Meč v bouři – David Gemmell

Na tuto nejnovější knihu Davida Gemmella jsem se těšil jako malý kluk protože jeho dílo prostě žeru a taky proto, že od vydání jeho poslední knihy u nás již uběhla spousta vody. No, jaká byla se můžete dovědět v této recenzi.

David Gemmell - Meč v bouři            Začátek nás velmi skvělým výpravným stylem mistra Gemmella přenese do osady Rigantů, sedláků, kde zrovna rodí Merie, Varaconnova žena jeho prvního syna. Dle místních zvyků je Varaconn vyslán tamní vědmou a porodní bábou hledat tzv. dušejméno pro svého syna. Vydá se tedy přes les na kopec aby tam za prudkého lijáku v bouři usedl a přemýšlel o vhodném jménu pro svého syna. Blízko něj udeří blesk a Varaconn se lekne, že by do něj mohl udeřit také a tak odhodí svůj meč a pak se zděšením sleduje, jak do meče uhodí blesk. A tak se zrodí jméno Connavar – Meč v bouři.

Děj knihy vypráví o skutcích Connavara, rigantského chlapce, který je jiný, než všichni ostatní chlapci. Díky svému otci, který porušil svou geasu (proroctví, které když člověk naplní, tak zemře) den před velkou bitvou a díky tomu se obrátil jako zbabělec na útěk, Connavar nechce být jako on a tak vyhledává dobrodružství a ke všem problémům se staví čelem. Kolem vesnice a všude na okolo se rozkládá les, ve kterém žijí tzv. Seidhe – bytosti, které jsou starší než lidstvo samo a vrtošiví. Nikdy nevíš, co ti udělají. Povídá se, že ráno vešel do lesa mladík a večer vyšel stařec. Connavar vejde jako malý do lesa, protože potřebuje mluvit s Thagdou – jednim ze Seidhe – který má podle něj dát dohromady jeho matku a otčíma (říká mu Kolohnát), protože se rozhádali a odstěhovali se od sebe. Narazí na malého kolouška, který uvízl v ostružiní a tak jej vysvobodí a darem za to mu Seidhe darují zvláštní dýku, která má jílec, který každému dokonale padne do ruky a čepel, tak ostrou, že prosekne téměř cokoliv a tak pevnou, že se nikdy neztupí.

Během těchto, nádherně vylíčených, historek z Connova života, sledujeme na pozadí klasický Gemmellův motiv – kdesi je říše s generálem, který si chce podmanit spoustu území na okolo. Riganté a další kmeny tuší, že za chvíli přitáhne i na ně, ale přesto nenechávají žabomyších sporů mezi sebou, bojují spolu, a tak vznikají v ději místa pro spousta vložek a překvapivých zvratů.

Connavarovi se podaří stát se hrdinou, když se postaví medvědu zabijákovi pouze se seidhskou čepelí. Je sice smrtelně zraněn, ale vědma Vorna, která má od Seidhe dar uzdravování, jej uzdraví, ale svůj dar ztratí. Do osady pravidelně přijíždí cizinec, kupec Banouin, který Conna učí bojovému umění, válečné taktice, studování map a předvídání situace a se kterým se Conn odjede podívat se na tzv. kamenické válečníky do města zvaného Kámen, kde sídlí i generál Jasaray. Po cestě je ale Banouin proradně zavražděn perdijským kupcem. Conn kupce zabije uprostřed města v jeho krámě ale pak se musí ukrývat před válečníky a stopaři, které za ním poslal perdijský král. To se mu nakonec nepodaří a je lovci dopaden – zachrání jej opět Seidhe Thagda, který mu uzdraví rány, posilní jej a daruje mu meč vyrobený opět ze seidhské čepele. Conn se pak vydá do Kamene, kde se přidá ke kamenickým vojákům generála Jasaraye. Díky svému nadání a taktice se osobně setká s generálem a když bojují proti Perdii, zabije jejich krále a tím vykoná pomstu. Pak je znám jako hrdina,  který bojoval s medvědem a zabil zlého krále. Vrací se domů a stává se dlouhým lairdem – vůdcem Rigantů, vede je do bitvy proti Mořským vlkům, kteří zaútočili na rigantské osady. Conn uspěje, vyhraje, ale ví, že jej teprve čeká velká bitva – bitva s generálem Jasarayem a jeho vojskem.

Kniha je velice dobře a propracovaně napsaná, jak už bývá u Gemmella zvykem. I když se na pozadí vyskytuje stále stejný motiv, vůbec to nevadí a spíše to působí jako urychlovač četby. Tedy aspoň pro mne. Tato kniha je prvním dílem tzv. Rigantské série. Je nasnadě, co bude v dalším pokračování, takže doufám, že pan Suchánek, jež slíbil, že Meč v bouři už měl vyjít před vánocemi 2000, nebude zase zdržovat s distribucí a další díly vyjdou rychle. Dost mě mrzelo, že kniha obsahuje dost pravopisných i gramatických chyb. Setkáte se zde i se záměnou i a y. Osobně znám člověka, který, když přijde na chybu, tak knihu už nečte dále. To já bych nemohl :o) Taky jsem byl překvapen, že obálka není od Luise Roya, ale od jiného malíře. Je to škoda, protože mi se tedy vůbec nelíbí. Osobně považuji za nejlépe ilustrované knihy od Gemmela ty, které ilustroval právě Luis Royo ale nejlepší je stejně cover na Krvavém kameni.

Nezbývá, než celou knihu zhodnotit. Hodnotím ji jako Gemmellův standard, velmi čtivou, krásně napsanou a dobrou knihu, kterou rozhodně doporučuji všem čtenářům fantasy.