Jasný osten, Žal a Trn 01 – Trůn z dračích kostí – Williams Tad

Máte pocit, že vás to v tomto světě nebaví? Chcete slyšet ryk bitev, cítit chlad kovové zbroje a v dáli cítit přítomnost draků? Máte statečné srdce? Nebojíte se osmi set poctivých stránek? Usedněte na Trůn z dračích kostí!

Williams Tad - Jasný osten, Žal a Trn 01 - Trůn z dračích kostíNa úvod mi dovolte se trochu zasnít a vrátit do minulosti. Když jsem byl ještě docela malý, něco kolem dvanácti, třinácti, tak jsem se v naší knihovně poprvé osmělil, vzal do ruky paperback, na kterém byl drak, nějaký chlápek v klobouku a malý kluk. Byl to Pěšec proroctví a já se při jeho otevření poprvé dostal daleko pryč od soudobé reality, abych procestoval celý Eddingsův svět tam a zpátky, prožíval bitvy a napětí. Celou Belgariádu i Malloreon jsem přečetl aspoň desetkrát a provždy to bude pro mě ten nejsladší úvod do hájemství fantasy. Nyní jsem o trochu (hodně) starší a můj názor se trošičku změnil. Už vím, že fantasy nejsou jenom rytíři, draci, koně a další jízdní prostředky, Tolkien atd., ale existuje mnoho cest a směrů, kterými se ubírá a které jsou vždy o trochu jiné a přesto svým způsobem stejné. Už vím, že existuje pojem jako klasická fantasy a co obsahuje a už vím, že Eddings není jenom tím literárním bohem, který napsal ságu dominující mým čtenářským začátkům, ale že existuje celá tlupa dalších autorů, kteří nejenom píší podobně, ale jejich světy, konstrukce příběhů a jejich řešení jsou trochu podobné.

Může za to Tolkien, říkají mnozí a ukazují na tohoto milovníka filologie obviňujícím prstem. Říkají, že stvořil sice po formální stránce dokonalé dílo, ale obsahově lehce plytké a nikterak originální. Ať tak či onak, vznikl jakýsi mustr, který posloužil jako základ pro žánr klasické fantasy. Vezměme mladého, nic nevědoucího (a mladého) hrdinu a posaďte ho do prostředí, kde se zpočátku nic neděje. Přidejte k němu mentora, který jej bude učit a vychovávat už v době klidu, dokud jim někdo nevypálí střechu nad hlavou. Pak něco málo vysvětlete mladému telátku, proč musí odejít a vytvořit skupinku různých úzce charakterově vyprofilovaných individuí, a s nimi obejděte svět. Na závěr to okořeňte pořádnou bitvou, kdy mladík pochopí zbytek, a servírujte nejlépe ve třech pětisetstránkových knihách.

Tyto tendence najdeme prakticky u všech autorů tohoto žánrů – Tolkienem počínaje, přes již zmiňovaného Eddingse až po Tada Williamse. Zpočátku jsem chtěl Trůn z dračích kostí hodnotit jako obyčejnou fantasy ságu, která se drží klasických klišé motivů a jede podle zavedeného, omletého scénáře. Ten je sice fajn, ale po sedmé repríze vždy pod jiným autorem omrzí. Podobným pohledem nahlížejí mnozí i na celý subžánr klasické fantasy.
Mimochodem, já k nim tak trochu patřil, dokud jsem malinko nepozměni úhel pohledu. Když jsem Trůn z dračích kostí viděl poprvé, úctyhodně jsem držel v rukou masitý svazek a říkal si, co všechno může obsahovat. Docela jsem se těšil a zde je výsledek. To, co jsem napsal v úvodu, se dá do poslední věty vztáhnout i na Trůn z dračích kostí. Pro obyčejného čtenáře to je jedna z nejklasičtějších klasických fantasy, která se dá na trhu pořídit. Tolkien z knihy čpí vlastním nezaměnitelným odérem, kterého se kniha prostě nezbaví a autor se ho vlastně ani zbavit nechce. Tu ingredienci bere jako nutnou součást a do hrnce s vroucí základní substancí sype jednu vlastní přísadu za druhou a plní kotel až k jeho okraji.

