Arcanum

Většina hráčů série Falloutu asi netrpělivě očekávala toto další RPG, neboť se na ní podílela část původního týmu (nyní jako Troika Games) a s použitím stejného principu izometrického 2D světa.

Je však nutno poznamenat žer byl vytvořen nový herní engine a grafici dostali více prostoru s rozlišením 800×600 a s 16-bitovou paletou barev. Svět Arcanum (arca=tajemství) je zvláštní kombinací kultury technologické  (asi tak polovina 18. století v Evropě) a klasické fantasy-magie.  Celá historie světa se odvíjela od magie, ovšem posledních 50 let je na vzestupu technologie a magie začíná pomalu upadat. Velmi zajímavý je princip vzájemné neslučitelnosti , tzn. že praktikování magie způsobuje nefunkčnost strojů a ty zároveň zapříčiňují selhání magie.  Celá věc je pak ještě o trošku složitější vzhledem k hodnotě magických nebo tech schopností (aptitude). Nechtěl bych tu překládat manuál a tak  Vám doporučím kapitolu Anatomie pohromy :aneb  jak a proč selhávají kouzla (Anatomy of a Disaster:  or, How and Why Our Spells Fail Us).

Úvod příběhu vás postaví do role jediného přeživšího pasažéra první vzducholodi ve světě Arcanum, která je sestřelena dvěma neznámými létajícími stroji. Jeden z umírajících cestujících Vám věnuje prsten se vzkazem ať ho vrátíte majiteli (ovšem znáte jen iniciály jeho jména a společnost která jej vyrobila). Vzápětí se Vám jakýsi bláznivý přívrženec jisté sekty snaží namluvit že jste určitě reinkarnací elfího hrdiny minulosti a čeká Vás boj proti silám zla (jak jinak, že?). Od toho se pak odvíjí další dějová linie. Samozřejmě se můžete věnovat i spoustě vedlejších úkolů a získávat potřebnou zkušenost. Tady bohužel musím poznamenat, že se tvůrcům vloudila určitá chyba neboť se některé věci dozvídáte dříve než máte zadaný quest a vůbec nechápete co se Vám to NPC snaží říct. Na začátku si můžete vybrat již nadefinovaný charakter nebo vytvořit svůj vlastní (včetně vlastního portrétu). Postava má standardně několik základních statistik (síla, inteligence, charisma,….) od kterých se pak odvíjejí další vlastnosti a dovednosti. Asi nejdůležitějším parametrem pro uživatele magie je hodnota únavy (fatigue) neboť všechna kouzla způsobují určitý odliv únavových bodů a pokud ty klesnou na nulu (nebo pod ní) postava upadá do bezvědomí. Stejně tak zásah zbraní způsobuje kromě úbytku hit pointů i ztrátu únavových bodů, takže platí klasické pravidlo kouzlit z dálky a do mágů rubat nablízko. Není nic neobvyklého (pokud hrajte spíše za tech charakter) že se kolem válejí protivníci v bezvědomí a Vy je v klidu podříznete. Když už se zmiňuji o těchto dvou přístupech (magie versus tech) tak bych to trošku upřesnil. Zaměření si nevybíráte nijak závazně ale vše závisí na tom co se naučíte. Pokud se zaměříte na učení kouzel  (16 směrů magie, každá s pěti kouzly) budete magická postava (a dále si můžete pojmenovat podle výběru kouzel – nekromant, vyvolávač, zaklínač, kněz…) nebo se spíše zaměříte na různé technické dovednosti a schopnosti vytvářet technologicky pokročilé věci (8 technologických disciplín, v každé je sedm úrovní znalostí – možnost vytvořit jinou věc, ale je možno nalézt či koupit návody k velmi zajímavým a neobvyklým věcem, které nikdo jiný nezná) a budete Tech. Také se můžete rozhodnout nepřiklánět se k žádnému směru a naučená kouzla (třeba uzdravovací) vyvážit několika technologickými dovednostmi ( výroba plamenometu nebo speciálního brnění ), samozřejmě se tak ovšem připravujete o výhody plynoucí z maximální specializace v daném směru. Třetí částí do které můžete investovat získanou zkušenost je pak klasická a společná. Jsou to dovednosti bojové (zbraně, obrana a tak), společenské ( obchod, hraní,…), zlodějské (probodnutí, vybíraní kapes, atd.) a technické (pasti, opravování,…). Všechny dovednosti jsou rozděleny do úrovní (většinou 5) a kromě toho se můžete nechat vytrénovat při určité úrovni ještě na apprentice, expert nebo master znalost (přidává nějaké bonusy a modifikátory) – podobný systém byl myslím i v Might & Magic VII (jiné ze série jsem nehrál tak nevím). Bohužel systém zkušenostních bodů není tak přehledný jako ve Falloutu kde vlastně přidáváte procenta, ale zde rozdělujete pouze jednotlivé body –  a to myslím doslovně, na začátku máte k dispozici na rozdělení 5 bodů a při postupu na další úroveň pouze jeden bod (každou pátou úroveň pak 2 body). Na druhou stranu zase můžete zvyšovat i základní statistiku (a je to i nezbytné protože čím vyšší znalost se chcete naučit tím jsou vyšší nároky na inteligenci nebo sílu vůle případně další) . Maximální dosažitelná úroveň ve hře je 50. a dál už to nejde, což je docela škoda jelikož na 50.úrovni jste už tak v půlce hry. Do party také můžete přibrat několik dalších společníků (záleží na Vašem charisma), kteří se též zlepšují , bohužel jim do toho nemůžete kecat. Samotná herní obrazovka a rozhraní je celkem příjemné, ale trošku nepřehledné, dokonce mě to donutilo studovat manuál což obyčejně nedělám.Informační okno , kde se zobrazují informace o předmětech či zkušenosti není tak podrobné jako ve Falloutu, ale zabírá docela dost místa. Boj je možné přepínat mezi real-time a turn-based, já osobně preferuji turn-based….přeci jen je na to více času a hlavně nemusíte být neustále ve střehu jestli stihnete dodat včas nějaký ten životabudič. V real time módu mě potěšila možnost výběru cíle jediným kliknutím a tak do něj mydlíte dokud nepadne nebo nedáte jinou akci, není nutné zuřivě klikat myší. V zatím posledním opravném patchi (1.0.7.0) přibyla možnost spouštět hru v celoobrazovkovém režimu (schová to všechny čudlíky a ukazatele), musíte si ovšem pamatovat klávesové zkratky (nic složitého , je použit zažitý konsensus – I jako inventář, C jako charakter list atd.). Se hrou je dodáván i editor (podobně jako u FT:BOS)  a můžeme se těšit na různá další dobrodružství přímo od fanoušků a nadšenců.

