Rezervace Clifforda D. Simaka

Stručný životopis a bibliografie mistra žánru SF Clifforda Donalda Simaka.

Clifford Donald Simak náležel k průkopníkům americké science fiction. Chtě nechtě musíme přiznat, že nikdy  u nás nepatřil k čtenářsky tak populárním autorům, jako byli jeho současníci, např. I. Asimov a R. Heinlein. Je to možná tím, že jeho pojetí sci-fi, jeho témata a styl psaní se liší od zavedených klišé v tomto druhu literatury. Myslím, že s klidem můžeme říct, že to je největší idealista a humanista ve světě science fiction. V jeho příbězích se objevují mimozemšťané, války a jiné hrůzy, ale jak přitom říkají: “Není se čeho bát.” Věřil v dobrou vůli člověka, v rozumové řešení problémů, v individualitu a v lidské (vesmírné) přátelství. Přízračným typem hrdinů pro jeho tvorbu je venkovský člověk, farmář čistého srdce a rozumu. To je jedna z příčin, proč vlastně jsem se rozhodl o tomto spisovateli napsat. Pravým popudem byla věta v útlé knížce Ondřeje Neffa „Jak blufovat o sci-fi“. V tomto zkráceném přehledu dějin a termínů sci-fi uvádí Neff i universálních dvacet nejdůležitějších autorů SF. V závěru ale připomíná, že kdyby měl z tohoto TOP 20 udělat TOP 19,  vyřadí C.D. Simaka, protože: “…nenapsal nic senzačního, čím by světem SF otřásl.“ Tím mne přivedl do varu, protože jednak zrovna CDS je můj oblíbený autor, a osobně bych klidně vyřadil jiné individuality (třeba toho militantního patriota Heinleina). A zadruhé, člověk který dostal prestižní cenu SFWA´s Award of Grand Master 1977 – titul Velmistr žánru, by se takové pocty nedočkal za to, že nenapsal nic senzačního. A to nemluvíme o dalších cenách HUGO a NEBULA.  Každý má svoje miláčky, že ano.

Clifford Donald Simak se narodil 3. srpna 1904 v Millville, stát Wisconsin, USA, jako syn Johna Lewise a Margarety (roz. Wisemanové). Jak už Vám možná napovídá jeho jméno, jeho předci pocházeli z Čech. Nikdy se nepovažoval za profesionálního spisovatele, ale za žurnalistu, což bylo povolání, kterému se věnoval až do svého odchodu do důchodu v roce 1976. Novinařinu vystudoval na University of Wisconsin. V roce 1929 začal jako reportér v malém regionálním žurnálu The Iron River Reporter. Ve stejném roce se i oženil s Agnes Kuchenbergovou, se kterou měl dva syny – Scotta a Shelleya. O tři roky později začal pracovat pro McGuiffon Newspaper z Kansasu. Díky tomu procestoval Iowu, Dakotu a jiné typicky zemědělské státy. Možná zde našel své zalíbení pro venkovský život. Nakonec v roce 1939 skončil v Minneapolis Star a Tribune na různých postech, především v technických rubrikách a zpravodajství, a zůstal tam až do svého odchodu do důchodu. Do světa science fiction vstoupil povídkou The World of the Red Sun, kterou uveřejnili v roce 1931 v prosincovém čísle časopisu Wonder Stories. Následně napsal další čtyři povídky, ale poté dobrovolně přestal psát, protože tehdejší magazínová tvorba SF se svými space operami mu přestala vyhovovat. Výjimkou byla pouze novela The Creator z roku 1935, která pro svůj námět byla vydána v druhořadém časopisu Marvel Tales. K sci-fi se vrátil až po nástupu legendárního Johna Campbella jr. na post šéfredaktora časopisu Astouding Science Fiction. Říkal: “Pro Campbella psát můžu, ten se nespokojí s tím průměrem, co teď vychází, ten bude chtít něco nového.” Jeho první povídka pro tento populární časopis vyšla v červenci 1938 a jmenovala se Rule 18. Po ní následovaly další povídky, které většinou byly vydány v ASF. Na jaře roku 1939 se v Astoundingu objevil jeho první román The Cosmic Engineers. Šlo o vyloženou space operu v duchu příběhů z Amazingu. Protože ale Simak patřil do stáje Campbella, který se proslavil právě svým didaktickým přístupem k vytváření SF příběhů, i jeho další díla měla kvalitativní růst (např. povídky Rim of the Deep, Tools, či Hunch). Bohužel ale stále nebyly tak populární jako příběhy Campbellových favoritů Heinleina, Asimova nebo van Vogta. Změna nastala v roce 1944, kdy Simak vydal povídky City a Huddling Place, které se staly základem k jeho nejslavnějšímu dílu City.

