Magie pro každého – Jiří Pavlovský (+rozhovor s autorem)

Po Marku Stoneovi, a především agentu JFK jsme se dočkali další, tentokrát opět ryze tuzemské, knižní řady, na jejímž chodu se bude podílet hned několik autorů. Dámy a pánové, přivítejte Kladivo na čaroděje, nového vytrvalce ze stáje nakladatelství Epocha.

Magie pro každého

Aby mohlo Kladivo na čaroděje patřičně zaujmout, musí se od výše zmiňovaných titulů jasně odlišit. Svět, v jehož genezi měl prsty převážně Jiří Pavlovský, autor dvou úvodních (a v budoucnu jistě i mnoha dalších dílů), je zasazen zhruba do naší reality naší současnosti – s tím rozdílem, že „na pozadí věcí“ funguje magie, která je však většině populace skryta. Ve světě Kladiva tak můžete narazit na čaroděje, démony, zombie; mnohé další nadpřirozené bytosti jistě záhy přibudou.

Žánrovým zařazením se série bude často nacházet kdesi mezi paranormálními detektivkami a městskou fantasy (ač bych preferoval spíše označení urban fantasy, poněvadž prostředí města do děje žádným způsobem nezasahuje), zasáhne však i do dalších subžánrů. Přesto nehledejte podobnosti se světem Gaimanova Nikdykde, Lukjaněnkových Hlídek nebo Renčínových Městských válek – z profláklých městskofantas­tických děl je Kladivu nejblíže pravděpodobně Noční strana Simona R. Greena.

Nejlépe by se dalo Kladivo na čaroděje přirovnat k modernímu televiznímu seriálu, jehož jednotlivé epizody mají vlastní zápletku, a přesto je bude pojit jednotná dějová linka, vlastní celé sérii. V tom případě je první díl, nazvaný Magie pro každého, regulérním „pilotem“, tedy otevírací epizodou, se všemi jejími náležitostmi, klady i zápory. Spíše než uchvátit čtenáře dějovými atrakcemi má za úkol seznámit je s fikčním světem, jeho zákonitostmi a pravidly, nastínit charaktery prvních důležitých postav (i v tomto směru lze očekávat „zvyšování stavů“) a tón vlastní série, přičemž bude velice zajímavé sledovat, nakolik se budou ostatní autoři přibližovat mustru Jiřího Pavlovského a nakolik do svých částí vloží vlastní osobitost.

S lehkostí, vtipem a salvou popkulturních odkazů nás tedy v Magii pro každého Jiří Pavlovský seznamuje se svým prostředím a postavami. Z blázince se po několika letech vracející Felix Jonáš nachází svůj starý svět mírně řečeno v troskách – jeho přátele nahlodal zub času nebo uhlodala smrt, někdo zabíjí vědce zabývající se měřením magie, za vším dost možná stojí skupina sedmi velkých kouzelníků, a jelikož se případ začne Felixe úzce dotýkat, neváhá vytvořit z několika vyvrhelů svoje vlastní vyšetřovací komando a zapojit se do hry.

Přestože hlavní hrdina ovládá některé základní magické triky, rozhodně nepatří mezi silné figurky, což jej dělá ještě zábavnějším. Musí se spoléhat na svou vypočítavost, na své zkušenosti a znalost kolegů a jejich schopností a možností. Takový český John Constantine, dalo by se říct. Kolem Felixe jsou rozházeny jeho šílení a sociopatičtí kolegové, jimž sice chybí motivace výraznější než „budeme s tebou makat, protože by to mohla být sranda“, částečně to však vyrovnávají svojí barvitostí.

To, v čem Pavlovský patří mezi špičku naší fantastiky, jsou parádní dialogy, na nichž je znát jeho filmové, seriálové a komiksové „zaměření“. Úderné, vtipné, a přesto uvěřitelné – zkrátka povedený slovní ping pong. Nepotěší naopak závěr – čím více se k němu kniha blíží, tím chaotičtěji působí, jako by jej chtěl mít autor co nejrychleji za sebou. Nechci tvrdit, že samotná pointa je vycucaná z prstu, několik narážek se na ni cestou ukáže, přesto ta hlavní v textu nezazní, takže se čtenář může cítit lehce podveden.

