Pevnost 7/2011

Klasiky, jež neumírají… Tak by se dala nazvat hlavní témata červencové Pevnosti.

Pevnost 07/2011

První klasikou v novém čísle je komiks Thorgal, příběh vikingského hrdiny a bojovníka. Ačkoli by chtěl poklidně žít se svojí milovanou Aaricií, osud na ně sype jedno dobrodružství za druhým. Světla světa spatřil Thorgal Aegirsson v 70. letech minulého století a již od začátku byl hitem téměř po celé Evropě. V pozdějších letech autoři propojili ryze fantasy téma s vesmírným putováním a rozšířili si tak čtenářskou základnu. K nám se severský bojovník dostal v 90. letech, avšak svou slávu si u českých čtenářů získává pomalu až nyní.

Tématický článek nám nenuceně a plynule odhalí osudové setkání scénáristy a kreslíře série, Thorgalův vývoj a také zdařilé pokusy o modernizaci a rozšíření díla o knihy z hrdinova světa popisující osudy jeho rodiny a přátel.

Následuje rozhovor s kreslířem Grzegorzem Rosinskim, v němž představí svou vizi o Thorgalovi a komiku celkově.

Tímto hrdinou však červencové číslo s komiksy neskončilo. Naopak, čekají nás ještě dva články o vrcholných dílech francouzských obrázkových knih. Ten první představí staré známé, s jejichž jmény v každém z nás vyvstanou dětské vzpomínky na naše první čtení. Podíváme se opět za Pifem, Asterixem, Tintinem i dalšími slavnými postavami let minulých, jež ale stále stojí za to. Následují hrdinové současného frankofonního komiksu, kteří si ve své domovině již vydobyli slávu, avšak u nás stále čekají na svého nakladatele.

Komiksový dvoučlánek mile připomene naše staré známé, ale i navnadí na ty nové, kteří již klepou na dveře. Každý, kdo podlehl francouzskému komiksu, text jistě přijme s nadšením a bude si moci v krátkých shrnutích vybrat svého hrdinu.

V rámci dalšího článku zabředneme do vod české literatury. Nikoliv specificky žánrové, spíše té, jež stojí na hraně beletrie, hororu a thrilleru. Představí se nám Miloš Urban se svojí úctyhodnou plejádou výjimečných děl. Většina z nich se odehrává v našem světě, ať již současném, či minulém. Hlavním prvkem je pak oblíbené „co kdyby se to stalo jinak…“ Toto téma je velice oblíbené u mnohých autorů, avšak málokterý dokáže živé prostředí naší reality využít vhodně a čtivě. Miloš Urban je, zdá se, výjimkou.

Ostatně, zjistit to můžete sami z textu Jiřího Popiolka, jenž prozradí Urbanův literární vývoj a děj jeho nejznámějších knih tak, aby zápletky nebyly vyzrazeny a potencionální čtenáři byli dostatečně navnaděni. Následuje rozhovor s autorem o jeho dílech, zvláště o novince Boletus Arcanus.

Hlavní červencovou povídkou Pevnosti je dílo, které vyhrálo literární soutěž AI 2051, Dům paměti od Jana Ježka. Před povídkou samotnou si můžete přečíst reportáž z vyhlášení soutěže, jež proběhlo za doprovodu tématických přednášek v pražské pobočce Městské knihovny na Smíchově. Autorovi nelze jinak než pogratulovat. Povídka je sice skromná, o to však dramatičtější. Vypráví krátký úsek ze života v domově pro seniory. To by samo o sobě neznělo nijak zajímavě, kdyby těmi staříky nebyli opotřebovaní a nepoužitelní domácí roboti. Každý z nich se se svým údělem vypořádává jinak, ovšem s nostalgickou podobností lidských vlastností a citů. Povídka je klidná a melancholická. Žádná akce, jen čiré zamyšlení. Nad tím, nakolik jsou roboti stroji a nakolik by mohli být podobni svým stvořitelům. Ačkoli vám její přečtení zabere jen pár minut, zůstane ve vás déle a není na škodu se k ní někdy vrátit znovu.

Velkým filmovým tématem je článek věnovaný Transformers. Jak jste si jistě všimli, třetí díl robotí série režiséra Michaela Baye zamířil na konci června do kin. Opět nás čeká veliký boj mezi hodnými a zlými mašinkami, doprovázený odhodlaným mladíkem v podání Shiai LaBeoufa. Recenze na film samotný se jistě dočkáme v dalším čísle, nyní se nám představí shrnutí dosavadního děje, úspěchy i propadáky tvůrců a nástin toho, co čekat od již zmíněné trojky. Text je svižný a vtipný. Těm, kteří filmové Transformers neznají, podá základní informace pro zhlédnutí nového dílu, a ti, kteří robo hračky znají, se alespoň dozvědí něco ze zákulisí trilogie.

Červencová Pevnost potěší hlavně fanoušky komiksu, jež si po náloži amerických superhrdinů chtějí odpočinou u evropských děl bezesporu stejné kvality. Pro Febio festové fajnšmekry je tu druhá část divoké reportáže a pro všechny ostatní stálé články. Příjemným tématem je rozsáhlý text o Terrym Prattchetovi, jenž vypráví jak o jeho těžkém životě s Alzheimerovou chorobou, tak o všemožných zákoutích Zeměplochy. Rozhodně příjemné představení autora i z jiné stránky. Doufejme, že s tím bude Pevnost pokračovat.

Kamila Procházková (redaktor)

kajaprochy@sez­nam.cz