Můžeme říct, že v těchto příbězích našel autor sám sebe. Příběh lidstva, které začne v budoucnosti opouštět přelidněná města a stěhovat se na poklidný venkov, se později rozrostl o dalších šest povídek a vznikl tak úchvatný povídkový román, popisující dějiny až po úplné vylidnění planety Země. Tyto příběhy si vyprávějí poslední inteligentní obyvatelé Země – psi. Více viz recenze Města. Uceleně kniha City vyšla v roce 1952 v nakl. Gnome press a vynesla mu cenu International Fantasy Award 1953. Jak napsal Magazine of Fantasy and Science Fiction: „Máme před sebou knihu, která nutí recenzenty vyhodit jakoukoliv objektivní kritičnost a uneseně jásat“. Po smrti J. Campbella se spisovatelé pod vedením Harry Harrisona rozhodli vydat pamětní sbírku příběhů od jeho „stájových“ autorů. Poprosili Simaka o další příběh z cyklu City. Cliffovi se však do devátého příběhu moc nechtělo, ale nakonec ho přece jen napsal. Od počátku 50. let začal publikovat i v novém magazínu Galaxy SF. K nejúspěšnějším dílům patří jeho romány Time and Again (původně jako Time Quarry, 1950), či Ring Around the Sun (1952-53). Začaly se vydávat sbírky jeho povídek jako Strangers in the Universe, The Worlds of Clifford Simak atd. Za povídku The Big Front Yard získal v roce 1959 cenu HUGO. Se vzrůstající popularitou a literární kvalitou rostla i jeho bibliografie. Psal v průměru jeden román a několik povídek ročně. Velký ohlas sklidil jeho román Way Station (viz. recenze Přestupní stanice) , původně vydaný v roce 1963 v časopisu Galaxy pod názvem Here Gather the Star. Kniha byla nakonec oceněna cenou HUGO za rok 1964. Za zmínku stojí i romány The Visitors (1979) a Project Pope (1981).

Z jeho pozdější tvorby stojí především za povšimnutí jeho povídka Grotto of the Dancing Deer, která byla oceněna jak cenou HUGO 1981, tak NEBULA 1980. Clifford Simak byl nekonfliktní člověk, kterého většina lidí z okolí měla ráda. Byl sám vzorem pro své literární postavy. Mezi jeho obdivovatele patřil především Isaac Asimov, který přiznal, že Cliff patřil mezi tři lidi, kteří utvářeli jeho literární kariéru – J. Campbell a F. Pohl svými radami a Clifford Simak vlastním příkladem. C.D. Simak nás opustil 25. dubna 1988 v Minneapolisu, kde je pohřben na Lakewood cemetery. O několik dnů později zemřel i R. Heinlein. Jak poznamenal Asimov: “Heinlein byl úspěšnější jako autor, nemůžu se ale zbavit pocitu, že Cliff byl lepší člověk.”

Na závěr bych ještě ocitoval MUDr. Václava Kajdoše, jemuž vděčíme za vynikající překlad knihy City (č. Když ještě žili lidé (1970), č. Město (1992)): “Jinak jsem si ověřil, jak málo z toho, co ze sci-fi vyšlo, tomuhle Simakovi sahá po paty, co do stylu, překvapujících zápletek, ale hlavně převládajícímu humanismu, který je od jeho věcí neoddělitelný.”

Bibliografie v češtině

Romány:
Čas je ta nejjednodušší věc (Time is the Simpliest Thing). Praha, AG Kult 1992.
Rezervace goblinů (The Goblin Reservation). Plzeň, Laser 1997
Pryč z jejich myslí (Out of Their Minds). Praha, AG Kult 1992
Přestupní stanice (Way Station – Hugo 1963). Plzeň, Laser 1993
Prstenec kolem slunce (Ring Around The Sun). Plzeň, Laser 1995

Povídkové sbírky:
Když ještě žili lidé (City). Praha, Orbis 1970. – též Město. Město (City). Praha, Odeon 1992.
Poselství z vesmíru. Praha, Albatros 1989
Plus další povídky v různých výborech (Hugo story, Tunel do věčnosti atd.), fanzimech a časopisech.