Pokud pomineme klasickou kostru příběhu, zjistíme, že kniha není tak úplně klasická a zkopírovaná. Pod slupkou jednoduchého klišé se nachází propracovaný, ale pozor, vlastní svět, který je nejenom zajímavý, ale také chladně vzrušující. Představuje zemi, kterou postupně osidluje rasa Sithů a následně lidí. Pomineme-li, že Sithové jsou elfové s novým jménem, přesto spíše než Tolkienovi migrující špičatá ucha připomínají severoamerické indiány s podobnými genocidními osudy. Sithové nejsou kamarádi, natož dlouhodobí ochránci dobra, naopak zcela nezávislou rasou, sice už na ústupu, přesto stále silnou a nebezpečnou. V trollech se dají jednoznačně najít trpaslíci, ovšem mně spíš připadají jako miniaturní Inuitové a jenom ti tuleni jim tam chybí.

Autor stvořil svět, který není jen obšlehnutý a na oko zamaskovaný. Každý čtenář si z pouhých střípků zmínek o historii dokáže sestavit celý průběh času, který je propracovaný a velice zajímavý. Najednou pochopíte, že přes svoji počáteční jednoduchost je svět rozdělený na dvě části, na část mladou, lidskou a na tu starou, sikhskou, žijící v rozbořené minulosti s hradem Hayholtem coby jediným spojovníkem mezi minulostí a budoucností, mezi oběma nesmiřitelnými rasami.
Říši lidí naopak obklopuje a zcela jí proniká neochvějná víra v jediného boha Usirea. Nepřipomíná vám to po záměně jmen něco a někoho? Víra je zde natolik silná a provází své hrdiny na každém kroku, což v jiných klasicko fantastických dílech naleznete jen občas a ve vlastní svébytné podobě.

Název této knihy vypovídá mnohé o jejím obsahu. Jako základ textu posloužily dračí kosti klasického příběhu o boji dobra a zla, kde figuruje mladý, malý trouba, ze kterého se stane nová verze spasitele v zářivé zbroji s mečem v ruce. Tyto fundamenty jsou hustě obaleny vrstvou vlastní, příjemně čtivé invence, že i když si čtenář posteskne nad známým dějem bez nějakého většího dramatického zvratu, přesto bude uchvácen hloubkou a šířkou Williamsova světa, do kterého se opět rád propadne a zůstane v něm, dokud mu to stránky dovolí. Bude opět s láskou a odhodláním putovat neznámým světem a spolu s hlavním hrdinou ho bude objevovat. Proč? Protože ač se to nezdá, je to svět nový, divoký a tajemný, který skrývá tajemství, které odhalí jen čtenář a bude si je vychutnávat.
Putování družinky se táhne napříč zemí, kterou mladý Simon objevuje jako něco nového. Zpočátku si užijí ti, kteří milují hrady a hradní architekturu, a to dosyta, protože se v závěru knihy zase k hradům jako takovým autor vrátí. Nechybí hluboké lesy a luxusní, totálně zmrzlý sever, kudy skupinky putuje velice dlouho. Dojde i na horolezeckou výpravu, kterou považuji za tu úplně nejlepší část celého vyprávění.

Jak by se tedy měla posuzovat klasická fantasy? Nikoliv podle přehnaně originálního děje, ale podle kvality světa, který čtenáři předkládá. Ten má být nový, neotřelý a pro čtenáře komfortní. Čím kvalitněji kniha svého čtenáře uvězní ve svých stránkách, tím by měla být kvalitnější. O to v tomto žánru jde, o přenos z reálného světa nějak jinam, kde člověk může vychutnávat nové vůně neznámého světa a přesto mít jistotu důvěrně známého příběhu, aby nebyl v objevování světa nikým a ničím rušen. (Tedy za předpokladu, že se někde zamknete.)

Williamsův jazyk vyprávění je na velice dobré úrovni, bez nějakých kiksů či mlácení slámy, ovšem přesto mu nemohu nevytknout jeho občasné natahování děje nadbytečnými popisy. Ano, hrad Hayholt je sice důležitý, ovšem přes dvě stě stránek vyčerpávajícího života v této kamenné citadele dokáže odradit nejednoho čtenáře. Nuda to sice není, ale je to únavné. Méně občas znamená více a právě onen sáhodlouhý úvod může být kamenem úrazu pro mnoho čtenářů. Rada pro ty, kteří ještě neotevřeli. Vytrvat! Jakmile se přehoupnete přes dvou stou stránku, už to jenom pofrčí. Nemohu zde nevzpomenout na scény, kdy mladý Simon prochází podzemí. Je to jedna z nejsilnějších scén celé knihy a zároveň start pro divoký sešup příběhu, takže potěší dvakrát.

