Agent JFK 03 – Meč a tomahawk – Žamboch Miroslav, Procházka Jiří W.

V lednu vyšel třetí díl nové sci-fi/fantasy série se zavádějícím názvem Agent JFK. Nepřináší politickou fikci, ale dobrodružné příběhy agenta Johna F. Kováře ve službách boje za rovnováhu paralelních světů. Třetí díl je opět dílem hlavně Miroslava Žambocha.

Žamboch Miroslav, Procházka Jiří W. - Agent JFK 03 - Meč a tomahawkJFK v nových vodách

Zatímco první dva díly kladly důraz na české prostředí a reálie, tentokrát v rámci kýženého obohacení a zpestření vyplouvá Kovář v paralelním světě společně s Vikingy do severní Ameriky, aby s jeho pomocí navázali mírovou spolupráci s indiány. Cílem agentury EF, pro kterou Kovář pracuje, je totiž udržení rovnováhy paralelních světů ovlivňované jejich historickým vývojem. A zrovna v tomhle světě došlo k rozkvětu spolupráce Vikingů a indiánů a to je třeba pro klidnou budoucnost zachovat. Někomu se to však nelíbí, kontaktu obou národů brání a je na Kováři, aby situaci vyřešil. Pozvolný, avšak napínavý děj přináší hrstku otázek, které autor v závěru šmahem vysvětlí.

Pozadí příběhů o agentu Kovářovi je společnou prací oblíbených českých spisovatelů Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky. Ti si pro své dobrodružné příběhy zvolili poněkud složité prostředí. Paralelní světy udělali velice volné a nijak blíže nespecifikované. Je v nich nejen odlišná společnost, ale také geografie i plynutí času, takže to vypadá, že společné prvky s naším světem jsou spíše dílem náhody, přesto Kovář zasahuje zatím pouze na světech ohromně podobných tomu našemu. I tak ale JFK působí jako směsice reálií našeho světa tahaných dadaisticky z klobouku.

Ani tentokrát se toho moc nedozvíme o protivnících agentury EF. Že by to byli stále ti samí, kteří se mají postupně odhalit pomocí informací z jednotlivých dílů? Je to pravděpodobné, ale necháme se překvapit, jak si s tím autoři poradí.

Vývoj série

Ač jsou první čtyři díly série podepsané oběma autory, píše každý díl vždy jen jeden z nich. Bohužel tak nedošlo k pravému spojení dvou zajímavých spisovatelských stylů, které by přineslo opravdu nadstandardní kvalitu. Žambochův košatý děj a cit pro vykreslení archetypálního hrdiny by byl v kombinaci s Procházkovým humorem, obrazotvorností a občasnou slovní ekvilibristikou nesmírně přitažlivou směsí. Takhle se musíme spokojit s tím, že oba autoři vytvořili prostředí a hrdiny, o kterých je baví psát, ale každý si pak píše podle svého. I to přináší velké rozdíly mezi jednotlivými díly, což je jak klad pro všechny mlsnější čtenáře, tak nevýhoda pro běžné hltače seriálů, kteří spíše než překvapení (nemluvím o dějových) požadují variace na stále to samé (sledují seriály právě proto, že vědí, že dostanou přesně to, co očekávají v rámci znalostí předchozích dílů). I tady lze pozorovat, že snaha vytvořit co nejlepší sérii pomocí rozmanitosti vede k porušování principu seriálu.

Další světlo do projektu JFK přinese až další vývoj série. Bude záležet také na tom, do jaké míry budou autoři v budoucnu provazovat jednotlivé díly například tím, že bude docházet k většímu vývoji vztahů mezi postavami, nebo do jaké míry bude pro budoucí díly důležitý děj těch prvních. Zda tedy bude mít série JFK více prvků seriálu – hádám, že o to autoři usilují, protože nikoli nevýznamné odkazy na předešlé díly se objevují už ve „trojce“. Zajímavé také bude sledovat nové autory (Němec, Schink, Neomillnerová), jak si se svými dílky do (v budoucnu doufejme obří) mozaiky poradí. U JFK zajisté hraje velkou roli řemeslo a to Žamboch s Procházkou mají zvládnuté dobře.

