Stahovač – Asher Neal

Je škoda, že hodně výborných knih je neprávem přehlížených, protože nemá na obálce „znějící“ jméno, nebo je celková úprava nevyvedená. Takových skvostů je hodně a častokrát zapadnou v moři zapomnění. Dozvěděl jsem se, že ani Stahovač se nemůže pochlubit velkými prodejními čísly. Pokusím se to aspoň trochu napravit.

Asher Neal - Stahovač Knihu jsem si koupil na základě doporučení a ani jsem příliš neváhal. Po delší době se to ukázalo jako velmi výhodná investice a pokud milujete naprosto kvalitní sci-fi, nemáte jinou volbu. Protože tak zvláštní, originální dílo se často nenajde. I když po nástupu Chiny Miévilla jich je díkybohu víc. Jelikož zatím hýřím hyperlativy a konkrétní argumenty nikde, pustím se směle do toho.

Příběh se odehrává ve vesmíru, kde žije spousta životních forem, lidé jsou rozprostřeni po všech stranách a civilizace vzkvétá. To je ale to nejposlednější, co vás bude zajímat. Celý příběh se totiž odehrává na planetě Spatterjay, dříve pro mnohé jedinou možností, jak získat částečnou nesmrtelnost. Kompletně celá planeta je jediným velkým virem. Kdo se jím nakazí, což je ten nejjednodušší čin, dostane do svého těla buňky, jež ho postupně přeměňují. Jedinec získá větší odolnost vůči bolesti, stane se silnějším, jeho tělo bude takříkajíc jako z ocele a veškeré rány se budou nesmírně rychle hojit. Pro lidstvo byla tato možnost dříve jediná, jak vyzrát nad smrtí. Později vzniklo mnoho dalších možností a Spatterjay se stala planetou pro turisty a především Hoopery (později podrobně vysvětlím). Technologie zůstala oproti ostatním souhvězdím Řádu zaostalá a vyskytují se povídačky, že to tak má být. Představte si, že by Hoopeři odlétali do vesmíru, kde by je máloco mohlo zničit.

Nechci vám příliš odkrývat historii, životní podmínky nebo i  zákonitosti téhle tajuplné planety. Protože až do samého závěru budete zjišťovat neustále nové a nové informace, skládat si téměř magický obraz všech faktů dohromady a ustavičně budete chtít číst dál. Jelikož takhle mistrně sestavený svět, který se vám jako večeře o dvaceti i více chodech odkrývá na podnose, se jen tak nevidí. Prozradím jen zásadní věci, které se stejně velmi rychle dozvíte, ale nic podstatného nevypluje na povrch. Hodně bych vám uškodil, to mi věřte.

Na Spatterjayi asi před 700-800 lety zuřila válka proti mimozemské rase i proti nepředstavitelným mukám prováděných na jejích obyvatelích. Později se vše urovnalo a život šel dál. Jenže jaký život? Dovedete si představit, že nejdražší obchodovatelnou věcí je jed, který vás může zabít? Protože hodně jiných věcí to nedokáže. Zdejší obyvatelé jsou buď pod ochranou dómů a nemají se čeho bát, nebo jsou to Hoopeři, námořníci, kteří se plaví po gigantickém oceánu pod inteligentní plachtou, kterou musí nalákat na masíčko, chytají svačinky, obrovské pijavice a jiné potvory. Svým jednoduchým životem si vydělávají na živobytí a téměř nic jim nechybí. Mezi těmito Hoopery žijí staří námořníci, kteří jsou kapitány těchto plachetnic a často mají za sebou i sedm století. Abyste věděli, jak vypadají, máte zde ukázku:

„Kůži má flekatou jizvami po pijavicích; překrývají se jedna přes druhou tak hustě, že se mu nedá odebrat vzorek krve. Upřímně pochybuji, že v sobě vůbec nějakou krev má. Když se někdy zraní, rány se mu prostě uzavřou.“

Velmi názornou ukázkou jak pro čtenáře, tak pro Janera, se stane zápas dvou místních obyvatel. Navzájem se sekají, řežou a můžete si vsadit i na úplné vyvrhnutí. Jen mu později musí vnitřnosti dát zpět dovnitř a zašít ránu.

A kdo zde vládne?

