Slovenská dystopie v mezinárodním kabátu

Čeští čtenáři mají možnost přečíst si opravdu velký počet dystopií světových literárních autorů. S díly z našich domácích luhů a hájů už to tak slavné není. Ale u našich sousedů a bývalých bratrů nedávno přibyl jeden opravdu zajímavý zástupce tohoto žánru. Přichází Miroslava Varáčková a její Adaptace.

Varáčková Miroslava: Adaptace

Abych řekl pravdu, příliš nepřicházím do kontaktu se slovenskými autory. V podstatě jediným mým oblíbencem je Dominik Dán, což je opravdu vynikající detektivkář. A samozřejmě nesmím zapomenout ani na Juraje Červenáka, kterého čtenáři našeho webu určitě velice dobře znají. Ale v oblasti antiutopických románů jsem zatím nikoho ze slovenských tvůrců nepoznal. O to příjemnější je setkání s touto mladou autorkou.

Příběh popisuje putování dívenky, která přišla díky válkám o domov, rodinu i přátele. V kapse nosí vzácnou mapu, která ji má zavést do učiněného ráje; města, které se jako jediné zachovalo v nezničeném stavu. Zoya je sice na povrchu odvážná a neohrožená, ale ve skutečnosti by mohla být snadnou kořistí pro různé vandaly, zloděje a vrahy. V jedné opravdu krušné chvilce se náhle objeví Simon, který jí zachrání život. Od té doby putují společně s jeho malou sestrou a snaží se najít cestu do vysněného Babylonu. Ale existuje vůbec?

Českým čtenářům jméno spisovatelky Miroslavy Varáčkové asi mnoho neřekne. Přesto má na svém kontě již deset knih, což opravdu není zanedbatelný počet. Rozptylem sahají od románů pro dívky až po young adult pro chlapce. Tentokrát se rozhodla vrhnout do žánru, který je již poměrně vyčerpaný.

Přijít v dystopii s něčím novým je téměř nadlidský výkon. I v Adaptaci by se dalo najít několik vlivů, které se promítly do konečné podoby tohoto díla. Přesto se této mladé dámě povedlo vybudovat velice zajímavý svět, který je postaven na lidské nenávisti, ale i přátelství a lásce.

Překvapivě se na stránkách knihy vyskytuje opravdu malé množství postav. Těmi hlavními jsou již zmiňovaní Zoya a Simon. Zástupkyně něžnějšího pohlaví se sice tváří velice drsně, ale uvnitř své duše má značně rozpolcené pocity. Chce být sama, ale zároveň potřebuje i nějakého ochránce. Simona vezme na milost vlastně jen díky tomu, že ji zachrání. Od počátku k němu chovázvláštní city, ale i nedůvěru. Oproti tomu Simon je silný a odvážný chlap, ale jeho veškeré city patří malé sestře. Ta se k němu velice upnula a je na něm nepřiměřeně závislá; a Simon by pro ni klidně obětoval nejen svůj život, ale i životy ostatních. Malá Emily ale v příběhu hraje pouze vedlejší roli.

Celý příběh je rozdělen do dvou částí. Na putování do vysněného města a na samotný cíl. Už při putování se hrdinové ocitají mnohokrát v nebezpečí a rozhodně se s nimi nebudete nudit. Vedle poměrně akčního děje patří k hlavním opěrným bodům tohoto románu rozhovory a myšlenky obou postav. Jejich vztah se postupně vyvíjí od opravdové nedůvěry, téměř zášti, až po… No, to si budete muset přečíst sami. Každopádně jsou oba hlavní hrdinové velice dobře zpracováni a díky tomu získávají na uvěřitelnosti.

Po příchodu k cíli děj na chvíli ustrne, aby byly vysvětleny některé maličkosti. Těsně před samotným závěrem ovšem akce postupně graduje, až dospěje ke grandióznímu finále. Čtenáře čeká několik zvratů i nových postav, které ovšem nezískají na přílišné důležitosti. Vznik celé apokalypsy je rovněž objasněn až v pozdější části.

Adaptace je rozhodně na sousedské poměry velice kvalitním a takřka mezinárodním románem, který si mě získal hned od počátku čtení. Někteří po přečtení možná řeknou, že nenabízí příliš mnoho nového, a svým způsobem budou mít pravdu. Na druhou stranu: kniha uchopila dané téma za správný konec a prostě vás bude bavit. Autorka knihu pokřtila i v Praze, tak ji snad u nás opět brzy uvidíme a získáme podpis na nejen tuto zajímavou dystopii.

80%
  • Miroslava Varáčková: Adaptace
  • Vydal: Slovart, 2016