Je vygenerován celý svět tzn. že to není jako ve Falloutu kde přecházíte mezi lokacemi po celkové mapě (i když ta je tu také), ale můžete se pohybovat přímo v herní obrazovce. Podle vyjádření tvůrců by přechod z jednoho konce mapy na druhý trval 36 hodin reálného času bez zastávek. Takže přeci jen je lepší se na delší vzdálenost pohybovat po mapě kontinentu. Je možné si definovat waypointy (tedy značky pro udání cesty) a zrychlit tak pohyb – hodí se to hlavně ve větších městech. K dispozici je několik dopravních prostředků – vlak, loď , vzducholoď (jako mág se můžete i teleportovat) a v Tarantu (největším městě) i parním metrem. Pokud se rozhodnete jít cestou mága tak ovšem počítejte že Vás po určité době nesvezou nejprve tím metrem a posléze ani vlakem. Jako mág musíte totiž cestovat pouze ve vyhrazené zadní části vlaku (z důvodu možnosti poškození parního stroje) a ještě navíc projít velice důkladným dotazníkem při koupi jízdenky (něco jako při žádosti o vízum do U.S. – Vezete nějaký magický výbušný předmět? Je někdo z Vaší skupiny magicky vyvolaný elementál? apod.).

Ze začátku je příběh poněkud studený, posléze mě ale hra přeci jen vtáhla do děje a začala být opravdu zajímavá. Dějová linie je plná zvratů a intrik včetně útržků z historie pro vysvětlení některých souvislostí. Ani není špatná jistá dávka rasismu mezi jednotlivými rasami (ještě jsem nezmínil – člověk, elf, půlelf, půlčík, gnóm, zlobr… prostě obvyklé), kdy skoro každý rozhovor s mou postavou půlelfa začíná urážkou původu nebo mé matky.

Abych to shrnul, přes určité nedostatky v ovládání a přehlednosti a na začátku v nedůrazné motivaci pro děj je to velice zajímavý titul se zaručenou hratelností a dostatečně dlouhým příběhem.