Amberville – Davys Tim

Poslouchejte, máte rádi plyšáky? Hrajete si s nimi? Povídáte si s nimi? Sdělujete jim svá tajemství? Cítíte se s nimi bezpečně? Pak je román švédského autora Tima Davyse přesně pro vás. Možná vás znepokojí, možná potěší. Rozhodně ale zaujme. Je to totiž román o…

Davys Tim - Amberville …O PLYŠÁCÍCH S POSLÁNÍM

Premisa, na níž je román Amberville vystavěn, čtenáře odzbrojí. Představuje totiž civilizaci plyšáků. Pátrat přitom, zda se jedná o román fantastický, pozbývá smysl, ale zároveň k tomu neustále svádí. Jak to s těmi plyšáky vlastně je? Je to metafora? Vtip? Nebo skutečně někde žijí, ba dokonce přispívají do švédských novin? A platí-li poslední možnost, jaký je jejich vztah k nám, lidem? A k našim plyšákům? Nepečou spolu něco? Nebo jsou naopak obětí nějaké ďábelské lidské konspirace?

Tanec otázek a odpovědí, podpořený i sveřepou anonymitou a mlžením autora o své osobě. Zábavné vymýšlení těch nejšílenějších teorií, zvažování podmínek, za nichž by byly reálné… vždy však s vědomím, že přes sebelepší konstrukci se jedná jen a jen o hru. Absurdní a čistě zábavnou. Právě hravost z románu doslova čiší a neustále se nám dere na mysl. Hrdinové jsou přeci hračky, hebouncí plyšáčci, kteří se jen náhodou pohybují v mezích daných starou dobrou drsnou školou. A onu hravost neztrácejí ani ve chvíli, kdy je žánrové zákonitosti vystaví odvrácené straně jejich města či brutálnímu násilí.
Fakt, že se vzájemně mučí, bijí tak, až cítí bavlnu v ústech, upalují se zaživa, intrikují a vydírají a vůbec dávají najevo, že nejtemnější lidské vlastnosti a pudy jim nejsou cizí, by mohl být šokující. Však také v knize zazní i roztomilá věta, že „z morálního hlediska to bylo v prdeli“. Ovšem obrazy Tom-Toma Vrány, odkládajícího pletací jehlice na sedadlo spolujezdce a drápy přidávajícími plyn, smějícícho se Sama Gazely, když mučí Noea Velblouda, Hyeny Batailleho, bývalého nadějného básníka, nyní ukázkového psychopata, spíše až provinilým způsobem odkazují na dětské trhání muších křidýlek, týrání koček a psů, na velké plyšové bitvy. Hravost má mnohé podoby. Lidská i plyšová.
A autor nám nedá zapomenout, že máme co do činění právě s plyšáky. S tvory, kteří se bojí molů, a jejichž mláďata jsou přivážena Dodavateli. Místo vyhlazení vrásek si žádají vyleštění plastových čumáčků, zalátání švů a zakrytí opotřebování. Všechny jejich krutosti, ale i dojemné důkazy lásky tak v důsledku sledujeme s pobavením a částečně se vracíme do času dětských her. Vše bylo tehdy podřízeno pouze fantazií. Omezení hmoty, tvaru, prostoru, ale i morálky nehrála žádnou roli.

Amberville funguje jako absurdní žánrová (a to hned dvojitá – utopická a v intencích drsné školy) hříčka, ale chápat jej můžeme i jako ironický komentář k naivním představám o dětství coby čase nevinnosti a dobrosrdečných her. Již ze své podstaty roztomilí plyšáci (včetně hadů, nosorožců a nejrůznějších ptáků a ryb) sice neprolijí ani kapku krve a můžeme se tak při jejich eskapádách zdánlivě nezávazně bavit, ale jejich dětské krutosti, korespondující se stejně dětským uvažováním na téma dobro a zlo jsou krajně znepokojivé a dokazují, že nic není černobílé a nikdo naivní.

Na což ostatně odkazují i naši hrdinové, jakoby vystoupivší z dětských představ o ikonických postavách – vůdcovský medvídek, smutná vrána, prohnaný had a rozjařená gazela. Jejich detektivní pátrání po Seznamu smrti (motiv absolutní kontroly nad životem lze chápat jako komentář lidské stádnosti a touhy po vedení), z něhož mají škrtnout jméno nebezpečného gangstera, je záměrně relativně přímočaré.
Což se ovšem dá říct o většině motivů. Důležitou roli hraje rodinné zázemí, romantická a bratrská láska. Protivník kuje své pikle a podobá se tak padouchům z béčkových filmů (v závěrečné konfrontaci je poražen, ale zároveň jakoby odložen na další „hru“). A dostane se nám i femme fatale, byť tentokráte v podobě ramlice – což je, pokud to nevíte, označení pro samici králíka domácího…

I když tedy Amberville může všelicos vypovědět o dětství i přebrat strukturu dětských dobrodružství, pro děti není a rozhodně už vůbec není dětinský. Davys totiž coby sofistikovaný vypravěč neváhá škodolibě zpochybnit jistoty a vzorce, v nichž se jeho postavy pohybují. Zná pravidla detektivky. A jistě s nimi pracuje lépe, než kupříkladu loni vydaný Židovský policejní klub. Ten sice nabízel fascinující alternativní historii a funkční detektivní zápletku, ale toto propojení působilo místy spíše jako záminka zprostředkovávající sled zajímavých postřehů na téma židovství.
Nic podobného u Davyse neplatí. Amberville by jinak než jako detektivka fungovat nemohlo. Nabízí jazykově kultivované tradiční vyprávění, které čtenáři nijak nepředhazuje další rozměry díla – ty pak ovšem paradoxně samy nenásilně vyplynou mezi řádky. Jde tedy o do poslední stránky zábavnou absurdní utopii, narušující naše sebeklamy, ale i o poctivou detektivku, která jako by vznikla po společném tahu ostrého D. Westlakea a melancholického R. Chandlera. Plyš noir.