       

Bibliografie

Povídkové sbírky:
1952  City, Gnome hc [International Fantasy  Award] 
1956 Strangers in the Universe,  Simon & Schuster hc
1957 Strangers in the Universe, Berkley pb
1958 Strangers in  the Universe, Faber & Faber hc UK
1960 The Worlds of Clifford Simak, Simon & Schuster hc (Avon pb  1961 in 2 Vols)
1961 Aliens for  Neighbours, abridged Worlds of Clifford  Simak, Faber  & Faber hc UK 
1962 All the Traps of Earth and  Other Stories, Doubleday hc  (MacFadden pb 1963) & in 2 vols  by Four Square Books, 1964
1962  Other Worlds of Clifford Simak, Avon pb
1964 The Night of the Puudly, Four  Square Books pb
1964 Worlds  Without End, Belmont pb
1967  Best Science Fiction Stories of Clifford D. Simak, Faber  & Faber hc UK
1968 So Bright the Vision, Ace pb
1975 The Best  of Clifford D. Simak, Angus Wells ed, Sidgwick & Jackson  hc
1977 Skirmish,  collection, Berkley pb
1986  The Marathon Photograph and Other Stories, Severn House hc  UK 
1987 Brother and  Other Stories, F. Lyall ed, Severn House UK 
1988 Off-Planet,  F. Lyall ed, Methuen hc
1989 The Autumn Land and Other Stories, F. Lyall ed, Mandarin pb UK 
1991 Immigrant and Other Stories, F. Lyall  ed, Mandarin pb UK
1993 The Creator and  Other Stories, F. Lyall ed, Severn House hc UK 
1996 Over the River and Through  the Woods, Tachyon Publications hc 
1997The Civilisation  Game and Other Stories, F. Lyall ed, Severn  House hc UK

Romány:
1939  Cosmic Engineers, sf novel, Astounding SF: Feb, Mar & April (Gnome Press, 1950)
1951 Empire, Galaxy,
1950  Time  Quarry, (aka Time and Again), Galaxy: Oct, Nov, & Dec
1951 Time  and Again, Simon & Schuster
1952  Ring Around the Sun, Galaxy:  Dec 52, Jan & Feb53 (Simon  & Schuster 1953)
1961 The Trouble With  Tycho, Ace
1961  The Fisherman (aka Time Is the Simplest Thing), sf  novel,  Analog: April, May, June, & July
1962 They Walked Like  Men,  Doubleday
1962 Time Is the Simplest Thing,  Doubleday
1963 Way  Station (aka Here Gather the Stars,  Galaxy: June & Aug 63), sf novel,  Doubleday [Hugo  Award]
1965 All Flesh Is  Grass, sf novel, Doubleday 
1967 Why Call Them Back From Heaven,  sf novel, Doubleday 
1967 The Werewolf Principle, sf novel, Putnam 
1968  The Goblin Reservation, sf novel, Putnam
1970 Out of  Their  Minds, sf novel, Putnam
1971 A Choice of Gods,  Putnam
1971  Destiny Doll, Putnam
1973 Cemetery  World, sf novel, Putnam 
1974 Our Childrens Children,  sf novel, Putnam
1975 Enchanted  Pilgrimage, Berkley/Putnam 
1976 Shakespeares Planet, sf novel,  Berkley/Putnam 
1977 A Heritage of Stars, sf novel, Berkley/Putnam 
1978  Mastodonia (aka Catface 1991), sf novel, Del Rey
1978  The  Fellowship of the Talisman, fantasy novel, Del Rey
1979  The  Visitors, sf novel, Analog: Oct, Nov, & Dec (Del  Rey 1980)
1981  Project Pope, Del Rey
1982 Special  Deliverance, Del  Rey
1982 Where the Evil Dwell,  fantasy novel, Del Rey
1986  Highway of Eternity, sf  novel, Del Rey 

