Bitevní pole 1

Garth Ennis je u nás v republice zavedenou komiksovou superstar. Jeho cykly s Jesse Custerem, Frankem Castlem či Nickem Furym si získaly srdce mnohých fanoušků a další valem přibývají. Už v příbězích pozdějšího šéfa S.H.I.E.L.D.u projevil své nadšení pro druhou světovou válku, ale opírat se o marvelovskou ikonu je přeci jen trochu jiné, než vytvořit příběhy a postavy jen dle svého gusta a uvážení a vrhnout je do běsů válečného řádění. Jak se to Ennisovi povedlo, můžeme posoudit v první knize z jeho cyklu Bitevní pole.

Bitevní pole 1

Kniha obsahuje tři příběhy z různých končin světa, kde se bojovalo na život a na smrt a moment překvapení byl ceněný nad zlato. První příběh nazvaný Noční čarodějnice nás přivede přímo doprostřed krutých bojů mezi Sověty a Němci, a má rovnou dva hrdiny – poněkud nadmíru citlivého vojáka Kurta Grafa který se svou jednotkou píď po pídi dobývá poničené město, a na druhé straně letkyni Annu Charkovovou, členku ryze ženského bombardovacího pluku. A zatímco se Kurt a jeho jednotka snaží vybojovat každou píď sovětské země pro Vůdce a Říši, Anna se učí létat na stařičkých Po-2 tak, aby stačila dolétnout k cíli, nadělat paseku a nejlépe zase odlétnout na domovskou základnu. A nebyl by to Ennis, aby na závěr příběhu Annin a Kurtův život aspoň na chviličku neproťal. Oba dva jsou i přes brutální zabíjení sympaťáci, oba nechtějí vraždit, ale musí dělat, co je z jejich strany pro vítězství nutné.

Ovšem zdaleka nejzajímavější postavou, i když se budeme bavit v tom záporném slova smyslu, je šikovatel Scholz. Tento hromotluk, drmolící propagandistické kecy a s chutí zabíjející nejen Rusy a Rusky, je tak nezapomenutelný, že člověk nemá vůbec problém uvěřit zkazkám o zvěrstvech, která se nejen na ruské frontě udála. Výtvarník Russ Braun Ennise maximálně doplňuje, už jenom obrázky nočního náletu sovětských dvojplošníků berou dech a nebojí se ani Ennisových morbiditek, jako je třeba zásah sovětské zdravotnice, z kterého spadne čelist i otrlým Němcům.

Znásilnění a zmasakrování. Tak zahajuje svou reminiscenci zdravotní sestra Carrie Suttonová, píšící dopis v povídce Drahý Billy. Traumatizována krutým chováním Japonců vůči sobě nastupuje po zotavení jako zdravotní sestřička ve vojenské nemocnici, kde se seznámí s Billym, který se také zotavuje po útoku nepřátel. Tato cesta do duše zmučené bytosti, která se, když se jí naskytne příležitost, mstí Japoncům jediným způsobem, který zná, umí a může dělat, je na Ennise velice intimní a citlivá. Těžko soudit, zdali se Ennis před touto cestou do hlubin zraněné ženské duše radil s nějakou osobou opačného pohlaví, nebo vše konstruoval pouze z pamětí a historických knih, nicméně myšlenkové pochody Carrie jsou velmi uvěřitelné. Stejně jako její nesmíření se s vývojem dějin, rozčarování z nepochopení milované bytosti a jediný konec, který je schopna připustit. Na kresbu Petera Snejbjerga si člověk musí zvyknout, přeci jen oproti propracovanějšímu stylu předchozího výtvarníka mají postavy až příliš dětské tvářičky a jsou prosty výraznějších rysů, nicméně ne emocí. Scénáristicky je prostřední příběh bezesporu nejlépe postavený.