Klasická fantasy je žánr, do kterého si každý rád kopne. Přesto se v ní nachází kvalitní čtivo a v případě Trůnu to platí zrovna tak. Je to výborné čtení pro ty, kteří prostě chtějí vypadnout, a text knihy jim to maximálně umožňuje. Ti, kteří se ztotožnili spíše s kritickým úvodem, asi budou prskat, když nyní napíšu, že Trůn z dračích kostí je královským trůnem v klasické fantasy.

1. Pre mna to bola prilis tazkopdna kniha. Docital som celu sagu, no obcas som sa v nej stracal, dokonca nudil

2. TZDK
    No, pro mne je to zase jedna z nejlepších fantasy vůbec. Je pravda, že někdy to Williams přežene s atmosférickými popisy, ale zrovna v Trůnu mu to ještě vychází na jedničku – Simonovo bloudění podzemím Hayholtu, orámované Morgenessovou smrtí a jedním řádně temným obřadem, na mě působí ještě teď, při nějakém sedmém čtení… A když se opře do akce, je stejně dobrej. Williams má pro mě prostě zdaleka největší životnost ze všech “klasiků” dětství (Eddings, Feist, Brooks atd.)

3. Kdyby ta sága měla o 2/3 méně stran, bylo by to bezva počtení. Ale Williamsova rozkecanost je fakt nebetyčná…

4. Já si to nechávám na letní prázdniny, až bude dost času 🙂

5. Tak tohle opravdu nedoporučuju. Nudnější knihu jsem nečetl. Tupě nezáživná kopie tolkiena. Jestli chcete slušnou klasickou fantasy, zkuste třeba Legendy z dragonlance. Tohle fakt ne.

6. Ehm
    Lorandel: u posledního dílu bych škrtal taky, ale rozhodně ne tolik 🙂 DreamChaser: plně chápu, myslím, že si to vychutnáš Alexi: může to být tvůj názor, ale a) zkus vyjmenovat, v čem že to jako ta kopie je, protože i věci, který se u Williamse zdají být jako u Tolkiena jsou nezřídka jiné a b) tím chceš jako OPRAVDU říct, že zrovna věci z DragonLance jsou ehm… méně kopírující? Více originální? Stylisticky víc na výši?

7. Aky je rozdiel medzi dark fantasy a klasickou fantasy? Nepatri Trun z dracich kosti uz do dark fantasy?????

8. subžánry
    U nás vlastně snad ani není nějaká kodifikace, která by jasně definovala požadavky na zařazení konkrétních děl k jednotlivým subžánrům (pokud se mýlím, docela bych ocenil odkaz). Podle Adamoviče je Dark Fantasy takovým příběhem, který jeví silné prvky hodoru (což je zase cituji: “příběh záměrně vyvolávající pocit strachu…”). Takže: TZDK obsahuje skutečně i hororvé scény, nebo scény, které jsou silně depresivní a problematizují hrdinství (což by mohly být další požadavky na dark fantasy), ale pořád to nejsou prvky, které by určovaly celkový ráz díla. To je opravdu silně přimknuto k tolkienovské tradici – pro příběh jsou tedy stejně důležité jako akční scény i pasáže, které prostě budují fikční svět, mýtický (a mýtotvorný) přesah, využití alegorie, romantizující (i když tady s Williamsem pozor) aluze na naší historii, na rytířský román atd. Bereš to jako odpověď?

9. Hmmmm, musím říct, že jsem také nebyl nijak zvlášť nadšen. Přesně jak říká Lorandel, místy je to opravdu neuvěřitelně ukecané…a to mám tlustospisy rád :-)Některé pasáže se mi zamlouvali, ale…. Takový ranný Feist mi sedne mnohem víc, hlavně Imperiální sága