„Tady to funguje tak, že čím je Hooper starší, tím větší má autoritu. Na základě toho, že ví mnohem víc než vy a že by vám pravděpodobně dokázal utrhnout ruce, pokud byste s ním nesouhlasili.“

Jednoduše, zdejší fauna vás může zabít v kterýkoliv okamžik. A největší predátor není pětimetrový kolos, ale pijavice. Pijavice vládnou zdejšímu světu a pokud to nepochopíte, máte velmi malou šanci vyjít z výletu na Spatterjay bez poznamenání.

Tím bych uzavřel informační výlet na planetu a vrhl se na hrdiny. I zde vládne neskutečná rozmanitost. Především Keech, jakýsi policista, se již přes sedm set let snaží pochytat a zabít zbývající zločince, kteří napáchali neskutečné zločiny proti lidskosti. Snad jediným Keechovým problémem je fakt, že je mrtvý – materák.Což mu ovšem nemůže zabránit v pomstě. Dále Erlin Tazerová, žena, která byla dlouhou dobu mimo Spatterjay, a jako téměř dvou set letý Hooper se vrací hledat kapitána Ambela. Janer Cord, dříve si odpracovával dva roky za zabití sršně, nyní pro ně dobrovolně pracuje. Na rameni se mu vozí pár pro většinu z nás více než nepříjemných tvorů jako úlové oči a on je placen úlovou myslí za to, že cestuje tam, kde si jej žádá. Na vše v soustavě dohlíží Strážce, UI, který má na starost veškerou obranu a dohlížení na pořádek. Na planetě ovšem přebývá i Snajpr, znuděný válečný robot, jenž s radostí vzpomíná na válku, kdy se proháněl a ničil Pradorské nepřátele. Právě Snajpr tvoří velmi zábavnou složku příběhu a nejvíc se s ním pobavíte, věřte mi :-).

Všechna tato individua spojuje jedna věc. Stahovač. Jméno, které nahání hrůzu a nenávist u starších kapitánů. Kdo to ovšem je, to si musíte zjistit sami.

Kromě příběhu ovšem každou kapitolku uvozuje jakási ukázka z krutého světa. Něco na způsob animovaných příběhů, kdy malá rybka sežere plankton, rybku větší rybka, větší rybku ještě větší a tak dále. Jen v podaní Spatterjayeské přírody to vypadá „kapánek“ jinak a zároveň vám tyto prezentace podmořské přírody dodají další detaily, které v celku dotváří jedinečnou knihu.

Kniha je opravdu spektakulárně napsaná. Neustále vás zahrnuje novými fakty, vy se více ponořujete do pravidel téhle prapodivné planety a pořád zjišťujete, že vlastně z celého příběhu víte jen zlomky. Ten se odkryje tak jak má až v závěru. Také jsem byl zaskočen, když jsem si u půlky knihy řekl: „Sakra, vždyť už se míří do finále!“ A opravdu, téměř celá druhá polovina je jedním obrovitánským finišem. Styl vyprávění je naprosto bezchybný, každá z postav je jedinečná a často se budete smát nad situacemi a použitými výrazy. Takový mix tajemna, jedinečných hrdinů, nepochopitelného prostředí i čtivostí servírované v neustále gradující tendenci jsem už dlouho nedržel v ruce. Stejně tak překlad od Petra Kotrleho je naprosto bezchybný a slovo superka mě ještě na dlouho utkví v hlavě :-). Pokud opravdu milujete sci-fi, musíte tuto knihu mít. Přemýšlel jsem o hodnocení a zcela automaticky jsem byl u devítky. Přesto vím, že pro mnohé z vás dosáhne i desítky. Kdybych měl hodnotit za poslední dobu pro mě nejlepší “scifárny”, byly by to Hlubina na nebi a Stahovač. Stále mám odloženou Archu a doufám, že i ta se sem zařadí :-). Pokud tedy máte 239,-, na nic nečekejte a upalujte do obchodu!

(Recenzent nebyl podplacený. – rádoby vtipná poznámka šéfredaktora).