To Tankisti, popisující nelehké sžití posádky jednoho Churchillu během bojů v Normandii se svým novým radistou, už jsou spíš laděni do odlehčenější, humornější formy, ať už si vezmeme velmi vtipný přízvuk nového člena osádky, špičkování mezi jím a střelcem Robinsonem nebo odstraňování „chlapa z pásů“. Dočkáme se ale i naprosto geniální scény rozhovoru plukovníka s nižším důstojníkem za doprovodu zuřivé dělostřelby Němců nebo dojímavý moment kněze, který sám vytahuje ohořelá těla z trosek tanku. Tankisté jsou určitě ze všech tří příběhů nejupovídanější, ale nepřijdeme ani o nálety, boje muže proti muži, výbuchu v přeplněném tanku nebo výsledek bojů Churchillů proti Tigerům. Carlos Ezquerra oplývá v tomto svazku asi nejatraktivnějším stylem, vše je hezky dopodrobna vykresleno, navíc se nezdá, že by z techniky dělal disproporční parodie, což ale ani jeho dva kolegové ne. Lehce parodické jsou ale obličeje osádky tanku, počínaje Robbovým dlouhým nosem a krysím obličejíkem a konče Stilesovým věčně nakrknutým ksichtem a bramborovitým no­sem.

V doslovu Garth Ennis objasňuje, z jakých pramenů čerpal, která fakta použil a které momenty jsou ryze jeho autorskou invencí. Na úplném konci svazku jsou samozřejmě náhledy do náčrtníků zde přítomných autorů a před každým příběhem je zobrazena jak oficiální, tak alternativní obálka k povídce. České vydání je vymazlené, překlad i zpracování na výbornou.

Ennis opět prohloubil svou pověst vynikajícího scénáristy, a pokud máte aspoň zlomkem srdce rádi válečné filmy, nebo jste takovými historickými nadšenci jako autor, určitě se nechte Bitevními poli provést, i když pro vás jinak komiks mnoho neznamená.

Kniha obsahuje tři příběhy o ztracené iluzi nevinnosti, úzkostech a tragédiích 2. světové války sepsané scenáristou Garthem Enissem a nakreslené Russem Braunem, Peterem Snejbjergem a Carlosem Ezquerrou. (anotace)

• Bitevní pole 1
  • Scénář: Garth Eniss
  • Kresba: Russ Braun, Peter Snejbjerg a Carlos Ezquerra
  • Překlad: Martin Verner
  • Provedení: hardback, barevné
  • Počet stran: 248
  • Cena: 499 Kč
  • Vydal: BB/art, 2013

Četli jste tento komiks? Podělte se o názor. Bitevní pole 1 si můžete zakoupit v našem e-shopu s 15% slevou.

Bitevní pole 1

Kniha obsahuje tři příběhy o ztracené iluzi nevinnosti, úzkostech a tragédiích 2. světové války sepsané scenáristou Garthem Enissem a nakreslené Russem Braunem, Peterem Snejbjergem a Carlosem Ezquerrou. Během překotného postupu německé armády……

Kniha obsahuje tři příběhy o ztracené iluzi nevinnosti, úzkostech a tragédiích 2. světové války sepsané scenáristou Garthem Enissem a nakreslené Russem Braunem, Peterem Snejbjergem a Carlosem Ezquerrou.

Během překotného postupu německé armády do hloubi Sovětského Svazu a stejně tak chvatného ústupu obránců vlasti přichází na ruskou předsunutou leteckou základnu nový noční bombardovací pluk. Letecké posádky riskují během smrtonosných nočních letů krutou záhubu v plamenech, ještě větší utrpení by však ve svém důsledku představovalo zajetí. Příslušnicemi 588. gardového nočního bombardovacího pluku jsou totiž výhradně ženy. Na východní frontě se jejich noční vražedné výpady stanou legendou – jak mezi spojenci tak nepřáteli se jim říká Noční čarodějnice.

Píše se rok 1942: v tropické nádheře Dálného východu si mladá žena připadá jako v ráji. Avšak válka se už rozšířila i do Jihočínského moře a ráj se proměnil v peklo. Zdravotní sestru Carrii Suttonovou zastihne v Singapuru japonská invaze. Vzápětí zažije utrpení překračující i ty nejhorší představy. Snaží se však začít znovu a při životě ji drží vznikající milostný vztah s mladým pilotem a až sžíravá touha po pomstě. Ale i vítězství ve válce se může ukázat jako bezcenné ve srovnání s tím, čím musela zaplatit Carrie.

Po Dni D začala bitva o Normandii, v níž se střetli nezkušení spojenečtí vojáci s ostřílenými německými veterány. Zatímco elitní obrněné divize SS proměnily francouzskou krajinu v území smrti, osamělá osádka britského tanku, ztracená mezi nepřátelskými liniemi, se snaží znovu připojit ke zbytku čety. Její jedinou nadějí je zkušený velitel, desátník Stiles. Ale bude si vědět rady tváří v tvář německému tigeru – tanku, jenž v každém budí hrůzu?