Bratrstvo krve 1 – Hustej nářez – Kotleta František

Hustej nářez? Jaký asi recept použil mistr řeznický František Kotleta…?

Kotleta František - Bratrstvo krve 1 - Hustej nářez Vezmeme celoživotní dílo Jiřího Kulhánka, vypreparujeme nejlepší kousky, zbytek posekáme nadrobno. Vybrané kousky opracujeme na očekávání Kulhánkových příznivců, notně okořeníme nápady a metodami dalších „akčních“ autorek a autorů, přidáme drsné hlášky (zhruba v množství jako Lister kari), podlijeme vývarem z ostatních napodobitelů a za stálého míchání směs dusíme dva roky do měkka. Pobud bude obsah hrnce řídký, zahustíme ho výše zmíněným nadrobno posekaným zbytkem a za stálého míchání dále dusíme. Když vše náležitě změkne, ozdobíme stylovou obálkou (autor Lukáš Tuma) a podáváme čtenářům.

Netuším, jestli se výsledek původně měl srovnávat s chilli con carne (rozhodně nejde o uzenářský produkt, jak by se z názvu mohlo zdát), ale konečná podoba má blíže spíše ke klasickému armádnímu guláši z polní kuchyně, který byl za starých časů podáván na akcích pro veřejnost. Bohužel při přípravě poněkud zuhelnatěla cibulka a kuchař také nemíchal dost důkladně, což je poznat na výsledné chuti. Pro vyhládlé po svižné nahláškované akci bude tento nářez lahodnou krmí, labužníci ho ale přijmou jen jako dávku pro přežití a zřejmě si všimnou všech více či méně zuhelnatělých kousků a lehce připálené příchutě…

Co je tedy „Hustej nářez“? Záměrná napodobenina kulhánkovské produkce, založená hlavně na Vládcích strachu a částečně i na Nočním klubu, obohacená o emzáckou invazi. Ta je ale velmi odlišná od Cesty krve. Co se hlášek, odkazů v textu a absurdních přirovnání týká, kruh se téměř uzavírá – zmíněné atributy dosahují po všech stránkách kvalit i absurdity zakladatele tohoto subžánru, Jiřího W. Procházky, jehož kyberpunk a Ken Wood kdysi nastavily prvotní laťky akčních subžánrů. V chování upírů najdeme vše, co tak dobře známe od Petry Neomillnerové, a navíc i myšlenku upířích dějin, zmíněnou snad poprvé u nás Janem Hlávkou v románu Zatmění.

Bohužel to chtělo mnohem více vlastní autorské invence. Archetypální schéma o zradě a pomstě v takto čistém podání by potřebovalo více rozvinout a nedržet se důsledně předloh.

Kulhánkolog bude při čtení rušen vlastní pamětí, ve které se automaticky spustí citace z příslušných pasáží předloh, čtenáři se širším záběrem navíc k výše zmíněnému přibudou odkazy na další literaturu, filmy atd., spouštěné narážkami v textu.

Neutuchající akci bohužel průběžně ruší absence korektur – kniha se hemží překlepy, chybějícími písmeny a občas i částmi slov a vše doráží finální idylka, kde autor zcela pominul (možná díky absenci branné výchovy či základního vojenského vzdělání) EMP a jeho účinky na jakékoliv elektrické systémy…

Poslední vadou na kráse je cena. Za z hlediska redakční práce totálně odfláknutou knihu chtít 290,– Kč je opravdu hodno použití útrpného práva vůči nakladateli. Tudíž se nedivím, že charakteristická značka Poutníku je zvenčí umístěna jen na hřbetě a ne klasicky na přední straně obálky…

Michael Střelec Pešťák (redaktor)

Strelec.M.P@sez­nam.cz