JFK je ambiciózní projekt, nikoliv ambiciózní literatura. Už od toho se odvíjí cílová skupina čtenářů. Jistě mezi ně nebudou patřit ti, kteří vyžadují originální děj, nemají moc v lásce klišé a nesnášejí předvídatelnost. Na to, aby zaujali i tuto sortu čtenářů, si autoři příliš svázali ruce při samotném vymýšlení základních kamenů JFK. A tak asi napořád zůstane JFK jen obyčejným dobrodružným čtivem bez větších překvapení a uměleckých ambicí a kde jeden díl předčí jiný hlavně tím, kolik času a úsilí mu autor věnuje, nikoliv jak mocný literární potenciál se v něm skrývá. Pro čtenáře tradiční dobrodružné SF literatury je to však důvod k oslavám, protože se budou moci setkávat se starými známými co dva měsíce.

Třetí díl je zatím nejlépe napsaný, ale stále působí teprve jako rozjezd, i když už je Kovář na své třetí misi. Jak už jsem naznačil výše v úvaze o „seriálovosti“, mohou ještě budoucí díly s výsledným dojmem z úvodu série zamíchat, přestože jsou jednotlivé příběhy samostatné.

1. Ukradený JFK
    Když je to “První ryze česká sci-fi fantasy série,” může mi někdo vysvětlit, proč se hrdina nejmenuje třeba Tomáš Gustav Mlynář?

2. Re: Ukradený JFK
    Nejspíš se páni autoři obávali, že by hříčka s iniciálami nedošla úplně všem čtenářům… :-)Nicméně i jinak se mi celý projekt zdá lehce ujetej, ale pokud to někdo hodlá kupovat, dobře mu tak.

3. no mne sa to celkom paci, zatial sa najviac tesim na 5. a 6. diel

4. Re: Ukradený JFK
    1) Protože sáhnout na domácí modlu by mohlo být v horším případě o život a v lepším krajně prodělečné. Minimálně by to mohlo vynést vláčení v dením tisku a protesty různých jednotlivců i organizací.2) Je to celkem běžný marketingový tah.

5. To Střelec
    To myslíš vážně? TGM přece není Mohamed. A bylo by to určitě vtipnější.

6. to PK
    Mně to teda nepřipadá vtipný ani trochu, zatahovat do tohhle žánru TGM.

7. Mel bych otazku – proc neni u recenzi ciselne-verdiktove hodnoceni? Mate to nejake prozaicke duvody ci jen chcete donutit ctenarstvo k prelouskani clanku?

8. Hmm. Ale zatahovat tam JFK je normalni, ze… TGM ne/ JFK ano. Mne to prijde cely uhozeny a musim se priznat, ze nejsem schopen cist o nekom, kdo se jmenuje John F. Kovar. Proste se mi to prici v krku.

9. To Petr Kotrle
    Autori zrejme chteli Kovare – tedy vtip s agentem Smithem. Z toho uz zadny dalsi vtip nez JFK nevykreses. Johna vyhrabali asi proto, ze se inspirovali u R.K.Morgana (multinarodnostni spolecnost budoucnosti, viz Takeshi Kovacs), ale on ma ta jmena aspon zvukomalebna, ze by se to nepricilo v krku ani Petru Caslavovi. 🙂 Volbu jmena JFK take nepovazuju uplne za vydarenou.

10. Víte, co by zajímalo mě ? Jak je to doopravdy ! Co když volba jména nemá žádnou z těhle hlubokomyslných myšlenek ? :-)))

11. To v.
    Tak v tom pripade jsou autori truhlici, ze neznaj Kennedyho. 🙂

12. Teda příspěvky nám fakt jdou. A to tu ještě není Incomo :-))

13. vůbec to není špatný, kamarádi. jen se bojím, aby kvalita trochu časem nepoklesla. takovej kulhánek by se taky měl připojit …

14. Díky za názory
    Petra Kotrleho chválím za TGM, nás holt napadl JFK, tak už to chodí. (Dále viz např. český název agentury “Kováři rovnováhy” atd. Najdete toho ale ještě víc.) Petrovi Čáslavovi: ty fakt čteš knížky podle toho, JAK se jmenuje hrdina? Tak to jsi první, kterýho znám. Já si vybírám jinak (Třeba Procházku bych nečet, už jen podle jména.) Měj se!