Povídky:
Aesop,  (nv), Astounding, Dec 1947 
All the Traps of Earth, (ss),  F&SF, Mar 1960 
And the Truth Shall Make You Free, (ss),  Future, Mar 1953 
The Answers (aka And the Truth Shall Make  You Free), (ss), Future, Mar  1953 
The Asteroid of Gold,  (ss), Wonder Stories, Nov 1932 
Auk House, (na), Stellar  #3, Judy-Lynn del Rey ed, Ballantine, 1977 
The Autumn Land,  (nv), F&SF, Oct 1971 
Bathe Your Bearings in Blood!  (aka Skirmish), (ss), Amazing, Dec 1950 
Beachhead (aka  Youll Never Go Home Again), (ss), Fantastic Adventures,  July  1951 
The Big Front Yard, (na), Astounding, Oct 1958 [Hugo  Award] 
The Birch Clump Cylinder,  (nv), Stellar #1, Judy-Lynn del Rey ed,  Ballantine, 1974 
Brother,  (nv), F&SF, Oct 1977 
Buckets of Diamonds, (nv), Galaxy,  April 1969 
Byte Your Tongue!, (nv), Stellar #6, Judy-Lynn  del Rey ed, Ballantine,  1981 
The Call from Beyond, (nv),  Super Science Stories, May 1950 
Carbon Copy, (na), Galaxy,  Dec 1957 
Census, (nv), Astounding, Sept 1944 
City,  (nv), Astounding, May 1944 
The Civilization Game, (nv),  Galaxy, Nov 1958 
Clerical Error, (ss), Astounding, Aug  1940 
Condition of Employment, (ss), Galaxy, April 1960 
Construction Shack, (ss), IF, Jan/Feb 1973 
Contraption,  (ss), Star SF Stories #1, F. Pohl ed, Ballantine, 1953 
Courtesy,  (ss), Astounding, Aug 1951 
The Creator, (nv), Marvel Tales,  Mar/April 1935 
Crying Jag, (nv), Galaxy, Feb 1960 
Day  of Truce, (nv), Galaxy, Feb 1963 
A Death in the House,  (ss), Galaxy, Oct 1959 
Death Scene, (ss), Infinity, Oct  1957 
Desertion, (ss), Astounding, Nov 1944 
Drop  Dead, (nv), Galaxy, July 1956 
Dusty Zebra, (nv), Galaxy,  Sept 1954 
Earth for Inspiration, (ss), Thrilling Wonder  Stories, April 1941 
Epilog, (ss), Astounding, H. Harrison  ed, Random, 1973 
Eternity Lost, (nv), Astounding, July  1949 
The Fence, (ss), Space SF, Sept 1952 
Final  Gentleman, (nv), F&SF, Jan 1960 
Founding Father, (ss),  Galaxy, May 1957 
Full Cycle, (na), SF Stories, Nov 1955 
Galactic Chest, (nv), SF Stories, Sept 1956 
The  Ghost of a Model T, (nv), Epoch, R. Elwood & R. Silverberg eds,  Berkley, 1975 
Gleaners, (nv), IF, Mar 1960 
The  Golden Bugs, (nv), F&SF, June 1960 
Good Night, Mr.  James (aka the Night of the Puudly), (ss), Galaxy, Mar  1951 
Green  Thumb, (nv), Galaxy, July 1954 
Grotto of the Dancing Deer,  (ss), Analog, April 1980 [Hugo & Nebula  Awards] 
Hellhounds of the Cosmos, (ss), Astounding,  June 1932 
Hermit of Mars, (nv), Astounding, June 1939 
Hobbies,  (nv) Astounding, Nov 1946 
Honorable Opponent, (ss), Galaxy,  Aug 1956 
Horrible Example, (ss), Analog, Mar 1961 
How-2,  (nv), Galaxy, Nov 1954 
Huddling Place, (ss), Astounding,  July 1944 
Hunch, (nv), Astounding, July 1943 
Hunger  Death, (nv), Astounding, Oct 1938 
I Am Crying All Inside,  (ss), Galaxy, Aug 1969 
Idiots Crusade, (ss), Galaxy, Oct  1954 
Immigrant, (na), Astounding, Mar 1954 
Installment  Plan, (na), Galaxy, Feb 1959 
Jackpot, (nv), Galaxy, Oct  1956 
Junkyard, (nv), Galaxy, May 1953 
Kindergarten,  (nv), Galaxy, July 1953 
Leg. Forst., (nv), Infinity, April  1958 
Limiting Factor, (ss), Startling Stories Nov 1949 
Lobby, (ss), Astounding, April 1944 
The Loot of  Time, (nv), Thrilling Wonder Stories, Dec 1938 
The Lost  Street (w Carl Jacobi) (aka The Street That Wasnt There), (ss),  Comet, July 1941 
