Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr – Mignola Mike a Golden Christopher

Bram Stoker, Mary Shelley, Herman Melville, Hans Christian Andersen – to jsou autoři, kterým Mike Mignola a Christopher Golden věnovali tuto knihu, aby jim vzdali hold. Je poctou jejich dílu, kompilátem jejich atmosféry, napsaný s bravurou zdatného epigona, a přesto svým způsobem jedinečně originální.

logo_kulate
Baltimore

Boje první světové války neustávají a kapitán Baltimore vede svoji jednotku územím nikoho, aby přepadl nepřátele číhající na druhé straně v zákopech, přičemž netuší, že on sám je tím, na koho číhá smrt. Nezemře – zachrání se jak před smrtí, tak před zlým tvorem, který jej přišel usmrtit. Přežil, aniž by však tušil, jaké zlo vypustil do světa.

V hostinci morem napadeného města, kde živí vypadají jako mrtví a odkud zmizely všechny barvy, se scházejí tři lidé – lékař, námořník a syn boháče. Všechny je spojuje stejný osud – spatřili zlo a přátelí se s kapitánem Baltimorem, který ho vyprovokoval a nyní se ho snaží zahnat.

Kniha samotná má fungovat jako román, ale prakticky neustále se třepí do jednotlivých povídek spjatých jedním příběhem. Tři hlavní postavy vypráví své příběhy, každá dva, celkem tedy šest podivuhodných příhod, které mají mnoho společného. Stereotyp předkládání příběhů narušuje jejich obsah – temnota z každé epizody tryská pramenem černějším než samotná noc. Každá část se odehrává jinde, s jiným hrdinou i jinou podobou zla. Je to takové panoptikum hrůz, které nenechá čtenáře v klidu.

Autoři vytvářejí svět tolik podobný tomu našemu v dobách před a po první světové válce, přesto čtenář neustane v údivu, co dokázalo duo spisovatelů s Evropou provést. Vampýři jsou jasnou výpůjčkou od otce všech krvesajných bestií Brama Stokera a krom nemrtvých bestií si od něj autoři berou i to nejzákladnější – pochmurnou atmosféru a nadpřirozený svět hladce prostupující do naší reality.

Nevysvětlitelné přichází zcela přirozeně, bez odporu, a všechny postavy jej přijímají chladně a bez údivu. Čtenář bude také, a krom toho bude nadpřirozeno vítat jako dlouho očekávaný element. Jakmile však autoři vytasí své karty na stůl, čtenář bude zaskočen, že bude zase hrát hru s upíry a jedním zabijákem – mstitelem, který je bude lovit všude po světě, tedy motiv již tolikrát recyklovaný, že jen stěží dokáže nabídnout něco nového.

To by je však nesměl držet v ruce Mike Mignola se svým vypracovaným stylem servírování známých a jednoduchých faktů tak, aby je čtenář znovu miloval jako zcela nové. Styl vybroušený na Hellboyovi k dokonalosti se skvěle uplatňuje v celé knize. Mignolův styl krátkosti až úsečnosti svých příběhů se projevuje i zde. V každé části oba autoři jen popíšou prostředí, nastíní problém a nechají příběh na čtenáře působit. Nic víc, a ono to stačí.

Kniha není v ničem objevná, spousta motivů je již známá, ovšem to ničemu nevadí. Strohostí sdělení dokázali oba autoři učinit i z příběhu o lovci upírů něco nového. Nemuseli se pokoušet ani o nové uchopení tohoto motivu, ale koncepcí celé knihy, postupným dávkováním informací o samotném Baltimorovi a o mnoha podobách zla na světě, čtenáře nutí, aby byl neustále ve střehu a se zájmem četl každé slovo a prohlížel každou ilustraci.

Mignolovy kresby se nachází prakticky na každé stránce a přímo tankují do příběhu atmosféru. Stejně jako samotný děj jsou strohé, neurčité a vážou se k textu na stránce jen velice lehce, přesto je jejich efekt k nezaplacení. Není na nich nic moc k prohlížení, zdálky splývají do černobílých flekanců, ovšem při čtení textu si jich bude čtenář mimovolně všímat a najednou jejich obsah začne působit značně znepokojivě.

Ilustrace zabírají různé plochy od celostránkových portrétů hlavních hrdinů až po drobné kresby roztroušené po stránce, které se vyskytují i v celém hejnu. Všechny do stránky zapadají, jako by tam měly patřit odjakživa, a jako krb sálají atmosféru nikoliv příjemné pohody, ale vážného znepokojení.

Baltimore je parafrází Andersenovy pohádky a zároveň její poctou. Příběh kapitána Baltimora se prolíná s pohádkou a vzniká tak zajímavé počtení, které musí zaujmout každého, kdo má rád tvorbu Mika Mignoly a všechny autory zmíněné na začátku této recenze.

Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr je vynikající počin, který si zaslouží chválu. Může se zdát trochu kostrbatý a jeho konec podivuhodně ukončený, ale tak už to bohužel s Mignolovými příběhy bývá. Zároveň tím však autoři položili čtenářům otázku, jak má vlastně vypadat vítězství. Kratičký a jednoduchý konec dobře zapadá do poetiky celé knihy a tvůrci se tak elegantně vypořádali s možným klišé.

Při četbě je zejména důležitý prožitek z každé stránky; temná a tajemná atmosféra plná hrůz a tajů činí z knihy horor naplněný jemnou poetikou mýtů a legend ve spojení s tolik oblíbenými upíry, kteří konečně zase jednou neřeší vztahy, ale zabíjejí lidi, a které zažene světlo svatého kříže a kus poctivé oceli v rukou božího bojovníka.

Na bitevním poli první světové války lord Henry Baltimore rozhněvá mocného vampýra a svět se rázem změní. Evropou se rychle začne šířit vysoce nakažlivý mor, který nezastaví ani smrt. * Baltimore, osamělý bojovník proti temnotě, se vrací z války domů a pozve své tři staré přátele do poloprázdného hostince. Jsou to zkušení muži, kteří mu v minulosti velmi pomohli. Zatímco na něj čekají, vyprávějí si hrůzostrašné historky a uvažují, jakou sehrají roli v nadcházející bitvě. Než noc skončí, dozvědí se, čeho je zapotřebí k zažehnání moru – jednou provždy… * Fantasy příběh s prvky gotického románu je symbolickým bojem dobra se zlem. Autoři Mike Mignola a Christopher Golden probudili vampýry, aby mohli v hrůzných kulisách zobrazit mrazivou alegorii podstaty a následků války. Kniha obsahuje přes 140 černobílých ilustrací. (anotace)

• Autoři: Mike Mignola, Christopher Golden
  • Překlad: Jana Odehnalová
  • Formát: hardback