Algar Tarch neurazí ani nenadchne

Kniha Karoliny Francové Algar Tarch se na knižním trhu objevila poprvé v roce 2001. Jak obstojí v porovnání se současnou početnou konkurencí?

algar tarch 1

Jednoduchý děj nepřichází s ničím novým. Autorka zavede čtenáře do království Kantion v době, kdy zvědavost jedné z hlavních postav osvobodí dávného nepřítele. Porazit ho může pouze čaroděj avšak v celém království žije již pouze jediný. Statečný bojovník Saeghatan se společně s věčně zvědavým synem rádce Alleycare vydá na cestu, jejímž cílem je vyhledat čaroděje s prosbou o pomoc. Po cestě se k nim ještě přidá Seaghatanova sestra převlečená za chlapce. Tato trojice pak provází čaroděje Ianna při pátrání po způsobu, jak porazit nepřítele.

Sama myšlenka neznámého skrytého zla, čerpajícího sílu ze života lidí není ve světě fantasy ničím novým. I méně znalý čtenář si na některá podobná díla vzpomene a nutno přiznat, že mezi konkurencí se najdou podstatně propracovanější příběhy. Jednodušší děj však mohou někteří čtenáři ocenit, k čemuž přispívá i jeho plynulost a poměrně rychlý spád. Zajímavějším pasážím, kterými by se mohla kniha odlišit od námětově podobných, však chybí větší propracovanost. Mnohokrát se tak lze dočíst o čarodějích a magii, ale do hloubky se ani jedním autorka nezabývá. O samotném plánu Ianna na bitvu s nepřítelem, byť představuje důležitou složku příběhu, se tak dozvídáme velmi málo. Ve výsledku může mít čtenář dojem, že mu byla předložena řada nepodstatných informací a na ty důležité se nedostalo.

Lze ocenit snahu o vytvoření různých typů postav, ale kvůli množství hlavních hrdinů a snaze dát všem prostor zůstalo pouze u nástinu. Chybí podrobnější charakteristika, která by je čtenáři více přiblížila. Nejpodrobněji se autorka pokusila představit čaroděje Ianna a to formou vzpomínek na minulost, které však přinesly více otázek než odpovědí. Za zmínku také stojí popisy s použitím poetických přirovnání. Na někoho mohou působit rušivě, jinému naopak zpestří četbu.
Ve výsledku autorka předkládá dobře čitelný, avšak předvídatelný příběh s celou řadou těžko zapamatovatelných postav. Pokud hledáte knihu, která vás bez nutnosti zamyšlení na chvíli pobaví, není Algar Tarch špatnou volbou

60 %
  • **Francová Karolina: Algar tarch **
  • Straky na vrbě, 2014