Kniha hrůzy – Jones Stephen (ed.)

Můžete ji převalovat v rukou, hladit vystouplá písmena jména editora i samotné antologie, obdivovat decentní, a přitom tak trefnou obálkou od Lese Edwardse, můžete se s ní zahrabat pod peřinu, přivonět ke stránkám, zdali z nich neucítíte jemně kovový pach krve… Můžete s ní dělat mnoho věcí, než se rozhodnete pro onen okamžik – naplno se ponoříte do tajů a krás hororových povídek v Knize hrůzy.

Kniha hrůzy - Stephen Jones

Není vůbec překvapivé, že i tuto sbírku otevírá sám velký Pan král. Kingův Zelený bůžek agonie je sice svěží variací na vymítačské téma, ale chválabohu to není hned zkraje ta nejnabroušenější břitvička v paklíku. Ty se nám plíživě, takřka nenápadně propletou do představ až o několik desítek stránek později. Nemalý díl povídek v antologii se odehrává ve starých tajemných domech, jejichž zdi, parkety, omítka i nábytek jsou schopny absorbovat to dobré a snad i ve větší míře to zlé, co se v nich odehrálo, aby ono nehmatné zlo se škodolibým gustem vysypaly za krk novým, nic netušícím nájemníkům. Taková je například povídka Lisy Tuttleové Muž v příkopu, bizarně ujetá Alice pod igelitem Roberta Shearnana, a hlavně naprosto vynikající Lindqvistova Hudba Bengta Karlssona, vraha. Severský princ hororu v příběhu prodavače ze supermarketu a jeho syna rozehrává plíživou cestu za rozpadem osobnosti, šílenstvím a rozhřešením. Jestli takový příběh má být moderní duchařina, třikrát sláva!

Dočkáme se ale i úchylně hravých hříček, jako jsou Zubatí duchové Petera Crowthera, kdy se starší manželský pár vrací do města, které není úplně stejné, jako když jej předtím opouštěli, a když je Všechno špatně, i při neškodných otázkách z historie filmu jde sakra o krk, jak nám velmi rád předvede Ramsey Campbell. Dokonce se nám dostane zpod pera Angely Slatterové i jedné nekrofilní romance, v hlavní roli s Rakvářovou dcerou.

Stará dobrá sychravá Anglie je už od dob prvních osadníků svojí mnohde snovou krajinou a tajemnými sídly ideálním místem pro nějakou záhadu, a tak se nezapomnělo ani na ni. Toho správného anglického taje se nám dostane na dvou místech – prvně v sídle St. Maurů v povídce Nic složitého od Reggie Olivera, kdy malý chlapec pomocí bizarních úkolů od podivínského strýce odkrývá hrůzné tajemství rodinného sídla, a Nedaleko Zennoru Elizabeth Handové. Tyto povídky však nesázejí na prvoplánový děs, ale spíše tísnivou melancholii ze ztráty jistot, ať už se jedná o milovanou osobu, či nepříjemně rychlé rozloučení se s dětstvím. Nebo případně o brutální změnu v krajinách mládí, kterou líčí Brian Hodge v povídce Kořeny a vůbec. Svým syžetem určitě bude mnoha čtenářům připomínat Řbitov zviřátek od Stephena Kinga, ale pouze několika detaily v ději, místo děsu z pradávného divoucího zla je hlavně nevýslovně smutná, stejně jako melancholicky zbloudilecké Něco smutného a temného Michaela Marshalla Smithe. Lehce ohnivá road movie Troud, ocílka a křemen zasazuje hromadná neštěstí do znepokojivé mozaiky nevyhnutelnosti a kratičká Řekni mi, že tě ještě uvidím Dennise Etchinsona staví nevinné dětské hrátky do zajímavého světla. Deklamace Richarda Christiana Mathesona nad Posledními slovy umírajících je pak tou pravou, temnou, údernou tečkou na závěr.

Kvalitních, až vynikajících děl je v této sbírce opravdu drtivý počet, i když každé na to jde jinou cestou, ať už přímočarými výjevy násilí a nechutností, brnkáním na největší soukromé strachy v duši každého z nás anebo s černočerným humorem v patách, případně oděny v rouchu depresivní melancholie. I proto není na překážku ani fakt, že celou knihu měl překladatelsky pod palcem jediný člověk. Každý z nás je jiný a tahle kniha na to pamatuje. S největší pravděpodobností nebude nikdo, kdo si tu nezažije slastné běhání mrazu po zádech a chabé protesty staženého žaludku. A proto přeci horor milujeme…

Nezhasínejte světla… a pokud budete mít dost odvahy, otevřete tyto stránky a odhalte mrazivé lahůdky, které vás očekávají na stránkách Knihy hrůzy. Stephen Jones, v současnosti nejuznávanější britský editor v hororovém žánru, shromáždil díla mistrů hrůzostrašné literatury v antologii moderní morbidnosti i klasických krváků. Na těchto stránkách na vás čekají ti nejúspěšnější a nejzajímavější autoři současného hororu a temné fantastiky s výběrem povídek, jež staví na odiv bohatou rozmanitost našeho oblíbeného žánru, od klasického pulpového stylu přes současnější psychologické pojetí až k nejaktuálnějším trendům makabrozity, a při jejichž čtení se budete úzkostně dívat přes rameno, do skříní nebo pod postel. Kniha hrůzy je tedy antologií zbrusu nových povídek a novel autorů poodhalujících tajemství Temné strany, mezi nimiž najdete Stephena Kinga, Johna Ajvide Lindqvista, Ramseyho Campbella, Michaela Marshalla Smithe, Elizabeth Handovou, Caitlín R. Kiernanovou, Richarda Christiana Mathesona, Lisu Tuttleovou a další. (anotace)

• Kniha hrůzy
  • Editor: Stephen Jones
  • Překlad: Milan Žáček