Behemót – Westerfeld Scott

Scott Westerfeld se opět vrací na náš trh, tentokrát s druhým dílem své „bio-rádobysteampunkové“ ságy. Po Leviatanovi se tak můžete seznámit s další gigantickou potvorou schovanou pod mytologickým jménem, samotným Behemótem.

Behemót

Krvežíznivá válečná bestie roste a kypí a stále obšírněji roztahuje své mocné pařáty. Mechanika (v knize se její přívrženci nazývají industriálové – Německo, Rakousko) proti „přírodním zdrojům“, zmutovaným monstrům (darwinisté Velká Británie a Rusko), tak by se dala shrnout alternativní verze naší první světové války. Přímo v jejím středu se nacházejí dva „dorostenci“ – princ Alexandr, právoplatný následník rakouského trůnu, a Deryn, toho času v přestrojení za chlapce jménem Dylan, jednoho z členů posádky britské vojenské „animální vzducholodi“ Leviatana (v té době do armády holky nebrali, nábor se však pravděpodobně uskutečnil bez řádných lékařských prohlídek). Na jeho palubě se právě ocitá i Alek coby host-vězeň.

Behemót začíná přesně v tom místě, kde Leviatan skončil – cestou k Istanbulu. Tam má britská posádka „vzduchovelryby“ splnit důležitý úkol – přiklonit na darwinistickou stranu zdánlivě neutrální Turecko pomocí záhadných vajíček (brzy zjistíme, jaké podivnosti skrývají). To je ovšem industriálnější, než se na první pohled zdálo, navíc stále nedovedlo spolknout příkoří, které mu připravil Winston Churchill, když zkonfiskoval Behemóta, tvora původně určeného právě Turecku. Naštěstí tato říše překypuje vším možným, jenom jednotou ne.

V druhé části série určené spíše pro mladší čtenáře (ale znáte to otřepané: „Každý si přijde na své.“) Westerfeld pokračuje v trendu „Vše pro děj.“ Děj hraje první housle, dokonce i postavy a jejich interakce a charaktery se krčí za ním (občas se zachovají nelogicky nebo neumí používat onu věc, která jim sídlí v té části těla na krku jen proto, aby mohl děj poskočit směrem, jaký si autor žádá). Opět nalezneme spoustu dobrodružné akce servírované velice čtivým a nenáročným jazykem, takže vám může být jasné, že nad stránkami této knihy mnoho času nestrávíte. V tomto Westerfeld pokračuje v totožném duchu.

Přesto však Behemót za Leviatanem zaostává. Možná je to ono nešťastné postavení druhých dílů trilogií (bez úvodu, bez závěru – sic se Behemót snaží tvářit uzavřeně), nebo výše zmiňované nedotaženosti v charakterech, které způsobují, že Behemót nezáří tak jasně a silně jako jeho předchůdce. Počáteční nadšení ze čtení něčeho nového a velice zajímavého se jednoduše nedostavilo. Přesto je Behemot v rámci současné produkce a věkové kategorie čtenářů, jimž je určen, velice nadprůměrným dílem. Westerfeld je přeci jenom vypsaný a úspěšný autor (vcelku úspěšná je u nás jeho druhá série Krásní), takže neponechává nic náhodě a vytváří nenáročnou oddechovku, která stojí za přečtení. Ale o nástupce Harryho Pottera, jak je Leviatanská série tu a tam označována, se rozhodně nejedná. Přesto říkám: těšme se na Goliáše!

Za zmínku jistě stojí grafická úprava knihy – ilustrace, jež má opět na svědomí Keith Thompson, jsou velice povedené. Nechápu však naprosto odlišnou obálku ve srovnání s onou bombastickou, kterou se chlubil Leviatan.

Pokračování steampunkového thrilleru Leviatan se odehrává v Osmanské říši. Behemót je nejdravější z umělých tvorů ve službách britského námořnictva. Dokáže jediným hltem spolknout nepřátelské bitevní lodě. Nyní, když se ocitli ve válce s velmocemi industriálů, ho darwinovci nutně potřebují. Deryn je dívka, která slouží převlečená za chlapce v britském letectvu. Alek je dědicem habsburské říše, skrývající se v převleku za prostého člověka. Když se ti dva sejdou na palubě vzducholodi Leviatan, doufají, že se jim podaří zastavit válku. Poté, co mírová mise vzducholodi skončí katastrofou, zjistí, že se ocitli sami na nepřátelském území, kde musí prchat před pronásledovateli. Alek i Deryn musí prokázat téměř nadlidské schopnosti, najít nové spojence a projevit nesmírnou odvahu, aby mohli čelit všemu, co na ně čeká v ulicích Istanbulu. (anotace)

• Autor: Scott Westerfeld
  • Překlad: Lumír Mikulka
  • Série: Leviatan 2