Biosector 1 – Vzestup a pád – Dragula Peter

Čistě náhodou mi padla do ruky decentně vypadající knížka, vydaná Walesem. Jmenuje se „Vzestup a pád“ a měla by být prvním svazkem série „Biosector“ od Petera Draguly, který je autorem stejnojmenné počítačové hry. Vytvořil rovněž vydařenou obálku svého díla.

Dragula Peter - Biosector 1 - Vzestup a pádPříběh se odehrává v blíže nespecifikované budoucnosti, ve které se sjednocené lidstvo zvolna vzpamatovává z několika globálních konfliktů. Ozbrojené síly vedou válku s odpůrci  režimu, tajná služba kuje pikle a v pásu asteroidů je budována vesmírná těžební stanice. Při rozšiřování základny na odvrácené straně Měsíce je objevena neznámá sloučenina velmi specifických vlastností, pokusy o její vojenské využití ale odstartují celý řetěz děsivých pohrom.

Nejprve podivný meteor roztříští Měsíc – jeho trosky těžce poničí Zemi, po  meteoru stejnou trasou přiletí strojová mimozemská rasa zvaná lidmi „Androidi“ a prakticky zlikviduje ozbrojené síly Země, aby mimozemšťané mohli těžit onu tajemnou látku. Těžební stanice v pásmu asteroidů je v průběhu událostí změněna ve vojenskou základnu a vede záškodnické přepady proti průzkumným silám Androidů. Uprostřed největšího zmatku se objevuje další mimozemská rasa, která údajně vyšlechtila lidi pro jejich bojové schopnosti a situace se dále komplikuje….

Máme před sebou prakticky čistokrevnou military sci-fi. Na místní poměry má celkem solidní úroveň a je plně srovnatelná s průměrem k nám dovážené západní produkce. Poplatnost výchozí počítačové hře bohužel přináší řadu zjednodušení, množství klišé a nijak objevné popisy vesmírných bitev. Vcelku průhledné charaktery a minimální vývoj jednajících postav, standardní pohnutky jednání lidí i emzáků a snadná předpokládatelnost děje zde zápasí s dobrou čitelností. Jedním z kladů je tentokrát nepříliš „happy“ zakončení, které je ale otevřenou branou k dalším dílům.

K překladu lze konstatovat, že je čtivý, ale jak autor, tak překladatel by asi měli alespoň rámcově něco nastudovat o architektuře válečných lodí – střílny v bocích kosmického křižníku působí přeci jen poněkud anachronicky, byť straší ještě v E III Star Wars, kde má Grievousův křižník boční dělostřelecké baterie jako Nelsonova Victory:-)).

Celkem rychlý spád událostí spolu s minimem dějových linií a velkým rozsahem (362 stran) předurčují „Biosector“ jako slušné cestovní čtivo na delší drkotání vlakem či autobusem. Nadšence namlsané Turtledovem či Pournellem sice nenadchne, ale dlouhou cestu spolehlivě ukrátí.