1. Dovolím se zapolemizovat aspoň s úvodem:-tahle kniha má rozhodně vydařenou obálku, nebo aspoň mě případá hodně dobrá -Neal Asher není u nás žádný nímand, koneckonců mu letos vyšly dvě výborné povídky, Snížek v Ikarii 7/2004 a ještě jedna v 11. Pevnosti?-no a pokud je pro některé Neal Asher opravdu neznámé jméno, tak snad změna nastane, až letos vyhraje cenu Akademie SFFH -a ono s tou prodejností nebude podle mě zas tak špatný, zvlášť když se letos a možná už na léto chystá další kniha tohoto autora(no ale pro jistotu si ji taky koupím, zatím jsem ji měl jen půjčenou)

2. Hm, Sicco. Jde o to, kolik lidi si to kupuje. A u sci-fi vytisku nikdy neni tolik prodanych knih jako u “krmne” fantasy. I kdyz je nejaka moooc dobra scifarna, treba zminena Archa nebo Odhaleny vesmir, nikdy to nema takovou prodejnost. Bohuzel, tato sfera proste neni tak komercni. A to vim primo od jednoho nakladatele i prodejce… Kazdopadne pokud vyhraje cenu Akademie, tak si ji zaslouzi 🙂 (PS: A myslis, ze kdyz se chysta dalsi kniha tohoto autora, znamena to automaticky, ze to byla bomba? :-))

3. Můžu potvrdit, že nová kniha – Gridlinked, česky snad “V pavučině” – se začne připravovat v nejbližší době a vyjít by snad mohla po prázdninách. Jinak – i v Británii nějaký čas trvalo, než si Asher vybudoval pozici autora, na jehož knihy se netrpělivě čeká. Třeba to bude mít obdobný vývoj i tady.

4. no rozhodně to znamená, že to není úplný propadák.Pořád jsem zastáncem názoru, že výjmečné knihy si dříve či později k širšímu čtenářstvu najdou cestu. (i když je pravda, že některé mé kupy ve zlevněných knihách mě vysloveně překvapují: Velké U, Barvy praporů, Nečekané variace).Prostě na našem trhu je podle mě dost dobrých a zavedených autorů (víc než stíhám číst) a pokud chce vydavatel přijít s novým jménem, musí pro větší prodejnost něco udělat. Typickým příkladem tohoto je třeba lasserovská edice New Wird. Nakopli ji doboru knihou a hlavně články v časopisech, které podle mě oslovili spoustu lidí. No a teď ma lasser o výdělek postaráno.

5. no, je dost těžký do toho proniknout. mě trvalo půl knihy, než jsem si ten nával zdánlivě podivných a složitých informací trochu (trochu!) utřídil…no, rozhodně kniha k tzv. druhému čtení. asi proto ta prodejnost není optimální. ale doporučuji.

6. Stahovač vs. recenzent
    Nečtu sci-fi, jestli si vzpomínám přečetl jsem za svůj pětadvacetiletý život pouze Nemesis od Asimova, víceméně náhodou, protože na koljei nebylo po čem sáhnout. Po povídce Spatterjay v Pevnosti jsem si Stajovače koupil, vteřinu jsem neváhal. Nesmírně originální, čtivé a napínavé, skutečný skvost. Oproti této recenzi. Kdybych knihu nečetl, netušil bych vůbec, o čem recenzent blábolí. Protože jako nesourodý blábol (o čem vlastně?) a nikoli recenze by mi tento text přišel, kdybych Stahovače nečetl. Škoda tak amatérské recenze na tak profesionální knihu.

7. racku, racku…ty ty ty!!!co si to dovoluješ hanit tak dokonalou knihu!!!je čtivá hned od první strany!!!má squěllý spád!!!je božská!!!mám chuť tě kopnout…ale nemůžu!!búúúúúúúúúúúúúúúúúúú

8. Re: Stahovač vs. recenzent
    Hm, tvuj nazor. Asi jsem proste tupy a neschopny recenzent, protoze jsem nepopsal presne o co v knize jde a nevzal vam tak moznost vse zjistit sami. Priste asi napisu i obsah, at je to lepsi. A nebo ne, ja ti poslu nejakou knizku, at mi napises “profesionalni” recenzi. Klidne uhradim i postovne. Jinak je tu u nas jeste jedna recenze, kde lepe zjistite vse o hrdinech. Ale dle meho nazoru je lepsi knihu podat jako originalni dilo, kde opravdu nic neprozradim, protoze je po celou dobu opravdu co objevovat. A ne to popsat jako beznou space operu nebo xty dil fantasy sagy. Pokud vznikl dojem, ze kniha je “o nicem”, tak je mi to lito a doufam, ze je to pouze ojedinele. To je tak asi vse…

9. ale Stiriusi – jenom mezi náma holkama – ono to opravdu vyznělo dosti zmateně a chaotickysry, ale je to takasi ses špatně vyspal, no!