10. Impérium
    No, jenže ta ukecanost se podle mého projeví až dál… v Trůnu by mohl být problémeme maximálně úvod na Hayholtu, ale i tam se stane asi třikrát víc, než v úvodu Mága nebo Belgariad. Mě osobně to navíc sedne perfektně. To je ta věc názoru. Jinak co se Impéria týče: Dcera je naprosto výborná záležitost, Ochránce je výborně čtivý (ale škrtat by se dalo, ne že ne)… ale Správce… tak toho jsem pořád ještě i po letech úplně nerozdýchal – nejen škrtat, ale hlavně by měl Feist vysvětlit, jak je možné, že Ctihodní, kteří jsou celou dobu prezentování určitým způsobem na závěr řeknou: “ups, tak my se omlouváme, asi jsme to přehnali, ale už budeme hodní. Tak ahoj” O tom, že mě osobně štve to, kdo nakonec usedl na trůn Impéria ani nemluvě…Všechno má svá pro i proti a konkrétně u Feista si tyhle věci (a další) uvědomuju čím dál víc. U Williamse můžu mít při dalších čteních pocit, že by se mohl krotit (ale opravdu mu to ujelo myslím až v Jinozemi), ale ani mě nenapadne kritizovat směr zápletky, atmosféru, hloubku světa, poctivost ve vytváření cizosti u Sithů atd.

11. Ještě…
    Mimochodem – nejlepší klasické fantasy po Tolkienovi: právě Vzpomínkqa, Trn a Žal (na ten nový název si jen tak nezvyknu), GGKay a jeho Fionavarská tapisérie, S. R. Donaldson: První kroniky Thomase Covenanta Nevěrce (škoda českého vydání a dalších věcích s ním souvisejících…).Vaše návrhy?

12. Návrhy žádné 🙂 Můj problém je, že po objevení Eriksona mně tyto Tolkien-like kousky nijak moc neuspokojují a třeba Feista kupuju už jen z nostalgie… Nezaujala mně ani tebou jmenovaná Fionavara a to mám Kaye hoooodně rád. A vlastně vidíš, když už, relativně, klasickou fantasy, tak právě Kaye a jeho Tiganu, to je skvělé čtení…

13. Nihil : knihu jsem četl asi v 17ti což už je celkem dlouhá doba a i když jsem měl v té době o ještě dost benevolentní požadavky, prostě se mi vůbec nelíbila. Navíc skončila hodně divně a nikde nebylo napsáno, že jde o první díl. Děj už si moc nepamatuju, ale od té doby jsem se jí několikrát chtěl zbavit v antikvariátu a nikde mi jí nechtěli vzít, takže jsem jí nakonec daroval člověku (který jí přečetl půlku a pak jí zahodil). Teď je jí plno v levných knihách – to asi mluví za vše. Pulty jsou plné lepších a kvalitnějších knih. S tímhle bych čas vážně neztrácel a nechápu co zrovna Laser přimělo takové “veledílo” vydat. DL byl jen příklad. V podstatě se dá místo něj dosadit takřka jakákoli jiná kniha a pořád na tom budete přinejhorším stejně jako s trůnem.

14. Všeobecně…
    No…a mě uspokojujou pořád 🙂 Ale musí být a) vážně dobré (to jsou podle mého ty, co jsem zmínil) b) tak schematické, že je to právě jejich klišovitost, co z nich dělá zábavu (to jsou třeba Kroniky Dragon Lance (pořád to ale vyžaduje něco navíc: dobré psaní, roztomilost původní idei – prostě ne Eragorn :)).Zrovna Tigana je někde na půl mezi klasickou a klasikým Kayem, jak ho teď známe (začínám podruhé Lvi, mňam).Feist – těžký úpadek (ale třeba ještě Hadí ságu zpětně hodnotím mnohem lépe než při prvním čtení), Eddings – škoda, že se zasekl na nejrůznějších Belgaratech a Polgarách… ten návrat byl už potom hodně vyčpělý a zaváněl senilitou. Budiž mu země lehká. Brooks: první tři Shannary si pořád ještě rád přečtu (Meč – to je vykrádačka! Tam by se dala dělat přednáška na téma originalita a kopírování… ale jako čtivo to přesto funguje :)), ale těch dalších už jsem se zbavil a jediné co mě láká na nejnovějších je, kam se posunuly dějiny Čtyřzemí (což vlastně seženu v komentářích na amazonu :)). Goodkind… ztratil jsem se po Nahém císařství… Víra poražených bylo poslední vzepětí. pořád mě zajímá, jak to skončilo, ale nějak nemám vůli ty knihy shánět (ale první tři díly mám moc rád ještě teď – i když si dodnes pamatuju, jak jsem byl při druhém čtení Prvního čarodějova pravidla překvapen, že mi tam chybí nějakých sto stran – kompletní mučení Richarda mord sithou – a vůbec to nevadilo :)). To byly moje první velké fantasy hvězdy (a ještě Sapkowski a Pratchett), které pořád ještě nějak vycházejí. Pak už přišli Martin, Erikson a Kay… A jak říkám: ze všech si opravdu užívám (a na nové věci se těším) jen toho Williamse. V porovnání s dnešní smetánkou (ten Martin, Erikson) je už hodně archaický, ale pořád na něj nedám dopustit. A ještě k rozvláčnosti: mistrem byl R. Jordan… ale tomu to také odpouštím, protože Kolo času je další ze srdcovek a snad se Sanderson opravdu vytáhl… a snad se i my brzy přesvědčíme…

