Klášter slasti – Žamboch, Mostecký, Kuglerová, Rečková aj.

Dlouho očekávaný sborník erotických povídek se pokřtil nedávno na Eroticonu. Přípravu vydání lze počítat na roky, ale všechno to zdržování nakonec přispělo sborníku k duhu, protože se sešla zajímavá směs povídek různých žánrů a témat, jejichž pojítkem je menší či větší erotický nádech.

Žamboch, Mostecký, Kuglerová, Rečková aj. - Klášter slastiJaký je rozdíl mezi erotikou a pornografií? Definicemi jsem se nikdy nezatěžoval, ale dá se to vysvětlit jednoduše. Erotika má lehce dráždit a sexuální téma obratně nechat dokreslit čtenářovou myslí, zatímco pornografie barvitě zobrazuje. V tomto sborníku se setkáváme s různými stupni erotiky. Od tak lehké, že se s ní běžně setkáváme ve fantasy a sci-fi knihách, či naopak po erotiku na hranici s pornografií. Žádná se však přes onu hranici nepřehoupne, proto může být sborník určen i mladistvým, ale obálce by „slušela“ nálepka 15+.

Ivaně Kuglerové a Michaelu Broncovi se podařilo sestavit čtyři sta stran textu od čtrnácti autorů. Povídek všech délek (2 – 70 stran) je celkem patnáct, nechybí ani doslov, kde sami autoři pohovořili nejen o sobě, ale i o svém aktuálním dílku. Text doplňují ilustrace Jana Pekárka, které jsou ve většině velice vydařené, některé o dost méně. Obálku namaloval taktéž, což je vlastně jeho barevný obálkový debut. Přehled povídek:

Nebezpečné hry: Čtivý rozjezd sborníku zajistila česká hvězda fantasy Miroslav Žamboch. I Nebezpečné hry jsou fantasy povídka, tentokrát odehrávající se v harému. Spisovatel tedy vsadil na jistotu, což na jednu stranu zajistilo pohodovou povídku se vším, co se od ní očekává, ovšem absence jakéhokoliv sebemenšího originálního nápadu je hodně na škodu. V porovnání se zbytkem sborníku tak působí průměrně, ale řekl bych, že „má své jisté.“ Protože snad nikdo ji neoznačí za vyloženě špatnou (už jenom kvůli autorově řemeslné zručnosti), zatímco u mnoha kontroverznějších povídek ve sborníku tomu tak určitě nebude. Spisovatel se v doslovu zmiňuje, že se mu nechtělo podřizovat erotice „stavbu příběhu a tím ho unižovat,“ nejsem však zcela přesvědčený, že to v tomto případě k něčemu bylo. Sice by povídka v pohodě fungovala i bez erotiky, která opravdu příběh nenarušuje, ale pak by nebyla zajímavá už lautr ničím. Ale znovu zdůrazňuji, že se to výborně čte, navíc se spisovatel velmi dobře vypořádal s erotikou, jejíž náznaky v jeho textech často vídáme.

Conan maniodepresívní: Když už jsem se zmínil o těch kontroverzních povídkách, hned následující „parodie“ na Conana od Jiřího Pavlovského rozhodně kontroverzní je, ale určitě ne tolik, jako jeho druhá povídka Zakázka (viz níže). Název hovoří zcela za vše – Conana sužují maniakální záchvaty deprese. Zasmějete se dobrému nápadu a politujete absenci erotiky.

Zatuchlý plechovky: Jaroslav Mostecký konečně zase ve sci-fi. Neříkám „konečně,“ protože by se mi jeho fantasy a horor nelíbily (právě naopak), ale třeba starší čtenáři už docela reptají, že se Jarek nějak moc u té fantasy upíchnul. Tato delší povídka je zručně napsaná, jak už je u tohoto populárního spisovatele zvykem, obsahuje zajímavé nápady – když už ne nějak zářně originální, tak určitě neprovařené. Erotika je zde jako lehké koření, takže by povídka mohla klidně vyjít kdekoliv jinde. Připomněla mi Solaris.

Jen jediné přání: Předchozí (debutovou) povídku autorky s pseudonymem Sithartai jsem nevybíravě označil za teatrální. I tato povídka na mě ze začátku podobný dojem udělala, ale brzy jsem musel svůj názor přehodnotit. Začátek je totiž největší slabina – tváří se jako vyjmutý z naivní pohádky, je plný otřepaných frází typu „žili byli“ a „za sedmero horami“ a přitom rozhodně o parodii nebo pohádku nejde. Značnou část rozsahu však zabírá pěkně popsaná erotická scéna a slušný závěr. Celkově mi tak připadala povídka nesourodá a označil bych ji za čtení pro dívky.

Vox populi, vox dei: Krátká anekdota Jana „Gilhada“ Obdržálka sice absentuje erotiku, ale je na téma sexu, navíc je umě zabalená ve fantasy hávu.

Klášter slasti: Titulní novela je asi nejlepší publikovaná práce Martina Antonína. Připadá mi, že delší celky mu sedí lépe. Klášter slasti je zároveň z celého sborníku nejblíže k pornografii. Hlavní hrdinka se vydává do kláštera vyšetřovat, co se zde děje. Nestačí se ani otočit a už je jednou z obětí nekalých praktik biskupa, který se spřáhnul s démonickými silami a ovládá jeptišky jak se mu zlíbí. Postupně přibývá sexu až k závěrečné několikastránkové milostné scéně s démonkou. Autor se nesnažil použít erotiku jako dochucení příběhu, ale přímo erotice „na tělo“ vymyslel zápletku.