Vyprávět příběh, kde jsou hlavní hrdinové plyšáci, věrohodně a funkčně, se tedy autorovi podařilo. Na čtenáři pouze zůstává, jak se vypořádá s gradací: zda bude závěrečnou čtvrtinu románu, kde se některé zápletky vyřeší takřka bleskově a autor nabídne vizuálně i myšlenkově banální epilog, vnímat jako selhání. Nelze ovšem opomenout, že i banalita se občas stává velkou pravdou.

VERDIKT:

Být dobrým plyšákem je práce na celý život. Přes veškerou snahu se to nemusí povést. A i když bychom Amberville mohli několik věcí vytknout (včetně znepokojivých nedořečeností ohledně plyšového života), snahu, pravdivost a neotřelou zábavu mu upřít nelze.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Hmm… knihu jsem si koupil a četl ještě pěkně za čerstva. Rád občas po knihách z této edice sáhnu. Několikrát jsem zde již pěl chválu na mého oblíbeného Palahniuka, kterého pro tuto edici překládá Richard Podaný.Ale je pravda, že z Amberville jsem měl spíše smíšené pocity. Ne že by se mi kniha nelíbila nebo že bych se při její četbě nebavil, ale čekal jsem něco více.Tak nějak čekám, jestli Boris napíše recenzi na Srdce světa od Jay Lake. Zatím to tedy podle recenzí vypadá na menší zklamání. Já jsem se na knihu moc těšil a ještě čekám, až se mi toho od Laseru nastřádá více a udělám objednávku. Ale u toho Lakea začínám trošku pochybovat.

  2. Ad Lake
    Amberville si na nic, na rozdíl od Chabona nehrálo. Ten člověka dostane především židovskou tematikou (některé pasáže jsem si i zatrhával) a nutí přemýšlet. To je hezký, ale nemusel kvůli tomu psát detektivku. Amberville je naopak s detektivkou v absolutní symbioze, podle mého teda..Ad Lake: tady recenze nebude, ale psal jsem 🙂 A dal jsem skoro absolutní hodnocení. Hlavně proto, že mi to připomnělo staré fantastické cestopisy a středověké legendy – jenže po lakeovsku. Vize je to ohromná a kniha dost dějově přimočara, myšlenkově dle mého bohatá, i když chápu, že jiným to přijde plytký. Každopádně ale kniha, na kterou si musí člověk udělat názor, protože minout ji by byla škoda.

  3. Ad Srdcě světa
    Skoro absolutní hodnocení? To nee… 🙂 Já dal 70%, když bych přimhouřil oči, tak těch 80% bych možná dal, ale 90% už fakt ne, na to to má příliš chyb… Jinak ale dobrá a čtivá kniha, určitě zkus, jirko.A kde ta recenze bude? V Ikarii?Co se týče Amberville, tak jsem po něm v obchodě pokukoval, nakonec jsem dal přednost Xibalbě od Holuba. Možná to byla trochu chyba, ale byl jsem zvědavý, jak si tvůrce Asterionských knih poradí s něčím jiným. A samozřejmě skvělá recenze, mám chuť se do toho obchodu vrátit a obětovat dalších pár stovek 🙂

  4. Ad Srdce světa
    No… a vidíš, já bylů vážně moc spokojenej. V mnoha ohledech je to tak strašně mile tradiční, že mě to prostě odzbrojilo. Cítil jsem se, jak když jsem poprvé četl Moorcocka, legendy o městech lidí s psí hlavou, o ostrovech zlata, zkazky o tajemstvích Afriky a spoustu dalších věcí. Pro mě prostě opojný mix. A chyby… jestli myslíš v ději, tak nesouhlasím, tam všechno zapadá tak jak má (jen prostě už tak nejsme zvyklý na jednu jedinou dějovou linii). V psychologii? Tohle je o víře a věřících lidech, takže i to sedí. Celkové myšlenky? No, já si je tam našel, protože víra mě zajímá, ale je fakt, že to nemusí být u každého. Co mi trochu vadilo bylo “vyměknutí” na závěr, kdy se Hathor ožení – až do té doby to vypadalo, že Lake civilizačnímu údělu bílého muže nepodlehne :), ale to je drobnost. Jinak to bylo moc příjemné trávení noci před státnicema :)Jj, pro Ikarii 🙂

  5. Ad Srdce světa
    No, měl jsem na mysli těch pár Deus ex machina, hlavně na tom pólu, jak… no nebudu spoilovat. Zrovna ta psychologie je docela ok, co se týče těch myšlenek, jsou jednoduché, od “toho skvělého Lakea” jsem čekal víc. Ve výsledku ale klady (jak říkáš, perfektní nostalgické dobrodružství, taky jsem si vzpomněl na tu dobu, před pěti lety, kdy jsem hltal Cestu kolem světa atd. 🙂 převáží nad zápory, o tom žádná… 🙂

  6. Pre Nihila (Borisa H.)
    Pre Nihila (Borisa H.)Len sa chcem spýtať, leno váham nad kúpou Amberville, či to stojá za to, resp. či si Boris mysliš, že je to lepšie ako Chabon, Murakami, alebo sa to prípadne vyrovná McEwanovi? Alebo je to čistý Westlake? Dík za odpoveď.

  7. Murakamiho mám z odeonské edice nejraději, takže lepší to určitě není. Chabon je asi umělečtější, ale Davys zase opravdu píše detektivku, je řekl bych v tomhle upřímější – takže ve výsledku spíš k tomu Wetlakeovi…

Zveřejnit odpověď