Lulu, (nv), Galaxy, June 1957 
Madness  from Mars, (ss), Thrilling Wonder Stories, April 1939 
The  Marathon Photograph, (na), Threads of Time, R. Silverberg ed, Nelson,  1974 
Masquerade (aka Operation Mercury), (nv), Astounding,  Mar 1941 
Message from Mars, (nv), Planet Stories, Fall  1943 
Mirage (aka Seven Came Back), (nv), Amazing, Oct 1950 
The Money Tree, (nv), Venture, July 1958 
Mr. Meek  – Musketeer, (ss), Planet Stories, Summer 1944 
Mr. Meek  Plays Polo, (ss), Planet Stories, Fall 1944 
Mutiny on Mercury,  (nv), Wonder Stories, Mar 1932 
Neighbor, (nv), Astounding,  June 1954 
New Folks Home, (ss), Analog, July 1963 
The  Night of the Puudly (aka Good Night, Mr. James), (ss), Galaxy, Mar  1951 
No Life of Their Own, (na), Galaxy, Aug 1959 
The  Observer, (ss), Analog, May 1972 
Ogre, (nv), Astounding,  Jan 1944 
Operation Mercury (aka Masquerade), (nv), Astounding,  Mar 1941 
Operation Stinky, (nv), Galaxy, April 1957 
Over  the River and Through the Woods, (ss), Amazing, May 1965 
Paradise,  (ss), Astounding, June 1946 
Party Line, (nv), Destinies,  Nov 1978 
Physician to the Universe, (nv), Fantastic, Mar  1963 
Project Mastodon, (nv), Galaxy, Mar 1955 
Retrograde  Evolution, (nv), SF Plus, April 1953 
Reunion on Ganymede,  (nv), Astounding, Nov 1938 
Rim of the Deep, (nv), Astounding,  May 1940 
Rule 18, (nv), Astounding, July 1938 
Second  Childhood, (ss), Galaxy, Feb 1951 
Senior Citizen, (ss),  F&SF, Oct 1975 
Seven Came Back (aka Mirage), (nv),  Amazing, Oct 1950 
Shadow of Life, (nv), Astounding, Mar  1943 
Shadow Show, (nv), F&SF, Nov 1953 
Shadow  World, (nv), Galaxy, Sept 1957 
The Shipshape Miracle, (nv),  IF, Jan 1963 
Shotgun Cure, (ss), F&SF, Jan 1961 
The  Simple Way (aka The Trouble With Ants), (nv), Fantastic Adventures,  Jan 1951 
The Sitters, (nv), Galaxy, April 1958 
Skirmish  (aka Bathe Your Bearings in Blood!), (ss), Amazing, Dec 1950 
Small  Deer, (ss), Galaxy, Oct 1965 
So Bright the Vision, (nv),  Fantastic Universe, Aug 1956 
Space Beasts, (nv), Astonishing,  April 1940 
Spacebred Generations (aka Target Generation),  (nv), SF Plus, Aug 1953 
The Spacemans Van Gogh, (ss),  SF Stories, Mar 1956 
Spaceship in a Flask, (ss), Astounding,  July 1941 
The Street That Wasnt There (w Carl Jacobi)  (aka The Lost Street), (ss),  Comet, July 1941 
Sunspot  Purge, (ss), Astounding, Nov 1940 
Target Generation (aka  Spacebred Generations), (nv), SF Plus, Aug 1953 
The Thing  in the Stone, (nv), IF, Mar 1970 
To Walk a Citys Street,  (ss), Infinity #3, R. Hoskins ed, Lancer, 1972 
Tools, (nv),  Astounding, July 1942 
The Trouble With Ants (aka The Simple  Way), (nv), Fantastic Adventures  Jan 1951 
The Trouble  with Tycho, (na), Amazing, Oct 1960 
Univac: 2200, (ss),  Frontiers #1, R. Elwood ed, Macmillan U.S., 1973 
Unsilent  Spring (w Richard S. Simak), (nv), Stellar #2, Judy-Lynn del Rey  ed, Ballantine, 1976 
The Voice in the Void, (nv), Wonder  Stories Quarterly, 1932 
The Whistling Well, (nv), Dark  Forces, K. McCauley ed, Viking, 1980 
The World of the Red  Sun, (ss), Wonder Stories, Dec 1931 
The World That Couldnt  Be, (nv), Galaxy, Jan 1958 
Worlds Without End, (na), Future  #31, 1956 
Worrywart, (ss), Galaxy, Sept 1953 
Youll  Never Go Home Again (aka Beachhead), (ss), Fantastic Adventures,  July 1951