10. to Incomo a Mánek
    Nechci se Stiriuse nějak moc zastávat, ale udělat recenzi je opravdu o něčem jiném, než odvykládat děj. Třeba, když se mrknete do Ikarie na recenze od lidí, kteří dostávají za svá arcidíla i zaplaceno, zjistíte, že se velmi často o ději nedovíte vůbec nic a přesto vás něco láká si tu knihu přečíst. Tahle recenze se mi naopak líbí, protože autor jí napsat tak, jak mu zobák narostl.No, ještě přidám jedno info, které by, kromě jiného, mohlo být do budoucna ku prospěchu tvůrčího snažení na tomto webu. Milí recenzenti a fantasymilové na stránkách Vltavy se dá objednat velmi šikovná kniha od Martina Šusty tj. Slovník autorů anglo americké fantastiky 1.díl a to jen za třicet procent ceny původní. Nenajdete tam sice všechno (např. Neal Asher tam není), ale najdete tam toho hodně (třeba vím, kde se poohlédnout po Česky vydaných povídkách R.E. Feista.) Takže kupujte rychle, za to kilčo to stoprocentě stojí.

11. Hehe, no jo, to uz je docela stara vecicka a co vim, tak se chysta i pokracovani. Nekde tam snad i jsem citovany primo jmenem, co jsem kdysi delal o Feistovi do Ramaxu :-).

12. Akorát jsem teď zjístil, že mi chybí čtyří listy (a zrovna Bear a Baxter) a když to nechám reklamovat, tak po mě budou určitě chtít plnou cenu. Ale jestli těch pár stránek oželíte…Jo Stiriusi, fakt tam jseš, ty seš slavnej člověče 🙂

13. incomo, příteli, já to hodnotím jen z pohledu mé počínající demence a sklerózy… tihle spoluobčané mají snad taky právo na život, ne… jinak je originální opravdu dost a na druhé čtení jsem si jí teprve užil!

14. racku, kamaráde, jedině “počínající demence a skleróza” tě omlouvají

15. to Stirius
    no ale ta recenze neni opravdu moc dobra ;( slusne receno bych rekl, ze je pekne na pycu a tim, ze budes po nekom chtit “profesionalni” recenzi na faktu, zes to podal blbe nic nezmeni

16. Ve vsi skromnosti se povauju za privrzence originality, ovsem tahle recenze me v mem nazoru moc neutvrdila…zkratka nebyt toho, ze uz jsem o Stahovacovi neco zaslechl, tohle by me do knihkupectvi asi nevyhnalo. )))Podle me staci misto joint-kreaci ke kvalitni recenzi daleko vice nadprumerny jazyk, sloh a obraty recenzenta, dale myslenky a vystihnuti podstaty a jakesi nadseni, ktere sala z textu. Ale jinak od Vika jsem neco cetl a pise dobre, to zas jo.

17. add
    Abych to uvedl na pravou miru – tahle recenze je ok, chtel jsem jen rict asi toto:Podle me je lepsi klasicka recenze, ovsem formalne a obsahove vybrousena, nez nejruznejsi experimenty ala ichforma, surrealisticke eskapady apod.

18. Ok
    Mno dobre. Nerekl bych sice, ze recenze je na p…., ale kazdy ma svuj nazor. Priste se budu drzet zabehle rutiny :-).

19. 2Stirius
    to nemusíš, ale konkrétně v tomto případě to nevyznělo nejlípškodajá jsem taky velký přívrženec originality a změn, ale tato prostě nesedla

20. ale knizka je fakt dobra ;)) i kdyz treba Kaldera se mi libila vic 😉

21. já jsem Kalderu bohužel nečetl, ale Stahovač je naprosto božskýzvlášť Snajpr :o)

22. To je řečí o recenzi a o knížce samotné ani slovo (recenze IMO vůbec ničím nevybočuje, nevím, co furt máte). Podle mě je hodně velké překvapení, že Stahovač vyhrál Mloka v kategorii sci-fi. Ne že by to bylo vyloženě špatné, to určitě ne, ale že taková jen lehce nadprůměrná věc trumfla tak slavné a skvělé knížky jako Hlubina na nebi, Hudba krve, Jizva a koneckonců i Kaldera…no, nevim nevim. Osobně myslím, že samotná nominace už byla hodně velký úspěch.Přesto…nezbývá než pogratulovat Polarisu a především Petru Kotrlemu, bez jehož skvělého překladu by po Stahovači ani neskočila surmovka žabí (a samozřejmě také za naprosto zasloužený titul Překladatele roku).