Mandragora: Autorka této povídky je malířka a web-designerka Jana Šouflová (mj. autorka loga a designu Fantasy Planet) a Mandragora je první věc, kterou jsem od ní četl. Milý příběh o paničce, která si nechá vyrobit nápoj lásky, se odehrává na pozadí středověkého Yorku, je plný jemného humoru, promyšlený a slohově na výši. Jana Šouflová navazuje na Werichovy pohádky. Pokud znáte Fimfárum, víte, co od Mandragory čekat.

Bílá klisna: Znáte-li  tvorbu Ivany Kuglerové, očekáváte od její povídky v erotickém sborníku něco naprosto nechutného. Máte bod. Vzhledem k tomu, že zvíře v názvu je hlavní sexuální objekt, nemuseli by to všichni čtenáři udýchat. Slabší povahy nechť si tedy pořídí kyslíkovou bombu nebo přeskočí na následující příběh.

Navigační fantazie: Jiří „Bluebear“ Dluhoš napsal novelu o „medvídcích“ – ovšem inteligentních a člověku podobných. Ač je autor začátečník, jeho sloh je velmi dobrý – proto je novela čtivá, přesně jak má space-opera být. Rasa medvídků využívá vzrušujících pocitů k pohonu kosmických lodí. Pohodové, originální.

Mantis: Čtivý příběh o upírech Lucie Lukačovičové obsahuje vyváženou porci akčních scén, lehké erotiky a nejen toho. Hlavní hrdinka se drží svých zásad: „když pít krev – tak dobrou, když se milovat – tak dlouho, když zabíjet – tak s potěšením.“ A v tomto duchu se nese povídka celá.

Ztracená peří: Třetí publikovaná povídka básníka Jakuba D. Kočího (autor básnické sbírky „… a jiné básně“ – Straky na vrbě, 2001) se opět vyznačuje jak-jinak básnickým jazykem. Vychutnáte si ji plně jen pokud se při čtení soustředíte – pak se vám text odmění barvitými poetickými scénami s jemnou erotikou. Rozhodně zajímavé dílko, které zase přidává sborníku něco nového.

Zakázka: Jiří Pavlovský ve vrcholné formě. Nemyslím tím sexuální formě, neboť ta mi (díky Bohu!) není známa, ale ve své spisovatelské formě. Očekávaný sodomický výprask bránice se koná – od začátku až do závěrečné pointy, která sejme každého, kdo unese Pavlovského humor. Humor geniálně nechutný a chutně geniální. Čtenáře můžu rozdělit na dva tábory – jedněm to bude připadat jako pubescentně ztřeštěná, úchylná hovadina, těm druhým sice také, ale právě proto se u toho budou neskonale bavit všemi těmi skvělými nápady.

Doma tě mají rádi: Jana Rečková chrlí povídky snad do všech sborníků a časopisů, kam to jen lze. Tato povídka neobsahuje žádnou vyloženou erotiku – jen pár letmých lechtivých pohlazení, které najdeme snad ve všem, co pochází z pera autorky. V Doma tě mají rádi se řeší lykantropie – víc netřeba prozrazovat. Žádné vlkodlačí sexuální orgie ale nečekejte, to byste byli na špatné adrese. Povídka se dobře čte, nechybí ani nápady, ale o nadstandardní práci od Rečkové se nejedná.

Valeriino přání: Dívka napojená na přístroje prožívá nejenom virtuální sexuální představy, ale povídka je hlavně o konfrontaci techniky a skutečného živého lidství. Osvědčené téma výborně zpracoval Pavel Renčín. Už jsem se bál, že se úspěšnými fantasy povídkami z minulých let vyčerpal, ale Pavel naopak dokázal, že umí být stejně dobrý i v jiných žánrech. Originální nápady a zajímavé myšlenky posouvají povídku mezi ty nejlepší, které ve sborníku naleznete. Některé popisy mají blízko k pornografii.

Její pravá láska: Výborné završení celého sborníku zajistil historickou povídkou Leonard Medek. Tento zkušený spisovatel, který je doma i v historické beletrii (např. román Stín modrého býka), nezvolil žádné nové originální téma, ale naopak uchopil podle svého jednu starořímskou legendu a vytvořil tak novodobý remake. Děj: Řek se vydává mezi kelty pro svou lásku, jejich romantický vztah však zhatí běžná lidská neřest. Medek nemá problémy s ničím – ani vhodným výběrem reálií, gradací příběhu, morálním podtextem, opět jinak pojatou erotikou, akčními scénami… Její pravá láska patří rozhodně mezi to nejlepší, co v Klášteře slasti najdete.

Sborník patří určitě mezi ty nejlepší, které v posledních letech vyšly. Zní to trochu podivně vzhledem k tomu, že původních českých sborníků zrovna moc nevychází, ale snad i právě kvůli tomu si tohle označení zaslouží. Pokud si ho pořídíte a nebudete od něho očekávat něco nemožného, nezklame vás.

Ilustrace (c) Jan Pekárek