Noční setkání – Bohemiacon 2000

Noční setkání je sborník povídek, který vyšel k loňskému ročníku celostátního setkání fanoušků sf literatury Bohemiacon. Je to tedy recenze notně neaktuální, ale stálo mi za to tuto knihu připomenout. Zúčastnili se Rečková, Medek, Žamboch a další

- Noční setkáníBývá zvykem ke každému nebo alespoň většímu conu vydat nějaký ten sborník povídek. Pořadatelé jednoho z těch větších conů – Bohemiaconu v Ústí nad Labem vždy vydávají útlý sborníček s několika tematicky svázanými povídkami. Ony povídky sice nejsou příliš na stejné téma, ale autoři ze stejného základu vycházejí. Ročník 2000 se nesl ve znamení tmavé fotografie dvou postav nad nočním městem, která obstarala pro autory povídek inspiraci. Jak se s tím vypořádali si můžete přečíst v Nočním setkání. Svou práci nakonec dodali čtyři spisovatelé. Poprvé však také byla vyhlášena soutěž BC 2000, kam mohl svou povídku poslat kdokoliv. Vítězný příběh se pak objevil právě zde, společně ještě s bonusem v podobě Žambochovy novely “Na konci apokalypsy”. Kniha se tedy rozrostla na již úctyhodných 120 stran.

Když pomineme předmluvu a omluvný dopis Jarka Mosteckého (depresivní jak se sluší a patří), otvírá Noční setkání Leonard Medek s povídkou “Hlas zvonů”. Legenda praví, že se na dně Baltu nachází potopené město – bohaté se zlatými střechami a věží tak vysokou, že sahá téměř až k hladině. Za bouří se pak rozezní věžní zvonkohra, která svým zvukem varuje všechny mořeplavce. Legenda však láká jak zvědavce tak vědce, kteří se snažím potopené město nalézt. Pod hladinou ale opravdu něco skrývá velké tajemství. Krásná povídka, která připomíná Holdstockovy lesní imaginace. Mýty a archetypy, hledáním. “Hlas zvonů” je zde dle mého názoru nejlepší povídka.

Jiří W. Procházka ve svém “3x s… – tentokrát se syndikátem HUMOTRONICS” předložil hned tři krátké anekdoty. Vše se točí okolo “humorobotů”, které se snaží HUMOTRONICS zdokonalit a hlavně zařadit do lidské společnosti. První příhoda je parafrází na starou známou VB, druhá je o humorobotovi ve službách domácnosti a v třetí má humorobot v daleké budoucnosti nahradit muže. “Jedové strdí” Františky Vrbenské se odehrává ve svobodném městě plném roztodivných ras. A kde je hodně entit, tam zákonitě vzrůstá neklid. Objevuje se spousta nejasných vražd. Je to snad jediný povídka této spisovatelky, kde mě její bohatý jazyk plný neobvyklých (a někdy i zcela neznámých) výrazů vadil a přispíval k nepříliš jasné srozumitelnosti textu. Každý má ale odlišný cit na jazyk, takže se nedá objektivně soudit. “Soukromé město Cantronia” od Jany Rečkové je o skupince, která z obecných měst pronikla do soukromého města milionářů. Velice inteligentně napsaná povídka reflektuje současné společenské problémy. Následuje povídka vítězky soutěže BC 2000 Evy Hájkové s názvem “Starej se vo svý”. Je o hipíkovi důkladně propláchnutém tequilou a okořeněném marihuanou, který na kopci za městem zažije neobvyklé setkání. Ani nevíme, zda je to výplodem jeho ovlivněné mysli či realitou, na čemž ovšem vůbec nesejde.

Závěr obstaral akční novelou Miroslav Žamboch. Ocitáme se v Evropě zmítané jadernou válkou. Země je v bezvýchodné situaci a lidem zbývá už jen doufat a bojovat. Žamboch bohužel skončil pouze u hrabání se ve zbraních a technologiích a ve skvělé akci, bohužel tomu chybělo něco víc. Ať už například Kulhánkův černý humor, nebo nějaké ozvláštňující nápady, které se netýkají jen dostřelu zbraní a pancéřování tanků. Jinak akce si opravdu užije čtenář dosyta.

Jak je vidno, spisovatelé se narozdíl od soutěžících nenechali příliš tématem ovlivnit, ale do svého příběhu ho zabudovali či ho na podobném tématu vystavěli. Noční setkání je dobrou sbírkou, která si již našla spoustu spokojených čtenářů a věřím, že si ještě mnoho čtenářů najde.