V temnotě – Thurman Rob

Název i anotace slibují moderní městskou fantasy temnějšího ražení, obálka, přestože povedená, ale naznačuje něco jiného – přece jenom emo hošíci najdou uplatnění spíše v romanťárnách alá Stmívání. Ale nebojte se, anotace je tentokrát k pravdě blíže než obálka.

Thurman Rob - V temnotěZačíná to celkem pěkně. Bratr propíchne bratra, pak se ovšem celý děj přesune do dlouhé retrospektivy. A dalších skoro sto stran vyplňují sáhodlouhé vzpomínky hlavního hrdiny Kala na své dětství a nekonečné fňukání nad tím, jak to má chudák těžké. Je totiž napůl stvůra, protože jeho otcem byl jeden z grendelů/ól­fi/elfů. On si totiž pořád musí stěžovat, protože jinak by čtenář jen těžko poznal, že tu nějaký problém je. Krom toho, že je strašně líný a krapet výbušný. Postupem času se ale děj slibně začne rozjíždět, protože spolu se svým bratrem Nikem začnou pátrat po tom, proč vlastně grendelové po Kalovi tak touží a co s ním prováděli během jeho pobytu v jejich světě. Sotva najdou nějakého spojence, osamělého satyra Robina jsou přepadeni a čtenář se dočká zásadního zvratu spojeného se změnou perspektivy vyprávění.

Na děj se totiž budeme větší částí druhé poloviny knihy dívat z pohledu hlavního záporáka. A to celé knize vlije konečně onu temnou a syrovou atmosféru slibovanou v anotaci. V tomto bodě si totiž autorka může dovolit pohodit všechny zábrany stranou a užít si trochu bezuzdného násilí, které si čtenář navíc může dopřát na vlastní kůži díky podání v ich-formě. Suverénně nejlepší pasáž celé knihy, i když by se dalo podotknout, že Thurmanová se drží při popisu zločinného řádění docela při zdi. Na druhou stranu asi jen těžko bychom od ní mohli očekávat tak řezavý cynismus jako třeba u Marka Millara.

Bohužel jakmile dostane hlavní badass – Temník na prdel, zábavnost knihy rapidně klesá. Finální bitva nám dokáže, že grendelové, kterých se všichni tak moc bojí a kteří mají momentálně největší světovou hrozbou, jsou vlastně jenom takovým kanon-futrem pro bouchačky v rukách hlavních hrdinů. Potom se navíc autorka začne pitvat ve svědomí hrdinů a my máme po zábavě. A celá kniha končí přeslazeným dobrým koncem během západu slunce. Naštěstí se během příběhu nerozjela žádná velká lovestory (snad kromě nenaplněné homosexuální touhy Robina k Nikovi), protože pak bych z toho asi musel dostat cukrovku.

Postav je na první díl románové série poměrně málo, většina se dějem jenom tak mihne a čeká na větší úlohu v některém v příštích dílů. Větší roli mají kromě Kala a Temníka, jejichž očima budeme celý příběh sledovat, jenom Kalův bratr Niko a jejich spojenec, požitkářský a prostopášnický, ale navýsost čestný satyr Robin. Niko je kapitola sama pro sebe. Dokonalý a pohledný bojovník, absolutní klaďas a kliďas, jehož jedinou slabinou je jeho nevlastní pologrendelí bratr, pro jehož záchranu je schopen bez mrknutí oka odhodit všechny své morální zábrany. Pokud chcete o něm získat lepší představu, zkuste se podívat na nějaký film se Stevenem Seagalem. Třeba na jeho vůbec první film Nico: Víc než zákon. Schválně, kdo teď dokáže odhadnou, po kom je Kalův drahý bratr pojmenovaný?

Během čtení potěší některé popkulturní odkazy, které díky poznámkám pod čarou neuniknou úplně ani českému čtenáři, který není plně seznámen s anglosaským prostředím. Nechybí humor většinou se odehrávající během popichování se mezi hlavní trojicí hrdinů, ale stejně jako celé dílko, tak i největší porci srandy najdete během pasáže Temníka, protože ten si nemusí brát žádné servítky a tak nás sem tam oblaží nějakou cynickou hláškou.

Podstatně horší je to ale s autorčiným stylem. Hlavně na začátku chybí jakákoli akce, a co je horší, v podstatě děj vůbec. Časté popisování naprosto zbytečných detailů (opravdu čtenáře zajímá, že si Kal naložil na kartáček „pořádnou porci zubní pasty?). Její snaha o napodobení vnitřních monologů typických pro „drsnou školu“ se totiž v konečném důsledku až nezdravě přibližuje jejich parodii v českém filmu Mazaný Filip. Je samozřejmě možné, že těmto monologům trochu uškodil český překlad, ale vzhledem k tomu, že ve zbytku knihy se jeví na solidní úrovni, těžko posoudit bez znalosti originálu.

Teď už je vám asi jasné, že jde o dílo velice nevyrovnané. Pomalý, dlouhý a přehnaně vysvětlující úvod je vystřídán skvělým pohledem z druhé strany, ale jakmile ten skončí, kniha opět upadá do nepříliš dobře ukočírovaného závěru. Ale i tak to stojí za přečtení, jenom mám obavy o další díly série, protože si nejsem jistý, jestli se v nich objeví stejná vzpruha.

Jan Červenka (redaktor)

jan.cervenka@fan­tayplanet.cz