Silver Spike (La pointe d’argent) – Glen Cook

(Psano ve Francii, omlouvame se za chybejici diakritiku.) Je to uz hodne davno, co jsme si mohli precist o Cerne legii. Prakticky tri roky. Pozdeji jste mohli najit na nasem serveru recenze na dalsi dily od Martina Fajkuse. A jelikoz se mi do rukou dostala dalsi cast, s radosti vam popisu osud Havrana, o kterem tato kniha, kterou asi u nas nikdy neuvidite, vypravi.

Jak asi vsichni vite (nebo byste meli :-)), tak jsem prave na studijnim pobytu ve Francii. Samozrejme jsem zabrousil do obchodu (ovsem za ty prachy se tu nehodi nic kupovat), takze jsem radsi odchvatal do knihovny, kde je to preci jen “o malicko” lepsi. A narazil jsem na celou edici knih o Cerne legii. Tim myslim prvni trilogii, pote jsou dalsi dva dily, ktere primo navazuji. Mezitim existuje svazek, o kterem dnes budu psat, a nakonec je dalsi trilogie, ke ktere se snad dostanu pozdeji. Melo by jit opet o popis budoucich osudu nasich znamych legionaru, ale tentokrat uz bez Pani a Felcara. No, uvidime. Co se tyce nazvu, tak preklad by mohl byt Stribrny hrot nebo spice.

Omluvte mozne budouci chyby ve jmenech, prece jenom jsem ceske dily cetl uz davno, takze si spis pamatuji jejich francouzske ekvivalenty. Uvod zacina tam, kde puvodni trilogie konci. Havran se diva na odchazejici pratele a zustava hluboce urazen a psychicky na dne. Spolecne se svym pritelem Casierem odchazi do nejblizsiho mesta Avironu a nejakou dobu tam zustavaji. Mezitim se domluvi par zlodeju, ze by nebylo od veci ukrast Hrot, ktery hlida potomek Stromu z Planiny Strachu. A duvod? Prodat takovou vecicku by mohlo byt vic nez jen vynosne. Co ale nevi, je fakt, ze tim mohou ohrozit cely kontinent (pripadne svet), protoze je v nem skryta Tyranova duse, ktera hleda jedince aspon trosku (to trosku bude hrat VELMI dulezitou roli) magicky nadaneho, ktereho by mohla ovladnout, a opet zavest absolutni tyranii. A co dela nas trinohy pejsek, o kterem se jen tak letmo spisovatel zminil po finalni bitve na konci tretiho dilu? Kope a hrabe az vyhrabe Tyranovu hlavu.

To jsou zakladni osy, ktere se v prubehu deje budou ruzne ovlivnovat, az se nakonec spoji. Havran s Casierem po magickem varovani pospichaji dohonit Felcara, aby se spolecne pokusili opet znicit puvodce zla. A budou mu opravdu dychat na zada a mohlo by byt zajimave, kdyby se aspon videli, coz se nakonec vzhledem ke skutecnostem nepovede. Pusinka se spolecne s Nemluvou a pomoci magickeho Stromu snazi dohonit a znicit Tyrana i s jeho pejskem. Ten i pres sve oslabeni dokaze nadelat vsude pekny neporadek, takze ji to zabere veskery cas. Ovsem v situaci, kdy jej mohou uplne znicit, prijde nove varovani, ze Hrot byl ukraden, takze uz ve spolecnosti Havrana cestuji s letajici velrybou zpet do mesta Avenir.

Tam je situace na bodu varu. Cele mesto je v karantene, imperialni vojaci procesavaji ctvrt po ctvrti a hledaji ukradeny Hrot, zlodeji Smed a Poisson hraji nebezpecnou hru a snazi se znicit veskere dukazy vedouci k nim a do toho vseho se objevuje mor, rebelie a zvysujici se tlak na vsechny obyvatele. Vetsina postav se prubezne setkava a vse konci v mensi bitve, kdy Tyran dorazi pred hradby demoralizovaneho mesta a kazdy musi zacit jednat. Dle sveho svedomi a ambic. Coz znamena, ze i zde jeste neni nic rozhodnuto a dockate se obrovskeho prekvapeni.

Kniha je rozdelena na nekolik ruznych linii. At uz se jedna o Havrana, ktery porad nevi, jak se ma v blizkosti Pusinky chovat, tak o Psa, Tyrana, Smeda atd. Strida se kapitola za kapitolou a kazda je venovana nekomu jinemu. Casier se stava predmetem nelibych pohledu at uz Nemluvy, tak Havrana, protoze se zalibi Pusince. Co jsem taky zapomnel zminit, tak prave Casier zde vystupuje z pohledu spisovatele. Takze prave on pise dalsi kroniku a vypraveni je z jeho pohledu. Stejne jako to bylo v minulem dile (recenze viz. Martin) z pohledu Pani, Felcara atd. Na docela slusne urovni jsou popsany veskere postavy. Uplne kazda ma sve motivy (vetsinou naprosto sobecke), takze neustale hadky, problemy ve skupinach a neduvera dycha z kazde stranky. Lidske vztahy zde ziskavaji naprostou prioritu a jsou velmi verohodne. Dalsim, dalo by se rict pozitivnim, faktem je smrtelnost vsech zucastnenych. Myslim, ze nebudu prehanet, kdyz prozradim, ze asi 70-80% postav se posledni stranky nedozije. Coz se opravdu bezne nevidi. A tyto smrti se rozhodne nezameruji jen na ty vedlejsi role. To mi teda verte.

Kazdopadne jsem se dobre bavil po celou dobu, kterou jsem u teto knihy stravil. I kdyz zacatek mi pripada slabsi nez druha pulka. S kvalitou puvodni trilogie se ale i tak bohuzel nemuze mnoho srovnavat. Tyto dalsi knihy jsou jen jakymsi “datadiskem” a podavaji jen dodatecne informace. Ovsem ve velmi prijemnem havu a rozhodne by se pri cteni kazdy z vas vyborne bavil. Osobne si nemyslim, ze se ceskeho prekladu nekdy dockame. Ale treba se mylim…

PS : Omluvte absenci hacku a carek. Bohuzel nemam pravo naistalovat zde ceskou klavesnici…