15. Alexi:
    Dík, sice jsem myslel něco konkrétnějšího, ale i tak dík. Beru to. Ale s těma LK je to podpásovka těžce mimo mísu – tam koneckonců byl i Erikson, Kay, Rohan, Card (nejen s Alvinem), Bujold… a další a další. Jednou jsem tam dokonce viděl i Eca a sám jsem si tam kupoval Smrt krále Artuše od Maloryho.Co k tomu Laser vedlo nám může říct třeba Martin, pokud bude mít chuť, ale osobně bych to viděl tak, že věří v určitou kvalitu téhle trilogie (na mém případě je jasné, že nejsou sami) a třeba to souvisí i s tím, že Petr Kotrle už strašně dlouho překládá Shadowplay, takže to poslouží i připomenutí autora (psal to S. king, že autor má většinou životnost jen tehdy, pokud mu vyjde kniha v ročním, max jeden a půl ročním intervalu…). Plus to podle mého souvisí s tím, že český trh konečně najel na systém: horké novinky, dovydávání zapomenutých klasik, druhá vydání zásadních děl pro novou generaci (a sem podle mého Williams přes všechny výtky patří). Náš trh je tak díky tomu příjemně rozmanitý a už neplatí, že převládá ten a ten druh literatury, ale opravdu je tu výběr. Laser, Argo, Fantom Print, Talpress, Polaris – bůh jim žehnej!

16. no ke klasické fantasy už se asi nevrátím, klasiku u mě nahradili čeští autoři.A k dark fantasy mám trožku vyhraněný názor. Jedinou fantasy, kterou za dark považuji je Barkerova Imagika. Ani Erikson mi do toho chlívku nepasuje

17. Já bych za klasickou dark fantasy označil například Bestii v sametu(a také nejlepší Warhammer) od Yeovila. To je dle mého umně spletená detektivka, horor a fantasy.

18. Zástupce dark fantasy: Zlomený meč od P.Andersona? Moje obíbená knížka.

19. Nihil : je vidět že jsme vkusově úplně převrácení, srdcovka R. Jordan. Uffff 🙂 Ale jo, v pohodě když se ti to líbí… jinak nic proti fantasy. Pokud bych měl jmenovat jedinou knihu, bylo by to právě fantasy – a sice Silmarlion. Ten se dá číst věčně.

20. Alexi: protože tak byl napsaný. Tolkien zvolil takovou formu schválně, je to styl klasických bájí, které si naši překdové předávali ústně, než došlo k jejich záznamu, proto to někomu přijde šílený a někomu úplně luxusní. JInak co se týče Dark fantasy, tak já pro takovéto stritkiní vymezování žánru vůbec nejsem, protože právě tahle katoegire se nedá moc přesně vymezit (třeba na rozdíl od klasické fantasy, která své rozlišitelné mantinely má). Za Dark fantasy by se mohly považovat všechny upířiny, když se to vezme, tak i všechny warahmmerovky od Yeovila. Podle mě TZDK dakr fantasy není a nikdy nebude, ano, nějaké prvky, trošku, možná, hm, skoro vůbec, má, ale podle mě to je epická fantasy s různými prvky a hotovo.