23. Duhovky me vybledle odhalily, ze Vik ma co docineni i s Vampierma ci ID2, za coz ma u me ovsem plusove body… to jenom pro poradek

24. Pro mě byl Stahovač favorit. Lepší než Kaldera a o hodně lepší než Jizva.

25. vec nazoru holcicko :))) kaldera se mi proste libila vic, ve stahovaci je spousta napadu, ale neco tomu chybelo, aspon pro mne ;))

26. spis se divim, ze se do fantasy nedostal takovej Steven Erikson ;((

27. každopádně všichni víme jednu nepopiratelnou věc – Stahovač JE originální a pro některé lidi božský (např. já, v., … :o)) a pro někoho nadprůměrný (např. romison, Aiax, … :o()to je fakt a nic na tom nezměnímea teď už se můžeme konečně dohadovat o blbinách!takže: Stiriusi, už si napsal lepší recenze, a téhle prostě “něco” chybí.

28. Aiax: Máš zkrátka svůj vkus, ale v tomhle případě se přikláním na stranu akademiků. Hudbu krve jsem, prvda, nečetl, ale Stahovač JE kvalitní knížka. Rozhodně lepší než Kaldera (nic proti Reynoldsovi, sám mu fandím, ale Kaldera je zatím v jeho sérii IMHO nejslabší) a na rozdíl od Jizvy je Stahovač science-fiction. Diskutovat bych snad byl ochotný o Hlubině na nebi (mimochodem FANTOM by v tomhle konkrétním případě zasloužil za odvedenou vydavatelskou práci potlesk), ale mému osobnímu vkusu víc vyhovoval Asher.To už bych se spíš hádal o Narrenturm. Ve fantasy si to vítězství podle mě mnohem víc zasloužila Jizva.

29. Lipi – jasně, proti gustu… A to vítězství Narrenturmu taky moc nechápu, IMO je to ještě horší než Zaklínač a ani ten se nedá s Jizvou srovnávat (souhlasím, že Jizva je všechno možné, jen ne sci-fi).

30. to lipi:
    no vidis a me prijde Kaldera zatim nejlepsi od Reynoldse ;)) Narrenturm taky nechapu

31. Takže už mám Stahovače doma a budu se těšit na jeho další knihu.

32. jj, Gridlinked už by mohlo vyjít!!!CHci ho!!proč až za tak dlouho?!?ááááááááááááááááááá

33. To incomo
    Jsou i jiné dobré knížky. Ale hlavně, nový Simmons (Ílion) trošku nabobtnal, takže jsem v mírném skluzu. Můžu slíbit, že Gridlinked mám na stole jako další na řadě.

34. hmm, na Simmonse se těším asi nejvíc, ten člověk tvoří skvělé příběhy, jen by mě zajímalo, kdy se k němu dostanu.Snad přes zimu…

35. To Petr Kotrle
    Můžete na tomto místě Ílion nějak zhodnotit, srovnat s předchozími Simmonsovými knihami, nebo by to bylo v rozporu s profesionální etikou překladatele? Přiznávám, že jsem na tuhle knížku dost zvědav.

36. Re: To Petr Kotrle
    Připojuju se, taky by mě to moc zajímalo.

37. Ílion
    Cha, čekal jsem jestli se někdo chytne.Nečetl jsem od DS víc než Hyperion a Pád H. Ílion je jiný, ale srovnatelný je určitě. Šířkou záběru, proplétáním dějů, kulturními odkazy (tentokrát na Shakespeara, Browninga, Prousta). U pasáží z trojské války jsem se bavil určitě víc než u filmu a dokonce jsem díky nim zjistil, že Homérova Ílias není žádná suchárna, ale málem akční čtivo. Celý ten nápad s “rekonstrukcí” trojské války je podaný skvěle. A polorobotičtí moravci si určitě taky najdou své fanoušky, i když nejsou tak vtipní jako Snajpr a spol. Prostě, ta kniha má jedinou chybu, a to… tu, kterou určitě najdete na konci nebo v recenzích.

38. dal
    Dal jsem si Stahovače podruhé a připadal mi ještě lepší než napoprvé. Snajpr by se dal označit za nejlepšího “řízka”, kdyby ovšem nebyl plechový:-))! Je škoda, že obálka nevyšla tak jako na originálu (jak o tom byla řeč v komentářích k mé zdrbávce), kniha mohla být ještě o něco zajímavější.