Jako oddychová zábava Magie pro každého funguje takřka vrchovatě, dá se však předpokládat, že v dalším dílu pojmenovaném Město mrtvých kvalita ještě poroste. Odpadne ono vzájemné představování a můžeme jít do plných. Brzy nashle.

Rozhovor s Jiřím Pavlovským

Kdo přišel s nápadem na novou českou sérii?

S tímhle přišla démonická trojice Kudláč, Němec, Pobuda (psáno v abecedním pořadí), která se rozhodla, že ovládnou knižní trh pomocí nové „brakové“ série plné akce, hrůzy, krve a ektoplazmy. Ti oslovili mě, já přišel se světem a hrdiny, oni přišli s protiargumenty, já se rozbrečel, oni mě utěšovali a nakonec jsme se shodli na kompromisu, že to bude po mém. Ale základní impulz přišel z jejich strany, a tudíž, pokud je na sérii něco špatně, je to jejich chyba.

Proč v Kladivu na čaroděje nestojí v čele jeden hlavní hrdina, ale rovnou celý tým?

Jednak, aby se série odlišila od ostatních podobných řad, které stojí většinou na sólových hrdinech, a jednak máme týmovky rádi. Poskytují daleko větší prostor pro rozvinutí postav a konfliktů mezi nimi. Díky tomu navíc může každý ze spisovatelů upřednostnit hrdinu, který mu připadá nejzajímavější. Zároveň se tím se i dynamizuje akce – hrdinové mohou mít samostatné linie a řešit vlastní problémy, což se prolíná a vůbec se pořád něco děje. Pokud vás někdo a něco nebaví, můžete být klidní, hned se odběhne k někomu, kdo dělá něco aspoň trochu zajímavého. A navíc, další výhoda týmovek je, že když nás někdo bude štvát, můžeme ho klidně zabít a pořád nepřijdeme o sérii!

Jsi autorem prvních dvou dílů, ale na sérii budeš dohlížet i v budoucnu. Znamená to, že budeš tím hlavním, kdo bude vybírat autory, usměrňovat jejich nápady a držet základní myšlenku pohromadě?

V tomhle jsme všichni společně. Jak s oslovováním autorů, tak s dohledem. Ale nové autory nejen usměrňujeme, ale i přejímáme nové a zajímavé nápady a postavy. Prvních zhruba dvanáct dílů bude první sezóna tohohle seriálu – a jak to u prvních sezon bývá, jde hlavně o to, ošahat si svět a postavy, zjistit, co funguje a co ne, a celé to dotvarovat. Základní koncepce je daná, teď zjistit, co všechno unese. Zatím se zdá, že v tomhle světě je možné skoro všechno, od upírů až po zombie, přes satanských gramodesek až po vraždící rypadla!

Pavla Lžičařová

Praha, rok 2012. Konec světa nemohl začít na příhodnějším místě. A přitom to vypadá tak obyčejně: někdo zabíjí vědce zabývající se magií, vztahy mezi inkvizicí a mágy jsou více než napjaté, démoni se snaží ovládnout zločinecké podsvětí, do starodávné hry vstupují noví a velmi nebezpeční hráči, chodbami pod Olšanským hřbitovem procházejí mrtví a z blázince je unesen tajemný pacient. Série Kladivo na čaroděje vás zavede do našeho světa, jak ho neznáte… a jak ho ani netoužíte poznat. Alespoň ne na vlastní kůži. Světa magie, temných přízraků, oživlých mrtvol, zabijáků, démonů, psychopatů, nekrofilů, upírů – a to mluvíme jen o kladných hrdinech. Ti, proti kterým bojují, jsou ještě mnohem horší… (anotace)

• Magie pro každého
  • Autor: Jiří Pavlovský
  • Překlad: –