Conan a Tarantijský tygr – Medek Leonard

Oblíbený a svým lehkým stylem jedinečný autor Leonard Medek opět s řemeslnou jistotou a staromilskou elegancí naplnil dostatečný počet stran, aby z toho byla kniha. Opět tak přidává díl do spletité mozaiky příběhů o nejslavnějším Cimmeřanovi.

Medek Leonard - Conan a Tarantijský tygrNemohu zastírat, že po vydání Stínu modrého býka na mém žebříčku českých autorů Leonard Medek stoupl hodně vysoko. A protože na Kulhánkovo Stroncium se necítím a Žamboch najednou píše “vlakovou brakovinu”, má Tarantijský tygr velkou šanci společně s druhým vydáním Býka zajistit svému tvůrci vrchní příčku ještě hodně dlouho.

Příběh se odvíjí po jednoduché, lety prověřené aristotelské lince, která příběhům z Hyborského věku tak sluší. Samotný syžet by se dal vsadit do kteréhokoliv jiného literárního světa. Umístění zrovna v Aquiloniském království, konkrétně jeho hlavním městě Tarantii, tak působí trochu vykalkulovaně a zavání cíleným využitím Howardova světa.  Stačí si však prožít první stránky knihy, psané jako líčení vypravěče, narazit na první věty psané typicky „medkovským“ archaickým a přesto prudce pádícím způsobem a doplnit k nim conanovské reálie… a je jasné, že ačkoliv by se daný příběh mohl odehrát snad v každém fantasy světě, jeho podání skrze Medkovo řemeslo a úctu k Howardovi nenechává prostor pochybám.

Ke všem atributům děje se autor staví s lety prověřeným vtipem a šarmem. Nepouští se do hlubších úvah nebo analýz emocí a vztahů mezi postavami, ale jejich letmé nastínění působí účinně. Ať už jde o umírání, milování, nebo všechno mezi tím, témata románu jsou vystihnuta lehce a jakoby mimochodem. A s citem a elegancí, až se nechce věřit. Stejně je rozvíjen příběh. Jeho zvraty a zákruty se vloudí do čtenářovy mysli nenásilně a do pozornosti se dostanou až v tu chvíli, kdy je jich třeba k podání komplexního obrazu. Je složité tento proces vystihnout, stejně jako je těžké vystihnout ten romantický, starosvětský dojem, jenž z textu prýští. Román je nepochybně určen konkrétní skupině čtenářů, kteří mají rádi staré dobré vypravěčství, jaké najdeme například v dílech “otců” fantasy literatury. Rozhodně nepotěší ty, kdo očekávají ryze conanovskou akční jízdu. Naopak se trefí do vkusu všem, kdo si oblíbili nenáročný a přesto bohatý Medkův styl. A troufám si tvrdit, že těch je u nás dostatek, aby zájem o knihu autora motivoval k dalším podobným kouskům.

Knihu Tarantijský tygr o Vendhyjských kožeměncích, o prstenu se zvláštní mocí a o rodinných tajemstvích je radost číst.