15. Re: To Střelec
    Doporučuju občas nahlídnout do “Národního osvobození”, zejména na nejrůznější protesty. To, co zbyde po odfiltrování protisudeťáckých záležitostí, je občas na hlavu. Navíc jsem posledních cca 10 let zpracovával pozůstalost po KV KSČ a někteří zájemci – badatelé byli svým fanatismem a odhodláním bojovat proti všemu a proti všem ma muslimské úrovni.

16. To JWP
    “Mlynáři rovnováhy” by se ti nelíbili? 🙂 To by mohli bejt protivnici. Nechcete casem do serie pripsat hlavniho padoucha jmenem TGM? 🙂

17. To jwp
    No, já tu diskusi nadhodil proto, že mě to jméno taky lehce dráždí, ale zase ne tolik, abych to neskousl. Knížky si samozřejmě nevybírám podle toho, jak se jmenuje hrdina, to asi nikdo, ale přiznám, že když autor zvolí jména, která mi připadají blbá, může mi to zážitek z knížky docela zkazit. Nevím proč, ale přeborníkem v tomto směru mi připadal David Brin…

18. Nakorovi díky
    Kováři vs. Mlynáři – to bude síla! Nakore, za tohle budeš zvěčněný v análech Agentury. A může být poradce padoucha TGM třeba JON? (to je běžný jméno – Jon Bon Jovi, Jon Lord, apod.) Ale dej si dohromady svoje inciály, a máš to taky 🙂

19. Uz jsem byl na spatne strane barikady v Lihni, tak proc ne v JFK 🙂

20. JWP+MŽ
    Pokud by měl Střelec pravdu v tom, že byste byli za TGM vláčeni v tisku, tak vám hoši nezbývá než bít hlavami o zeď. Přijít o tak skvělou reklamu a zadara je fakt škoda. A doživotní prezident tak přišel o další argument do diskuse o pokleslé úrovni domácích autorů :-)))

21. To Petr Kotrle
    S tím čtením knížek podle jmen hrdinů jsem sice oslovoval druhého Petra – tebe jsem chválil za TGM – ale když už ses ozval, my jsme tak trochu počítali s tím, že to jméno bude “lehce dráždit” …

22. UŽ JSEM TU!!!JFK03 [ODPOVĚDĚT]Incomo – 11.2.2006 20:54:00DOČTENO JEST!!!Nemám co bych vytknul, snad jen že to chtělo o 100 stránek víc, nějakou jinou infekci a dotáhnout ten konec až do konce… docela by mě zajímalo co se stalo třeba s takovým McCathailem…9/10!!!%)P.S.: kdy bude další??? ještě bych se rád vyjádřil k iniciálám: TGM, JFK, je to všecko jedno… i kdyby se hrdina jmenoval Havel nebo Novák, je to buřt. Ale JFK zní nejlíp! (a fakt nechápu co na tom koho dráždí. JÁ TO PROSTĚ NECHÁPU!!!)Ale s tím TGM jste fakt přišli o super reklamu… ale co, člověk chybuje. JFK je nej! %)(napíše do série něco i Šlechta???) %)

23. ale, člověk občas prostě nemá čas… zajímavé je, že se to tu docela hezky rozvíjelo, ale já jsem sem napsal, a je tu ticho. přitom jsem napsal něco co docela dávalo smysl, a bylo to k tématu! (aspoň myslím..) %)

24. ale mě už to přestává bavit, být pořád jen OT…1) co se stalo s McCathailem??2) kdy bude další JFK??3) napíše časem do série něco i Šlechta?????4) co vás dráždí na JFK?????????

