Hranice Řádu – Asher Neal

Kdo by z fanoušků sci-fi neznal pana Ashera, ten jako by ani nebyl. V České republice se velmi rychle uchytil a stovky, ne-li tisíce z nás při každé jeho přeložené knize zajásají a pospíchají do knihkupectví. Jeho vypravěčské schopnosti a někdy doslova „ujetý“ styl a vymyšlený svět dokáže zapůsobit i tentokrát.

Asher Neal - Hranice Řádu Předem můžu říct, že se zde potkáte s valnou většinou hrdinů, které jste mohli „vidět“ v akci už v předešlých knihách. A hlavní roli nebo aspoň tu s největší rozhodovací pravomocí zde samozřejmě hraje řádový agent Ian Cormac. Jak se i na zadní straně dočtete, zápletku načíná zničení kosmické stanice Miranda. Ale tenhle fakt je jen pozlátkem, které naprosto nic nevypovídá o problémech, se kterými se v knize setkáte později.

Dějových linií je opravdu mnoho a zpočátku budete jen pomaličku nasávat informace a čekat, co se z toho všeho vyvrbí. Cormac se nachází na misi, kdy má najít a v případě nutnosti třeba i zabít vědce Skellora. Dívka Eldene a postarší muž Fethan úpí pod otrockým režimem na planetě Masada. Styčnický chlapec Apis zjišťuje, že jeho život nabírá naprosto jiných obrátek, než jaké by ho běžně čekaly, kdyby nebyla zničena Miranda. K tomu se do všeho přimíchá voják Thorn, nyní už také agent Řádu plnící tajnou misi. No a aby toho nebylo málo, tak i Skellor si přijde v ději na své a díky svým udělátkům bude veličinou, která se nesmí brát na lehkou váhu.

Nečekejte knihu, kde se sžijete s jedním charakterem a vydržíte u něho až do samotného závěru. Kniha má přichystaných několik překvapení a možnost skákat z jednoho místa na druhé všemu jen napomáhá. Samozřejmě se logicky všechny události spojí do jednoho velkého finiše, kde vyvrcholí ta pravá gradace příběhu. Pokud jste už od pana Ashera něco četli, tak si jistě umíte představit, že nastřádaný potenciál výtečně využije.

Kladem je i fakt, že plno postav opravdu znáte z předcházejících románů a povídek a nemusíte tápat a zjišťovat, o koho se jedná. To přidává všemu příjemnou atmosféru, protože máte možnost jen virtuálně svého hrdinu pozdravit a s radostí číst, co na něho číhá za dalším rohem nebo na další planetě. Ovšem i přes neustálé skákání z jednoho místa na druhé vše působí pěkně celistvě a relativně menší počet stran jen napomáhá tomu, že jsou všechny pěkně „nadupané“ jen tím nejlepším.

Román má nejen kladné hrdiny, ale i pořádně silné záporňáky… Jelikož se vše odehrává v daleké budoucnosti, je mnoho postav téměř nesmrtelných. Proti nim se staví padouchové, kteří disponují buď vyspělou technikou nebo třeba penězi a lidským potenciálem, který dokáže vyrovnat ručičky vah. I přesto ale mírný pocit nepřemožitelnosti hrdinů a jistoty, že vše určitě dobře dopadne, zůstává. Není to nic špatného, jelikož podobných knih je jako šafránu a zrovna ta jistota, že dobro zvítězí, zde není velkým negativem. Vše totiž ještě nádherně doplňují zábavné dialogy a poznámky, z nichž sarkasmus doslova tryská do obličeje, a jsou i v těch nejtěžších chvílích, kdy jsou letící kulky opravdu jen pár milimetrů daleko.

Jestli tedy máte chuť si přečíst výbornou scifárnu, po které se budete spokojeně ušklíbat ještě pár dnů, máte jasnou volbu. Svým zpracováním, stylem i pečlivě vytvořeným vesmírem velice připomíná romány Alastaira Reynoldse. A pokud alespoň od něj znáte nějakou knihu nebo ještě lépe celou sérii, je vám jasné, že tohle nesmíte minout. V případě, že jste nečetli ani předchozí knihy, si můžete jít rovnou vybrat peníze, protože máte krásnou možnost je všechny velmi rychle utratit. 🙂