Pán Bílé bouře

První věc, kterou vám musím říct je, nedívejte se na zadní stranu knihy. Jenom by vám to pokazilo dojem a to co tam píšou je úplně jinak. Je fakt, že knížka začíná na galéře Mhurgů, ale Korendir se tam jenom mihne, to že se tam dostal ve svých 17 letech je jenom na okraj a o žádných nadpřirozených schopnostech nemůže být řeč. Z této galéry Korendir uteče po 4 letech se svým přítelem, který pádloval vedle něj.

No, přítelem. Nedá se to tak říct, protože (A TEĎ POZOR), celá knížka je psána úplně jinak než jste zvyklí ze šílených ság od Brookse, Williamse, Goodkinda a další. Když jsem začal číst, tak mě vůbec nezaujala. Četl jsem pořád dál a zjišťoval, že nacházím pořád nějaké dějové zvraty, které bych nečekal. Celý obsah by se dal charakterizovat jako povídka za povídkou, ale pokud jednu přeskočíte, nevíte potom souvislosti dále. Korendir je asi dvě třetiny knihy ABSOLUTNĚ šílený, má sebevražedné sklony, je krutý, nemluvný, nikdo ho nevidí rád dlouho, i když jim zachrání krk, prostě jeho povaha se nedá nijak vystihnout. Je jako, kdyby už jednou zemřel a nezáleželo mu na ničem jiném, než na jeho pevnosti, kterou chce postavit, na penězích, zabíjení, ochraně slabých, ale nic není tak černobílé, jak se zdá. Jeho charakter se vám bude vyjevovat po celou knihu a jeho minulý život prakticky pochopíte až úplně v závěru. Na začátku víte pouze jeho jméno a nevěříte svým očím, jaký brak jste si to koupili. Chyba. Korendir je něco jako Geralt zaklínač, i když neumí kouzlit (a to by mohl, ale to si přečtěte sami) a není vůbec nijak nadpřirozený. Umí se rychle hýbat, má dobré reflexy, ovládá meč, ale to vše je v mezích reálu. Dostane nějaký úkol, splní ho a dostane peníze, které utratí za svou pevnost. Bojuje proti králům, duchům, démonům a spol. Nechci psát nic z obsahu, jak je mým zvykem, protože potom bych vám odhalil věci, které je lepší si přečíst sám. A buďte se jisti, že i když to tak nebude vypadat, tak takto rozvitý příběh, charakter hl. postavy a s ním spojené další a další nové objevy, které jste možná tušili, ale jejich obsáhlost v mezích dané reality vás v pozdější části chytne a nepustí, nečetli. Škoda je, že se to stane až v druhé půli knihy a teprve potom začnete přemýšlet, co všechno se Korendirovi stalo, ovlivnilo, proč je to tak a ne jinak a začnete s ním soucítit, i když bude podivínský. Přemýšlím, že by nebylo od věci, přečíst si to ještě jednou. Po celou knihu ho bude doplňovat jeho přítel, kovář, otrok z Mhurgské galeje, Haldeth. V celém ději má každá postava své místo, důvody, proč to dělá, proč se chová tak, jak se chová atd. Nečekejte žádný velký happyend. Konec bude ze života a žádné oživování nebude. Nechtěl jsem vám to říct, ale neudržím se. Kdyby Korendir na konci nezemřel, prostě by mi to nesedělo. Do té knížky jeho smrt patří, ale rozhodně ho nebudete litovat, jak když zemře nějaký jiný velký hrdina v nějaké super fantasy sáze. Doufám, že jsem vás dostatečně navnadil, protože pokud si chcete přečíst po dlouhé době něco opravdu jiného, zvláštního, originálního, nemáte jinou možnost, než si koupit toto dozajista neočekávané dílo. TOTO jsem od Janny Wurtsové fakt nečekal. Ale pokud se vám to nebude líbit, neházejte mi do emailu kameny, každému se asi líbit nebude.