25. To Incomo
    2. JFK 04 bude za necelý měsíc – v půlce března, JFK 05 v půlce května atd.3. Jak jsem pochopil z webu JFK, zatím mají plno do konce příštího roku. Kdyby do JFK přispěl i Šlechta, bylo to jistě dobré, otázka je, jestli by do toho chtěl jít.Zatím všechno, na 4. bod musí odpovědět ty podrážděný. Mě je celkem jedno, jak se někdo jmenuje a Smith nebo Kovář mě neuráží.

26. 1. nemáte někdo nějaký vhodný kontakt???2. děkuju…3.já si právě říkám že by do toho asi nechtěl jít, a je mi to STRAŠNĚ líto…4. podráždění, odpovíte??? poučte mě!!!%)

27. ale stačí, jen se mi nechce nic hledat a vím že VY mi URČITĚ poradíte… %)

28. vy mě mrzíte… vaše neschopnost je smutná… styďte se.

29. ne. oproti mě jste všichni úúúplné nuly! ale mrzí mě to, protože já bych to sice sám dokázal, ale nechci… todle je týmová hra!

30. poznámky: Předplatné Magazínu F&SF na rok 2006 je 600,- Kč (vč. poštovného) za 6 čísel. Pokud si magazín objednáte od čísla 2, pak je předplatné Kč 500,-. Složenka Vám bude zaslána s prvním odebraným výtiskem (možno ji platit převodem). 100,- Kč/výt. (původní cena 125,- Kč), ušetříte 20 %. ************************************ Kombinované předplatné Magazín F&SF a série JFK a) zásilka každý měsíc 170,- Kč/2 svazky (původní cena 125,- + 79,- Kč), ušetříte 17 %. b) zásilka 1x za dva měsíce (JFK s novým číslem magazínu) = 150,- Kč/2 svazky, ušetříte 26,5 %. ****************** Objednávky zasílejte na: distribuce2@triton-books.cz 144 str., brož., ISBN 80-7254-757-7myslíte že by se dal předplatit jen JFK???

31. Budeš asi muset počkat, až se tu objeví staso, aby ti na to odpověděl.

32. Stasóóóó Trifidééééé z Tritonůůůůůů, já si chci taky předplatit JFKááááá!

33. Staso odmítá své čtenáře?
    Tomu nemůžu uvěřit. Takovej byznysman! Možná má jen dovolenou, jinak by tenhle nápad předplatit si JFK určitě přivítal. No nic, zkusím to znova:Stasóóóóóóóó!!!!

34. a furt nic… musíme křičet víc…STÁÁÁÁÁÁSÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ!!!!!!!!!!!!

35. Tak mě napadlo, co kdybys místo pokřikování na Stasa navštívl stránky tritonu a zeptal se přímo tam ? :-)))

36. Vidě jsem!
    Na stránkách Tritonu/Trifidu jsem zjistil, že v nabídce chystaných věcí straší minimálně jeden titul slibovaný Poutníkem a chybí tam věc, co má mít příští týden křest. Tudíž radím k opatrnosti.

37. To je řevu, furt. JFK samostatně předplatit zatím nejde, neb je moc levnej a posílání bych musel moc dotovat. Zkusím to promyslet 🙂

38. já vím že myšlení bolí, ale udělej to pro mě, pro svého starého a skvělého kamaráda Incoma… byl bych ti moc vděčen… %)

39. ad recenze JFK 04
    “Takhle se musíme spokojit s tím, že oba autoři vytvořili prostředí a hrdiny, o kterých je baví psát, ale každý si pak píše podle svého. I to přináší velké rozdíly mezi jednotlivými díly, což je jak klad pro všechny mlsnější čtenáře, tak nevýhoda pro běžné hltače seriálů, kteří spíše než překvapení požadují variace na stále to samé.” Myslím, že exemplárním případem je JFK 04, kde si autor vytvořil nejen vlastní dějovou lini, ale i vlastní hrdiny. Žambochu, udělej s tím už něco!Ale i přes to všechno vam fandím, jste jediný prukopníci tohohle žánru u nás. Díky. A pevny nervy! (D)rake