21. to já mám škatulky rád, je to sranda, Yeovil je taková gotická fantasy:)

22. Srdcovky a tak
    Však já jich mám víc… Jordan, Martin, Erikson, King, Sapkowski, Schulz, Murakami, Kay, Moorcock, Pavel, Howard, Gibson, Hemingway, Márquez, Fuks, Pratchett (hlavně druhá desítka Zeměplochy, s Těžkým melodičnem, Sekáčem, Mužích ve zbrani atd.), Zelazny, Kulhánek, nově Abercrombie a mám pocit že i Scott Lynch, Herbert a jeho Duna, Simmons, Karel Michal, Škvorecký, Třeštík, Le Goff, Williams, Durych a hooodně dalších.Hodně dark je podle mého Abnettova Jízda mrtvých…

23. Jízda mrtvých je darker than the dark :-)Ale rozhodně souhlasím s Uodalríchem, Zlomený meč od Andersona je opravdu temná záležitost. A z WH ještě třeba Malus Temná čepel…

24. Pro mne je Williamsova sága jednou z nejlepších epických fantasy a o žádnou kopii Tolkiena rozhodně nejde. Pokud jde o další zmiňované autory, první Feistovy knihy byly skvělé, ale pak šla kvalita hodně dolů. To samé u Eddingse a Goodkinda. U Eddingse jsou pro mne Belgariad a Elenium klasikami, Malloreon se mi také hodně líbil, ale pak už Eddings jen vykrádá sám sebe a to navíc hrozně špatně. Goodkind začal svěle, ale pak svou ságu nedokázal ukočírovat a poslední díly jsou hrozné. Pokud jde o Eriksona, zatím jsem četl první díl Malazských knih, a navzdory zajímavému světu a příběhu hodně váhám nad pokračováním (u Martina s četbou čekám až bude jasnější, zda svou ságu dokončí). V současnosti je tak pro mne nejlepší epickou fantasy stále Jordanovo Kolo času (a podle Gathering Storm to vypadá, že i závěr bude skvělý) a to navzdory tomu, že v 7-10 dílu by se dalo škrtat do aleluja.Nihil: Opravdu myslíš, že časem dojde k vydání zbytku Jordana v češtině? Já už jsem rezignoval a koupil Knife of Dreams v angličtině a totéž plánuji po vydání paperbacku i v případě Gathering Storm a posledních dvou knih.

25. Reference na Eriksona byly tak pádné, že jsem nevydržel a ságu přečetl navzdory své přísaze, že už nikdy nebudu číst fantasy, přísaze ke které jsem dospěl právě na základě četby knih drtivé většiny jmen znějících v této diskusi v čele s Williamsem (hold čestým vyjímkám). Nakonec jsem nebyl zklamán i když sklaním fanouškem Maltzu asi nejsem. Martina mám rád a chystám se na něj, ale zatím taky váhám a čekám jestli to někdy dopíše 🙂

26. Začátek docela ok, takže celý první díl jsem přečetl celkem s chutí. V dalším díle už trochu nuda, autor neustále jakoby uměle vymýšlí další magické předměty, které je nutné získat, další kličky, odbočky a úkoly, další místa, která musí hlavní hrdina navštívit. Na mě to působilo, že to je jen snaha natahovat děj. Nechal jsem toho asi v polovině, ságu jsem nedočetl.

27. Kolo času a jiné…
    No, pořád věřím. V poslední době se o tom tady na nejrůznějších diskuzích celkem mluvilo. Dva roky sice bylo ticho po pěšině, ale vypadá to, že by se mohlo zablýskat na lepší časy :)Alexi: ta přísaha je zničující… Ty jsi se dobrovolně vzdal Gaimana, Holdstocka, Miévilleho, Clarkové a i toho svého oblíbeného Martina povídkáře? Soustrast :)Jarda: ani ne snaha natahovat děj, ale co nejvíc vybudovat ten svět. Ono vlastně všechno, co se řeší z těch artefaktů a tak v podstatě vychází z pozic připravených v prvním díle, rozhodně to není takové tahání z klobouku, jaké předvádí Feist nebo Goodkind. Ale je fakt, že když třeba Simon v Kameni rozluky bloudí Starosrdcem, nemusí to být každému po chuti. Přesto asi největší problém původního vydání bylo, že se to rozsekalo do strašně moc let a při stylu, kterým Williams píše nebylo nejsnazší znovu třeba po více jak roce naskočit ne do dalšího dílu, ale do další části dílu… Jo a ten šok, že Trůn má pokračování jsem si svého času užil také 🙂

28. Nihil : všechny tebou jmenované jsem samozřejmě četl, ale to co píšou bych asi za fantasy neoznačil. Zřekl jsem se Feista, Gammela, Knaaka, Kinga a podobných hrůz. Jedinou fantasy kterou jsem byl od začátku milénia ochoten vzít na milost byl ten Erikson a Martin.

29. Alexi:
    No, tak to se naskýtá otázka, co to vlastně píšou 🙂