Láska až za hrob – Heteša Petr

Nestává se to každý den, ale občas ano. Přečtete si knihu, kterou si pamatujete ještě dlouho. A i kdyby vám vystřelili mozek z hlavy, nezapomněli byste. A když se jedná o příspěvek do žánru, který otřásl celým světem SF, je to něco úžasného. Přičteme-li k tomu fakt, že autorem je český velmistr kyberpunku, stojíme na pokraji senzace.

Heteša Petr - Láska až za hrobPolicejní stát, odposlechy, sledování, tajné informace, nabourávání počítačů, FBI a její nevinná oběť. To jsou základní pilíře prostředí, ve kterém rozehrává Petr Heteša svou mistrnou hru kočky s myší. Uvádí nás mezi federální agenty, do světa novinářů, na koleje univerzity i mezi spodinu města Baltimor. A pojítkem mezi těmito světy je Cameron, studentka novinařiny a oběť vysoké hry. Krom ní také její práce z investigativní žurnalistiky “Láska až za hrob”, která se snaží objasnit záhadu starou několik let. Čeká nás ten nejlepší mix kyberpunku a drsné školy, který je momentálně na trhu.

V knize Láska až za hrob nám Petr Heteša představuje studentku Cameron Soldenbergovou, zvanou též Žirafa, a Leigha Jerrada, důstojníka FBI. Jerrad a jeho tým dostali za úkol Cameron sledovat, ale došlo při tom k obejití standardních postupů. Mezi agenty se proslýchá, že za celým případem a podivnostmi okolo něj je město Lewittown. Nevyřešený případ zešílení skupiny lidí – někteří spáchali sebevraždu, jiní se dostali na mentální úroveň čtyřletého dítěte. Cameron napsala jako svou práci z investigativní žurnalistiky článek právě o záhadě v Lewittownu a nejspíš o tento článek někomu jde. Ale komu?

Láska až za hrob je svižné dílo kyberpunkového velikána, které vás nenechá ani na okamžik pořádně vydechnout. Dílo plné zvratů, s jistou dávkou originality, půjčující si prvky z amerických detektivek drsné školy. Mistrný jazyk, schopný nenásilně popsat krajinu, pocity i akci, žádné velké kolísání v tempu. Naopak je celý příběh vyvážený.

Co nějaké zápory? Chtěl bych vytknout jazykové redaktorce přehlédnutí překlepů, které působí rušivě. Nebylo jich mnoho, ale při čtení takového textu chyby narušují atmosféru děje. A to je škoda. Občas jsem měl pocit, že zrovna tato pasáž již někde byla, že ji znám. Ale zkuste si vymyslet něco kompletně nového v žánru, jakým je kyberpunk. Pokud se vám to povede, můžete si blahopřát.

Kniha Láska až za hrob, perla v Edici Pevnost, se může směle řadit po bok nejlepších děl žánru od tuzemských autorů. Petr Heteša ukázal, že opravdu umí. A i podle přísných pravidel magazínu Pevnost si zaslouží velice pěkné hodnocení.

80%

Petr Heteša (*25. 2. 1959) patří spolu s Karlem Veverkou, Janem Poláčkem a Jiřím W. Procházkou ke špičce českého kyberpunku 90. let. S Karlem Veverkou se seznámil po ukončení studií a od té doby spolu psali díla, která se pravidelně umisťovala na předních příčkách Ceny Karla Čapka (počínaje rokem 1987). V roce 1989 tomuto tandemu vyšla samizdatově novela Sítě, kanály a stoky. Na začátku 90. let se odmlčel a o návrat se pokusil až na přelomu tisíciletí s povídkou Jaina (1.místo v CKČ 2001), kterou následoval příběh Tunel (taktéž vítězná povídka CKČ, tentokrát roku 2002). V roce 2007 mu vyšel román Šest diamantů (Edice Pevnost). V čerstvé reedici antologie Čas psanců se objevila jeho starší novela Quag (1990, sborník Kočas).