39. je fakt, ze tyhle knihy (jako Neuromancer nebo Stahovac) chtej to druhy precteni, clovek pak doceni a pochopi spousty souvislosti, ovsem problem je vtom, kde ma clovek brat ten cas na dvoji cteni knizek…to radsi nepochopim a prectu toho dvojnasobne vic )))

40. 2 čtení?
    Tohle prostě nechápu. Nechápu, co vám připadá na stahovačovi složitýho, je to normální dobrodružná scifi bez nějakých filozofických výlevů. V příběhu jsou sice odkazy na předešlé roky, ale ty nejsou ani zdlouhavý ani nudný, spíš naopak. Navíc je to napsáno hodně čtivě a posledních stopadesát až dvěstě stran je jedním velkým finišem.Jediný, co k orientaci potřebujete je dávat pozor prvních dvacet stran.

41. naprostý souglas se siccem.Ta knížka je dost jednoduchá, a na její pochopení potřebujou 2 čtení asi jenom…… radši pomlčím

42. … povedla se
    Musim se pridat … tahle kniha se docela povedla .. mam sice vyhrady k pribehu, ktery je celkem prazdny a kdyby si clovek vybral jen chvile, kdy se neco deje, tak by se to smrsklo na par stranek .. jenze vytvoreny svet je tak strasne zvlastni, ze si clovek vubec nevsimne, ze pribeh je vlastne jen takove pozadi pro zajimave a napadite vytvoreny svet.A nejlepsi jsou ty uvody kapitol, kde se jednotlive zivotni formy navzajem zerou.

43. Elaphe: že se tam nic neděje??? kdes to vzal člověče?? Mě naopak přišlo že se tam furt něco děje, jak už tady někde taky zaznělo, finiš se odehrává snad celou poslední třetinu knížky, ne jako jinde v předposlední kapitole

44. Tak dve cteni na to potreba neni, ale na Neuromancera urcite.

45. no Gibsona mám doma potřetí,a ať se picnu ani zaboha nevím o čem ta kniha je, prostě si z toho nepamatuju ani ťuk

46. já myslím že Stahovač je tak nabitý dějem, že víc to ani není možné.jestli ale myslíš příběh, tak, to ano, existují knížky s lepčejčím příbjehem, ale todle je furt dooooost dooooobrý

47. no vidim ze nejste moc narocni, kdyzse vam libi tahle kniha. dobre , jetam originalni napad, ale od polovinyje to vylozene trapny, nudna vymlacovacka kde umiraji akorat zapornaci.

48. Po dlouhy dobe kniha, u ktery opravdu nelituju, ze jsem ji koupila. Zhltla jsem ji a vim, ze se k ni zase vratim!!!

49. konec knihy
    knihu jsem přečet s radostí, ten robot je skutečně prima, nicméně musím říci, že mě zklamal konec. nejde ani tak o pointu, která se dala tušit tak cca po 30 stránkách, ale o zhodnocení. přišlo mi to krapet p59mo4ar0 a nikomu z hrdinů se nic nestalo. naopak u většiny došlo k upgradu :). nečekal jsem filozofii, ale uzavřít to ve stylu táboráku nebylo šťastné.

50. táborák bejt klidně moh, ale někdo tam měl prostě chcípnout…

51. Ambel.Nějak efektně, po částech, krvavě…Ale až tak to nevadí.

52. Kdo necetl nepochopi, Asherova tvorba ma pointu a je velmi dobre ctiva. Jen je ji u nas pocertech malo,a Hranice Radu by mely byt az na podzimNealova tvorba ze sveta Radu je v anglicke sekci stranek nealasher.wz.cz, v casti Polity books

53. Super:-)
    Podobně jako Racek jsem se zpočátku moc nechytala. Zhruba po 60-70 stranách jsem zjistila, že nemůžu přestat číst. Od té doby uběhl asi rok, vyšla spousta výborných knih (spousta z nich mi stále ještě leží v poličkách netknutá kvůli nedostatku času:´-(… a já stejně nejvíc vzpomínám na Stahovače. Hned po jeho dočtení jsem si začala shánět “V pavučině” a tento měsíc jsem koupila “Hranice Řádu”. Obě knihy si šetřím na horší časy, oddaluji jejich přečtení a hrozně se těším, až se k mistrovským příběhům Neala Ashera zase vrátím…:-)

54. hehe tak jsem si precetl po letech recenzi, pac jsem si hovno pamatoval a ted se mi tak spatna uz nezdala 😀