Ceny za dílo

International Fantasy Award: [1953]
Locus Poll Award: [1981]
Hugo Award: [1959][1964][1981]
Nebula Award: [1980]
Analog Award: [1980]

Další  ocenění:
Nebula Award Grand Master: [1976]
Bram Stoker Award: [1987]

Zdroje: světové a české webové stránky o CDS.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Moc peknej clanek :).Miluji zivotopisy a v bibliografiich se primo vyzivam.Stim ze ” Každý má svoje miláčky, že ano.” naprosto souhlasim.Ja osobne nemuzu vubec cist I.Asimova proste mi jehe psani nesedi.Tim ale nerikam ze si ho nevazim.Mam ho komplet v knihovne v prvnim vydani, ale nectu ho :).Prelouskal sem komplet NADACI a ani tuk.

  2. Jako obvykle
    nedá se to číst všude, kde to není opsané odjinud (s chybami, třeba narození o čtyři roky vedle); pravda, tentokrát převažuje ta druhá složka.Nicméně jsem BoboKingovi zavázán vděčností za upozornění na Divišovu diplomku.

  3. Divisova diplomka
    Divisova diplomka se pripravuje k vydani na Fantasy Planet jako serial clanku.

  4. Ještě něco
    Původně mi přišlo nejlepší se tentokrát už zdržet podrobných komentářů a zdálo se mi, že nějaký nesmysl byl opravdu opraven i bez toho (nebo jsem měl napoprvé vlčí mlhu), ale nakonec přece jenom…Názvy Astounding, Where the Evil Dwells, Here Gather the Stars a Time is the Simplest Thing jsou psány špatně, taky při zoufale mechanickém a nedůsledném kopírování (některé romány mají uvedeno “sf novel”, jiné ne, Empire zase za zejícíc čárkou chybí číslo časopisu, kde vyšla) zmizely všechny přivlastňovací apostrofy, což je velmi agramatické. Nejednotnost v psaní velkých písmen nebo že za viz jakožto imperativem nebývá tečka, vem čert, a ke spojením jako “díla měla kvalitativní růst” nebo “povídkový román” se teda nevyjadřuju, ale opravdu bolí narazit na to, když někdo nepozná ani to vyšinutí z vazby, které právě napáchal sám při opisování: ten Kajdošův citát správně zní “… málo z toho, co ze sci-fi vyšlo, tomuhle Simakovi sahá po paty, co do stylu, překvapujících zápletek, ale hlavně převládajícíHO humanismu …”Každý má nárok na své oblíbence a neolíbence, jenže když dojde na vyřazování “individualit”, problém (a dobré vysvětlení, proč prostě nenajdeme společnou řeč), je v tom, že Heinlein opravdu “světem SF otřásl” víc než kdokoli jiný.

  5. Význam Simakovy tvorby pro vývoj SF
    “…nenapsal nic senzačního, čím by světem SF otřásl.“ – nad tímhle Neffovým citátem jsem se zprvu též podivil. Když se nad tím ale trochu zamyslím, netroufnu si O. Neffovi oponovat. Simak skutečně světem SF přes svoji obrovskou popularitu (osobně Simakovy knihy přímo zbožnuji!) nikterak zásadně neotřásl. Přemýšlel jsem dlouho snaže se přijít na nějakého autora SF, o němž by se dalo jednoznačně říci, že byl Simakem ovlivněn. Nepřišel jsem ani na jedno jméno, a to jak z první, tak z druhé poloviny 20. století (což samozřejmě neznamená, že nikdo takový skutečně není 🙂 Simakovy příběhy by se snad svojí rezignací na vše technické daly do jisté míry přirovnat k povídkám R. Bradburyho, troufám si však tvrdit, že přímý vztah mezi jejich tvorbou neexistuje. Clifford D. Simak byl prostě osamělým běžcem, kterého nikdo nedokázal – a ani se o to nepokusil – napodobit. Z hlediska vývoje SF je jeho tvorba skutečně pouze okrajovou záležitostí. Zde bych však použil přirovnání k současné populární hudbě – jsou to právě ony okrajové záležitosti (alternativní muzika), které jsou opravdu hodnotné a hezké – hlavní proud se nedá poslouchat!

  6. Se Simakem se opravdu nedá nic srovnat. Jedině opravdu Bradbury. Jeho Marťanská kronika je psaná ve stejném stylu jako díla Simaka. A proč Neff nepovažuje Simaka za favorita, možná v jeho jiném pojetí SF. Pojetí SF od Heinleina a ostatních hard SF autorů je jeho tvorbě bližší než Simakovo. Ale to vše je založeno na subjektivních dojmech jednotlivce.

Zveřejnit odpověď