hlavní hrdinou je Spider Jerusalem, a i když je zahnaný do kouta, stále kope do koulí.

Transmetropolitan 6

Obecně platí, že na závěr příběhu musí dojít k epickému střetnutí armád dobra i zla, které rozhodne o osudu světa. Ve specifické podobě k tomu došlo i v šesté knize popkulturního, současnou společnost glosujícího komiksu Transmetropolitan – Někdy příště. Muselo k tomu dojít. Od čtvrté knihy, kdy na prezidentské křeslo dosedl Fešák Garry Callahan, autor směřoval k něčemu takovému. Čtenář neustále čekal, když se už Spider sebere a začne něco pořádně dělat. Takovéto napětí vydrželo dvě knihy, a i když v nich autor neustával v dávkování akce i napětí, pořád jen chodil kolem horké kaše.

Je už takovou tradicí, že Warren Ellis první a někdy i druhou část knihy věnuje nějakému zamyšlení, které se sice týká přímo fikčního světa, který vytváří, ale jeho myšlenky dalece přesahují rozměry stránky a rýpou do světa skutečného.

První dvě kapitoly šesté knihy se dají považovat za komiksový filosofický traktát na téma popularita a publikum. Prostřednictvím zlého snu se autor přímo navezl do masového publika a veřejnosti konzumující média bez zájmu a poslušně jako ovce. Ellis to udělal svým zcela specifickým způsobem: nechybí nadávky a urážky, ale přesto je z textu cítit vážnější podtext silně zabarvený autorským světem.

Hlavní hrdina Spider dostane úplně poslední úder pod pás, do břicha, do koulí a do mozku, zhruba v tomto pořadí. Spider bojuje s prezidentem a jejich střety jsou čím dál vyhrocenější. Hlavní postava bojuje jako hrdina na barikádě s mečem a revolučním heslem na rtech. Jeho protivníci bojují tak, jak to vládnoucí moc umí – cestou maximálního konsenzu. Ellis vědomě či nevědomě dokonalým způsobem předvádí v komiksu to, co Antonio Gramsci nazývá hegemonií moci.

Ústřední moc, mainstream, jakkoliv to nazveme, bojuje proti svým kritikům nikoliv silou, to by odpor jen posílila, ale konsenzem. Jako slimák kritický, nebezpečný element obalí a absorbuje do sebe. A když Spider vidí v televizi, co dokáže zábavní průmyslu udělat s jeho životním osudem, zhroutí se.

V půlce knihy je tedy zuřivý novinář zlomený, ochočený, vystrašený a připravený to skončit. Našlehá se vším možným a pak to začne. Zbytek knihy už probíhá zcela ve známém duchu. Spider nadává, mlátí lidi a píše článek. Čtenář ovšem podvědomě tuší, že to je ono, teď přijde ten zlomový moment. Ellis toto napětí neustále posiluje, atmosféra komiksu se kvapem mění. Graduje do divokého finále, kdy dojde k tomu, na co čtenáři čekali tak dlouho.

Autor však neprozradí skoro nic. Jak už je zvykem, nejpodstatnější část Spiderova článku se přetiskla i na stránky knihy. Tentokrát je autor skoupý. Naopak vytváří mozaiku reakcí na publikovaný článek. Čtenářovou pozornost to rozdráždí a napne, takže si bude vychutnávat každé políčko, kde postavy prozrazují střípky velkého tajemství.

Šestý Transmetropolitan ukázal, že má opravdu koule. Číst jeho stránky je povinností pro všechny, kteří pravidelně sledují osudy Spidera Jerusalema. Warren Ellis důstojně zakončil první etapu osudů zuřivého novináře, kterou úspěšně vyhrotil na samotný vrchol, nechal řádně bouchnout a pak si ještě vychutnal pomalou dohru, ve které nastínil i budoucí pokračování.

Nová kniha rozhodně stojí za přečtení. Spiderovo hláškování sice trochu nivelizuje kritický obsah, ale je to zábava a radost číst.

SLÁVA! Nic jiného z vás paranoika v totální deziluzi neudělá s větším gustem – a ve Městě budoucnosti teď není nikdo slavnější než megapopulární zuřivý reportér Spider Jerusalem! Spider toho má tak akorát dost. Stala se z něj karikatura, postavička z televize, celebrita, kterou všichni znají a nikdo už ji nebere vážně. Tak takhle tedy ne. Je nejvyšší čas nabušit se všemi drogami, které jsou zrovna po ruce, vyspat se z toho a pak čerstvý a s rozběhem někoho nakopnout do koulí. Třeba prezidenta. Ten parchant si o to přece říkal. Na šesté knize Transmetropolitanu se kolem oceňovaného týmu Warrena Ellise, Daricka Robertsona a Rodneyho Ramose podíleli také zvláštní hosté: Kieron Dwyer, Lea Hernandez, Bryan Hitch, Frank Quitely a Eduardo Risso. (anotace)

• Transmetropolitan 6 – Někdy příště
  • Scénář: Warren Ellis
  • Kresba: Darick Robertson