Leviatan – Westerfeld Scott

Evropa, počátek 20. století. Svět se řítí do hlubin propasti zvané velká válka, později známá jako první světová. Válka, při níž zemře deset miliónů lidí, zapříčiněná špatnou diplomacií evropských mocností. Za její počátek se považuje několikanásobný pokus o atentát na Františka Ferdinanda d’Este, přičemž ten poslední (otrava jedem), byl i úspěšně zakončen… Tak moment. Takhle nás to přeci ve škole neučili.

Leviatan

Román Leviatan, první kniha stejnojmenné série, se totiž odehrává v alternativní steampunkové historii jednoho z nejsmutnějších období lidských dějin. Evropa je rozdělena na dvě poloviny – industriální (Rakousko-Uhersko, Německo, Turecko) a darwinovskou (Velká Británie, Francie, Rusko). Jedni rádi šroubky, druzí zase šroubovici. První si hrají se stroji, druzí s evolucí. A nemají se v oblibě.

Leviatan sleduje příběhy dvou adolescentů – hlavní postavou první dějové linie je Alexandr, neuznaný syn arcivévody Františka Ferdinanda d’Este a jeho neurozené manželky Žofie Chotkové, toho času na útěku před zdánlivými spojenci, aby našel spojence vlastní; hrdinkou druhé pak Deryn, dívka, která se převléká za chlapce, aby se mohla stát kadetem na válečné vzducholodi Leviatan. Ač oba pocházejí z opačných a sobě navzájem nepřátelských prostředí, je jasné, že se jednoho dne musí setkat.

Mládí obou postav napovídá, že Leviatan bude čtivo zaměřené především pro dorost. Přesto se nemusíte bát, že by šlo o pouhou infantilní pohádku, tu a tam dokonce padne i ne zrovna spisovné slůvko, což je jedině dobře, protože kdo mluví sprostěji než puberťáci. Scott Westerfeld napsal dobrodružný příběh ovlivněný Julesem Vernem a jeho mechanickými světy, k tomu přihodil několik zvířecích zvráceností na stranu Dohody (vzducholoď, která vlastně není lodí, nýbrž obrovskou velrybou žijící v symbióze s několika desítkami jiných živočišných druhů, je jenom jedním z kopy “nových“ tvorů) a vytvořil tak neotřelé prostředí a kvalitní základ pro příběh.

Jeho kostrou je samozřejmě válka a nabývání zkušeností obou dětí. Alek se musí rychle stát dospělým, rozumně uvažujícím mužem, který jednoho dne možná usedne na císařský trůn, Deryn se nesmí prozradit – ženy totiž nemají v armádě co dělat. Její pohled na svět mužů, plný nadávek, egoismu a velice jemných detailů oddělujících obě pohlaví, je často úsměvný. V pozadí pak je příběh, jehož centrem je vnučka samotného objevitele DNA a možností její úpravy, Charlese Darwina, a její tajuplný náklad v podobě několika vajíček. Co se skrývá pod jejich skořápkou?

Ač se v Leviatanu setkáváme s archetypálními postavami a dnes již klasickými dějovými postupy, znuděnost v souboji se čtivostí knihy rozhodně nepřevládá. Ta má totiž mocné spojence – jednoduchý, přirozený jazyk, dostatek akce, a především konfrontaci obou světů, která je navýsost zajímavá; každému ze čtenářů bude zřejmě jeden z nich sympatičtější. Zároveň jde díky využití motivů ze skutečného průběhu první světové války o originální způsob, jak tuto historickou éru přiblížit našim mladším spolučtenářům (dle vzoru spolupracovník, spoluhráč). Přestože tedy dostáváme jednoduchý příběh, propracovanost světa tuto slabinu plně vynahrazuje.

Kniha je doplněna až informativními ilustracemi Keitha Thompsona, vhodnými pro ty, které zajímá, jak vlastně vypadá takový kráčecí stroj nebo vzduchovelryba.

První kniha série Leviatan. První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní „potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná. (anotace)

• Autor: Scott Westerfeld
  • Překlad: Lumír Mikulka
  • Formát: hardback